چرا مردم هنوز به انواع فال و طالع بینی اعتقاد دارند؟

طالع بینی و فال، هنوز هم یکی از کسب و کارهای با درآمد میلیارد دلاری در سراسر جهان محسوب می شود و به قول معروف بازار فال و طالع بینی همچنان سکه است. این که با وجود گذشت سال ها و انتقادهای فراوان به این حیطه، چرا مردم هنوز به انواع فال و طالع بینی اعتقاد دارند، از نظر روانشناسان دلایل مختلفی دارد.

Monisha Pasupathi، روانشناس دانشگاه یوتا، می گوید: “انسان ها دائماً به دنبال روایت هایی هستند که به کمک آن بتوانند گذشته، حال و آینده خود را از طریق اهداف و انتظارات خود به هم پیوند دهند و این همان جایی است که طالع بینی وارد می شود.”

به علاوه، طالع بینی به اعتبار بخشی به مفهوم خود برای برخی کمک می کند و هزاران وب سایت در اینترنت وجود دارد که با ذکر ویژگی های شخصیتی منتسب به علائم مختلف خورشید، این امر را تأمین می کنند.

این در حالی است که طالع بینی به برخی از افراد احساس تعلق می دهد.

مارگارت همیلتون، روانشناس دانشگاه ویسکانسین، می گوید: “طالع بینی به شما امکان می دهد که خود را به عنوان بخشی از جهان ببینید.”

جالب است بدانید که مطالعات نشان می دهد که مردم اغلب در پاسخ به استرس و اضطراب، به طالع بینی روی می آورند.

گراهام تایسون، استاد روانشناسی در دانشگاه ویتواترسراند آفریقای جنوبی، می گوید: “در شرایط استرس زیاد، فرد آماده است تا از طالع بینی به عنوان وسیله مقابله استفاده کند، حتی اگر در حالت عادی و شرایط کم استرس واقعا اعتقادی به آن نداشته باشد.”

در حقیقت، اولین ستون طالع بینی که برای یک روزنامه راه اندازی شد، در زمان رکود بزرگ در آگوست 1930 بود. در بحران مالی 2008  نیز مردم برای پیشگویی آینده خود به دنبال طالع بین ها بودند.

دلیل عمده دیگری که مردم را به سمت طالع بینی سوق می دهد عدم اطمینان است. مطالعات نشان می دهد اینکه ما نمی دانیم چه اتفاقی قرار است رخ بدهد، بیشتر از دانستن اینکه قطعاً اتفاق بدی رخ خواهد داد، استرس زا است.

این چارچوب، با پیش‌بینی‌ های خود، به انسان‌ها کمک می‌ کند تا به یقینی در مورد چیزی که آرزویش را دارند، برسند.

رپورتاژ

جاناتان کاینر، طالع بینی که ستون های فال را برای روزنامه دیلی میل می نویسد، می گوید: “اگر افراد دچار تردید شوند، ناگهان شروع به جدی گرفتن آنچه در مورد علائم طالع بینی آنها گفته شده است، می کنند.”

یک مثال عینی، همه گیری ویروس Covid19 است، که ویرانی های گسترده ای را در سراسر جهان به وجود آورده است و یک حس عدم اطمینان را در برنامه های ما برای آینده تزریق کرده است.

طالع ‌بین ها در هند، ایالات ‌متحده و انگلیس، مشغول پیش‌ بینی در مورد زمانی هستند که همه گیری ویروس از بین خواهد رفت. در حقیقت، طالع بین ها و خوانندگان فال تاروت ادعا می‌کنند که از زمان آغاز اپیدمی شرکت‌های هندی مانند AstroTalk و AstroYogi، بیش تر از قبل کار کرده و گزارش می‌ دهد که درآمد آن‌ها در طی شیوع همه گیری کرونا تقریبا دو برابر شده‌است.

طالع بینی به برخی از افراد کمک می کند تا با اضطراب های روزمره خود کنار بیایند و به آنها کمک کند تا احساس کنند که کنترل شرایط را به دست گرفته اند.

Rachel Sewell مدیر روابط‌عمومی که در 20 سالگی اش تقریبا هر هفته دو بار کارت های فال خود را بررسی کرده است، می گوید: “طالع بینی نوعی امید غیر منطقی به من می دهد که وقتی می خوانم یک تغییر مثبت در زندگی من اتفاق می افتد، تصور می کنم که واقعاً اتفاق خواهد افتاد و احساس کنترل آینده را برایم تقویت می کند.”

روانشناسان معتقدند که افرادی که به طالع بینی اعتقاد دارند، تمایل دارند که یک منبع کنترل خارجی در زندگی داشته باشند. این یعنی این که آنها در مقایسه با افرادی که منبع کنترل داخلی دارند و خود را مسئول موفقیت یا شکست خود می دانند، بر این باورند که موفقیت یا شکست آنها ناشی از عوامل خارجی یا نیروهای خارج از نفوذ آنها است.

با این حال، این باور عمیق درباره وقایع آسمانی که با زندگی انسان ها تداخل دارند، کاملاً بی ضرر نیست. در کشوری مانند هند، این طالع بینی است که حکم می کند که آیا افراد می توانند ازدواج کنند یا خیر، علاوه بر این تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری های مالی نیز بر اساس موقعیت های سیاره ای تعیین می شود. علاوه بر این ، با توجه به قدرتمند بودن خرافات در فرهنگ هند، تمرین کنندگان طالع بینی، اعداد شناسی، کف بینی و سایر علوم شبه مشابه، غالباً به دنبال فریب افراد هستند و اغلب منافع مالی را هدف قرار می دهند.

در حقیقت، طالع بینی مکانیزم کنار آمدن از استرس و عدم اطمینان زندگی است.

همانطور که کریستوفر فرنچ، استاد روانشناسی در دانشگاه لندن، در توضیح اینکه چرا مردم به طالع بینی اعتقاد دارند، می گوید: ” نگاه اجمالی به آنچه در گوشه بعدی زندگی رخ خواهد داد، ممکن است احساس کنترل بهتری به شخص بدهد، حتی اگر این حس کنترل، غیرواقعی باشد.”


گروه خبری سایت کسب و کار بازده


 

نوشته‌های مرتبط