خواص گل گاوزبان: 13 فایده‌ شگفت‌ انگیز گل گاوزبان برای پوست، مو و سلامتی

چه بخواهید از گل گاوزبان برای زیبایی باغ‌تان استفاده کنید، و چه بخواهید از خواص گل گاوزبان برای سلامتی‌تان بهره‌ ببرید؛ انتخاب با شما است. با وجود این، توصیه می‌کنیم به هر شکل از فواید گل گاوزبان برای سلامتی‌تان حداکثر استفاده را ببرید؛ زیرا برگ‌ها، دانه‌ها، و گل‌های این گیاه می‌توانند تاثیرات شگفت‌انگیزی بر زیبایی موها و پوست، و هم‌چنین سلامتی و تن‌درستی عمومی‌تان داشته باشند. خبر خوب این‌که، نیاز نیست برای پیدا کردن گل گاوزبان زحمت زیادی بکشید. این گیاه که جزء گیاهان بومی ناحیه‌ی مدیترانه است، به شکل گسترده‌ای در سراسر جهان کشت می‌شود.

فواید روغن گل گاوزبان برای پوست

۱. درمان مشکلات مختلف پوست

دانه‌های گل گاوزبان مملو از روغن‌های طبیعی هستند. روغنی که از این دانه‌ها استخراج می‌شود، می‌تواند به درمان انواع بسیاری از مشکلات پوستی کمک کند. اگر مبتلا به اگزما هستید، می‌توانید هر قدر که دل‌تان بخواهد از این روغن روی پوست‌تان بمالید تا از شر خارش و خشکی پوست خلاص شوید. هم‌چنین، اگر بعد از ابتلا به اگزما، لکه‌های زبری روی پوست‌تان باقی ماندند، این روغن می‌تواند به نرمی و تسکین آن‌ها کمک کند.

۲. درماتیت (التهاب پوستی)

وقتی صحبت از درماتیت یا همان التهاب پوستی به میان می‌آید، باید بگوییم استفاده از روغن گل گاوزبان به عنوان یک درمان عالی برای این مشکل به شمار می‌آید. درماتیت باعث ایجاد قرمزی و خارش پوست می‌شود، و بیش‌تر متخصصان پوست معتقدند درمان این بیماری بسیار دشوار است. با استفاده از این روغن، نه تنها می‌توانید علائم این وضعیت را تسکین دهید، بلکه آن را به طور کامل درمان نمایید.

۳. تسکین التهاب پوست

برخی آدم‌ها ممکن است از التهاب و تورم پوست ناشی از سایر بیماری‌های اساسی رنج ببرند. چنان‌چه شما نیز جزء این دسته افراد هستید، به گل گاوزبان روی بیاورید تا فورا مشکل‌تان تسکین یابد.

۴. مرطوب کننده‌ی طبیعی

حتی اگر دچار بیماری‌های پوستی نیز نباشید، باز هم ممکن است روغن گل گاوزبان به دردتان بخورد. این روغن به عنوان یک مرطوب کننده‌ی طبیعی عمل می‌کند و قادر است به لایه‌های عمیق پوست نفوذ کند. استفاده‌ی مرتب از روغن گل گاوزبان پوست‌تان را نرم و لطیف نگه می‌دارد.

فواید روغن گل گاوزبان برای مو

۵. درمان بسیاری از مشکلات پوست کف سر و مو

هم‌چنین، روغن گل گاوزبان را می‌توانید به سرتان بمالید تا از خواص درمانی آن بهره‌مند شوید.

۶. درمان فولیکولیتیس

گل گاوزبان غالبا به عنوان یک راه درمانی برای وضعیتی به کار می‌رود که به فولیکولیتیس مشهور است. در این وضعیت، فولیکول‌های موی‌تان در اثر عفونت ملتهب می‌شوند و آسیب می‌بینند، و در نتیجه به شدت دچار ریزش مو می‌شوید. آدم‌هایی که به وضعیت ظاهری‌شان بسیار اهمیت می‌دهند، نمی‌توانند در مقابل ریزش مو یا نازک شدن موهای‌شان ساکت بنشینند.

رپورتاژ

۷. کاهش التهاب فولیکولی

ماساژ روغن گل گاوزبان روی موها می‌تواند به کاهش التهاب فولیکولی و هم‌چنین استحکام فولیکول‌های مو کمک کند. در نتیجه، هرگز دچار ریزش موی ناشی از فولیکولیتیس نخواهید شد.

۸. درمان شوره

در دنیای امروز، شوره و خارش سر از جمله مشکلات شایع مرتبط با مو هستند. این مشکلات می‌توانند ناشی از رژیم غذایی ناسالم، آلودگی هوا یا هر چیز دیگری باشند که فکرشان را بکنید. بدترین خبر این‌که، این مشکلات را نمی‌توانید به راحتی بر طرف نمایید. ولی خوشبختانه، اگر از روغن گل گاوزبان استفاده کنید احتمالا به چنین مشکلاتی دچار نخواهید شد، و در عوض، از داشتن گیسوانی پر پشت و درخشان به خود افتخار خواهید کرد.

فواید سلامتی و تغذیه‌ای روغن گل گاوزبان

۹. تنظیم قند خون

چنان‌چه مبتلا به دیابت هستید، حتما عاشق گل گاوزبان خواهید شد. برای تنظیم سطوح قند خون‌تان، به جای تزریق انسولین می‌توانید از گل گاوزبان استفاده کنید.

۱۰. افزایش تمرکز

اگر علائم اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی فرزندتان، درمانده و ناتوان‌تان کرده است، مکمل‌های گل گاوزبان را امتحان کنید. این داروی گیاهی به خاطر تاثیرات‌اش بر افزایش قدرت و تمرکز ذهنی مشهور است. شاید کودک‌تان با مصرف گل گاوزبان، در نهایت بتواند بیش‌تر از ۵ دقیقه، سر جای‌اش بنشیند!

۱۱. کاهش ولع مصرف الکل

اعتیاد به الکل می‌تواند زندگی‌تان را نابود کند. به همین دلیل، خلاصی از شر این اعتیاد بسیار اهمیت دارد. اگر برای ترک اعتیاد الکل به دنبال درمان‌ها معمول هستید، می‌توانید یک بار، گل گاوزبان را نیز امتحان کنید. گل گاوزبان با سرکوب برخی پیام‌رسان‌های عصبی خاص، قادر است ولع‌تان را به مصرف الکل کاهش دهد. هم‌چنین، این داروی گیاه می‌تواند به بهبود وضعیت خواب افراد الکلی کمک کند.

۱۲. بهبود سلامت عمومی بدن

گل گاوزبان علاوه بر تمام این فواید که تا به حال گفته شد، غنی از مواد مغذی است. گل گاوزبان حاوی اسیدهای چرب امگا، اسید فولیک، مجموعه‌ی ویتامین‌های B، منیزیوم، و پتاسیم است. تمام این مواد مغذی برای بدن بسیار ضروری هستند و می‌توانند به بهبود سلامتی و تن‌درستی عمومی بدن کمک کنند.

۱۳. پیشگیری از نوسانات خلقی مرتبط با یائسگی

بسیاری از زنان یائسه از مکمل‌های گل گاوزبان استفاده می‌کنند. برای پیشگیری از نوسانات خلقی، که پیش از بروز یائسگی در میان زنان شایع است، به جای استفاده از درمان‌های هورمونی پر حرف و حدیث، می‌توانید از مکمل‌های گل گاوزبان استفاده کنید.

 

نوشته‌های مرتبط