خواص تخم مرغ: ۲۱ خاصیت تخم مرغ برای سلامتی+ ۵ مضرات تخم مرغ

در این نوشتار به خواص تخم مرغ پرداخته می شود که شگفت آورند و تا به حال کسی به شما نگفته است. تخم مرغ جزو مواد اصلی بسیاری از غذاها است. چون تخم مرغ به خاطر کلسترول بالایی که دارد در سرخط اخبار مربوط به کاهش وزن قرارگرفته‌است، به همین دلیل بسیاری از آدم‌ها از سایر مواد مغذی آن غافل هستند. خوشبختانه، تخم‌مرغ در سال‌های اخیر تا حدی شهرت از دست رفته‌اش را دوباره به دست آورده است. دلیل اصلی‌اش بحث و جدل درباره‌ی این موضوع است که آیا کلسترول موجود در تخم‌مرغ به همان بدی است که در ابتدا تصور می‌شد؟

خواص تخم مرغ

در یک برنامه‌ی پژوهشی مشترک بین دانشگاه هاروارد ایالات متحده امریکا و کالج پزشکی تانگجی چین مقرر شد در سال ۲۰۱۲ رابطه‌ی بین مصرف تخم مرغ و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی آزمایش شود. در پایان آخرین مرحله‌ی پژوهش، مشخص شد مصرف روزانه‌ی یک تخم‌مرغ خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب یا سکته‌ی مغزی را افزایش نمی‌دهد. به علاوه، این عادت سالم کمک می‌کند تا احتمال سکته‌ی هموراژیک تا ۲۵٪. کاهش بیابد. حالا که این شواهد انکارناپذیر، افسانه‌ی مربوط به وجود کلسترول مضر در تخم‌مرغ را رد کرده‌اند، باید توجه‌مان را روی مزایایی که برای ما دارد، متمرکز کنیم.

خواص تخم مرغ برای سلامتی

۱. خواص تخم مرغ برای بهبود عملکرد بدن

تخم مرغ دارای مواد مغذی فراوانی است. دو عدد تخم مرغ بزرگ حاوی ۱۰ گرم پروتئین است و مواد مغذی لازم را برای بدن، به استثنای ویتامین C، تأمین می‌کند. به همین دلیل است که وقتی با آب میوه و نان کامل همراه می‌شود، یک صبحانه‌ی کامل را برای شما تشکیل می‌دهد و بلافاصله پویایی بدن را بالا می‌برد.

۲. خواص تخم مرغ برای جبران کمبود آهن

بسیاری از افرادی که از کمبود آهن رنج می‌برند با از دست دادن انرژی و سردرد مواجه می‌شوند. آهن حامل اکسیژن در خون است و نقش حیاتی در سیستم ایمنی بدن، انرژی‌زایی و بسیاری دیگر از عملکردهای بدن ایفا می کند. آهن موجود در زرده‌ی تخم مرغ از نوع آهن مفید برای بدن است که قابل هضم‌ترین نوع آهن به حساب می‌آید.

۳. خواص تخم مرغ برای جبران کمبود مواد مغذی

غلظت مواد مغذی موجود در تخم مرغ باعث شده است تا به یک عامل ارزشمند در رژیم سلامتی تبدیل شود. تخم مرغ ۳۰ درصد فولات و ۴۰ درصد ویتامین‌های A، E و B12 مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. تحقیقات نشان داده است که تخم مرغ نقش حیاتی در تأمین مواد مغذی لازم بدن ایفا می‌کند.

۴. خواص تخم مرغ برای پایین آوردن کلسترول

در گذشته این‌گونه عنوان شده بود که تخم مرغ حاوی کلسترول بالایی است. ولی تحقیقات جدید نشان دهنده‌ی رابطه‌ی معکوس بین مصرف تخم مرغ و بیماری‌های قلبی هستند. زیرا نوع کلسترول موجود در تخم مرغ متفاوت است و تأثیر متفاوتی بر بدن دارد. دو نوع کلسترول وجود دارد: کلسترول خوب (HDL) و کلسترول بد (LDL). مصرف تخم مرغ، حتی هر روز، هیچ تأثیری بر کلسترول بد ندارد. بلکه کلسترول خوب بدن را افزایش می‌دهد و به این ترتیب احتمال بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

۵. خواص تخم مرغ برای کاهش وزن

نتایج بسیاری از تحقیقات حاکی از آن است که شروع کردن روز با زرده‌ی تخم مرغ می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، زریا احساس سیری در فرد ایجاد می‌کند. نتایج نشان داده‌اند افرادی که در وعده‌ی صبحانه زرده تخم مرغ مصرف کرده‌اند کاهش وزن بیشتری را در مقایسه با دیگران تجربه می‌کنند.

۶. خواص تخم مرغ برای بهبود سلامت مغز

کولین یک ترکیب مغذی مهم است که در تخم مرغ یافت می‌شود، این ترکیب به رشد و سلامت مغز کمک می‌کند. این ترکیب همچنین با بهبود حافظه و دقت نیز در ارتباط است. کولین در رشد مغز در جنین و نوزادان نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. تخم مرغ منبع خوبی برای دریافت کولین است. مصرف دو تخم مرغ در روز می‌تواند ۳۰ درصد نیاز کولین زنان باردار را تأمین کند.

۷. خواص تخم مرغ در تقویت قوه بینایی

دو آنتی اکسیدان مهم برای بدن، لوتئین و زأگزانتین هستند که در تخم مرغ یافت می‌شوند. این دو آنتی‌اکسیدان در برابر مشکلات مرتبط با اشعه‌ی خورشید از چشم محافظت می‌کنند. مصرف تخم مرغ از مشکلات چشمی مانند آب مروارید و تباهی لکه‌ی زرد جلوگیری می‌کند. به همین دلیل مصرف تخم مرغ از دوران کودکی و در طول عمر برای سلامت چشم ضروری است.

۸. تخم مرغ حاوی پروتئین

تخم مرغ حاوی پروتئین است، به این معنی که آمینو اسیدهای ضروری بدن را در خود جای داده است. پروتئین یکی از ضروری‌ترین ترکیبات بدن است. بدن ما برای رشد اعصاب جدید و ترمیم اعصاب قدیمی به پروتئین نیاز دارد.

تخم مرغ، شیر و گوشت به‌ویژه گوشت ماکیان و ماهی، حاوی پروتئین هستند،‌ولی پروتئین موجود در تخم مرغ از جمله غنی‌ترین پروتئین‌ها به حساب می‌آید. پروتئین یک عدد تخم مرغ با پروتئین ۴۰ گرم گوشت پخته، ماهی یا ماکیان برابر است.

بهترین خوراکی برای افزایش میل جنسی زنان و مردان, تخم مرغ

۹. خواص تخم مرغ برای تقویت استخوان‌ها

تخم مرغ حاوی ویتامین D است. ویتامین دی برای جذب کلسیم و تقویت استخوان بسیار ضروری است. ویتامین D به تنظیم سطح کلسیم خون کمک می‌کند. به این ترتیب از جذب شدن میزان کافی کلسیم در استخوان‌های‌تان اطمینان حاصل می‌کنید و به تقویت آن‌ها کمک می‌شود.

۱۰. خواص تخم مرغ برای حفظ سلامت مو

تخم مرغ سرشار از آمینواسیدهای حاوی سولفور است و ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی دارد، به این ترتیب به حفظ سلامت مو و ناخن کمک می‌کند. اگر پیش از این از روی،‌سولفور، ویتامین B12 و ویتامین A کافی در رژیم غذایی‌تان نداشتید، می‌توانید با گنجاندن تخم مرغ در رژیم غذایی‌تان شاهد رشد سریع‌تر موهای‌تان باشید.

۱۱. خواص تخم مرغ برای حفظ انرژی بدن

تخم مرغ سرشار از ویتامین B است و به این ترتیب به حفظ انرژی بدن در طول روز کمک می‌کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک تخم مرغ کامل مصرف کنید.

۱۲. خواص تخم مرغ برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن بیش‌ترین سود را از مصرف تخم‌مرغ می‌برد. ویتامین A، ویتامین D و فولات دیگر عامل‌های مهم در افزایش سطح ایمنی بدن هستند و سیستم بدن را در برابر هر بیماری یا ویروسی، تقویت می‌کنند.

۱۳. خواص تخم مرغ برای پوست

رپورتاژ

ویتامین آ همراه با بیوتن و سلنیوم، یک بسته‌ی مراقبتی کامل برای پوست تهیه می‌کنند. این دفاع سه‌جانبه به صورت هماهنگ عمل می‌کند. ویتامین آ به بازسازی و بهبود شرایط فعلی پوست کمک می‌کند. بیوتین اساسا تضمین کننده‌ی حفظ مواد مغذی پوست است. سلنیوم به عنوان خط اول دفاعی به عنوان محافظ پوست در برابر آسیب اکسیداسیون عمل می‌کند.

۱۴. خواص تخم مرغ برای حفظ سلامت کبد

کولین یکی از مواد مغذی است که در تخم مرغ یافت می‌شود. این ماده‌ی مغذی، از عملکرد صحیح کبد حمایت می‌کند.

فواید تخم مرغ آب پز

۱۵. کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه

اصلاح تغذیه بهترین راه برای کاهش ریسک ابتلا به انواع سرطان است. کولین موجود در زرده‌ی تخم مرغ به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک می‌کند. مطالعات نشان داده است که مصرف دو تخم مرغ در هفته به کاهش احتمال گسترش بیماری در بدن کمک می‌کند.

۱۶. براق کردن ناخن‌ها

ماده‌ای به نام آنتی اکسیم نیز در تخم مرغ وجود دارد که ناخن‌ها را براق‌تر می‌کند. اگرچه ناخن‌ها کوچک هستند و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند اما داشتن ناخن‌های سالم و محکم رویای هر کسی است. بنابراین مصرف روزانه تخم مرغ، خوب است.

۱۷. مفید برای رژیم غذایی

خبر خوب بعدی برای خانم‌هایی است که به فکر داشتن اندامی زیبا هستند. داشتن تناسب اندام، ایده‌آل همه افراد به ویژه زنان است. تناسب اندام، اعتماد به نفس افراد را بالا می‌برد.

یک گام برای داشتن اندامی ایده‌آل، مصرف منظم تخم مرغ است. خورن تخم مرغ برای صبحانه به کاهش وزن کمک می‌کند. ناهار خود را نیز در اندازه‌های مناسب میل کنید. شب‌ها نیز اگر احساس گرسنگی کردید می‌توانید میوه‌هایی که قند پایینی دارند مانند آووکادو مصرف کنید. چنین رژیم غذایی منظمی به کاهش وزن شما کمک می‌کند.

۱۸. کمک به رفع کم‌خونی

کم‌خونی، نوعی بیماری است که به دلیل کاهش ماده‌ای به نام هموگلوبین در خون ایجاد می‌شود. هموگلوبین در رساندن اکسیژن به سلول‌های قرمز خون و تامین نیاز اندام‌های بدن نقش دارد. کم‌خونی باعث رنگ پریدگی، خستگی و سردرد فرد می‌شود. بنابراین، خوردن تخم مرغ به افراد مبتلا به کم‌خونی توصیه می‌شود. زیرا ماده‌ای به نام آهن در تخم مرغ وجود دارد که می‌تواند عملکرد هموگلوبین در بدن را بهبود بخشد.

۱۹. ساخت و ترمیم سلول‌ها

یکی دیگر از خواص تخم مرغ ساخت و ترمیم سلول‌های بدن است. کولین موجود در آن به ترمیم سلول‌های آسیب دیده کمک می‌کند.

۲۰. کمک به گردش خون

برای گردش خون مناسب، تخم مرغ  را در صبحانه میل کنید. مواد موجود در تخم مرغ برای گردش خون عالی هستند.

خواص تخم مرغ قهوه‌ ای

۲۱. حفظ و افزایش متابولیسم بدن

متابولیسم، فرآیندی است که نقش مهمی در بدن ایفا می‌کند. برای حفظ و افزایش آن می‌توانید تخم مرغ مصرف کنید زیرا ویتامین B12 بالای موجود در آن به حفظ و افزایش متابولیسم کمک می‌کند.

عوارض و مضرات تخم مرغ

در گام اول برای مشخص‌کردن مضرات تخم مرغ باید حساسیت به تخم‌مرغ را درنظرگرفت. تخم‌مرغ، یکی از غذاهای تشکیل‌دهنده ” ۸ مهم” است. این‌ها، ۸ غذای رایج هستند که ۹۰ درصد حساسیت‌های غذایی را تشکیل‌می‌دهند. افراد مبتلا به حساسیت به تخم‌مرغ، از کودکی به مضرات تخم‌مرغ آگاه‌بوده و از مصرف تخم‌مرغ و محصولات آن مانند پروتئین تخم‌مرغ خودداری‌می‌کنند، اگرچه حدود ۵۰ درصد این افراد، در سنین ۵-۷ سالگی حساسیت پیدامی‌کنند. در موارد حساسیت به تخم‌مرغ، معمولا مصرف متعادل پروتئین تخم‌مرغ، عوارض جانبی ندارد. به‌هرحال، مصرف زیاد آن، می‌تواند باعث نفخ و یبوست شود.

۱. حساسیت به پروتئین تخم‌مرغ

خدمات ملی سلامت (NHS)، حساسیت را ” واکنش منفی بدن به غذا یا ماده خاص در محیط” تعریف‌می‌کند. شدت حساسیت به تخم‌مرغ، متغیر است، به‌هرحال افراد مبتلا به این حساسیت، ممکن است عوارضی مانند واکنش‌های پوستی ازجمله کهیر یا اگزما، ” ورم ملتحمه” مانند خارش، قرمزی یا آبریزش چشم را تجربه‌کنند. بسته به شدت حساسیت، در موارد شدیدتر، ممکن است شخص، به طیفی از عوارض جانبی مانند مشکلات گوارشی، افزایش وزن، سردرد و تهوع، استفراغ و سرگیجه دچارشوند. افرادی که به تخم‌مرغ حساسیت‌دارند، باید از مصرف پروتئین تخم‌مرغ خودداری‌کنند.

۲. پروتئین تخم‌مرغ و سالمونلا

خوردن تخم‌مرغ خام به سبک “راکی”، به‌دلیل عوارض جانبی شناخته‌شده، توصیه نمی‌شود. مسمومیت غذایی ناشی از “باکتری سالمونلا” (موجود در تخم‌مرغ خام) می‌تواند باعث عوارض جانبی مانند اسهال، تب و دردهای شکمی شده و باعث‌شود برای چندروز مریض‌شوید. به‌هرحال، تخم‌مرغ و پودرهای مکمل پروتئین تخم‌مرغ پاستوریزه مانند پروتئین تخم‌مرغ ۸۰، به‌دلیل فرآیندهای تولید که باکتری‌های خطرناک را ازبین می‌برند، سالم و بی‌خطر هستند.

۳. تخم‌مرغ و لسیتین

پروتئین تخم‌مرغ حاوی لسیتین، یک ماده چرب که در زرده تخم‌مرغ یافت‌می‌شود، است. مصرف مناسب ۱۰-۳۰ گرم لسیتین در روز به عنوان مکمل پروتئین، بی‌خطر است، به‌هرحال، دوزهای بالاتر می‌تواند عوارضی مانند عوارضی که در بالا گفته‌شد را ایجاد‌کند. اگرچه ثابت‌شده که این علائم، به مصرف مکمل‌های لسیتین ارتباط‌دارد نه خود تخم‌مرغ، اما دقیقا شبیه به علائمی که در افراد دارای حساسیت به تخم‌مرغ ظاهرمی‌شوند، هستند. اگر نمی‌دانید به تخم‌مرغ حساسیت ارید یا به لسیتین موجود در آن، بهتر است با پزشک مشورت‌کنید.

۴. پروتئین تخم‌مرغ و کلسترول

بر اساس گفته آژانس‌های سلامت، پزشکان و افراد حرفه‌ای تناسب اندام، این داستان قدیمی که خوردن بیشتر از ۲ تخم‌مرغ در هفته باعث افزایش کلسترول می‌شود، توسط علم ردشد. مطالعه چاپ‌شده سال ۲۰۱۳ در دانشگاه گرانادای اسپانیا، که شرکت‌کننده‌هایی از ۹ کشور داشت، نتیجه‌گرفت که: ” بدون درنظرگرفتن فعالیت جسمی افراد، خوردن مقادیر زیاد تخم‌مرغ، نه به کلسترول بالا در بزرگسالان ربط‌دارد نه به بدتر شدن وضعیت قلبی‌عروقی آنان”. بنابراین، به‌نظرمی‌رسد مصرف مکمل‌های پروتئین تخم‌مرغ هیچ تاثیری بر سطح کلسترول ندارد.

۵.پروتئین خالص تخم‌مرغ

یکی از ارزان‌ترین، آسان‌ترین و آزادترین راه‌ها برای لذت‌بردن از پروتئین تخم‌مرغ، پروتئین تخم‌مرغ ۸۰ است که به‌صورت مکمل موجود است. هر صد گرم، حاوی ۸۰ گرم پروتئین کامل است. این، یک منبع پروتئینی کامل و بدون لاکتوز و کربوهیدرات است. بهره‌مندی از فواید پروتئین تخم‌مرغ به معنای دریافت پروتئین متوسط است و زحمت پاک‌کردن پوست تخم‌مرغ شکسته را ندارد! یک بسته ۵۰۰ گرمی پروتئین تخم‌مرغ ۸۰، در هر وعده، حدود ۲۳.۷ گرم پروتئین دارد، یعنی چیزی حدود ۴ تخم‌مرغ متوسط!

منبع lifehack
نوشته‌های مرتبط