راهنمای تشخیص فرش 700 شانه واقعی از فیک

فرش های ماشینی که امروزه تولید می شود عمدتاً متعلق به کاشان بوده و دارای کیفیت بالایی هستند. کیفیت این دسته از فرش ها به گونه ای است که می توان آن ها را رقیبی برای فرش های دستبافت نام برد. فرش ماشینی دارای شانه و تراکم مختلفی است که باتوجه به نیاز و سلیقه افراد انتخاب می شوند. فرش ۷۰۰ شانه بیشترین طرفدار را داشته و علت آن ضخامت بالای الیاف است که موجب شده نسبت به نمونه های دیگر بیشتر مورد استقبال و توجه قرار بگیرد.

برای آشنایی با این دسته از فرش ها و شناخت آن ها ابتدا باید با شانه و تراکم آشنا شد. اطلاع از این مسأله موجب می شود تا خریدار باتوجه به نیاز و بودجه ای که دارد بهترین گزینه را انتخاب کند. هرچه شانه و تراکم فرش بیشتر باشد به همان اندازه نیز ظرافت طرح و نقشه و مقاومت آن افزایش خواهد یافت. بالارفتن شانه و تراکم منجر به کاهش ارتفاع نخ خاب و نازکتر شدن فرش خواهد شد. شانه درواقع به تعداد گره هایی گفته می شود که در یک متر از عرض فرش وجود دارد. اگر بخواهید از شانه فرش مطمئن شوید کافی است تعداد گره های موجود در ده سانتیمتر از پشت فرش را بشمارید. فرش های 700 شانه علیرغم شانه و تراکم پائینی که دارند به عنوان نمونه های مقاوم و مستحکم شناخته شده و کیفیت بالایی دارند. در هر 10 سانتیمتر از این فرش ها حدود 70 گره وجود دارد. برای به دست آوردن شانه این فرش ها باید تعداد گره ها را در 10 ضرب کرد تا تعداد گره های موجود در یک متر عرض آن به دست بیاید.

شناخت شانه و تراکم در فرش 700 شانه واقعی

همانطور که بالاتر نیز عنوان شد در هر یک سانتیمتر از عرض فرش 700 شانه اصل حدود 70 گره وجود دارد که مضرب آن ها در 10 شانه واقعی را نشان می دهد. تراکم این دسته از فرش های ماشینی نیز به سادگی قابل تشخیص بوده و تعداد گره های موجود در ده سانتیمتر از طول فرش نشان دهنده تراکم آن است. می توان با شمردن تعداد گره های موجود در ده سانتیمتر از پشت فرش و ضرب آن در 10 تراکم فرش را به دست آورد. بالا بودن تراکم طولی فرش نشان دهنده استحکام و مقاومت آن بوده و نقشه نیز با ظرافت بیشتری به چشم می خورد. امروزه فرش 700 شانه واقعی با تراکم 2550 عرضه شده که از کیفیت بسیار خوبی برخوردار می باشند.

توجه به الیاف فرش

یکی دیگر از راه های تشخیص فرش 700 شانه اصل توجه به الیافی است که در بافت آن ها استفاده شده است. اغلب شرکت های تولیدکننده از الیاف اکریلیک هیت ست شده در بافت استفاده می کنند که بسیار نرم بوده و موجب لطیف تر دیده شدن فرش می شود. این الیاف پرزدهی نداشته و هیچگونه حساسیتی برای افراد ایجاد نمی کنند. این الیاف از استحکام و مقاومت بیشتری برخوردار بوده و حالت پفکی و حجیم دارند که همین امر موجب شده تا الیاف کمتری در بافت به کار رود. این الیاف در برابر شستشو نیز بسیار مقاوم بوده و هیچ آسیبی به آن ها نمی رسد.

وزن فرش

یکی دیگر از راه های شناخت فرش 700 شانه واقعی توجه به وزن آن است. قالی های اصلی دارای وزنی در حدود 42 تا 43 کیلوگرم هستند. این درحالی است که نمونه های تبدیلی و یا طرح 700 وزن کمتری دارند.

ثبات رنگی

از دیگر نشانه های واقعی بودن فرش 700 شانه ثبات رنگی آن است و قرارگیری در برابر نور مستقیم خورشید هیچ آسیبی به رنگ الیاف وارد نمی کند. الیافی که در بافت این فرش ها استفاده شده بسیار زنده و شاد هستند و در نگاه اول می توان آن را به خوبی احساس کرد. مقاومتی که این الیاف در برابر پاخوردن دارند می تواند نشان دهنده کیفیت بالای آن ها باشد. نقشی که در این فرش ها به چشم میخورد باتوجه به نقشه فرش های دستبافت طراحی شده و نقشه های فانتزی کمتری در این فرش ها می توان مشاهده کرد.

رپورتاژ

انواع فرش 700 شانه

فرش 700 شانه به سه دسته واقعی، تبدیلی و طرح 700 دسته بندی می شود. مهمترین وجه تمایز فرش 700 شانه واقعی با نمونه های طرح 700 توجه به شانه و تراکم آن ها است. الیافی که در بافت این قالی های ماشینی به کار رفته به همراه دستگاه بافنده از دیگر تفاوت های این دو قالی شناخته می شود. دستگاهی که برای بافت قالی 700 شانه اصلی به کار می رود به روز و پیشرفته است اما برای بافت نمونه های طرح 700 از دستگاه های مختلفی استفاده می شود. قالی های طرح 700 در واقع همان فرش های 500 شانه هستند که با دستگاه های تبدیلی بافته شده اند و دارای ضخامت بالایی هستند اما تراکم گره ها کمتر است. ضخامت بالای قالی های ماشینی 700 شانه اصل موجب شده برای افرادی که علاقه ای به استفاده از مبلمان ندارند مناسبتر باشد.

انواع فرش از نظر تراکم و شانه

فرش ماشینی دارای انواع مختلفی از نظر شانه و تراکم بوده و افراد باتوجه به بودجه و نیازی که دارند می توانند بهترین انتخاب را داشته باشند. در حال حاضر قالی ماشینی در انواع 700 شانه با تراکم 2550، 1000 شانه و تراکم 3000، 1200 شانه و تراکم 3600 و 1500 شانه با تراکم 4500 عرضه می شود. البته نمونه های 1600 شانه نیز به تازگی وارد بازار شده که درواقع همان فرش های 1500 شانه هستند که با دستگاه های تبدیلی بافته شده اند. برخی از تولیدکنندگان فرش ماشینی نمونه های 1200 شانه را تولید کرده اند که تحت عنوان طرح 1500 معرفی می شود. این فرش ها با استفاده از دستگاه های 1500 شانه بافته می شود و از لحاظ ظرافت نقشه و کیفیت و مقاومت الیاف در جایگاه بسیار خوبی قرار دارند.

اهمیت تراکم در فرش

یکی از مشخصه های اصلی در فرش تراکم آن است که نقش مهمی در کیفیت و دوام آن دارد. هرچه فرش از تراکم بیشتری برخوردار باشد به همان اندازه نیز کیفیت و مقاومت آن بالاتر خواهد بود. علت این امر نیز فشردگی بیشتر گره ها است که موجب می شود تا نقشه فرش زیباتر دیده شود و آسیب کمتری نیز به آن وارد شود. فشردگی گره ها در فرش های 700 شانه واقعی نسبت به نمونه های 1000، 1200 و 1500 شانه کمتر است. به همین دلیل ممکن است در برخورد با اجسام تیز سریعتر پاره شوند.

قیمت فرش ۷۰۰ شانه

قالی های ماشینی 700 شانه درمقایسه با فرش های دستبافت قیمت کمتری دارند و این موضوع برای افرادی که به دنبال فرشی شبیه به نمونه های دستبافت و ارزان قیمت هستند بسیار خوشایند است. بسیاری از افراد به دنبال فرشی با طرح و نقشه زیبا و الیاف مرغوب هستند و تمایلی برای پرداخت هزینه های بالا ندارند که دراینخصوص نمونه های 700 شانه می تواند بسیار مناسب باشد. طرحی که برای بافت این مدل از قالی های ماشینی انتخاب می شود قابلیت هماهنگی با هر سبک از دکوراسیون را دارد.

از آنجایی که فرش های 1200 و 1500 شانه ضخامت بسیار کمی دارند برای افراد مسن و یا کودکان چندان مناسب نیستند. به همین دلیل افراد ترجیح می دهند فرشی را خریداری کنند که نشیمن خوبی داشته باشد. دراینمورد نیز می توان قالی های 700 شانه را معرفی کرد که ضخامت الیاف آن ها بیشتر بوده و برای استفاده در خانه های بدون مبلمان گزینه مناسبتری هستند.

اگر قصد خرید فرش 700 شانه واقعی را دارید توصیه ما به شما فروشگاه اینترنتی فرش عالی قاپو است. این مجموعه فروشگاهی نمونه های 700 شانه متنوعی را با قیمت بسیار مناسب عرضه کرده است که دارای ضمانت نامه شرکتی بوده و از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

نوشته‌های مرتبط