چرا سولفات برای مو ضرر دارد؟ اگر قصد کچلی دارید شامپو سولفات دار استفاده کنید!

بعضی اوقات یکی از دلایل حمام کردن، حس کف بازی است که با شامپو سر و یا بدن ایجاد می کنیم. اما تا به حال به این فکر کردید که چرا شامپو ها به محض برخورد با آب و کمی مالش، به سرعت کف تولید می کنند؟ اگر بخواهیم به این مورد پاسخ کوتاهی بدهیم، می توان گفت که شامپوهای معمولی که از سوپرمارکت یا داروخانه میخریم، حاوی موادی مانند سدیم لوریل سولفات یا SLS هستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی مضرات سولفات برای مو بپردازیم و ببینیم آیا مصرف شامپو فری سولفات راه حل کاهش ریزش مو بخصوص برای مو های رنگ شده است یا خیر!

سولفات چیست؟

در وهله اول، بهتر است با خود ماده سولفات و مشتقات آن (Sulfates) آشنا شویم. سولفات ها اساساً عوامل پاک کننده شیمیایی هستند که به شامپوها، شوینده های بدن، خمیر دندان ها و پاک کننده های صورت اضافه می شوند. وقتی سولفات در شامپوها با حرکات اصطکاکی مواجه شود، کف می کند و به طور موثر چربی، کثیفی و سلول های مرده پوست کف سر را می شوید.

سدیم لوریل سولفات یا SLS که در اغلب محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد، به گفته متخصصان برای استفاده بی خطر تلقی می شوند اما استفاده از آن ها به صورت طولانی مدت به عنوان محرک پوستی عمل می کند و به ویژه برای کسانی که دارای حساسیت های پوستی در سر هستند، مضر می باشد.

آیا سولفات در شامپو ها برای موی سر ضرر دارد؟

سولفات ها از این نظر “خوب” هستند که تمیزی شامپو را بسیار بیشتر می کنند اما از نظری هم ضرر دارند. به این معنا که می توانند اثرات پاک کنندگی بیش از حدی روی پوست سر و موی شما داشته باشند و در نتیجه باعث از بین رفتن بیش از حد پروتئین و روغن های طبیعی می شوند.

همچنین طی سالیان متمادی مواردی (شایعه!) وجود دارد که می گویند سولفات ها از جمله سدیم لوریل سولفات به طور بالقوه باعث سرطان می شود که البته هیچ تحقیق علمی این مورد را نشان نمی دهد. حال به این بپردازیم که سولفات دقیقا چه اثری روی موها می گذارد؟

اثرات منفی سولفات برای مو

سولفات ها می توانند آسیب های مختلفی به موهای شما وارد کنند. در ابتدا، آنها می توانند باعث حذف پروتئین مفید پوست سر و ایجاد بیماری آلرژیک درماتیت تماسی شوند. برخی از مواردی که از آن ها به عنوان اثرات منفی سولفات برای مو یاد می شوند عبارتند از:

  • ایجاد حساسیت و قرمزی پوست سر
  • کهیر و تاول سر
  • خارش و خشکی سر
  • پوسته پوسته شدن کف سر
  • تورم یا التهاب کف سر
  • ریزش موها به دلیل خشکی و عدم رسیدن مواد مغذی
  • از بین بردن رنگ مو
  • کاهش پایداری و مدت زمان ماندگاری رنگ مو

به همین دلایل است که استفاده از بهترین شامپو های فری سولفات بخصوص برای موهای کراتینه و رنگ شده توصیه می شود.

چرا سولفات برای مو ضرر دارد

رپورتاژ

آیا سولفات باعث ریزش مو می شود؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت خیر! سولفات در شامپوهای به طور مستقل عاملی برای ریزش موها بخصوص برای آقایان به حساب نمی آید اما اگر پوست حساسی دارید و یا موهای شما بیش از حد نازک و کم پشت شده است، بهتر است از شامپو های بدون سولفات استفاده کنید.

برای مردانی که الگوی طاسی هلالی شکل دارند نیز بهتر است بدانیم که ترکیبی از عوامل هورمونی و ژنتیکی باعث بروز چنین مشکلی می شود و استفاده از شامپو سولفات دار آنچنان تاثیری روی ریزش موی مردان ندارد. با این حال، سولفات ها می توانند به طور غیر مستقیم با ریزش موی مردانه مرتبط باشند.

اگر مستعد تحریک پوست ناشی از سولفات ها هستید، ممکن است به طور موقت به دلیل تحریک پوست سر، موهای خود را از دست بدهید.

شامپو سولفات دار رنگ مو را از بین می برد!

احتمالا شما نیز با این واقعیت روبرو شده اید که بعد از هر بار حمام رفتن، موهای رنگ و کراتینه، درخشش و جذابیت خود را از دست می دهند. گفتیم که سولفات ها پاک کننده های بسیار قوی هستند و درست است، سولفات استفاده شده در شامپو ها می تواند در کنار آب، رنگ مو را به مرور زمان از بین ببرد یا کمرنگ کند.

مزایای استفاده از شامپو های فری سولفات

برای حفظ سلامت مو در بهترین حالت، شامپوهای بدون سولفات گزینه ای امن تر و کم آسیب زا تری هستند. ممکن است به اندازه کافی کف نکنند، اما اگر موهای شما رنگ شده، خشک، مجعد یا گره خورده باشد، استفاده از این شامپو ها توصیه می شود:

  • کاهش موخوره
  • کمک به تثبیت رنگ مو
  • کاهش احتمال تحریک پوست سر
  • کاهش احتمال قرمزی و خشکی در اطراف خط مو
  • افزایش حالت دهی و نرمی موها

چرا سولفات برای مو ضرر دارد

نتیجه گیری نهایی در مورد مضرات سولفات در شامپو ها

سولفات ها، از جمله سدیم لورت سولفات، لزوما برای همگان مضر نیستند، اما همیشه ارزش دارد که ایمن ترین محصولات را برای حفظ سلامت پوست سر و موی خود انتخاب کنیم. سولفات ها به طور بالقوه می توانند به موهای خشک آسیب بزنند و مضراتی را هم برای موهای رنگ شده ایجاد می کند.

یکی از شامپوهای فری سولفات که دارای روغن های گیاهی، ژل آلوئه ورا و ترکیبات طبیعی است، شامپو آلوئه جوجوبا فوراور می باشد. محصولات فوراور ساخت آمریکاست که می توانید آنها را در ایران از یکی از نمایندگی های فوراور در تهران دریافت کنید.

نوشته‌های مرتبط