خواص کچاپ: 12 خاصیت سس کچاپ برای سلامتی

ممکن است کچاپ یک سس افزودنی برای غذای شما یا برای تزیین پاستای‌تان باشد. همان‌گونه که می‌دانیم گوجه فرنگی فقط به صورت تازه و خام، خوشمزه نیست بلکه سس آن هم خوشمزه است و زمانی که به صورت کچاپ درمی‌آید نیز طعمی دلپذیر دارد. کچاپ به عنوان یک چاشنی آشپزی در تمام آشپزخانه‌های دنیا یافت می‌شود. آیا فکر می‌کنید کچاپ ماده‌ای است که فقط برای طعم‌دار کردن غذا به کار می‌رود؟ نه، این‌گونه نیست. بدون شک استفاده از آن دلایل دیگری نیز دارد زیرا کچاپ از زمان‌های قدیم در دستورات غذایی به کار رفته است. برخی از خواص کچاپ که باید بدانید را در این‌جا آورده‌ایم. بعضی از آن‌ها شگفت‌انگیزند.

مفید برای رژیم غذایی

۱. کالری پایین

کچاپ، یک چاشنی خوراکی خوشمزه است. با دانستن این‌که کچاپ کالری پایینی دارد، دیگر نیازی نیست نگران برنامه رژیم غذایی خود باشید زیرا می‌توانید از کچاپ به عنوان بخشی از برنامه کاهش وزن خود استفاده کنید. کچاپ، در مقایسه با دیگر سس‌ها مانند مایونز، انتخابی سالم‌تر است. بنابراین چرا از مایونز به کچاپ روی نمی‌آورید تا کالری کمتری دریافت کنید؟

۲. کربوهیدرات پایین

حتما پاستا دوست دارید. اما اگر در رژیم غذایی هستید، پاستا دشمن شماست. خوب، به جای استفاده از پنیر یا مایونز می‌توانید از کچاپ استفاده کنید و کالری دریافتی خود را کاهش دهید.

۳. چربی پایین

در دوران رژیم باید غذاهای کم‌چرب را در برنامه غذایی خود بگنجانید. کچاپ نه تنها کم‌چرب است –که همین ویژگی آن را به انتخابی عالی تبدیل می‌کند– بلکه طعمی دلنشین نیز دارد. کچاپ به ماهی کبابی بدون نمک یا سینه مرغ بخارپز، طعمی عالی می‌دهد.

مفید برای سلامتی

۴. لیکوپن بالا

لیکوپن، ماده‌ای آنتی اکسیدانی است که نقشی اساسی در محافظت از سلول دارد. بنابراین می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کرده و آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد را کاهش دهد. همچنین، اثبات شده که لیکوپن برای کنترل کلسترول نیز مفید است.

۵. کاهش خطر سرطان پروستات

خاصیت کچاپ در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، شگفت انگیز است. کچاپ، لیکوپن بالایی دارد. بنابراین سرطان پروستات، یکی از بیماری‌هایی‌ است که خطر ابتلا به آن، با مصرف روزانه کچاپ کاهش می‌یابد.

۶. کمک به بهبود بینایی

رپورتاژ

گوجه فرنگی، یکی از منابع سرشار از ویتامین A است. همان‌گونه که همه می‌دانند، مصرف خوراکی‌های سرشار از ویتامین A می‌تواند به افزایش قدرت بینایی فرد کمک کند. همچنین، این ویتامین، یکی از موادی است که با تباهی لکه زرد که می‌تواند به نابینایی بینجامد، مبارزه می‌کند.

۷. باروری در مردان

این واقعیت که مصرف کچاپ می‌تواند باروری مردان را افزایش دهد، بسیار تعجب‌آور است. این گفته، از مطالعات جامع انجام شده توسط متخصصین، می‌آید. این خاصیت، به دلیل وجود لیکوپن در کچاپ است که می‌تواند تعداد اسپرم را افزایش داده و کیفیت آن را بالا ببرد.

۸. پیشگیری از سرطان سینه

این توانایی نیز به لیکوپن بازمی‌گردد. همان‌گونه که در موارد بالا گفته شد، این آنتی اکسیدان می‌تواند بارداری در مردان را افزایش داده و با سرطان پروستات مبارزه کند. در زنان نیز می‌تواند از سرطان سینه پیشگیری کرده و با آن مبارزه کند.

۹. کاهش کلسترول و خطر بیماری قلبی

کچاپ، چربی و کالری پایینی دارد و می‌تواند به کاهش سطح کلسترول خون و در نتیجه داشتن قلبی سالم کمک کند. لیکوپن موجود در کچاپ، دلیل این خواص شگفت‌انگیز است زیرا لیکوپن از اکسید شدن چربی در رگ‌های مسدود شده جلوگیری می‌کند.

۱۰. قدرت استخوان‌ها

هیچ کس نمی‌تواند جلوی پیری و تحلیل استخوان‌ها را بگیرد اما می‌توان این فرآیند را کندتر کرد. لیکوپن، ماده‌ای قوی است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند. این ماده در حفظ سلامت استخوان و کندی تحلیل آن‌ها نقش دارد.

مفید برای پوست

۱۱. سرشار از آنتی اکسیدان

کچاپ، راهی خوشمزه برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد است و با استفاده از آن می‌توانید آن زیبایی که دنبالش هستید را به دست بیاورید. جادویی وجود ندارد، تنها کاری که باید بکنید، تغییر رژیم غذایی روزانه است. کچاپ، همان جادویی است که دنبالش بودید. کچاپ، سرشار از آنتی اکسیدان است و به همین دلیل، پوستی سالم‌تر و زیباتر به شما می‌دهد.

۱۲. ویتامین C بالا

ویتامین C در کنار لیکوپن می‌تواند پوستی پاک‌تر، زیباتر و سالم‌تر به شما بدهد. می‌توانید با استفاده از کچاپ یا گوجه فرنگی تازه به عنوان ماسک صورت، از تمام این خواص بهره‌مند شوید.

ممکن است برخی از توضیحات بالا، شما را متعجب کند. کچاپی که در تمام آشپزخانه‌ها یافت می‌شود، چگونه می‌تواند به این اندازه قوی باشد؟ خوب، شاید زمان آن رسیده که بدانید حتی چیزهای خیلی ساده نیز می‌توانند خواص شگفت‌انگیزی داشته باشند.

نوشته‌های مرتبط