علائم ایدز: 16 مهمترین نشانه ایدز که شاید مبتلا شده اید

تشخیص به موقع علائم ایدز می‌تواند بسیاری از گرفتاری های این بیماری را کاهش دهد. در عرض یک یا دو ماه از ورود ویروس اچ‌آی‌وی (HIV) به بدن، ۴۰ تا ۹۰ درصد افراد علائم شبیه به آنفولانزا را که معروف به سندرم حاد رتروویروسی(ARS) تجربه می‌کنند. اما در بعضی مواقع علائم ایدز به مدت سال‌ها گاهی حتی یک دهه پس از بروز عفونت ظاهر نمی‌شود.

رپورتاژ

مایکل هاربرگ، دارای درجه‌ی دکترای پزشکی، مدیر پرونده اچ‌آی‌وی برای Kaiser Permanente، در اوکلند، کالیفرنیا می‌گوید: “در مراحل اولیه‌ی بیماری عفونت اچ‌آی‌وی، هیچ علامتی وجود ندارد. از هر پنج نفر مبتلا به اچ‌آی‌وی در ایالات متحده یک نفر از بیماری خود اطلاعی ندارد، به همین دلیل است که آزمایش دادن بسیار مهم است، به ویژه اگر شما با بیش از یک شریک جنسی رابطه‌ی دارید یا از داروهای وریدی استفاده می‌کنید.

در این نوشتار علائم ایدز و درواقع ۱۶ مهم‌ترین نشانه ایدز که شاید مبتلا شده اید را بیان می کنیم.

۱. تب

یکی از نخستین علائم ایدز و نشانه‌های ARS می‌تواند تب خفیف تا حدود ۳۸ درجه‌ی سلسیوس باشد.

تب، البته اگر اتفاق بیفتد، اغلب با علائم خفیفی مانند خستگی، تورم غدد لنفاوی و گلو درد همراه است.

کارلوس مالوستوتو، دارای مدرک دکترای پزشکی، مدرس بیماری‌های عفونی و ایمونولوژی در بخش پزشکی دانشکده‌ی پزشکی نیویورک می‌گوید: “در این مرحله، ویروس به جریان خون وارد شده و تکثیر در تعداد زیاد را شروع می‌کند. در هنگام این‌که این اتفاق می‌افتد، یک واکنش التهابی توسط سیستم ایمنی رخ می‌دهد.”

علائم ایدز در مردان: ۱۱ نشانه ایدز در مردان که باید جدی گرفت

۲. خستگی

واکنش التهابی ایجاد شده توسط سیستم ایمنی شما همچنین می‌تواند موجب خستگی و خمودی شما شود. خستگی می‌تواند هم نشانه‌ی اولیه­ی اچ‌آی‌وی باشد و هم در مراحل بعدی رخ بدهد.

ران ۵۴ ساله، مدیر روابط عمومی در میدوِست، زمانی که ناگهان هنگام راه رفتن زمین خورد، نگران وضعیت سلامتی خود شد. او می‌گوید: “هر کاری که انجام می‌دادم به سختی نفس می‌کشیدم.” او ادامه داد: “قبل از آن نزدیک به ۵ کیلومتر در روز راه می‌رفتم.”

ران تست اچ‌آی‌وی مثبت را ۲۵ سال قبل از احساس خستگی انجام داده بود. خستگی در هنگام اچ‌آی‌وی حاد یا به تازگی رخ داده، ممکن است خیلی واضح نباشد.

۳. درد عضلات، درد مفاصل، تورم غدد لنفاوی

ARS اغلب با آنفولانزا، مونونوکلئوز یا یک عفونت ویروسی دیگر، حتی سیفلیس یا هپاتیت اشتباه گرفته می‌شود.

این موضوع تعجب‌آور نیست: بسیاری از علائم ایدز یکسان هستند، از جمله احساس درد در مفاصل و درد عضلات و تورم غدد لنفاوی.

گره‌های لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی بدن شما هستند و معمولا زمانی که عفونت وجود دارد، ملتهب می‌شوند. بسیاری از آنها در زیر شکم، کشاله‌ی ران و گردن قرار دارند.

۴. گلو درد و سردرد

دکتر هوربرگ می‌گوید: همانند سایر علائم ایدز ، گلودرد و سردرد اغلب به عنوان ARS تنها در بافتار شناخته می‌شوند.

اگر اخیرا در معرض رفتار پرخطر قرار داشته‌اید، انجام آزمایش اچ‌آی‌وی ایده خوبی است. به خاطر خودتان و به خاطر دیگران آزمایش را انجام بدهید: اچ‌آی‌وی در مرحله‌ی اول بیش از هر زمان دیگری عفونی است.

در نظر داشته باشید که بدن آنتی‌بادی‌های اچ‌آی‌وی را هنوز تولید نکرده‌است، بنابراین آزمایش آنتی‌بادی ممکن است وجود بیماری را نشان ندهد. (ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا آنتی‌بادی‌های اچ‌آی‌وی در آزمایش خون مشخص شوند). آزمایش‌های دیگر را امتحان کنید مانند آزمایشی که RNA ویروس را معمولا نه روز از زمان عفونت تشخیص می‌دهد.

علائم ایدز در زنان: ۱۰ نشانه ایدز در زنان که نباید سرسری گرفت

۵. راش پوستی

راش پوستی ممکن است در مراحل اولیه‌ی بیماری ایدز یا مراحل دیگر دوره‌ی این بیماری رخ بدهد.

برای ران، این یکی دیگر از نشانه‌هایی بود که نشان می‌داد او احتمالا به یک آلرژی معمولی یا سرماخوردگی مبتلا نبوده‌است.

ران می‌گوید: “آن‌ها مانند جوش بودند، همراه با چند قمست صورتی خارش‌دار روی دستم. راش همچنین ممکن است روی بدن ظاهر شود. دکتر هوربرگ می‌گوید: “اگر بروز [راش] به راحتی توجیه نشود یا به راحتی درمان نشود، شما باید به انجام یک آزمایش اچ‌آی‌وی فکر کنید”.

۶. تهوع، استفراغ، اسهال

دکتر مالوستوتو می‌گوید: ۳۰ تا ۶۰ درصد از آدم‌های مبتلا تهوع، استفراغ یا اسهال کوتاه مدت را در مراحل اولیه‌ی ابتلا به ایدز تجربه می‌کنند.

این علائم همچنین می‌توانند در نتیجه‌ی درمان ضد رتروویروسی و بعدها در نتیجه‌ی وجود این عفونت، معمولا به عنوان یک عفونت فرصت‌طلب پدیدار شوند.

دکتر هوربرگ می‌گوید: “اسهال که بی‌وقفه است و اصلا و ابدا نسبت به درمان‌های معمول واکنشی نشان نمی‌دهد نیز ممکن است نشانه‌ای از وجود این بیماری باشد.” او می‌افزاید: یا علائم ایدز ممکن است توسط ارگانیسمی ایجاد شود که معمولا در افراد دارای سیستم ایمنی سالم مشاهده نمی‌شود.

۷. کاهش وزن

کاهش وزن که قبلا “تحلیل رفتن” نامیده می‌شد، نشانه‌ای از پیشرفته شدن بیماری است و می‌تواند تا حدی ناشی از اسهال شدید باشد.

دکتر مالوستوتو می‌گوید: “اگر شما درحال‌حاضر وزن‌تان را از دست می‌دهید، به این معنی است که سیستم ایمنی بدن‌تان نسبتا کم‌توان شده است. بیمار وزن زیادی را از دست می‌دهد، حتی اگر همچنان به اندازه‌ی کافی غذا بخورد. این یک نشانه‌ است که دیر پدیدار می‌شود. ما هنوز تعداد زیادی از افرادی که دچار این مشکل می‌شوند را می‌بینیم.” با این حال، به دلیل درمان ضد رتروویروسی، رواج این مشکل کم‌تر شده‌است.

به اعتقاد وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده، اگر فردی ۱۰٪ یا بیش‌تر از وزن بدن خود را از دست بدهد و بیش از ۳۰ روز اسهال برود یا ضعف و تب داشته باشد، دچار سندرم تحلیل شده­است.

۸. سرفه‌ی خشک

سرفه‌ی خشک نخستین نشانه‌ای بود که سبب شد ران به این فکر بیفتد که چیزی اشتباه است. او ابتدا تصور کرد که این سرفه‌ها ناشی از آلرژی هستند.

اما سرفه‌ها به مدت یک سال و نیم ادامه داشت و حتی بدتر شد. بنادریل، آنتی بیوتیک و افشانه مشکل او را حل نکرد. حتی پزشکان متخصص آلرژی هم نتوانستند کاری برای او بکنند.

دکتر مالوستوتو می‌گوید: این علامت – یک “سرفه‌ی جانکاه که ممکن است به مدت چند هفته ادامه یابد و به نظر نمی‌رسد که رفع شود” – در بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی بسیار معمول است.

۹. پنومونی ( سینه‌ پهلو )

سرفه و کاهش وزن ممکن است نشانه‌ای باشند از یک عفونت جدی ایجاد شده توسط یک میکروب که اگر سیستم ایمنی بدن شما درست کار کند، آزار و اذیتی برای شما ایجاد نمی‌کند.

دکتر مالوستوتو می‌گوید: ” عفونت‌های فرصت‌طلب مختلف زیادی وجود دارد و هر یک می‌تواند به صورت متفاوتی ظاهر شود.” در مورد ران، این بیماری سینه‌پهلو پنوموسیستیس (PCP) بود، که به عنوان “پنومونی ایدز” نیز شناخته می‌شود و در نهایت کارش را به بیمارستان رساند.

دیگر عفونت‌های فرصت‌طلب عبارتند از توکسوپلاسموز، عفونت انگلی که بر مغز اثر می‌گذارد؛ نوعی ویروس تبخال به نام سیتومگالوویروس؛ و عفونت‌های قارچی مانند برفک.

۱۰. تعریق شبانه

دکتر مالوستوتو می‌گوید: حدود نیمی از آدم‌ها در طول مراحل اولیه‌ی عفونت اچ‌آی‌وی، عرق می‌کنند.

این موارد حتی در مراحل بعدی عفونت نیز شایع‌تر هستند و به ورزش یا دمای اتاق ارتباطی ندارند.

درست مانند حالت گرگرفتگی ناگهانی که زنان در دوره‌ی یائسگی از آن رنج می‌برند، از بین بردن تعریق‌های شبانه هم دشوار است، با توجه به این که حتی پتو و ملحه‌ها خیس می‌شوند.

۱۱. تغییر ناخن

یکی دیگر از علائم ایدز که در مراحل آخر بیماری نمود پیدا می‌کند تغییرات ناخن است، مانند ضخیم شدن و کج شدن ناخن، ایجاد شکاف روی ناخن و نوک ناخن، یا تغییر رنگ (خطوط سیاه یا قهوه‌ای که به صورت عمودی یا افقی روی ناخن پدیدار می‌شوند).

تغییری که روی ناخن ایجاد می‌شود اغلب به علت عفونت‌های قارچی مانند کاندیدا است. دکتر مالوستوتو می‌گوید: “بیماران مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف بیش‌تر از سایرین حساس به عفونت‌های قارچی هستند.”

۱۲. عفونت‌های قارچی

عفونت قارچی دیگری که در مراحل بعدی این بیماری رایج است، برفک است، یک عفونت دهانی که در اثر کاندیدا، یک نوع قارچ پدیدار می‌شود.

دکتر مالوستوتو می‌گوید: “این یک قارچ بسیار شایع است، همانی که باعث بروز عفونت قارچی در زنان می‌شود. این عفونت معمولا در دهان یا مری رخ می‌دهد، و سبب می‌شود که عمل بلعیدن توسط فرد دشوار شود.”

ران یک روز بیدار شد و دید تکه‌های سفیدی روی زبانش پدیدار شده‌است. دهان او برفک زده بود. برای او “این برفک‌ آزاردهنده نبود فقط این‌که اصلا دوست نداشت چنین چیزی در دهانش باشد.” خلاص شدن از شر این عفونت بسیار دشوار بود، اما در نهایت ران پس از مصرف دارو برای مبارزه با اچ‌آی‌وی موفق شد که این عفونت را از بین ببرد.

۱۳. سردرگمی یا مشکل تمرکز کردن

مشکلات شناختی می‌تواند نشانه‌ای از زوال عقل مرتبط با اچ‌آی‌وی باشد که معمولا در مراحل آخر این بیماری رخ می‌دهد. علاوه بر سردرگمی و دشواری در تمرکز، دمانس (زوال عقل) مربوط به ایدز نیز ممکن است شامل مشکلات حافظه و مسائل رفتاری مانند خشم یا تحریک‌پذیری باشد.

زوال عقل حتی ممکن است شامل تغییرات حرکتی نیز بشود: دست و پا چلفتی شدن، عدم هماهنگی و بروز مشکل در انجام وظایفی که نیاز به مهارت‌های حرکتی مناسب دارد مانند نوشتن با دست.

۱۴. زخم‌های سرد یا تبخال تناسلی

زخم‌های سرد (تبخال دهانی) و تبخال تناسلی می‌تواند از علائم ایدز و نشانه‌ای از ARS و عفونت اچ‌آی‌وی در مراحل آخر باشد.

و داشتن تبخال نیز می‌تواند عامل خطری برای مبارزه با اچ‌آی‌وی باشد، به این دلیل که تبخال تناسلی باعث ایجاد زخم‌هایی می‌شود که ممکن است ورود اچ‌آی‌وی در طول رابطه جنسی به بدن را آسان‌تر کنند. و افرادی که مبتلا به اچ‌آی‌وی هستند، بیش‌تر دچار تب‌خال می‌شوند زیرا ویروس ایدز سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند.

۱۵. مور مور شدن و ضعف

مراحل آخر اچ‌آی‌وی نیز می‌تواند باعث ایجاد بی‌حسی و سوزش در دست و پا شود. این مشکل نوروپاتی محیطی (پلی‌نوریت) نامیده می‌شود که در افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده نیز اتفاق می‌افتد.

دکتر مالوستوتو می‌گوید: “این زمانی است که اعصاب واقعا آسیب دیده‌اند. این علائم را می‌توان با داروهای ضد درد و داروهای ضد انعقادی مانند نرونتین (گاباپنتین) درمان کرد.

۱۶. بی‌نظمی در دوره‌های قاعدگی

به نظر می‌رسد که بیماری اچ‌آی‌وی پیشرفته خطر ابتلا به قاعدگی بی‌نظم را افزایش می‌دهد مثلا تعداد دوره‌ها کم‌تر و قاعدگی سبک‌تر می‌شود.

با این حال، این تغییرات احتمالا به کاهش وزن و وضعیت بد سلامتی زنان مبتلا به عفونت مربوط می‌شود تا خود عفونت.

عفونت اچ‌آی‌وی همچنین با زودتر از موعد رخ دادن یائسگی مرتبط است (۴۷ تا ۴۸ سال برای زنان آلوده در مقایسه با ۴۹ تا ۵۱ سال برای زنانی که آلوده به این ویروس نیستند).

نوشته‌های مرتبط