خواص مغز استخوان: 21 فایده شگفت‌انگیز مغز استخوان برای سلامتی

مغز استخوان چیست؟ همه می‌دانند مغز استخوان یک ماده خوراکی است که در مرکز استخوان یافت می‌شود. مغز استخوان بافتی نرم داشته و در وسط استخوان قرار دارد. یک ماده چرب و ژله مانند و سرشار از مواد مغذی و انرژی‌زا است. برای مصرف مغز استخوان، آن را می‌پزند که معمولا در فرآیند پخت نرم می‌شود در حالی که قسمت بیرونی استخوان سفت و محکم باقی می‌ماند. مغز استخوان سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب و چربی‌ها است. برای اطلاعات بیشتر شما فهرستی از خواص مغز استخوان برای سلامتی را در این‌جا آورده‌ایم.

۱. منبع پروتئین

مغز استخوان سرشار از پروتئین است. ۱۰۰ گرم از این ماده خوراکی، ۱۴ درصد پروتئین روزانه بدن را تامین می‌کند. بدن شما با مصرف درست خوراکی‌های پروتئینی، سلول‌های شکسته را بازسازی کرده و سلول‌های جدید می‌سازد. فقط این نیست، پروتئین به عنوان یک ماده مغذی ضروری نقش مهمی در ساخت ماهیچه ایفا می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را تامین کنید، می‌توانید مغز استخوان را در کنار گوشت قرمز، مغزها و لوبیاها مصرف کنید.

۲. منبع کلاژن

مغز استخوان، منبع خوبی از کلاژن است که یکی از بهترین خواص آن به شمار می‌آید. کلاژن، پروتئین ساختاری اصلی است که شکلی ژله مانند و بافتی نرم دارد و استخوان‌ها را می‌پوشاند. در واقع، وجود کلاژن بسیار اهمیت دارد چرا که باعث سهولت راه رفتن و تحرک ما می‌شود.

کلاژن در استحکام و محافظت از غشای مخاطی لوله گوارش نیز نقش دارد. بنابراین مغز استخوان برای بهبود جذب مواد مغذی در روده نیز مفید است.

علاوه بر این‌ها، مغز استخوان تاثیرات مفیدی از جمله کاهش حساسیت‌های غذایی و حساسیت افراد به گلوتن و شیر گاو نیز دارد. همچنین به تسکین کولیت زخمی و علائم  رفلکس اسید معده نیز کمک می‌کند. کلاژن می‌تواند تعادل و رشد پروبیوتیک  را نیز افزایش دهد. در نتیجه، افزایش میزان کلاژن در بدن می‌تواند به افزایش زیبایی پوست کمک کند زیرا چین و چروک و خطوط را از بین می‌برد. کلاژن در حفظ عملکرد درست سیستم ایمنی نیز نقش دارد.

۳. حاوی چربی‌های سالم

مغز استخوان که در میان استخوان قرار دارد مقدار زیادی چربی دارد. ممکن است به دلیل این میزان از چربی، نگران مصرف مغز اسخوان باشید. به هر حال، چیزی که باید در نظر بگیرید این است که مغز استخوان، چربی‌های سالم – به دلیل داشتن اسیدهای چرب ضروری- را برای شما تامین می‌کند. در واقع، مصرف این خوراکی شما را در خطر نمی‌اندازد و بدون شک بهترین خواص را به شما هدیه می‌دهد.

۴. منبع اسیدهای چرب امگا۳

ماده مغذی دیگر موجود در مغز استخوان، اسیدهای چربی مانند اسید چرب امگا۳ است. مغز استخوان با داشتن این نوع اسید چرب، برای بهبود عملکرد مغز مهم است. همه می‌دانند که مغز استخوان منبع خوبی از گلیسین نیز هست ک یک اسید آمینه لازم برای ترمیم پروتئین‌های دیگر در بدن به شمار می‌آید. مصرف خوراکی‌های سرشار از اسیدهای چرب برای سلامت عمومی بدن عالی است. کمبود اسیدهای چرب می‌تواند به مشکلات عمده سلامتی از جمله ضعف سیستم ایمنی منجر شود.

۵. منبع ویتامین A

با مصرف مغز استخوان، ویتامین A را به بدن خود اضافه می‌کنید. به همین دلیل، مصرف مغز استخوان در کنار خوراکی‌های دیگر حاوی ویتامین A از جمله هویج و سبزیجات سبز، راه خوبی است. ویتامین A به عنوان ماده غذایی حیاتی برای افزایش سلامت چشم‌ها و جلوگیری از از دست رفتن بینایی شناخته می‌شود. همچنین، کمبود ویتامین A می تواند باعث تباهی لکه زرد شود.

۶. منبع آهن

یک ماده مغذی دیگر که مغز استخوان آن را تامین می‌کند آهن است. در واقع، با مصرف ۱۰۰ گرم مغز استخوان می‌توانید ۲۵ درصد آهن مورد نیاز روزانه خود را دریافت کنید. میزان مناسب آهن در بدن به حفظ تعادل مایعات و جلوگیری از کم‌خونی کمک می‌کند. می‌توانید برای جلوگیری از کم‌خونی و خستگی مزمن، خوراکی‌های حاوی آهن از جمله مغز اسخوان و اسفناج را مصرف کنید.

۷. منبع مواد معدنی

خاصیت دیگر مغز استخوان برای سلامتی، داشتن مواد معدنی از جمله آهن، کلسیم، زینک، سلنیوم، منیزیم، فسفر و مواد معدنی دیگر است. مواد معدنی موجود در بدن در بهبود عملکرد بدن نقش دارند. آن‌ها در محافظت از بدن در برابر بیماری‌، خستگی مزمن و حفظ تعادل مایعات نقش مهمی ایفا می‌کنند. همچنین، مواد معدنی موجود در مغز استخوان می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی، تحریک ترشح هورمون‌ها، بهبود وضعیت سیستم قلبی عروقی و بهبود حافظه و عملکرد مغز کمک ‌کنند. در واقع، مغز استخوان، خواصی برای سلامتی شما دارد که اصلا انتظارش را نداشتید!

۸. تقویت حافظه

همان‌گونه که قبلا گفتیم، مغز استخوان به دلیل داشتن مواد معدنی برای بهبود عملکرد بدن مناسب است. این ماده خوراکی، برای افزایش سلامت ذهنی از جمله تقویت حافظه نیز مفید است. بنابراین اگر می‌خواهید حافظه و عملکرد مغز خود را تقویت کنید تا اوقات و خاطرات مهم و طلایی را به یاد بیاورید، چرا مصرف مغز استخوان را امتحان نمی‌کنید؟

۹. ترمیم سلول‌های بدن

مغز استخوان به دلیل داشتن کلاژن برای فرآیند ترمیم سلول‌های بدن مناسب است. همچنین، کلاژن می‌تواند به بازسازی سلول‌های بدن – مثلا تسریع درمان زخم‌ها و خونریزی لثه- کمک کند. مغز استخوان دارای سلول‌های بنیادی میلوئید و لیمفوئید است که اساس سلول‌های قرمز و سفید خون هستند و به گفته مرکز درمانی Jade Institute می‌توانند سیستم ایمنی را بسازند. این مواد برای جلوگیری از انعقاد خون و همچنین تامین اکسیژن مفید هستند. بنابراین، مصرف مغز استخوان بسیار مفید است چرا که در ترمیم سلول‌های بدن به شما کمک می‌کند.

۱۰. کمک به گوارش

یکی دیگر از خواص مغز استخوان برای سلامتی، کمک به گوارش است. مغز استخوان می‌تواند از وضعیت‌های التهابی روده مانند بیماری سلیاک، سندرم روده تحریک‌پذیر و سندرم نشت روده جلوگیری کند. این نوع بیماری‌ها می‌توانند با مصرف مغز استخوان تسکین یابند چرا که حاوی کلاژن است که آسیب بافت‌ها را کاهش می‌دهد.

همچنین، ژلاتین موجود در مغز استخوان می‌تواند به بازگرداندن سلامت غشای روده کمک کرده و با حساسیت‌های غذایی به گندم و محصولات لبنی مبارزه کند. یک مطالعه نیز نشان می‌دهد که مغز استخوان می‌تواند بر افزایش رشد پروبیوتیک یا باکتری مفید در روده تاثیر مثبت بگذارد.  می‌دانیم که پروبیوتیک با جلوگیری از رشد باکتری‌ها و پاتوژن‌ها در روده به سلامت گوارش کمک می‌کند. در واقع، از سلامت روده محافظت می‌کند. از سوی دیگر، کمبود کلاژن در بدن می‌تواند به ایجاد برخی مشکلات مربوط به سلامتی از جمله اختلالات گوارشی منجر شود.

۱۱. بهبود سیستم قلبی عروقی

یک مطالعه نشان داده است که مغز استخوان منبع خوبی از هورمون آدیپونکتین است که در حفظ عملکرد مناسب سیستم قلبی عروقی نقش دارد. مغز استخوان در بهبود حساسیت به انسولین و شکستن چربی‌ها به خوبی عمل می‌کند. این نقش‌ها برای جلوگیری از خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی مفید هستند. علاوه بر این، مغز استخوان برای کاهش خطر دیابت نیز مفید است.

۱۱. محافظت از مفاصل

رپورتاژ

افراد برای دریافت مواد مغذی ضروری برای بدن، باید بهترین خوراکی‌ها را مصرف کنند. مغز استخوان یکی از گزینه‌های عالی برای کسانی است که جسمی سالم‌تر و قوی‌تر می‌خواهند. مغز استخوان با داشتن کلاژن، فواید بسیاری برای بدن دارد. مغز استخوان می‌تواند به محافظت از سلامت مفاصل و همچنین عملکرد درست سیستم قلبی عروقی کمک کند. در واقع، با مصرف درست مغز استخوان می‌توانید مفاصلی انعطاف‌پذیر داشته باشید.

۱۳. افزایش سلامت قلب

بهترین راه برای حفظ سلامت قلب چیست؟ برای یافتن راه حل، می‌توانید مصرف بهترین خوراکی‌ها که کلسترول پایینی دارند را  و سبک زندگی سالم را آغاز کنید. در واقع، مغز استخوان منبعی عالی از مواد معدنی از جمله پتاسیم، منیزیم و کلسیم است. چیزی که خیلی عالی است این است که مغز استخوان حاوی الکترولیت است که به افزایش سلامت قلب و حفظ گردش خون سالم کمک می‌کند. مغز استخوان مقدار ایده‌آلی از مواد معدنی را برای افزایش سلامت سلولی و جلوگیری از بیماری‌های قلبی از جمله حمله قلبی و سکته را تامین می‌کند.

۱۴. افزایش تولید سلول‌های سفید خون

یکی دیگر از خواص مصرف مغز استخوان افزایش تولید سلول‌های سفید خونی است. این خاصیت به وجود آلکیل گلیسرول‌ها ربط دارد که در مهار رشد سلول‌های سرطانی نقش دارند. افزایش سلول‌های سفید خون می‌تواند به محافظت از بدن در برابر عفونت‌ها کمک کرده و سیستم ایمنی را نیز تقویت کند. در نتیجه، مغز استخوان برای محافظت از بدن در برابر بیماری‌هایی مانند سرطان عالی است.

۱۵. حفظ سلامت استخوان‌ها

خاصیت دیگر مغز استخوان، حفظ سلامت استخوان‌ها است. این خاصیت به وجود مواد معدنی عالی از جمله کلسیم در مغز استخوان مربوط می‌شود. در واقع، می‌توانید برای افزایش سلامت استخوان‌های خود، به جای مصرف روزانه شیر، غذاهای عالی دیگر نیز مصرف کنید. در نتیجه، با مصرف غذاهای حاوی مواد معدنی، در ساخت استخوان‌های قوی و متراکم موفق خواهید بود.

۱۶. مبارزه با سرطان

همان‌گونه که قبلا گفته شد، مغز استخوان در تقویت تولید سلول‌های سفید خون در بدن نقش دارد. مغز استخوان به دلیل داشتن ترکیباتی به نام آلکیل گلیسرول می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کند. می‌دانیم که سرطان یک بیماری مزمن و حاد است و باید از آن آگاه باشیم. در این شرایط باید بهترین درمان‌ها و پیشگیری‌ها را پیدا کنیم. بنابراین اگر می‌خواهید از خطر سرطان رها شوید باید به سبک زندگی سالم و مصرف بهترین خوراکی‌ها از جمله سبزیجات، میوه‌ها و مغز استخوان رو بیاورید.

۱۷. تقویت سیستم ایمنی

چون مغز استخوان منبع خوبی از کلاژن است، برای تقویت سیستم ایمنی مفید است. مغز استخوان می‌تواند از ایجاد التهاب در بدن جلوگیری کرده و برای تقویت سیستم ایمنی، پادتن‌ها را آزاد کند. همچنین، چون مغز استخوان در بازگشت سلامت روده نقش دارد، بنابراین از عملکرد درست سیستم ایمن بدن پشتیبانی می‌کند. تاثیر آن در تقویت سیستم ایمنی را می‌توان در جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی و محافظت از بدن در برابر بیماری‌ها نیز دید. وجود اسید آمینه پرولین، گلوتامین و آرژنین در مغز استخوان به حفظ و پشتیبانی از عملکرد درست روده کمک می‌کند.

۱۸. تقویت سم‌زدایی

بر اساس گفته‌های بالا می‌دانید که مغز استخوان در بهبود دستگاه گوارش تاثیر دارد. محققان بر این باور هستند که مغز استخوان مانند یک عامل سم‌زدای طبیعی عمل می‌کند زیرا مواد اضافی را از دستگاه گوارش دفع کرده و سموم موجود در کبد را از بین می‌برد. این خاصیت به وجود پتاسیم و گلیسین که به فرآیند سم‌زدایی در کبد کمک می‌کنند مربوط می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید از آسیب سموم در امان باشید، مغز استخوان انتخاب خوبی برای شما خواهد بود.

۱۹. افزایش متابولیسم بدن

در واقع، اسیدهای آمینه موجود در مغز استخوان، خواص بسیاری برای سلامتی شما دارند. اسیدهای آمینه تاثیر مثبتی در افزایش متابولیسم بدن و جذب مواد مغذی دارند. همچنین، وجود گلیسین درون کلاژن می‌تواند گلوکز را به انرژی مفید تبدیل کرده و استفاده بدن از آنتی اکسیدان‌ها را افزایش دهد. این ماده، با انتقال مواد مغذی به سلول‌ها، انرژی تولید می‌کند. مسئله مهم‌تر در مورد مغز استخوان، تولید آرژنین است که به بهبود گردش خون بدن و فرستادن مواد مغذی به سلول‌ها کمک می‌کند. دیدید که مغز استخوان، منبع خوبی از مواد مغذی مفید است، پس منتظر چه هستید؟ مغز استخوان بخورید و از سالم‌ترین خاصیت آن بهره‌مند شوید!

۲۰. تسریع درمان زخم‌ها

یکی دیگر از فواید عالی کلاژن موجود در مغز استخوان تسریع درمان زخم‌ها است. بنابراین مغز استخوان فوایدی عالی از جمله درمان سریع‌تر زخم‌ها دارد.

۲۱. افزایش سلامت پوست

مغز استخوان نه تنها بر سلامت عمومی بدن بلکه بر سلامت پوست نیز تاثیر می‌گذارد.این تاثیر به دلیل وجود کلاژن در مغز استخوان است. این ترکیب نقش مهمی در حفظ جوانی و انعطاف‌پذیری پوست ایفا می‌کند. کلاژن در کاهش علائم پیری زودرس مانند چین و چروک و خطوط نیز نقش دارد. مسئله مهم دیگر در مورد کلاژن موجود در مغز استخوان، تاثیر آن بر کاهش سلولیت و ایجاد پوستی سالم و زیبا است. در واقع، با مصرف مغز استخوان، با جلوگیری از خشکی و زبری پوست، به بازگرداندن رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کنید.

حالا که با خواص مغز استخوان برای سلامتی آشنا شدید، به نکات مصرف آن که در پایین آمده نیز نگاهی بیندازید.

نکات مصرف

– می‌توانید از مغز استخوان برای تهیه سوپ استفاده کنید و با اضافه کردن ادویه طعم آن را بیشتر کنید. همچنین می‌توانید مغز استخوان را کباب کرده و برای طعم بهتر به آن ادویه یا کره طعم‌دار اضافه کنید.

– یک راه دیگر این است که آن را در آرد یا پودر نان غلتانده و یک مغز استخوان ترد و خوش‌طعم داشته باشید. افزودن نمک و فلفل را فراموش نکنید.

– اگر غذای سالم می‌خواهید، مغز استخوان را به سالاد خود اضافه کنید. در صورت لزوم آن را با روغن زیتون، لیمو و جعفری ترکیب کنید.

– زمانی که مغز استخوان پخته شد، می‌توانید آن را با قاشق درآورده و بخورید و یا این‌که روی نان تست بمالید.

– می‌توانید مغز استخوان را از قصابی محل خود تهیه کنید و همیشه باید مغز استخوان حیوانات علف‌خوار یا حیواناتی که غلات می‌خورند را انتخاب کنید. در واقع، نوع ارگانیک آن ارجحیت دارد.

– بهترین محل برای یافتن مغز استخوان ارگانیک مانند مغز استخوان گاو یا گوسفند، بازار کشاورزان یا فروشگاه مواد غذایی سالم است.

خلاصه این‌که مغز استخوان بهترین مواد مغذی را برای سلامت شما فراهم می‌کند. مصرف متعادل این خوراکی تاثیرات مثبتی بر شما خواهد گذاشت. می‌توانید مصرف مغز استخوان را با اضافه کردن آن به سوپ یا کباب کردن آن آغاز کنید. غذای سالم بخورید و سالم بمانید!

نوشته‌های مرتبط