گسترش بیت کوین به عنوان وسیله پرداخت در پلتفرم های تجارت الکترونیک

با محبوبیت هرچه بیشتر ارزهای دیجیتال و شاخص‌ترین آن‌ها، بیت کوین برخی از پلتفرم‌های دیجیتال انجام تراکنش‌ با BTC را ممکن کرده‌اند. به شکلی که می‌توان در آنها از BTC نیز در کنار ارزهای رایج استفاده کرد. امکان تبادل رمزارزها برای پرداخت الکترونیک، تبادلات بین‌المللی را آسان کرده و دامنه مشتریان پلتفرم را گسترش می‌دهد.

خرید بیت کوین در بسیاری از نقاط دنیا ممکن بوده و در اغلب موارد آسان‌تر از خرید ارزهایی مانند دلار و یورو است؛ گرچه برای مثال دلار نیز در بسیاری از کشورها مورد پذیرش است؛ اما تبادل آن با محدودیت‌ها و چالش‌هایی همراه است. ارزهای دیجیتال با ساختار غیرمتمرکز این محدودیت‌ها را دور می‌زنند.

چرا BTC برای پرداخت های الکترونیک مناسب است؟

بیت کوین شناخته‌شده‌ترین، محبوب‌ترین و ازجمله معتبرترین ارزهای دیجیتال حال حاضر جهان است. این دارایی دیجیتال بر پایه بلاک چین ایجاد شده و توسعه پیدا می‌کند؛ بنابراین ساختاری غیرمتمرکز و مترقی دارد که باعث شده در طی سالیان با افزایش ارزش قابل‌توجهی مواجه شود.

می‌توان BTC را در یک کیف پول ارز دیجیتال ذخیره کرد و در هر زمان و مکانی به تبادل آن پرداخت. درصورتی‌که پلتفرم‌های بیشتری این ارز را بپذیرند شاید نیاز نباشد حتی برای سفری چندماهه به یک کشور خارجی دارایی تومانی خود را به ارزهای رایج آن کشور تبدیل کنید. از طرفی برای خرید آنلاین از فروشگاه‌های خارجی الزامی به داشتن حساب‌های متمرکز و پرهزینه بین‌المللی وجود نخواهد داشت. BTC می‌تواند در تمام این موارد بهترین جایگزین باشد.

خرید بیت کوین برای پرداخت

خرید بیت کوین بسیار آسان است. کافی است از یک صرافی ارز دیجیتال استفاده کنید تا امکان تبادل دارایی‌های خود به آن را داشته باشید. در صرافی‌های ایرانی حتی امکان خرید BTC با تومان نیز وجود دارد. پس از خرید می‌توانید بیت کوین‌ها را به‌طور مستقیم به پلتفرم موردنظر منتقل کرده و محصول یا خدمات آن را دریافت کنید.

خرید بیت کوین و امور مالی غیرمتمرکز

خرید بیت کوین و امور مالی غیرمتمرکز

رپورتاژ

محدودیت‌های بین‌المللی و کارمزدهای نسبتا سنگین مؤسسات مالی متمرکز تبادل دارایی در آن‌ها را با چالش مواجه می‌کند. به‌خصوص اگر قصد داشته باشید از طریق آن‌ها مقداری ارز یا دارایی را به خارج از کشور منتقل کنید.

در مقابل، امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) بدون هیچ واسطه‌ای و بر بستر بلاک چین امکان انجام تراکنش‌ها را فراهم می‌کنند. تفاوتی نمی‌کند که این تراکنش به آدرسی داخلی باشد یا خارجی، کارمزدها ثابت‌ هستند. از طرفی تحریم‌ها و محدودیت‌های مالی نمی‌توانند بر دیفای تأثیر چندانی داشته باشند. BTC نیز بر پرداخت‌های غیرمتمرکز استوار است و از تمام مزایای آن بهره می‌برد.

چالش های بیت کوین در پرداخت های الکترونیک

یکی از مواردی که استفاده از بیت کوین برای پرداخت‌های الکترونیک را با چالش مواجه می‌کند نوسانات قیمتی آن است. باوجود ارزش بازار بسیار بالا، BTC نیز با نوساناتی گاه شدید مواجه می‌شود که قیمت آن را دچار تغییر می‌کند. بدیهی است که در این صورت ارزش‌گذاری بر خدمات و محصولات قابل خریداری با BTC مشکل می‌شود. از طرفی به دلیل همین نوسانات برنامه‌ریزی و مدیریت منابع مالی نیز پیچیده می‌شوند.

جایگزین های بیت کوین در پرداخت های الکترونیک

در میان صدها گزینه ممکن برای پرداخت الکترونیک و امور مالی غیرمتمرکز، بهترین جایگزین برای بیت کوین را می‌توان استیبل‌کوین‌ها به‌حساب آورد. این ارزها قیمتی برابر با یک دارایی مشخص داشته و از طرفی با پشتوانه‌های مالی فیزیکی حمایت می‌شوند.

شاخص‌ترین استیبل کوین تتر (Tether) است که قیمتی برابر با دلار دارد. خرید تتر در واقع خرید دلار دیجیتال با تمام مزایای بهره‌مندی از بلاک چین است.

سخن پایانی

بیت کوین در پرداخت های الکترونیک

بی‌شک مزایای متعدد ارزی مانند بیت کوین آن را به گزینه مناسبی برای پرداخت‌های الکترونیک تبدیل می‌کند. در بسیاری از موارد این ارز می‌تواند نسبت به دارایی‌های رایج دیگر برتری‌های متعددی داشته باشد. تبادل بیت کوین در صرافی‌ها بسیار آسان و سریع است. از طرفی می‌توان آن را به‌راحتی و بدون محدودیت در حساب‌های داخلی و خارجی تبادل کرد؛ بنابراین پرداخت‌های الکترونیک با استفاده از این ارز می‌توانند به‌سرعت رواج پیدا کنند.

نوشته‌های مرتبط