5 فایده بی نظیر کیوی برای لاغری و کاهش وزن

رژیم غذایی غذایی خاصی دارید؟ به دنبال کم کردن وزن‌تان هستید؟ اکثر مردم، به ویژه زنان، امیدوارند که اندامی ایده‌آل داشته باشند. زنان همیشه به دنبال بدنی با کم‌ترین وزن ممکن هستند. آن‌ها راه‌های زیادی را برای کاهش وزن امتحان می‌کنند، از جمله برنامه‌ی تناسب اندام در باشگاه، رژیم غذایی، نخوردن کربوهیدرات و بسیاری موارد دیگر. گاهی اوقات هم سراغ روش‌های افراطی می‌روند مانند لیپوساکشن! امروزه، راه‌های زیادی برای رسیدن به وزن ایده‌آل وجود دارد. ورزش منظم، بهبود سبک زندگی و بهبود رژیم غذایی از جمله شیوه‌های موثر هستند. یکی از این راه‌ها می‌تواند مصرف برخی میوه‌ها مانند میوه‌ی اژدها، آووکادو، موز رسیده، نارگیل و کیوی باشد. و در این مقاله با ما همراه باشید تا ۵ فایده بی نظیر کیوی برای لاغری و کاهش وزن را بدانید.

این بار ما در مورد کیوی به عنوان یک ماده‌ی خوراکی عالی برای کاهش وزن صحبت خواهیم کرد. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که کیوی برای رژیم غذایی کاهش وزن بسیار ایده‌آل است، زیرا مواد مفیدی دارد که به کاهش وزن کمک می‌کنند.

در این‌جا مواد مغذی موجود در ۱۷۷ گرم کیوی خام تازه را می‌بینید:

– کالری ۱۰۸ گرم

– فیبر غذایی ۵.۳ گرم

– ویتامین C  ۱۶۴ میلی‌گرم

– ویتامینK  ۷۱.۳  میکروگرم

– ویتامین B۹  ۴۴۲ میکروگرم

– پتاسیم ۵۵۲ میلی‌گرم

– منیزیم ۳۰،۱ میلی‌گرم

– کلسیم ۶۰،۲ میلی گرم

– مس ۰،۲ میلی‌گرم

– منگنز ۰،۲ میلی‌گرم

گذشته از مواد موجود در کیوی، چند دلیل عمده وجود دارند که سبب می‌شوند کیوی وزن را پایین بیاورد:

فایده کیوی برای لاغری و کاهش وزن

۱. کیوی کالری کم و فیبر زیادی دارد

تحقیقات نشان می‌دهند که فیبر می‌تواند میزان مصرف غذا را کاهش دهد، زیرا باعث ایجاد احساس سیری در فرد می‌شود. هنگامی که شما کم‌تر بخورید، به این معنی است که کالری کم‌تری هم مصرف می‌کنید که همین باعث کاهش وزن می‌شود. فیبر جذب مواد مغذی را در روده کاهش می‌دهد و همچنین با ترشح هورمون‌های روده تعامل دارد.

و مهم‌تر از همه این‌که مقامات بهداشتی در سراسر جهان توصیه می‌کنند که مقدار فیبر دریافتی‌تان را با مصرف بیش‌تر میوه‌ها و سبزیجات افزایش دهند تا خطر ابتلا به چاقی کاهش یابد زیرا مردم معمولا تمایل به خوردن فیبر ندارند.

۲. کلسیم موجود در آن به حفظ وزن کمک می‌کند

کیوی ویژگی‌ّهای زیادی برای کمک به کاهش وزن دارد. برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف لبنیات و غذاهای غنی از کلسیم می‌تواند باعث کاهش مصرف چربی در رژیم غذایی و حفظ وزن واقعی شود. از آن‌جایی‌که کیوی یک میوه‌ی غنی از کلسیم است، مصرف آن به طور منظم ممکن است به حفظ وزن کمک کند و حتی می‌تواند منجر به کاهش وزن شود.

۳. تری‌گلیسیرید خون را پایین می‌آورد

یکی از مشکلات بزرگ در جهان امروز، چاقی است. این مشکل معمولا با دیس‌لیپیدمی همراه است. دیس‌لپیدمی به معنای مقدار غیر طبیعی از لیپیدها، مانند تری‌گلیسیرید، کلسترول و فسفولیپیدهای چربی است. این لیپیدها در یک فرد دارای اضافه وزن زیاد، معمولا شامل تری‌گلیسیرید و کلسترول بد یا LDL بالا و کلسترول خوب یا HDL پایین است.

از آن‌جایی که کیوی پلی‌فنل‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی دارد می‌تواند میزان چربی‌ها را کاهش دهد، بنابراین مصرف کیوی واقعا برای کاهش وزن موثر خواهد بود. یک مطالعه‌ی انجام شده در این زمینه نشان داده‌است افرادی که دست کم ۱ کیوی در هفته مصرف می‌کنند، سطح کلسترول HDL بالاتر و تري‌گلیسیرید پایین‌تري دارند در مقایسه با کسانی که این میوه را مصرف نمی‌کنند.

رپورتاژ

۴. چربی‌سوز است

برخی مطالعات نشان می‌دهند افرادی که دارای سطوح بالایی از ویتامین C در خون‌شان هستند می‌توانند ۳۰ درصد چربی بیش‌تری در طی ورزش بسوزانند در مقایسه با کسانی که سطح ویتامین C پایینی دارند. تحقیقات دیگری نیز نشان می‌دهند از دست دادن توده‌ی چربی در افرادی که کمبود ویتامین C دارند، بسیار دشوار است. و کیوی یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین C است. بنابراین مصرف آن به طور مرتب ممکن است به حفظ سطح کافی ویتامین C در سیستم خون کمک کند و به این ترتیب منجر به سوزاندن چربی شود.

۵. به هضم پروتئین کمک می‌کند

کیوی حاوی آنزیم‌های پروتئولیتیک (عمدتا اکتینیدین) است که به هضم پروتئین کمک می‌کنند. رژیم دارای پروتئین زیاد می‌تواند روند کاهش وزن را با افزایش احساس سیری و تحریک ترشح انسولین پس از صرف غذا تحریک کند. بنابراین، کیوی بهترین گزینه برای برنامه‌ی کاهش وزن است، چرا که به هضم پروتئین نیز کمک می‌کند.

مصرف کیوی فواید دیگری هم دارد از جمله:

– تحریک سیستم ایمنی بدن، با توجه به آنتی‌اکسیدان فراوانی که دارد.

– حفظ سلامت دستگاه تنفسی، کاهش علائم آسم و سایر بیماری‌های تنفسی.

– حفظ سلامت چشم به دلیل ویتامین A فراوانی که در آن موجود است.

– کاهش احتمال بروز پوکی استخوان از آن‌جایی که حاوی ویتامین K است.

– کیوی کیفیت خواب را نیز بهبود می‌بخشد زیرا حاوی سروتونین است. این مولکول حافظه‌ی شما را تقویت می‌کند و در پیشگیری از افسردگی و اضطراب تاثیر بسزایی دارد.

* بله، کیوی برای سلامتی کلی بدن بسیار مفید است.

خطراتی که  ممکن است با کیوی همراه باشند

در حال حاضر، می‌دانیم که کیوی چرا تاثیر مثبت روی روند کاهش وزن دارد و از فوایدی که برای سلامتی دارد نیز مطلع هستیم. اما در کنار آن همه‌ی فایده‌ی فوق‌العاده که کیوی می‌تواند برای سلامتی ما داشته باشد، چیزهایی هم وجود دارند که هنگام مصرف این میوه باید مد نظر داشته باشیم. کیوی ممکن است با داروهای رقیق‌کننده‌ی خون تداخل ایجاد کند و خونریزی را افزایش دهد. پس در صورتی که داروهایی رقیق‌کننده‌ی خون را، مانند وارفارین (کومادین)، مصرف می‌کنید، بهتر است درمورد خوردن کیوی حتما با پزشک‌تان مشورت کنید.

همچنین برخی از افراد به کیوی آلرژی دارند. ممکن است برخی خارش، راش پوستی، مشکلات تنفسی، عرق کردن و سایر نشانه‌های واکنش آلرژیک را بعد از خوردن این میوه تجربه ‌کنند. اگر این اتفاق برای‌تان افتاد، دست از خوردن کیوی بکشید و فورا به مراقبت‌های پزشکی مراجعه کنید.

و هنگامی که کیوی می‌خرید، انواع سفت آن را انتخاب کنید و اجازه دهید در یک کیسه‌ی کاغذی بسته در دمای اتاق بماند تا به طور کامل برسد. سپس آن‌ها را در یخچال نگهداری کنید و در عرض یک هفته کیوی رسیده را بخورید. این کار نیز از هر مشکل دیگری که در طی مصرف کیوی ممکن است اتفاق بیفتد، جلوگیری خواهد کرد.

بهترین راه برای مصرف کیوی چیست؟

راه‌های مختلفی برای لذت بردن از این میوه وجود دارد، تنها یک قانون باید در نظر گرفته شود. هرگز کیوی را طبخ نکنید چرا که حرارت دیدن این میوه باعث می‌شود که مواد مغذی آن به میزان قابل‌توجهی از بین برود. بهترین حالت برای خوردن کیوی این است که آن را تازه و بدون هیچ گونه فرایند پختی میل کنید.

و در این‌جا برخی از محبوب‌ترین راه‌های لذت بردن از این میوه‌ی مغذی می‌بینید:

۱. به صورت خام و تازه و به تنهایی آن را بخورید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که قبل از خوردن کیوی، آن را بشویید. سپس انتهای بالایی کیوی را جدا کنید و بعد گوشت آن را با یک قاشق چایخوری کم‌کم بخورید. راه‌های دیگر برای خوردن کیوی این است که پوست آن را بسابید مثل زمانی که پرز هلو را جدا می‌کنید، سپس آن را برش بزنید و میل کنید.

۲. کیوی را با سالاد میوه مخلوط کنید

روش دیگری برای خوردن کیوی مخلوط کردن آن با میوه‌های دیگر به عنوان سالاد میوه است. مقداری کیوی را پوست بکنید و آن‌ها را به صورت مکعب‌های کوچک برش بزنید. سپس، میوه‌های دیگر مانند توت‌فرنگی، پرتقال، آووکادو، میوه‌ی اژدها، موز، انگور و هر میوه‌ی دیگری که دوست دارید را به آن اضافه کنید. سپس همه‌ی میوه‌ها را مخلوط کنید و از سالاد میوه‌ی خوشمزه و مغذی‌تان لذت ببرید. در صورت تمایل می‌توانید به این سالاد شیر ​​یا خامه نیز اضافه کنید.

در نتیجه‌گیری از توضیحات قید شده در این نوشتار در مورد مزایای کیوی برای کاهش وزن، می‌توان گفت که خوردن کیوی دارای مزایای زیادی برای سلامتی است. مانند حفظ وزن، از دست دادن وزن، حفظ سلامت چشم و دستگاه تنفس و برخی دیگر. و همچنین باید مشکلاتی را که با خوردن کیوی ممکن است رخ بدهند، مد نظر داشته باشیم. به هر روی مصرف این میوه یک راه سالم و خوشمزه برای کاهش وزن است!

نوشته‌های مرتبط