4 عادت غذایی برای تسکین میگرن و سردردهای وحشتناک

آن‌هایی که از میگرن رنج می‌برند، واقعا می‌دانند درد و عذاب حقیقی چیست. قربانیان این بیماری در کنار سردردهای طاقت‌فرسا و خفقان‌آور، باید حالت تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و صدا را نیز تحمل کنند که غالبا همراه همیشگی این سردردها هستند. همه‌ی قدرت سازندگی و بهره‌وری فرد متوقف می‌شود. بدتر این‌که، پژوهشی به تازگی دریافته است میگرن – به ویژه آن‌هایی که با هاله‌های نورانی همراه هستند – می‌تواند برای همیشه ساختار مغزتان را تغییر دهد. در این نوشتار با ما همراه باشید تا ۴ عادت غذایی برای تسکین میگرن های عذاب آور و وحشتناک را بدانید.

پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ دانمارک دریافتند، آن‌هایی که از میگرن همراه با تجربه‌ی دیدن هاله‌های نور رنج می‌برند نسبت به سایر افراد تا 68 درصد بیش‌تر در معرض آسیب در ماده‌ی سفید مغز قرار دارند. این آمار وحشتناک ما را بر آن می‌دارد تا مستقیما و بی‌درنگ با مشکلات و خطرات میگرن مقابله کنیم.

صرفا اتکا به دارو ممکن است نتیجه‌ی معکوس دهد

مصرف انواع داروها یا مسکن‌ها روش معمول برای مقابله با میگرن‌های عذاب‌آور تلقی می‌شوند. با وجود این، بیش‌تر داروهای موجود در بازار عوارض جانبی دارند، که این مخمصه را بیش از پیش برای‌تان دشوارتر خواهند کرد. در مطالعه‌ای که به تازگی در مجله‌ی سردرد منتشر شده، به این نکته اشاره شده است که دو‌سوم از شرکت‌کنندگان پس از مصرف داروهای تجویزی علائمی نظیر بی‌خوابی، خستگی مفرط، تپش قلب، و اختلال در تفکر را گزارش دادند. بنابراین آیا بهتر نیست به جای مصرف این داروها، میگرن را به حال خود رها کنید؟ بهتر است حتما به پاسخ این پرسش دقیق‌تر فکر کنید.

راه‌حل کاملا طبیعی برای پیشگیری از بیش‌تر میگرن‌ها از رژیم غذایی‌تان آغاز می‌شود. یادگیری نحوه‌ی تسکین و پیشگیری از میگرن‌ها به وسیله‌ی رژیم غذایی مستلزم توجه دقیق‌تر به غذاهای مصرفی و اعمال تغییراتی ساده در سبک زندگی‌تان است.

عادت غذایی برای تسکین میگرن

۱. مراقب غذاهای حاوی هورمون باشید

رپورتاژ

هنگام خرید گوشت حتما مراقب باشید – به ویژه در مورد گوشت گوساله و محصولات لبنی حاوی هورمون. سعی کنید گوشت‌های تازه و ارگانیک تهیه کنید و از خرید پروتئین‌های حاوی فسفر خودداری کنید. گروهی از پروتئین‌های حاوی فسفر در شیر با عنوان کازئین، که نزدیک به 80 درصد از پروتئین موجود در شیر را تشکیل می‌دهند، از محرک‌های اصلی میگرن و دیگر انواع سردرد به شمار می‌آیند. پزشکان غالبا سعی می‌کنند همه‌ی منابع کازئین را از رژیم غذایی بیماران مبتلا به میگرن حذف کنند. عموما نام ترکیبات این ماده به صورت‌های “‌سدیم کازئینات‌“‌، “کلسیم کازئینات‌“‌، یا ‌”‌پروتئین شیر‌”‌ بر روی برچسب محصولات به چشم می‌خورد.

۲. از غذاهای مملو از کربوهیدرات‌های ساده و قندهای تصفیه شده خودداری کنید

به گزارش بخش بهداشت و سلامت سی‌ان‌ان، افزایش ناگهانی قند خون یا هایپرگلیسمیِ واکنشی در جریان خون پس از غذا خوردن به عنوان یکی از علت‌های غیرعادی میگرن به شمار می‌رود. مصرف بیش از اندازه‌ی کربوهیدرات‌های ساده مانند شکر یا ماکارونی می‌توانند به بروز میگرن منجر شود. پس از مصرف کربوهیدرات‌های ساده، قند خون‌تان بالا می‌رود و بدن‌تان به منظور تجزیه‌ی قند، ترشح انسولین را افزایش می‌دهد. این کار سبب می‌شود به شکلی چشمگیر سطح قند خون‌تان پایین بیاید. این افزایش و کاهش قند خون می‌تواند به سردرد منجر شود.

۳. آب زیاد بنوشید ولی از نوشیدنی‌های تحریک‌کننده اجتناب کنید

معمولا همه می‌دانند کمبود آب در بدن می‌تواند باعث سردرد شود و به ویژه وضعیت آن‌هایی را که مرتبا دچار میگرن هستند، وخیم‌تر کند. متخصصان توصیه می‌کنند به مقادیر زیاد مایعات مصرف کنید – به ویژه آب – و مصرف الکل را محدود کنید. آن‌ها هم‌چنین در مورد مصرف زیاد چای، قهوه، نوشابه‌های گازدار، و دیگر نوشیدنی‌های مملو از قند و کافئین هشدار می‌دهند؛ این مواد باعث تحریک میگرن می‌شوند.

۴. غذاها و نوشیدنی‌های سرد را آهسته میل کنید

همه بیش و کم چنین تجربه‌ای را داشته‌اند که هنگام خوردن بستنی دچار سردرد ‌شوند. طبق یافته‌های علمی، این مسئله یک وضعیت خاص پزشکی تلقی می‌شود؛ که به آن “‌سردرد ناشی از سرما‌” می‌گویند. این وضعیت با احساس درد در وسط میانی یا پشت چشم و بینی همراه است و پس از مصرف سریع نوشیدنی یا غذای سرد ایجاد می‌شود و برای کم‌تر از پنج دقیقه ادامه می‌یابد. شگفت‌انگیزتر این‌که برخی پژوهشگران معتقدند این پدیده می‌تواند باعث تحریک میگرن شود؛ بنابراین سعی کنید غذاها یا نوشیدنی‌های سرد را آهسته میل نمایید.

نتایج پژوهش‌ها دقیق و معتبر هستند؛ مبتلایان به میگرن بیش از سایرین در معرض ایجاد تغییرات در ساختار مغزی‌شان هستند. با اعمال تغییراتی اندک و ساده در رژیم غذایی و تصحیح عادات غذایی می‌توانید به شکلی چشمگیر دفعات حمله‌های میگرنی را کاهش دهید و تغییرات مغزی‌تان را به حداقل برسانید.

نوشته‌های مرتبط