خواص لیمو سنگی: ۹۹ خاصیت و کاربرد شگفت انگیز لیموترش سنگی

آیا از خواص لیمو سنگی یا همان لیموترش سنگی خبر دارید؟! لیمو سنگی، قرن‌ها برای درمان دردها و بیماری‌های متعدد به کار رفته است. در این نوشتار با ما همراه باشید تا ۹۹ خاصیت و کاربرد شگفت انگیز لیمو سنگی را بدانید.

این لیموی زرد و گاهی سبز رنگ از یک درخت همیشه سبز که در آسیا یافت می‌شود می‌آید. تمام این میوه – آب، پالپ، پوست و اسانس – برای اهداف آشپزی و غیر آشپزی – بیشتر به عنوان درمان خانگی – مورد استفاده قرار می‌گیرد. آب لیمو سنگی معمولا برای تهیه لیموناد و دیگر نوشیدنی‌های لیمویی که بدون شک خوشمزه هستند به کار می‌رود. بحث ارزش تغذیه‌ای لیمو سنگی که پیش می‌آید باید گفت که آب این لیمو ۶٪ اسید سیتریک دارد که طعم آن را ترش می‌کند.

لیمو سنگی حاوی ویتامین C، فولات، ویتامین B5، B3، B1، B2، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، زینک، قند، کربوهیدرات، فیبر رژیمی، چربی و پروتئین است. به همین دلیل، لیمو سنگی میوه‌ای شگفت انگیز محسوب می‌شود.

حالا که جزئیات تغذیه‌ای لیمو سنگی و موارد مصرف آن را می‌دانیم، بیایید به خواص آن نیز نگاهی بیندازیم.

۹۹ خاصیت شگفت انگیز لیمو سنگی

بیایید به خواص لیمو سنگی برای سلامتی، پوست و مو نگاهی بیندازیم.

خواص لیمو سنگی برای سلامتی

۱. سرشار از ویتامین C

لیمو سنگی سرشار از ویتامین C است که این خاصیت، لیمو را به میوه‌ای مفید برای درمان سرماخوردگی معمولی تبدیل  می‌کند. برای درمان آبریزش و خارش بینی می‌توانید یک فنجان آب و لیمو – ترجیحا آب گرم – بخورید.

۲. تعادل PH بدن

لیمو با متعادل کردن سطح PH، به قلیایی شدن بدن کمک می‌کند.

۳. کمک به کاهش وزن

دنبال راهی برای کاهش وزن هستید؟ راه حل آن آسان است. هر صبح، آب گرم و لیمو بخورید. لیمو سنگی مانند یک مدر طبیعی عمل کرده و به از دست دادن وزن آب کمک می‌کند. آب این لیمو به دفع سموم و مواد اضافی از بدن نیز کمک می‌کند.

۴. سفید کننده دندان

خاصیت اسیدی لیمو سنگی، آلودگی‌های چسبیده به دندان را رفع کرده و دندان‌ها را سفید می‌کند.

۵. درمان سرماخوردگی

اگر به سرماخوردگی مزمن دچارید، دو بار در روز، آب گرم و لیمو و عسل بخورید. این کار گلو را آرام کرده، سرفه را مهار می‌کند و درد شما فورا تسکین می‌یابد.

خواص لیمو سنگی ۶: ضدمیکروب

لیمو سنگی، ماهیتی ضد میکروبی دارد. خاصیت اسیدی آن نمی‌گذارد ویروس‌ها و باکتری‌ها مدت زیادی زنده بمانند.

۷. کمک به درمان سرطان

لیمو سنگی دارای ۲۲ ترکیب ضد سرطان است. از میان این ترکیبات می‌توان به لیمونن که رشد تومورهای سرطانی را کند می‌کند و گلیکوزید فلاونول که می‌تواند تقسیم سلولی سلول‌های سرطانی را متوقف کند، اشاره کرد.

۸. کمک به درمان یبوست

لیمو سرشار از ویتامین C است که خاصیت ملین دارد و به درمان یبوست کمک می‌کند. بنابراین چرا لیمو سنگی را در رژیم غذایی خود نمی‌گنجانید تا با یبوست خداحافظی کنید؟

۹. جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه

اسید سیتریک موجود در لیمو به حل شدن سنگ کلیه کمک می‌کند. مصرف منظم آب لیمو سنگی از تشکیل این سنگ‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

۱۰. کمک به دفع سموم

برای داشتن یک کبد سالم، لیمو سنگی را به هر شکل – به عنوان تزیین یا یک لیوان لیموناد – در رژیم غذایی خود بگنجانید.  اسید سیتریک موجود در لیمو، تولید صفرا را در کبد افزایش می‌دهد که این مسئله به دفع سموم از بدن کمک می‌کند.

خواص لیمو سنگی ۱۱: کنترل فشار

اثبات شده است که مصرف روزانه لیمو سنگی، فشار خون سیستولیک را پایین می‌آورد. بنابراین برای کنترل فشار خون خود، لیمو سنگی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

۱۲. کمک به کاهش تهوع و استفراغ بارداری

عطر قوی لیمو سنگی در کاهش تهوع و استفراغ دوران بارداری موثر است.

۱۳. کمک به درمان ریفلاکس اسید

آب لیمو سنگی، زمانی که با آب ترکیب شود، درمان خوبی برای ریفلاکس اسید محسوب می‌شود.

۱۴. کمک به درمان ورم معده

مکیدن لیمو یا آبنبات لیمویی یا حتی خوردن یک فنجان آب حاوی لیمو به درمان ورم معده کمک می‌کند.

۱۵. کمک به کاهش درد آرتریت

گذاشتن خمیر لیمو سنگی و فلفل بر روی زانو به کاهش درد آرتریت کمک می‌کند.

۱۶. مفید برای مبتلایان به نقرس

مصرف لیموناد تهیه شده از ۶۰ گرم آب لیمو سنگی و آب را معمولا به بیماران مبتلا به نقرس توصیه می‌کنند.

خواص لیمو سنگی ۱۷: مفید برای نوزادان

همه انواع لیمو – البته به اندازه متعادل – برای نوزادان مفید هستند. پزشکان به والدین توصیه می‌کنند که به کودکان خود آب گرم و عسل و آبلیمو بدهند تا از سرفه، اسهال و وبا خلاص شوند.

۱۸. مفید برای بینایی

ثابت شده است که مصرف مقدار تجویز شده ویتامین C می‌تواند از مشکلات مربوط به بینایی مانند آب مروارید جلوگیری کند. چه چیزی بهتر از لیمو می‌تواند منبع ویتامین C باشد؟

۱۹. مفید برای پسوریازیس

آب گرم  و لیمو، ماده‌ای شگفت انگیز برای درمان پسوریازیس است. اسید سیتریک موجود در آبلیمو خشکی و فلسی شدن پوست را کاهش داده و خاصیت ضد التهابی آن، التهاب را کاهش می‌دهد.

۲۰. درمان آنفولانزا

آب گرم ترکیب شده با عسل و آبلیمو یکی از درمان‌های رایج برای آنفولانزا است. برای کسب بهترین نتیجه، مقداری فلفل و دارچین را به این ترکیب اضافه کنید.

خواص لیمو سنگی ۲۱: مفید برای قلب

خاصیت آنتی اکسیدانی لیمو سنگی برای قلب مفید است. این مواد شیمیایی، رادیکال‌های آزاد را مهار کرده و سلامت قلب را حفظ می‌کنند.

۲۲. کمک به رفع سوء هاضمه

یکی از درمان‌های قدیمی برای رفع مشکل سوء هاضمه، خوردن صبحگاهی آب گرم و لیمو است.

۲۳. درمان عفونت‌های غده بزاقی

لیمو سنگی خواص ضد ویروسی و ضد باکتری دارد. خوردن آب این لیمو یا لیموناد در زمان ابتلا به عفونت‌های غده بزاقی، باکتری‌های عامل عفونت را از بین می‌برد.

۲۴. درمان سوزش معده

برای خلاص شدن از سوزش معده، یک لیوان آب گرم با ۴ قاشق چایخوری آب لیمو سنگی بخورید.

خواص لیمو سنگی ۲۵: درمان سرخچه

سرخجه یک عفونت شایع ویروسی است که معمولا در کودکان زیر دو سال اتفاق می‌افتد. خواص ضد ویروسی لیمو سنگی به درمان سرخجه کمک می‌کند.

۲۶. درمان آسم

یکی از درمان‌های قدیمی برای آسم، خوردن یک لیوان لیموناد در صبح است. خواص ضد عفونی کننده لیمو سنگی، درمانی عالی برای آسم هستند.

۲۷. از بین برنده بوی عرق

در گذشته، زنان برای از بین بردن بوی عرق، پوست لیمو را به زیر بغل خود می‌مالیدند. زیرا لیمو سنگی خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ دارد که باکتری‌های عامل بوی بد را می‌کشد. می‌توانید آب یک لیمو سنگی کامل را در آب ریخته و با آن حمام کنید تا خوشبو شوید.

۲۸. کمک به درمان سر درد

اگر سردرد شدید دارید، خمیری از پوست لیمو درست کنید و به مدت ۳۰ دقیقه روی پیشانی بگذارید. ماهیت آرام‌بخش لیمو به رفع سردرد کمک می‌کند.

خواص لیمو سنگی ۲۹: رفع تیرگی آرنج

رفع تیرگی آرنج برای خیلی‌ها مهم است. لیمو خاصیت سفید کنندگی دارد که پوست اطراف آرنج را روشن و نرم می‌کند. نصف یک لیمو سنگی را به آرامی بر آرنج بمالید و پس از ۱۵ دقیقه بشویید تا آرنجی روشن و نرم داشت باشید.

۳۰. درمان عفونت قارچی

لیمو سنگی، ماهیتی ضد قارچ دارد. یک لیمو را نصف کنید و آن‌ها را در نمک بگذارید. آن‌ها  را روزانه و برای چند دقیقه بر ناحیه آسیب دیده بگذارید تا از عفونت قارچی خلاص شوید.

۳۱. کاهش مشکلات تیروئيد

این یک واقعیت اثبات شده است که مکیدن آبنبات لیمویی، تاثیر مشکلات تیروئید – سرطان تیروئید، پرکاری تیروئید و کم‌کاری تیروئید – را کاهش می‌دهد.

۳۲. تثبیت کننده فشار خون

افرادی که به فشار خون پایین مبتلا هستند باید با ترکیب نصف یک لیمو سنگی آبدار و ۱/۴ فنجان روغن، ماساژ داده شوند. این کار به تثبیت فشار خون کمک می‌کند.

۳۳. انرژی زا

روز خود را بدون انرژی آغاز کرده‌اید؟ یک لیوان آب و لیمو بخورید. این کار سلول‌های شما را جوان کرده و انرژی شما را فورا افزایش می‌دهد.

۳۴. مفید برای روده

لیمو سنگی حاوی ترکیبی به نام دی- لیمونن است که از حرکات روده پشتیبانی کرده و در نتیجه به دفع سموم و مواد اضافی از بدن کمک می‌کند. برای سم‌زدایی بدن خود، لیموناد تند تهیه شده از آب چشمه، آب لیموی سنگی تازه، شیره افرا و کمی فلفل را بنوشید.

۳۵. درمان زخم معده

خوردن منظم آب مقطر با کمی آبلیمو، زخم معده را درمان می‌کند.

۳۶. درمان ورم عضلانی

آبلیمو برای درمان ورم عضلانی که به دلیل آسیب عروق به وجود می‌آید، بسیار مفید است.

۳۷. بهبود فعالیت روده

نوشیدن صبحگاهی آبلیمو با آب گرم به حرکت راحت و منظم روده کمک می‌کند. گنجاندن لیموناد در رژیم غذایی برای افرادی که دچارمشکل در حرکات روده هستند مفید است.

خواص لیمو سنگی ۳۸: مفید برای استخوان

لیمو سنگی حاوی پتاسیم، کلسیم، مس و منیزیم است که برای قدرت استخوان‌ها مفید هستند. نوشیدن روزانه آبلیمو استخوان‌ها را از داخل قوی می‌کند.

۳۹. از بین بردن کرم روده

نوشیدن روزانه آب و لیمو روشی موثر برای از بین بردن کرم روده است.

۴۰. مفید برای مبتلایان به اختلالات مغزی

پوست لیمو دارای تانگریتین بوده که برای افراد مبتلا به اختلالات مغزی مانند بیماری پارکینسون مفید است.

۴۱. درمان مویرگ‌های ضعیف

مصرف روزانه ویتامین C به درمان مویرگ‌های ضعیف شده که دلیل اصلی پارگی رگ‌های خونی است، کمک می‌کند.

۴۲. درمان اسکوروی

ویتامین C موجود در لیمو سنگی به درمان اسکوروی کمک می‌کند. نیروی دریایی انگلستان، لیمو را در کشتی‌های خود ذخیره می‌کند تا ملوانان، روزانه حداقل ۳۰ گرم آبلیمو مصرف کنند.

۴۳. درمان بوی بد دهان

ماهیت اسیدی لیمو سنگی به درمان بوی بد دهان کمک می‌کند.

– یک لیمو سنگی را نصف کنید
– مقداری نمک و جوش شیرین را به نصف لیمو زده و آن را بر دندان‌ها و لثه خود بمالید.
– این کار، دندان‌های شما را سفید می‌کند و بوی بد دهان را از بین می‌برد.

۴۴. کاهش احتمال سکته

مطالعات زیادی به این نتیجه دست یافتند که گنجاندن مقدار زیاد ویتامین C در رژیم غذایی به کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و در نتیجه کاهش احتمال سکته منجر می‌شود.

۴۵. کاهش میزان خونریزی داخلی

لیمو سنگی خاصیت ضد انعقاد خون دارد و در نتیجه از لخته شدن خون جلوگیری کرده و خونریزی داخلی را کاهش می‌دهد. برای سلامتی خود، آبلیمو را به عنوان چاشنی به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

۴۶. رفع مشکلات تنفسی

آبلیمو سرشار از ویتامین C بوده که برای رفع مشکلات دستگاه تنفسی مفید است.

خواص لیمو سنگی ۴۷: ضد وبا

ممکن است ندانیم اما آبلیمو دارای خواص ضد وبا است، بنابراین در روزهای شیوع این بیماری می‌تواند مفید باشد. آبلیمو ، باسیل وبا را در مدت کوتاهی می‌کشد.

۴۸. متوقف کردن خون دماغ

ریختن آبلیمو در سوراخ‌های بینی روشی قدیمی برای متوقف کردن خون دماغ است.

۴۹. درمان منوراژی

مصرف منظم آبلیمو برای درمان منوراژی و خونریزی موثر است.

۵۰. درمان هپاتیت

لیمو سنگی سرشار از ترکیبات ضد ویروسی است که آن را برای درمان هپاتیت مفید می‌کنند.

۵۱. پیشگیری از گرمازدگی

برای به حداقل رساندن احتمال گرمازدگی، به خوردن روزانه یک لیوان آبلیمو عادت کنید.

۵۲. درمان ضعف و ناتوانی

خوردن روزانه لیموناد، درمانی طبیعی برای ضعف و ناتوانی است. به این نوشیدنی سالم عادت کرده و با خستگی و ضعف خداحافظی کنید.

رپورتاژ

خواص لیمو سنگی ۵۳: تقویت بنیه

اگر بنیه ضعیفی دارید، روزانه آبلیمو بخورید. این کار، مشکل شما را در مدت کوتاهی برطرف می‌کند.

۵۴. زیبایی بخش پاها

وقتی می‌توانید در خانه پاهای زیبایی داشته باشید چرا به سالن‌های آرایشی بروید؟ پاهای خود را در آب گرم بگذارید تا آرام شوند، سپس با آبلیمو آن‌ها را بمالید. آب گرم، منافذ پوست را آرام کرده و آبلیمو مانند یک عامل قابض عمل می‌کند.

۵۵. درمان روماتیسم

آبلیمو ، یکی از بهترین درمان‌ها برای روماتیسم محسوب می‌شود. آبلیمو درد را آرام کرده و تورم و قرمزی ناحیه مورد نظر را کاهش می‌دهد.

خواص لیمو سنگی ۵۶: از بین بردن میخچه

یک ورقه لیمو را بر روی میخچه گذاشته و آن را یک شب ببندید تا از بین برود. به من اطمینان کنید، روش موثری است.

۵۷. افزایش جذب آهن

لیمو سنگی سرشار از ویتامین C است که جذب آهن را افزایش می‌دهد.

۵۸. سرشار از آنتی اکسیدان

لیمو سنگی سرشار از آنتی اکسیدان است، بنابراین در جلوگیری از بیماری‌های پوستی مانند اریتما موثر است.

۵۹. سم زدایی بدن

آبلیمو می‌تواند اسید اوریک و دیگر سموم را رفع کند. همچنین به مایع شدن صفرا کمک می‌کند. این کارها باعث تحریک کبد و سم‌زدایی آن می‌شود.

خواص لیمو سنگی برای پوست

۶۰. رفع پف زیر چشم

برای رفع پف زیر چشم ناشی از کمبود خواب و خستگی، مقداری آبلیمو را با یک پنبه کوچک به زیر چشم‌ها بزنید. بگذارید مدتی بماند سپس با آب سرد بشویید . لیمو سرشار از ویتامین C است که به ساخت کلاژن کمک کرده و پف زیر چشم‌ را کاهش می‌دهد.

۶۱. رفع چین و چروک

ویتامین C  موجود در لیمو سنگی خواص ضد پیری دارد و به رفع خطوط و چین و چروک کمک می‌کند.

– برای درست کردن ماسک ضد چروک، یک قاشق غذاخوری عسل را با چند قطره  آبلیمو ترکیب کنید.
– چند قطره روغن بادام شیرین نیز اضافه کرده و مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید.
– این خمیر را بر صورت خود بگذارید، بگذارید ۲۰-۱۵ دقیقه بماند، سپس با آب بشویید.

خواص لیمو سنگی ۶۲: کاهش آکنه

یکی از خواص موثر لیمو سنگی، خواص ضد باکتری آن است. مالیدن محلول رقیق شده لیمو بر ناحیه آسیب دیده می تواند آکنه را کاهش دهد.

۶۳. رفع جوش سرسیاه

داشتن پوستی نرم، کار سختی است مخصوصا اگر جوش‌های سرسیاه به صورت ناگهانی در اطراف بینی شما ظاهر شوند. اسید سیتریک موجود در لیمو رفع جوش‌های سرسیاه با فشار کم را آسان می‌کند.

۶۴. از بین بردن تبخال

خاصیت ضد ویروسی لیمو سنگی به کشتن ویروس عامل تبخال کمک می‌کند. بنابراین، دفعه بعد که به دنبال راهی برای درمان تبخال می‌گردید، لیمو یا بالم لب لیمو را امتحان کنید.

۶۵. روشن کننده پوست

لیمو سنگی یکی از پرکاربردترین مواد برای روشن کردن پوست است. خاصیت سفید کننده آن به کاهش لکه‌ها کمک می‌کند.

۶۶. از بین بردن لکه های تیره

لکه‌های تیره پوست صورت که به دلیل مواجهه با آفتاب، آکنه یا بارداری به وجود می‌آیند را می‌توان با آبلیمو برطرف کرد.

خواص لیمو سنگی ۶۷: تقویت ناخن

گذاشتن لیمو سنگی بر ناخن‌ها تاثیر بسیاری دارد چرا که حاوی ویتامین C است که ناخن‌ها را سالم و قوی می‌کند.

– برای حفظ سلامت ناخن‌ها آن‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه در یک کاسه آبلیمو بگذارید.
– سپس آن‌ها را در ترکیبی از آب گرم و سرکه سفید قرار دهید.
– با آب شسته و تاثیر آن را ببینید.

۶۸. درمان لک صورت

آبلیموی ترکیب شده با سیب بدون هسته، عسل و زردچوبه ترکیب شود، ترکیب بسیار موثری برای درمان لک صورت است. اسید مالیک موجود در این مواد خام به روشن شدن پوست کمک می‌کند.

۶۹. درمان کک و مک

اگر به دنبال راهی برای خلاص شدن از کک و مک غیر طبیعی هستید، از ماسک صورت لیمو استفاد کنید که می‌تواند لکه‌های بزرگ روی پوست را کمترکنند. نحوه درست کردن آن را در این‌جا آورده‌ایم:

– برای این کار، به سفیده تخم مرغ و یک قاشق چایخوری لیمو سنگی نیاز دارید.
– چند عدد بادام را شب در شیر بخوابانید. صبح روز بعد آن‌ها را پوست گرفته و آسیاب کنید.
– مواد را با هم ترکیب کنید
– ترکیب را روی صورت گذاشته و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و خشک شود
– آن را با آب بشویید.

خواص لیمو سنگی ۷۰: از بین بردن برنزگی

اگر گرمای زیاد پوست شما را برنزه کرده است، از لیمو سنگی جادویی استفاده کنید. گلاب و آبلیمو را ترکیب کرده و این لوسیون را دو بار در روز بر ناحیه آسیب دیده بگذارید تا برنزگی از بین رود.

۷۱. کمک به بازسازی کلاژن

ویتامین C و اسکوربیک اسید موجود در لیمو سنگی به بازسازی کلاژن کمک کرده و باعث کم رنگ شدن لکه‌ها می‌شود.

۷۲. درمان اگزما

آبلیمو را بر ناحیه آسیب‌دیده بگذارید و بگذارید شب بماند. این کار به درمان اگزما کمک می‌کند.

۷۳. نرم کننده پوست

اسید سیتریک موجود در لیمو سنگی بهترین ماده برای نرم کردن پوست و پر کردن منافذ آن محسوب می‌شود. فقط باید آبلیمو را رقیق کنید.

خواص لیمو سنگی ۷۴: لایه بردار

خاصیت لایه‌برداری آبلیموی تازه در رفع پوست مرده تاثیر دارد و به از بین رفتن آکنه کیستیک کمک می‌کند. آبلیموی تازه را بر نواحی آسیب‌دیده گذارید و برای کسب نتیجه خوب، بعد از ۱۰ دقیقه با آب سرد بشویید.

۷۵. روشن کردن لکه ها

برای رهایی از لکه‌های تیره می‌توانید آبلیموی تازه را بر یک توپ پنبه‌ای ریخته و بر پوست آسیب‌دیده بگذارید. این کار، لکه‌های تیره را روشن می‌کند.

۷۶. از بین بردن عامل پیری

ویتامین C موجود در لیمو سنگی به خنثی کردن رادیکال‌های آزد عامل پیری و بیماری کمک می‌کند.

۷۷. پاکسازی پوست

خاصیت قابض آب لیمو سنگی در کنار خاصیت ضد میکروبی آن برای پاکسازی پوست فوق‌العاده است. برای کسب بهترین نتایج، آبلیمو را مستقیما بر ناحیه آسیب‌دیده بگذارید و سپس با آب سرد بشویید.

۷۸. درمان پوست چرب

لیمو برای درمان پوست چرب عالی است. فقط مقداری تخم مرغ، عسل و توت فرنگی را با آبلیمو ترکیب کرده و بر پوست بگذارید. سپس آن را بشویید تا پوستی بدون چربی و درخشان داشته باشید.

۷۹. ضدعفونی کننده

خاصیت ضد عفونی کننده این لیمو به کشتن میکروب‌های موجود در زخم‌ها کمک می‌کند.

خواص لیمو سنگی ۸۰: رفع خشکی پوست

می‌توانید از لیمو سنگی برای رفع خشکی غیر طبیعی پوست استفاده کند.

– یک قاشق چایخوری روغن سبزیجات و ۱/۴ قاشق چایخوری آب لیمو را ترکیب کنید
– این ترکیب را بر نواحی خشک بدن مانند دست‌ها، آرنج‌ها، پاشنه‌های پا و قسمت‌های دیگر بگذارید.
– بگذارید ۱۵-۱۰ دقیقه بماند سپس با آب بشویید.

۸۱. نرم کننده پوست

از خمیر آبلیمو برای داشتن پوستی نرم نیز استفاده کنید.

– یک موز رسیده را با چند قطره آبلیمو (تازه) ترکیب کنید.
– این مواد را در کاسه‌ای ترکیب کنید تا خمیری به دست بیاید.
– این خمیر را بر صورت گذاشته و بگذارید خشک شود.
– آن را با آب بشویید و پوستی نرم داشته باشید.

۸۲. سفیدکننده طبیعی

لیمو سنگی عملکردی مانند یک سفید کننده طبیعی دارد.

– دو قاشق غذاخوری آبلیمو، دو قاشق غذاخوری آب گوجه فرنگی و دو قاشق غذاخوری شیر را در ظرفی ترکیب کنید.
– این ترکیب را بر صورت و بدن بگذارید
– این ترکیب مانند یک سفید کننده طبیعی عمل می‌کند.

۸۳. پوست سالم و شاداب

برای داشتن پوستی سالم و شاداب از آبلیمو استفاده کنید.

– ۴ قاشق غذاخوری ماست و سه قاشق آب لیمو را باهم ترکیب کنید.
– یک قاشق غذاخوری روغن سبزیجات (هر نوع) را به آن اضافه کنید.
– بدن را با این ترکیب و با حرکات رو به بالا ماساژ دهید.
– بگذارید ۱۵-۱۰ دقیقه بماند سپس آن را شسته و مانند همیشه حمام کنید.

خواص لیمو سنگی ۸۴: پوست جوان

برای داشتن پوستی جوان، به آب یک لیمو سنگی (تازه)، یک قاشق چایخوری گلیسیرین و یک فنجان شیر نیاز دارید.

– شیر و آبلیمو را در یک کاسه کوچک ریخته، گلسیرین را اضافه کرده و مخلوط کنید.
– این ترکیب را بر بدن و صورت بگذارید
– اجازه دهید ۳۰-۲۵ دقیقه بماند سپس بشویید.
– بهترین زمان برای استفاده از این ترکیب، قبل از خواب است.
– برای کسب بهترین نتیجه، به مدت یک هفته و هر شب این کار را انجام دهید.
– این ترکیب برای رفع جوش و جای جوش نیز مفید بوده و خشکی و آفتاب سوختگی پوست را نیز برطرف می‌کند.

خواص لیمو سنگی برای مو

۸۵. ضدقارچ

خاصیت ضد قارچی لیمو سنگی، قارچ عامل شوره سر را کشته و موهایی سالم را به شما هدیه می‌کند.

۸۶. براق کننده مو

لیمو موهای سفید را روشن و نرم می‌کند و آن‌ها را می‌پوشاند. برای براق کردن موها آن‌ها را با ترکیب آب و آبلیمو بشویید

– چند قطره آبلیمو را با آب آملا ترکیب کرده و این ترکیب را هر شب قبل از خواب به موها بزنید.
– این کار نه تنها ریزش مو را متوقف می‌کند بلکه جلوی سفید شدن زودهنگام موها را نیز می‌گیرد.

۸۷. درمان خارش سر

لیمو سنگی برای درمان خارش پوست سر مفید است چرا که PH پوست سر را متعادل کرده و بنابراین ترشح چربی زیاد – که عامل اصلی ایجاد شوره است – را کاهش می‌دهد.

۸۸. از بین بردن شپش

آب لیمو سنگی برای کشتن شپش نیز مفید است زیرا ماهیتی اسیدی دارد. این عصاره شگفت‌انگیز را با سرکه، تخم مرغ و سیر ترکیب کنید تا از شر شپش سر و مشکلات آن خلاص شوید.

خواص لیمو سنگی ۸۹: نرم کننده مو

لیمو سنگی نرم کننده‌ای عالی برای موی خشک و آسیب‌دیده محسوب می‌شود.

– آب لیمو را با ۳/۴ فنجان روغن زیتون و ۱/۲ فنجان عسل خام ترکیب کنید.
– این ترکیب را روی موها بگذارید و به مدت نیم ساعت با پلاستیک ببندید.
– پس از ۳۰ دقیقه، آن را با یک شامپوی ملایم بشویید.

۹۰. رفع ریزش مو

لیمو سنگی برای متوقف کردن ریزش مو نیز مفید است. برای استفاده درست از آبلیمو، مراحل زیر را دنبال کنید.

– ۴-۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با آب نصف یک لیمو ترکیب کنید.
– این ترکیب را یک بار در هفته روی موها بگذارید.
– برای کسب نتیجه، این کار را ۳-۲ هفته تکرار کنید.

کاربردهای دیگر لیمو سنگی

خواص لیمو سنگی ۹۱: دافع حشرات

لیمو سنگی حاوی دی- لیمونن است که حشرات را دفع می‌کند. آبلیموی غلیظ شده مانند یک عامل دفع کننده بید عمل می‌کند. از یک بطری اسپری برای اسپری کردن آبلیمو بر نواحی آلوده شده با بید استفاده کنید.

۹۲. پاک کننده لکه‌ها

قدرت پاک کنندگی آبلیموی غلیظ شده به پاک شدن لکه‌های روی میزها، صندلی‌ها و مبلمان کمک می‌کند.

۹۳. نگهدارنده مواد غذایی

چون لیمو خواص ضد میکروبی دارد، می‌توان از آب آن به عنوان نگه‌دارنده و برای افزایش ماندگاری مواد غذایی استفاده کرد.

۹۴. پاک کننده لکه چربی

گاهی وقت‌ها پاک کردن لکه‌های چربی بر اجاق گاز، میز آشپزخانه و میز  غذاخوری بسیار سخت است. این مشکل را می‌توان با لیمو سنگی حل کرد.

– یک عدد لیمو سنگی را نصف کنید
– مقداری نمک روی آن ریخته و بر لکه چربی بمالید
– سپس با دستمال تمیز پاک کنید.
–  معمولا تخته‌های آشپزخانه را نادیده می‌گیریم اما باید بدانیم که باکتری‌های زیادی در آن‌ها وجود دارد. برای پاک کردن این تخته‌ها می‌توان از لیمو سنگی استفاده کرد.
– یک عدد لیمو سنگی را نصف کنید.
– آن را به تخته بمالید، سپس با آب بشویید.

۹۵. سفیدکننده طبیعی

گاهی وقت‌ها،  هنگام خوردن میوه، لباس کثیف می‌شود. چون لیمو یک سفید کننده طبیعی است، می‌تواند به راحتی لکه‌ها را پاک کند.

– یک عدد لیمو سنگی را نصف کنید
– آن را با نمک و جوش شیرین، روی لکه بمالید تا لکه محو شود

۹۶. براق کننده کفش

مقداری آبلیمو را بر پارچه نرمی ریخته و کفش‌ها را با آن پاک کنید. آبلیمو کفش‌ها را براق کرده و آلودگی روی آن‌ها را پاک می‌کند.

۹۷. پاک کننده استیل‌ها

باقی ماندن آب و مواد دیگر روی سینک‌ها و قابلمه‌‌های استیل باعث ایجاد لکه در آن‌ها می‌شود. برای این کار از لیمو سنگی استفاده کنید.

– برای پاک کردن این وسایل، فقط آبلیمو را بر قسمت‌های مورد نظر بریزید.
– بعد از مدتی بشویید و با پارچه تمیز پاک کنید تا لکه‌ها از بین بروند.

۹۸. پاک کننده مایکروویو

گاهی وقت‌ها سرریز شدن غذا باعث کثیفی و چسبیدن مواد غذایی بر سطح داخلی مایکروویو می‌شود. برای این کار از پوست لیمو استفاده کنید.

– مقداری آب را در یک کاسه مخصوص مایکروویو ریخته و پوست لیمو را در آن بگذارید.
– آن را به مدت ۵ تا ۶ دقیقه در مایکروویو بگذارید. اجازه دهید آب به جوش بیاید و بخار، مایکروویو را بگیرد.
– بخار غلیظ به نرم شدن مواد غذایی چسبیده کمک می‌کند.
– کاسه را بیرون آورده و مایکروویو را با یک حوله تمیز پاک کنید.

۹۹. تزیین نوشیدنی‌ها

از یک پوست کن سبزیجات یا چاقو برای گرفتن پوست لیمو به صورت نواری استفاده کنید و آن را برای تزیین نوشیدنی‌ها استفاده کنید. این پوست‌ها را در ظرف در بسته یا کیسه فریزری گذاشته و در یخچال نگهداری کنید.

این موارد، فهرست بلند بالایی از خواص لیمو سنگی هستند اما دیگر نیازی نیست که برای دانستن خواص لیمو سنگی برای سلامتی، مطلب دیگری را نیز بخوانید. اطمینان داریم بعد از دانستن این حقایق درمورد لیمو سنگی، این لیمو را در برنامه غذایی و حتی برنامه نظافت  منزل می‌گنجانید.

نوشته‌های مرتبط