پیشگیری از هپاتیت: 20 درمان خانگی هپاتیت و روش های مبارزه با آن

علی‌رغم کشف واکسن هپاتیت ، این بیماری هم‌چنان جزء بیماری‌های خطرناک به حساب می‌آید. هپاتیت بر کبد تاثیر می‌گذارد و در طول تاریخ باعث مرگ و میر بسیار شده است. بنابراین شناسایی روش های پیشگیری از هپاتیت یکی از مهمترین کارها است. اگر به دنبال روش های درمان خانگی هپاتیت و روش های مبارزه با آن هستید این مقاله به شما کمک میکند در صورت بروز این بیماری، آن‌ها را امتحان کنید.

پیشگیری از هپاتیت و درمان خانگی هپاتیت

۱.  بیماران مبتلا به هپاتیت B باید مراقب میزان فریتین یا آهن خون‌شان باشند و میزان آن‌ها را از طریق آزمایش خون کنترل کنند. کمبود آهن احتمال موفقیت داروی اینترفرون را در بدن این افراد کاهش می‌دهد.

۲. از مصرف الکل به هر شکل، حتی به همان میزان اندک که در برخی داروها یا طعم‌دهنده‌ها استفاده می‌شود، باید پرهیز کنید.

۳. هرگز با مصرف غذاهای کهنه یا کپک‌زده سلامتی‌تان را بیش از این به خطر نیندازید. قارچ آفلاتوکسین موجود در این غذاها تاثیر سرطان‌زایی عفونت هپاتیت را افزایش می‌دهد.

۴. توصیه می‌شود هر روز از عصاره‌ی کبد استفاده شود. روزانه و به مدت شش ماه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم از این عصاره مصرف کنید. مصرف عصاره‌ی کبد باعث کاهش سطح آنزیم‌های کبدی می‌شود.

۵. حتما روزانه حداقل ۳۰ میلی‌گرم روی مصرف کنید. سلول‌های کبد آلوده دچار عدم تعادل در میزان روی و مس هستند؛ یعنی میزان مس بیش از حد مجاز افزایش می‌یابد، و به سیروز منجر می‌شود. اثر آنتی‌اکسیدانی مس سبب تخریب دیواره‌های سلول می‌شود و در این میان، روی باعث می‌شود مقدار مس در کبد کاهش یابد.

۶. علائم حاد هپاتیت را می‌توان با مصرف سوپ‌های گیاهی، آب سبزیجات رقیق شده، و دم‌نوش‌های گیاهی کاهش داد.

۷. به مدت دو تا چهار هفته، رژیم غذایی‌تان را به مصرف میوه‌ها و سبزیجات خام اختصاص دهید. این کار باعث پاکسازی بدن می‌شود.

۸. ترب سیاه، شبدر قرمز، چای سبز، و گیاه ترشک از دیگر داروهای گیاهی مفید برای درمان هپاتیت به شمار می‌روند.

۹. مقداری زردچوبه به رژیم غذایی روزانه‌تان اضافه کنید. این ادویه یکی از قوی‌ترین داروهای ضد التهابی به حساب می‌آید.

رپورتاژ

۱۰. گیاه بشقابی با نام علمی اسکوتلاریا آنتی‌اکسیدانی قوی است که برای مبارزه با این بیماری مفید است.

۱۱. شیساندرا از دیگر گیاهان چینی است که در کشور چین برای محافظت از کبد استفاده می‌شود.

۱۲. گیاه آمله (فیلانتوس) در علم آیورودا به عنوان گیاه دارویی عالی برای مبارزه با هپاتیت B استفاده می‌شود. برخی پژوهشگران معتقدند این گیاه برای ریشه‌کنی سلول‌های حامل بیماری در دوران نقاهت بسیار مفید است.

۱۳. می‌توانید عصاره‌ی برگ درخت زیتون را به عنوان داروی ضد قارچ استفاده کنید.

۱۴. سیلی‌مارین نوعی فلاونوئید است که برای درمان و بازسازی کبد بسیاری عالی است. برای مبارزه با هپاتیت روزانه حداقل به ۲۰۰ میلی‌گرم از این دارو نیاز دارید که باید در سه نوبت استفاده کنید.

۱۵. گیاه لیگوستروم قدرت دستگاه ایمنی بدن را بازیابی می‌کند و داروی ضدالتهابی عالی است.

۱۶. شیرین بیان به خوبی می‌تواند با هپاتیت مبارزه کند. این گیاه به ویژه برای هپاتیت فعال و مزمن بسیار مفید است. البته اگر از فشار خون رنج می‌برید از شیرین بیان استفاده نکنید.

۱۷. برای پاکسازی کبد و هم‌چنین جریان خون می‌توانید از گل قاصدک و گیاه بابا آدم استفاده کنید.

۱۸. چغندر یا همان لبو برای بازسازی سلول‌های کبد بسیار مفید است. از این گیاه در طب آیورودا نیز نام برده شده است.

۱۹. کنگر فرنگی نیز برای بهبود عملکرد سلول‌های کبد مفید است.

۲۰. از مصرف غذاهای چرب، به هر شکل، اجتناب کنید. هم‌چنین مصرف پروتئین را نیز باید تحت کنترل قرار دهید؛ روزانه حدود ۱ کیلوگرم پروتئین کافی است.

این فهرستی مختصر از چیزهایی بود که می‌توانید با کمک آن‌ها به مبارزه با هپاتیت بپردازید. البته به این نکته دقت کنید برخی از گیاهان نامبرده را باید با احتیاط و مشورت متخصص مصرف نمایید زیرا ممکن است روی بیماری‌های دیگرتان تاثیر منفی داشته باشند.

نوشته‌های مرتبط