سیروز کبدی چیست: علت، علائم و درمان سیروز کبدی

تعادل بدن انسان بسیار شکننده است به طوری که یک مشکل کوچک می‌تواند کل بدن را متوقف کند! بدن انسان به گونه‌ای ساخته شده‌است که با هر مشکلی مبارزه می‌کند و با اندکی ‌کمک می‌تواند سریعا خود را درمان کند. سیروز کبدی یکی از بیماری‌های هشداردهنده و دژنراتیو کبد است. آسیب ناشی از آن معمولا ترمیم نمی‌شود و منجر به بروز سایر مشکلات، بیماری‌ها و عفونت‌ها می‌شود. کبد به عنوان یکی از باززاینده‌ترین ارگان‌های بدن انسان شناخته شده‌است. بنابراین، اگر چیزی باعث بروز مشکل در آن شود، به این معنی است که علتی برای نگرانی وجود دارد و نقطه‌ی بازگشتی وجود ندارد. هیچ درمان شناخته‌شده‌ای برای سیروز وجود ندارد، اما راه‌ها و ابزارهایی برای جلوگیری از این بیماری و تحت کنترل نگه داشتن آن وجود دارد.

هرچند بسیاری از افراد تحت درمان آلوپاتیک قرار می‌گیرند تا اطمینان حاصل شود که سلامتی کبد به خوبی بازیابی می‌شود، اما داروهای خانگی نیز این درمان را تکمیل می‌کنند. درمان‌های خانگی همچنین کمک می‌کند تا بهبودی سریع‌تر حاصل شود.

سیروز کبدی چیست؟

سیروز باعث آسیب به بافت‌های کبدی می‌شود، به این معنی که بافت آسیب‌دیده یا بافت اسکار جایگزین بافت کبد می‌شود و در نتیجه عملکرد طبیعی کبد متوقف می‌شود. در حین این‌که کبد و بدن سعی می‌کنند که بافت آسیب دیده را ترمیم کنند، گره‌هایی در بدن تشکیل می‌شوند که احیاکننده هستند. همه‌ی این‌ها به این واقعیت منجر می‌شوند که کبد توانایی خود را برای عملکرد به طور طبیعی از دست می‌دهد و عملکرد درست بدن را نیز مختل می‌کند.

درمان خانگی سیروز کبدی

درمان‌های خانگی تضمین می‌کنند که می‌توانید سیروز کبد را تحت کنترل نگه دارید، اگر چه هیچ راهی برای مقابله با اثرات بیماری پس از شروع آن وجود ندارد.

۱. با استفاده از دانه‌های پاپایا این بیماری را شکست بدهید

دانه‌های پاپایا را بردارید و آن‌ها را خوب له کنید تا عصاره‌ی آن به راحتی استخراج شود. حالا یک قاشق غذاخوری از این عصاره‌ی پاپایا را بردارید و آن را با دو قاشق غذاخوری آب لیمو مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را دو بار در روز برای بهبود اوضاع کبد مصرف کنید.

۲. سیروز کبد را با ماست و زیره درمان کنید

دو فنجان آب بردارید و دو قاشق غذاخوری ماست و 2 قاشق غذاخوری پودر زیره‌ی سبز را به آن اضافه کنید. برای بهبود طعم مقداری نمک نیز به ترکیب اضافه کنید. اساسا ایده‌ی پشت این روش این است که دوغ تهیه کنید و آن را دو بار در روز مصرف کنید. بسیار مهم است که برای کاهش درد معده و کمک به فرآیند هضم، سطح باکتری‌های سالم را در بدن در حد مناسب نگه دارید.

۳. نوشیدنی هندی لیمو

یک لیوان آب بردارید، لیمو را در آن بفشارید وکمی نمک اضافه کنید. ترکیب حاصل را 3 بار در روز مصرف کنید. از افزودن شکر به این نوشیدنی پرهیز کنید زیرا هضم آن دشوار است و برای کبدتان که در حال حاضر آسیب دیده‌است اصلا مناسب نیست. این نوشیدنی مشکل معده را تسکین می‌دهد و به فرآیند هضم کمک می‌کند. لیمو برای هضم مفید است و همچنین به عنوان یک ملین عمل می‌کند.

۴. به اسفناج بله بگویید

هویج غنی از بتا کاروتن و اسفناج منبع غنی آهن است. چند هویج و مقدار زیادی برگ اسفناج را بشویید. آنها را خوب له کنید تا تبدیل به خمیر شوند. با استفاده از یک صافی ریز آب آن‌ها را بگیرید. برای از بین بردن علائم و نشانه‌های بیماری سیروز و مراقبت از کبدتان این نوشیدنی را مصرف کنید. در عین حال، با مصرف این نوشیدنی مواد مغذی حیاتی را نیز برای بدن‌تان فراهم می‌کنید.

۵. طب آیورودا با کاتوکی

کاتوکی گیاهی است که در هیمالیا یافت می‌شود و برای بیماران سیروز بسیار مفید است. ریشه‌ی این گیاه را می‌توان برای حفظ سلامت کبد و کمک به بهبود روند هضم مصرف کرد.

۶. گیاه دارویی خار مریم یا ماری تیغال

گیاه دارویی خار مریم یکی از تازه‌ترین افزودنی‌ها به بسیاری از داروهای گیاهی و درمان طبیعی بسیاری از بیماری‌های بدن انسان است. مردم به تازگی کشف مزایای فراوانی که این گیاه دارویی دارد را آغاز کرده‌اند. خار مریم حاوی سیلیمارین است، یک آنتی‌اکسیدان فعال که گفته می‌شود قادر است آسیب به کبد و سلول‌های کبدی که در نتیجه‌ی سیروز ایجاد می‌شود را کاهش دهد. برای استفاده از این گیاه جهت بهبود سیروز، باید چند عدد از دانه‌های گیاه خار مریم را خرد کرده و آن‌ها را در آب بجوشانید تا زمانی که عصاره‌ی آن‌ها به طور کامل وارد آب شود. هنگامی‌که ترکیب ولرم شد، آن را برای کمک به بهبود عملکرد کبد و جلوگیری از هر گونه آسیب بیش‌تر مصرف کنید.

۷. سرکه سیب

سرکه سیب نیز برای درمان این بیماری مفید است زیرا به بهبود سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. این ماده همچنین به عنوان یک عامل سم‌زدایی مناسب برای کبد عمل می‌کند. یک لیوان آب آماده کنید و یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید. برای داشتن کبدی سالم‌تر این مخلوط را 3 بار در روز مصرف کنید.

۸. به کمک انگور فرنگی هندی (آمله) به جنگ سیروز بروید

خانه‌های هندی پر از ترشی‌ها و خوراکی‌های متنوع است. این می‌تواند به دلیل خواصی که آن‌ها برای سلامتی دارند و توانایی‌شان در حفظ سلامت بدن به صورت داخلی و زیبایی ظاهری باشد. انگور فرنگی هندی یا آمله چنان‌چه معمولا برخی از ما شناخته شده‌است یک ماده‌ی شگفت‌انگیز برای تحت کنترل نگه داشتن آسیب کبدی است. از آن‌جایی که آمله یک منبع غنی از ویتامین C است، مصرف آن عملکرد درست کبد را حفظ می‌کند. می‌توانید آمله را به صورت کنسروی مصرف کنید. راه دیگر مصرف آمله این است که دانه‌ی داخل میوه را خارج کنید و بعد آن را رنده کنید. این آمله‌ی رنده شده را همراه با سالاد یا شکلات میل کنید. اگر ممکن است، کمی آمله را بجوید تا آب آن در دهان‌تان آزاد شود و به این ترتیب ویتامین C با سرعت بیش‌تری جذب بدن شود.

۹. زرد را با زرد درمان کنید، حتما از زردچوبه استفاده کنید

زردچوبه برای پوست و ارگان‌های داخلی مفید است چرا که  منبع غنی از خواص ضدعفونی‌کننده، ضد باکتری، ضد قارچ و آنتی‌اکسیدانی است. زردچوبه می‌تواند برای کبد شما شگفتی بیافریند. روش‌های ساده‌ی زیادی برای مصرف زردچوبه وجود دارد، اما رایج‌ترین آن‌ها استفاده از آن در پخت و پز روزانه‌ی ما است. به علاوه، اضافه کردن یک قاشق زردچوبه به یک لیوان شیر گرم و اضافه کردن کمی عسل به آن، نیز یک راه عالی برای مصرف این ادویه‌ی پرخاصیت است. زردچوبه از کبد مراقبت می‌کند و رادیکال‌های آزاد را از بدن دور می‌کند پیش از آن‌که آن‌ها بتوانند آسیب و ضرری به بدن برسانند.

۱۰. سلامتی‌تان را با تخم کتان بازیابی کنید

تخم کتان در زمینه‌ی مواد و خوراکی‌های مفید برای سلامتی یکی از مواردی است که به تازگی شناخته شده‌است. تخم کتان ممکن است به طور مستقیم بر وضعیت کبد تاثیر نگذارد، اما به کم شدن فشاری که روی کبد فرد مبتلا است، کمک می‌کند. تخم کتان غنی از مواد مغذی گیاهی است و این مواد گیاهی به جلوگیری از حضور ناخواسته و اضافی هورمون‌ها در خون کمک می‌کنند. شیوه‌های زیادی برای استفاده از تخم کتان وجود دارد. می‌توانید آن‌ها را پس از آن‌که کمی تفت دادید به سالادها و ساندویچ‌های‌تان اضافه کنید. روش دیگر استفاده از تخم کتان این است که مانند بسیاری از آدم‌ها می‌توانید آن‌ها را به طور روزانه در اسموتی‌ها و شِیک‌هایی که آماده می‌کنید بریزید. همچنین می‌توانید تخم کتان را بو بدهید و به طور مستقیم کمی از آن را هر روز صبح زود با معده‌ی خالی بخورید تا به بهترین نتایج ممکن برسید.

۱۱. پاپایا بخورید

خوردن میوه‌های تازه راهی شگفت‌انگیز برای حفظ سلامتی و حفظ سلامت درونی بدن است. پاپایا درمان خانگی خوبی برای سیروز کبدی محسوب می‌شود. بهترین راه برای مصرف پاپایا جهت بهبود شرایط کبد این است که آب پاپایا را مصرف کنید. دو قاشق غذاخوری از این آب را بردارید و یک یا دو قاشق چایخوری آب لیموی تازه به آن اضافه کنید و ترکیب حاصل را هر روز مصرف کنید. اگر بتوانید،  این ترکیب را ۳ تا 4 بار در روز مصرف کنید تا به بهترین نتایج ممکن برسید.

رپورتاژ

علل بروز سیروز کبدی

این‌ها تنها چند مورد از علل بروز سیروز کبدی هستند و کامل نیستند. بسته به سبک زندگی و عوامل محیطی، دلایل دیگری برای رخ دادن این بیماری وجود دارد.

– شایع‌ترین و شناخته‌شده‌ترین علت سیروز کبدی، مصرف بیش از حد الکل است. به نظر می‌رسد الکل متابولیسم طبیعی چربی، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها را متوقف می‌کند. این فرایند منجر به تشکیل بافت‌های اسکار در کبد می‌شود.

– در بعضی موارد هپاتیت منجر به سیروز می‌شود. هپاتیت سبب ایجاد چربی در کبد و در نتیجه بافت اسکار می‌شود. علل دیگر این نوع آسیب کبدی نیز می‌تواند چاقی، دیابت و بیماری‌های عروق کرونر باشد.

– آسیب دیدن مجرای صفرا در فرد، می‌تواند موجب آسیب ثانویه به کبد و در نتیجه سبب بروز سیروز شود.

اثرات سیروز کبدی

سیروز سبب رخ دادن اثرات مضر زیادی برای بدن انسان می‌شود. در زیر تعدادی از رایج‌ترین موارد ذکر شده‌اند. بسته به سطح آسیب، علائم و اثرات ممکن است از فردی به فرد متفاوت باشد.

– سیرز کبدی، به علت افزایش سطح استرادیول سبب بروز ضایعات عروقی می‌شود.

– افزایش سطح استروژن که منجر به قرمزی در کف دست می‌شود. این اختلال همچنین به عنوان اریتمای کف دست شناخته می‌شود.

– افزایش اندازه‌‌ سینه ها در مردان به علت سطح استرادیول که به عنوان ژنیکوماستی نیز شناخته می‌شود.

– عدم تحریک جنسی و از دست دادن توانایی جنسی در موارد شدید که می‌تواند منجر به آتروفی بیضه نیز بشود.

– سیروز کبدی منجر به انباشت مایعات در ناحیه‌ی شکم می‌شود و به این ترتیب سبب بروز ورم در شکم می‌شود، اختلالی که آسیت (آب‌آوردگی شکم) نام دارد.

– به علت افزایش سطح بیلی روبین، زردی رخ می‌دهد.

– عدم انعقاد خون در بدن، باعث کبودی و خونریزی می‌شود.

– منجر به تورم بافت مغز می‌شود و انسفالوپاتی کبدی را ایجاد می‌کند و به این ترتیب سبب بروز اختلال در عملکرد طبیعی روزانه و حافظه‌ی فرد می‌شود.

– تهوع، سوء هاضمه، درد شکم، کاهش وزن، ضعف بدنی، تب، زرد شدن رنگ پوست و ضعف دیگر علائم رایج سیروز هستند.

پیشگیری از سیروز کبدی

خوب، چنان‌چه همیشه گفته می‌شود پیشگیری بهتر از درمان است. روش‌های مختلفی برای جلوگیری از ابتلا به سیروز وجود دارد. برخی از نکات ساده و تغییراتی که باید انجام داد عبارتند از:

الکل مصرف نکنید

عدم مصرف الکل برای پیشگیری از ابتلا به سیروز کبدی بسیار مهم و ضروری است. چنان‌چه پیش‌تر نیز گفته شد، نوشیدنی‌های الکلی در برخی عملکردهای بدن اختلال ایجاد می‌کنند و به این ترتیب احتمال بروز سیروز کبدی را افزایش می‌دهند.

  • میزان مصرف نمک و سدیم را کاهش بدهید

سدیم، که عمدتا به صورت نمک مورد مصرف قرار می‌گیرد، سبب حفظ آب توسط بدن می‌شود. همچنین این اختلالی است که از ابتدای بروز سیروز بدتر می‌شود و از این رو توصیه می‌شود که از مصرف نمک زیاد در غذا جلوگیری کنید تا مانع از بروز تورم در بدن‌تان شوید.

  • یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید

کار بدن‌تان را راحت کنید و غذاهایی را که هضم‌شان آسان‌تر است بخورید. میزان مصرف پروتئین‌های پیچیده را کاهش بدهید، زیرا زمانی که دچار مشکل یا بیماری کبدی هستید، به راحتی هضم نمی‌شوند. رژیمی متعادل داشته باشید که حاوی میوه‌ها و سبزیجات، حبوبات و عدس، و انواع آب میوه‌های تازه و شیک‌های سالم است.

  • برای سالم ماندن ورزش کنید

هرچند ممکن است که بسیاری از آدم‌ها تا زمانی که اتفاقی رخ نداده‌است اصلا به یاد ورزش کردن و سالم ماندن نیفتند، اما مهم است که هر روز حداقل 45 دقیقه تمرین کنید تا سلامت ذهن و بدن‌تان را حفظ کنید. ورزش همچنین بیماری‌ها را دور از شما نگه می‌دارد و اندام‌ها را در شرایط خوبی حفظ می‌کند.

در بعضی موارد بهترین راه پیشگیری است و یکی از همین موارد بیماری سیروز کبدی است؛ زیرا آسیبی که به کبد وارد می‌کند غیر قابل ترمیم است. تمام این داروهای خانگی راه‌ها و ابزارهایی را به منظور حفظ سلامت کبد، کاهش فشار روی کبد و کمک به عملکرد نرمال آن، ارائه می‌دهند. هیچ درمان مشخصی برای سیروز وجود ندارد به جز پیوند کبد. بنابراین مهم است که درک کنیم وقتی پای غذای مناسب و حفظ سلامتی به میان می‌آید، باید انتخاب‌های سالم و آگاهانه‌ای داشته باشیم و با انجام تمرینات روزانه، زندگی سالم و سلامتی را پیش ببریم. بدن خود را سالم نگه دارید، این تنها بدنی است که شما دارید!

آیا این مقاله کمکی به شما کرد؟ لطفا ایده‌های خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته‌های مرتبط