چطور فقط با 2 حرکت در شطرنج مسابقه را ببریم

سلطان قهرمانی شطرنج جهان، مگنوس کارلسن و سرگئی کاریاکین روس در راند اضافه، مسابقات سرعتی ۲۵ دقیقه‌ای، که ساعت ۲ بعدازظهر وقت شرقی آغاز می‌شود، به مصاف هم می‌روند. چهار مسابقه‌ی دیگر به این شیوه انجام خواهد شد. اگر باز هم برنده‌ای در کار نباشد، قهرمانی شطرنج جهان به مسابقات پنج دقیقه‌ای بلیتز اختصاص خواهد یافت. در حالی‌که منتظر نتایج می‌مانیم، در این‌جا به روش ساده و ناشیانه ای برای گذراندن این زمان اشاره می‌کنیم: راهنمای بردن یک مسابقه فقط با ۲ حرکت در شطرنج – که تحت عنوان ” Fool’s Mate” شناخته می‌شود.

افشای کامل: این روش هرگز در مورد کسی که حتی کم‌ترین دانش بازی شطرنج را دارد جواب نخواهد داد، و ۱۰۰٪ به رقیب بستگی دارد که دو حرکت خیلی بد انجام دهد. (و در صورتی که هنوز مشخص نشده باشد، ظاهرا چندان جدی گرفته نمی‌شود.)

اما اگر زمانی به یک حقه‌ی جالب نیاز داشتید می‌توانید از این ترفند استفاده کنید:

گام اول: رقیب‌تان با حرکت پیاده‌اش به اف۳ یا اف۴ بازی را شروع می‌کند، که مورب شاه را باز کرده و  یک نقطه ضعف را نمایش می‌دهد.

حرکت در شطرنج

گام دوم: شما باید پیاده‌تان را به ای۵ یا ای۶ حرکت دهید تا برای حرکت وزیر فضا ایجاد کنید.

حرکت در شطرنج

رپورتاژ

گام سوم: حریف‌تان با حرکت پیاده‌اش به جی۴ مرتکب اشتباه میشود، که مورب شاه را بیش‌تر باز می‌کند.

حرکت در شطرنج

گام چهارم: شما باید وزیرتان را به اچ۴ حرکت دهید تا شاه را کیش کند.

حرکت در شطرنج

حالا ببینیم سفید چه کاری می‌تواند انجام دهد.

سفید شاه‌اش را بی‌دفاع گذاشته است. تنها جایی که شاه می‌تواند حرکت کند به سمت وزیر است، که کمکی نمی‌کند. هیچ کدام از مهره‌های اطراف نمی‌توانند جلوی وزیر را بگیرند، و هیچ کدام از آن‌ها نمی‌تواند وزیر را بزند.

پس مشکی برنده می‌شود.

مشخصا نمی‌توانید حریف‌تان را مجبور کنید این دو حرکت بد را انجام دهد، اما اگر متوجه شدید حریف‌تان این کار را می‌کند، می‌دانید باید چه کاری انجام دهید.

نوشته‌های مرتبط