قوانین عجیب کشورها: 25 احمقانه ترین قوانین کشورهای مختلف جهان

تعداد زیادی قانون ظاهرا “احمقانه” و البته خنده دار در سراسر جهان وجود دارد که متاسفانه صحت بسیاری از این قوانین عجیب کشورها را نمی‌توان تایید کرد یا اثبات شده است که چیزی به جز قصه‌های قدیمی مادربزرگ‌ها نیستند. اما سایت List۲۵  به کشف برخی از این قوانین تایید شده پرداخته است و پس از جست‌وجوی همه جانبه در سطح جهان، از محدودیت در تناسخ گرفته تا جریمه‌های رانندگی مضحک، فهرست ۲۵ احمقانه ترین قوانین کشورهای مختلف جهان را منتشر کرده است. برای خواندن این قوانین عجیب کشورها با بازده همراه باشید.

قوانین عجیب کشورها

۲۵. در نیوجرسی پوشیدن جلیقهی ضد گلوله هنگام ارتکاب به قتل غیرقانونی است.

برای آن دسته از شما که قصد انجام جرایم خشونت‌آمیز در نیوجرسی را دارید، باید بدانید که طبق قانون ۲پ: ۳۹-۱۳ نیوجرسی، یک شخص اگر “درحالی که درگیر انجام، یا در تلاش برای ارتکاب، یا گریز پس از ارتکاب یا در تلاش برای ارتکاب قتل، آدمکشی، سرقت، تجاوز جنسی، دزدی، آدم‌ربایی، فرار از جرم یا حمله از جلیقه استفاده کند یا جلیقه بر تن داشته باشد” مرتکب جرم شده است. به عبارت دیگر، داشتن جلیقه می‌تواند شما را از متهم ردیف سوم به متهم ردیف دوم تبدیل کند.

۲۴. در فنلاند جریمه‌های رانندگی به صورت درصدی از درآمد خاطیان محاسبه می‌شود.

در ژانویه‌ی ۲۰۰۲، آنسی وانجوکی ۴۴ ساله، مدیر غول مخابراتی فنلاند، نوکیا، جریمه‌ای دریافت کرد که معتقدند سنگین‌ترین برگ جریمه‌ی سرعت بیش از حد تمام دوران باشد- یعنی ۱۲.۵ میلیون دلار- آن هم به خاطر موتورسواری با هارلی دیویدسون خود با سرعت ۷۵ کیلیومتر بر ساعت در یک منطقه‌ی دارای محدودیت سرعت بیش از ۵۰ کیلومتر بر ساعت. آقای وانجوکی درخواست تجدید نظر در جریمه را کرد چون درآمد گزارش شده‌ی او به طرز چشمگیری حدودا ۵ روز بعد از این حادثه افت کرده بود؛ به خاطر اطلاعات جدید، جریمه هم به ۱۰۳.۶۰۰ دلار کاهش پیدا کرد که همچنان سنگین‌ترین برگ جریمه‌ی سرعت بیش از حد مجاز در تاریخ است.

۲۳. قانون پولی کانادا

در کانادا، قانون ۱۹۸۵ پول، استفاده‌ از مبالغ بی‌حساب و کتاب سکه‌ را برای انجام خرید توسط مصرف‌کنندگان ممنوع می‌کند. یعنی شما نمی‌توانید قیمت یک قلم جنس را تماما به صورت سکه پرداخت کنید(بخصوص اگر بیش از ۱۰ دلار ارزش داشته باشد). حتی استفاده از دلار-سکه‌ها نیز محدود شده است. صاحب مغازه حق دارد که بین گرفتن یا نگرفتن سکه‌ها از شما یکی را انتخاب کند اما مجبور به انجام این کار نیست.

۲۲. مارگارین زرد در میسوری غیرقانونی است.

یک قانون مربوط به قرن نوزدهم در میسوری که فروش مارگارین زرد را ممنوع می‌کند تا حدودی موفق شده است بیش از یک قرن در کتاب‌های قانون دوام بیاورد. سخنگوی زن وزارت کشاورزی میستی پرستون می‌گوید به احتمال زیاد این قانون برای آن تصویب شده بود که از صنعت لبنیات حمایت کند، که در اوایل قرن بیستم یک کسب و کار مهم و کلیدی برای این ایالت محسوب می‌شد. هرچند در ۱۰۰ سال اخیر هیچ موردی از کسی که تحت پیگرد قرار گرفته باشد گزارش نشده است، اما اگر قرار بود این قانون عملی شود خاطیان ممکن بود تا ۶ ماه حبس بکشند.

۲۱. هر کاری میکنید… در سنگاپور آشغال نریزید.

قانون مربوط به آشغال نریختن که از ۱۹۶۸ تصویب شده است، راه‌حل این کشور برای حفظ تمیزی است. کافی است در این شهر واقع در جنوب شرقی آسیا با انداختن آشغال روی زمین قانون را نادیده بگیرید و آنوقت ۱۰۰۰ دلار جریمه خواهید شد. از این مهم‌تر، مجبور می‌شوید کارها و خدمات اجتماعی انجام دهید. اگر سه بار مرتکب این کار شوید، مجبور خواهید بود علامت «من یک آشغال ریز هستم» را از گردن‌تان آویزان کنید.

۲۰. پوشیدن شلوارهای فاق کوتاه در ایالت میشیگان ممنوع است.

در ۲۰۰۸، رییس پلیس شهر فلینت، دیوید دیکس، وقتی که به حوزه‌ی تحت امر خود دستور داد هرکس را که «شلوار فاق کوتاه» پوشید دستگیر کنند، سر تیتر خبرها شد. شهرهای دیگر مثل ریوریا بیچ در فلوریدا، سعی کرده‌اند قوانین مشابهی را اجرا کنند فقط برای اینکه دادگاه‌های ایالتی هم پوشیدن آنها را خلاف قانون اساسی اعلام کنند. این قانون هنوز در فلینت قابل اجرا است، ضمنا، به گزارش Digital Journal، ممکن است تا سقف یک سال حبس در انتظار خاطیان باشد.

۱۹. مردن در کاخ وست مینستر (مجلس نمایندگان) غیرقانونی است.

چون مجلس یک کاخ سلطنتی است، طبق گفته‌ی نیگل کاوثورن، مولف کتاب قوانین عجیب انگلستان پیر، “هرکس در آنجا بمیرد به لحاظ قوانین اداری مستحق برگزاری مراسم تشییع جنازه‌ی دولتی می‌شود. بنابراین اگر ببینند کمی بیمار هستید سریعا شما را به بیرون از آنجا انتقال می‌دهند.”

۱۸. در اماکن عمومی واشنگتن بروز دادن علائم بیماری ممنوع است.

طبق قانون اصلاح شده‌ی شماره‌ی ۷۰.۵۴.۰۵۰ واشنگتن: “هر کس که عامدانه خودش، یا هر حیوان مبتلا به هر بیماری مسری یا عفونی، را در هر مکان عمومی یا راهگذری در معرض دیگری قرار دهد، و هر شخص مبتلا شده‌ای که بدون آگاهی شخص دیگری را در معرض بیماری خود قرار دهد مقصر و متهم به تخطی از قانون است.” قوانینی از این دست عموما مورد تایید نظام قضایی هستند، اما چیز عجیب درباره‌ی این مورد بخصوص این است که بین یک بیماری وخیم مثل سارس و یک زکام ساده تفاوتی قائل نمی‌شود. شما ممکن است به خاطر مطلع نکردن همکارتان از این که سرماخوردگی دارید یا حتی از عامدانه قرار دادن خودتان “در معرض” یک شخص بیمار، متهم به تخطی از قانون شوید.

۱۷. حق ویژهی سلطنتی ۱۳۲۴(سر هر نهنگ مردهای که در ساحل بریتانیا پیدا شود به طور خودکار دارایی پادشاه، و دم آن دارایی ملکه میشود).

حق ویژه‌ی سلطنتی ۱۳۲۴ حکم می‌کند که هر نهنگ یا تاس ماهی که در ساحل بریتانیا یافت شود متعلق به پادشاه است. همانطور که رابرت دیویس ماهیگیر در ۲۰۰۴ موقعی که در پلیموث تحت بازجویی پلیس قرار گرفت، دریافت؛ این قانون هنوز هم به شدت پابرجا است. او با خانواده‌ی سلطنتی تماس گرفته بود تا به آنها بگوید که یک تاس ماهی گرفته است، و هرچند به او گفته بودند که آن را نگه دارد، اما نمی‌دانست که همچنان تلاش برای فروش آن کاری غیرقانونی است. از او شکایتی صورت نگرفت.

۱۶. کشتی گرفتن با خرسها در آلاباما غیرقانونی است.

طبق مطلب مجله‌ی اسپورتس ایلوستریتد، سابقا کشتی گرفتن با خرس یک سرگرمی کاملا محبوب در ایالات متحده و بخصوص در مکان‌هایی مثل آلاباما بوده است، جایی که در ۲۰۰۶ قانونی صادر شد که استثمار خرس‌ها را منع می‌کرد، یا بطور مشخص‌تر، کشتی گرفتن با خرس‌ها را متوقف می‌کرد. آن بخش از قانون ۱۳الف-۱۲-۵ آلاباما که استثمار و بهره‌کشی از خرس‌ها را غیرقانونی اعلام می‌کند شامل وقتی است که: یک شخص به صورت آگاهانه “برای مسابقه با خرس تبلیغ یا مشارکت کند یا استخدام شود”، اگر برای کشتی گرفتن با خرس پول دریافت کند، و اگر “یک خرس را برای مسابقه‌ی کشتی بخرد، تحت مالکیت بگیرد یا تمرین دهد.”

۱۵. آدامس جویدن در سنگاپور ممنوع است.

بعد از آن که مسئولان متوجه شدند مقادیر زیادی آدامس جویده شده در ایستگاه‌های مترو یا ماشین‌ها چسبیده است، سنگاپور فروش آدامس را ممنوع کرد. همانقدر که این نکته عجیب به نظر می‌رسد، جای تعحب دارد که در سنگاپور به شما اجازه می‌دهند آدامس بجوید- فقط مطمئن شوید که آن را در سطل آشغال بیندازید وگرنه جریمه‌های سنگینی گریبان‌گیرتان خواهد شد.

۱۴. در دانمارک که هستید، چراغهای خودروتان را روشن بگذارید

در دانمارک از رانندگان انتظار می‌رود هنگام رانندگی چراغ جلو خودروشان را روشن کنند. ممکن است تصور کنید این قانون مربوط به رانندگی در شب است، اما چنین نیست. انجام این کار در طول روز هم ضروری است وگرنه تا ۱۰۰ دلار جریمه خواهید شد. مطالعات نشان داده‌اند که این کار به جلوگیری از تعداد زیادی از تصادفات جاده‌ای کمک کرده است.

۱۳. در آلاسکا شما اجازه ندارید حیوان خانگیتان را به سالنهای زیبایی ببرید.

رپورتاژ

با علم به این که جونو شهر بندری شلوغی است که هر ساله میلیون‌ها گردشگر از آن دیدن می‌کنند، تعجبی ندارد که قوانینی وجود داشته باشد که بعضی از ساکنان بومی آلاسکا را کمی دور نگه دارند…

متن کامل بخش احکام قانون شماره‌ی ۳۶.۲۵.۰۱۰ شهرداری جونو تصریح می‌کند که:

“هیچ مالک حیوانی یا شخصی که کنترل حیوانی را به‌دست دارد مجاز نخواهد بود آن حیوان را به مکان‌های عمومی که در آنها غذا یا مواد مصرفی انسان‌ها فروخته، تهیه، ذخیره یا مصرف می‌شود یا به آرایشگاه‌ها یا موسسات مختص عمل آرایشگری یا هنرهای مربوط به زیبایی وارد کند.”

۱۲. در بریتانیا مصرف کلوچهی گوشت دار در کریسمس غیر قانونی است.

در بریتانیا مصرف کلوچه‌ی گوشت دار در روز کریسمس غیرقانونی است. این یکی از قوانین قدیمی عجیب در کتاب قانون است، هر چند که حتی توسط معتقدترین افسران پلیس هم به ندرت اجرا می‌شود. این قانون را الیور کرامول، رییس دولت خودخوانده‌ی انگلستان وضع کرد.

۱۱. کوکائین تقلبی در آریزونا غیرقانونی است.

در حالی که بیشتر ایالت‌ها قوانینی دارند که مصرف مواد مخدر را محدود می‌کند، آریزونا یک گام هم بیشتر برداشته و همتایان غیرواقعی آنها را هم محدود می‌کند. طبق قانون شماره‌ی ۱۳-۳۴۵۳ “ساخت، توزیع، یا تملک مواد تحت کنترل(دولت) تقلبی با قصد توزیع آن” برای همه غیرقانونی است. همچنین ساخت و/یا فروش نسخه‌های جعلی و داروهای بدون نسخه غیر قانونی است. قانون ۱۳-۳۴۶۱ تضمین می‌کند که دارونماها از این قاعده مستثنا هستند، با فرض اینکه شما یک داروساز یا داروفروش باشید “که در حوزه‌ی حرفه‌ای خود، با حسن نیت و مطابق استانداردهای پزشکی عموما پذیرفته شده فعالیت می‌کند.”

۱۰. در فرانسه پوشیدن شلوار برای زنان غیرقانونی است.

درست است که امروزه در همه جای فرانسه خانم ها هر لباسی که بخواهند می پوشند اما جالب است دانید که برحسب یک قانون قدیمی در فرانسه هنوز برای زنان پوشیدن شلوار خلاف قانون است. ادعا می‌شود که این قانون از ۱۸۰۰ در کتاب‌های قانون وجود داشته است. این قانون چند بار اصلاح شد: یک بار در ۱۸۹۲ که به زنان اجازه می‌داد هنگام اسب سواری شلوار ورزشی به پا داشته باشند و یک بار دیگر در ۱۹۰۹ که به بانوان اجازه می‌داد هنگام دوچرخه‌سواری شلوار بپوشند.

۹. انگشت در بینی کردن در روزهای شبّات(شنبهها) غیرقانونی بود؟

در ۱۰ ژانویه‌ی ۱۹۹۸، روزنامه‌ی اسرائیلی یدیعوت اخرونوت گزارش داد که خاخام فوق محافظه کار، اوادیا یوسف، حکم کرده که قانون دین یهود انگشت کردن در بینی را شنبه‌‌ها ممنوع کرده است چون موهای ریز داخل بینی نیز ممکن است کنده شوند. اما مشاهده‌ی یک نوار ویدیوئی از این رویداد بر این نکته صحه می‌گذارد که یوسف در واقع به نفع انگشت در بینی کردن، حتی در روزهای شنبه حکم کرده است.

۸. رنگ کردن جوجهها در اوهایو غیرقانونی است.

طبق قانون شماره‌ی ۹۲۵.۶۲ اکران اوهایو، هیچ شخص، کارخانه، یا شرکتی نباید هیچ خرگوش یا جوجه‌ای را که شامل جوجه‌ی مرغ و جوجه اردک می‌شود اما فقط به آنها محدود نیست رنگ کند. هیچ شخص، کارخانه، یا شرکتی نباید هیچ خرگوش یا جوجه‌ای را که رنگ شده است بفروشد، برای فروش عرضه کند، در معرض فروش بگذارد، جایزه بدهد، یا ببخشد.

۷. در زیمبابوه ناسزا گفتن به رییس‌جمهوری غیرقانونی است.

وقتی رییس‌جمهور زیمبابوه رابرت موگابه توسط مردم زیمبابوه، که از او و وضعیت اقتصادی کشورشان سرخورده شده بودند، در کاروان اسکورت موتوری‌اش هدف حرکات اهانت آمیز قرار گرفت، در مقررات راهنمایی و رانندگی اصلاحاتی صورت داد مبنی بر این که ناسزا گفتن یا انجام هر حرکتی “در دیدرس یا صدارس کاروان موتوری دولت با هدف توهین به هر شخصی که با اسکورت حرکت می‌کند یا هر یک از اعضاء اسکورت” اهانت‌آمیز قلمداد می‌شد. اما این قانون مشخص نمی‌کند از چه نوع حرکاتی باید اجتناب کرد، و از آن زمان آدم‌های بسیاری به خاطر دست تکان دادن دستگیر شده‌اند. اکنون بیشتر مردم هنگام عبور کاروان موتورسوران دولتی با دقت تمام دست‌های‌شان را کنار بدنشان نگه می‌دارند.

۶. در دوبی بوسه ممنوع است.

امارات متحده‌ی عربی یکی از آن کشورهایی است که غربی‌ها خیلی سخت می‌توانند خودشان را با شرایط آن وفق دهند، که لااقل تا حدودی به خاطر کتاب قانون نسبتا متفاوت آن است. چنانکه دو جوان بریتانیایی در ۲۰۱۰ دریافتند، در منظر عموم ابراز محبت کردن بین یک زن و مرد آنها را پای میز محاکمه خواهد کشاند. شارلوت آدامز ۲۵ ساله و آیمان نجفی ۲۴ ساله تعطیلات را در آنجا بودند که در حال بوسیدن یکدیگر شناسایی شدند. این زوج پس از محکوم شدن به بی‌شرمی و نوشیدن غیرقانونی به یک ماه زندان محکوم شدند.

۵. مجازات زندان برای “مشکوک به خطرناک” بودن در کوبا

ماده‌های ۷۲-۹۰ قانون مجازات کوبا جرم خطرناک یا “مشکوک به خطرناک” بودن را تعریف می‌کنند. این ماده‌ها که تحت عنوان “وضعیت‌های خطرناک و اقدامات امنیتی”، آمده‌اند؛ بخشی از قانون مجازات هستند که به موجب آن اشخاص ممکن است تا ۴ سال به زندان محکوم شوند به خاطر این که مسئولان معتقدند این افراد “تمایل ویژه‌ای” به ارتکاب جرم دارند، حتی اگر چه آنها عملا جرمی مرتکب نشده باشند.

۴. در عربستان زنان مجاز به رانندگی نبودند

عربستان سعودی تاچندسال پیش تنها کشوری بود که زنان را از رانندگی منع می‌کرد. این قانون ممنوعیت خانواده‌ها را مجبور می‌کرد راننده استخدام کنند و کسانی که از عهده‌ی هزینه‌ی ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار در ماه بر نمی‌آمدند باید به اقوام مذکر خود رو می انداختند تا آنها را با خودرو به سر کار، مدرسه، خرید یا مطب دکتر ببرند. ملک سلمان در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۷ فرمانی نمایشی و فقط برای رهایی از انتقادات جامعه بشری صادر کرد که به موجب آن زنان می‌توانند از ژوئن ۲۰۱۸ شخصاً و بدون نیاز به کسب اجازه از قیم قانونی‌شان گواهی‌نامهٔ رانندگی اخذ کنند و در هنگام رانندگی نیز لزومی به حضور فیزیکی محافظ نیست. حدود ۵ سال پیش عربستان سعودی برای اولین بار پس از چندین دهه گواهینامه رانندگی برای زنان صادر کرد. و از سال ۲۰۲۲هم برخی از رانندگان قطارها از بین بانوان انتخاب شدند.

۳. هندیها به خاطر تقلب زندانی میشوند.

طبق قانونی که در ۱۹۹۷ برای جلوگیری از “اعمال ناعادلانه در امتحانات دانشگاهی” تصویب شد، محکومان به تقلب امتحانی در ایالت آندرا پرادش در جنوب هند ممکن است تا ۱۰ سال به زندان محکوم شوند.

۲. قانون تک فرزندی در چین

سیاست تک فرزندی چین در ۱۹۷۹ توسط رهبر چین دنگ ژیائوپینگ، تصویب شد تا رشد جمعیت چین کمونیست را محدود کند. ۳۵.۹% از جمعیت چین درحال‌حاضر مشمول قانون تک فرزندی هستند. این دولت معتقد است که به رفع مشکلات اجتماعی، اقتصادی، و زیست‌محیطی در چین کمک کرده است.

۱. راهبان تبتی باید برای تناسخ اجازه بگیرند.

در یکی از مضحک‌ترین قوانین توتالیته‌ی تاریخ، چین راهبان بودائی را در تبت از تناسخ بدون اجازه‌ی دولت منع کرد. طبق بیانیه‌ای که توسط اداره‌ی امور مذهبی دولت در ۲۰۰۷ صادر شد، این قانون، که موکدا رویه‌ی تناسخ یک شخص را تصریح می‌کند، “حرکت مهمی در راستای رسمیت بخشیدن به مدیریت تناسخ” است.

نوشته‌های مرتبط