مضرات زعفران: عوارض جانبی زعفران که باید بدانید

تصورش را می‌کردید که این زعفران دوست داشتنی، مضراتی داشته باشد؟ ما هم مثل شما از عوارض جانبی این گیاه طلایی رنگ که به خاطر استفاده‌های زیادی که دارد در دنیا معروف است، چیزی نمی‌دانیم. این گیاه طلایی و قرمز به  عنوان یک عامل زیبایی نیز شهرت دارد. مردم معمولا از زعفران برای طعم و ظاهر غذا استفاده می‌کنند. واقعا جای تعجب دارد وقتی می‌فهمیم زعفران که در بسیاری از مشکلات، کاربرد دارویی دارد، مضراتی هم برای سلامتی انسان دارد. اگر درمورد زعفران در گوگل جستجو کنید، به ندرت چنین چیزی پیدا می‌کنید. به هر حال، واقعیت این است که مضرات زعفران می‌توانند خطرناک باشند.

خطر زعفران تقلبی

شاید از عوارض جانبی که ممکن است زعفران داشته باشد بی‌اطلاع باشید اما بدون شک شنیده‌اید که زعفران تقلبی نیز در بازار و فروشگاه‌ها یافت می‌شود. زعفران در همه جا در دسترس نیست. حتی در فروشگاه‌های بزرگ و معتبر نیز ممکن است زعفران تقلبی پیدا کنید. نیازی به گفتن این مسئله نیست که خریدن زعفران تقلبی می‌تواند برای همه افراد خطرناک باشد.

تولید کنندگان در تولید زعفران تقلبی از رنگ‌های غیر استاندارد و مواد نگهدارنده استفاده می‌کنند. اگرچه این محصولات، دارای زعفران هستند اما میزان زعفران در آن‌ها بسیار کم است. مشکل این‌جاست که بافت و رنگ زعفران تقلبی آن‌قدر شبیه زعفران واقعی است که به سختی می‌توانید آن‌ها را از هم تشخیص بدهید. بنابراین، دفعه بعدی که می‌خواهید زعفران بخرید، دقت کنید. در هنگام خرید فقط به برندهای معتبر اطمینان کنید.

مضرات زعفران

عوارض جانبی به دلیل استفاده طولانی مدت از زعفران:

بسیاری از مکمل‌های خوراکی، دارای زعفران هستند. خیلی از مکمل‌های کاهش وزن نیز برای رنگ و طعم از زعفران استفاده می‌کنند. زمانی که چنین رژیم غذایی را دنبال می‌کنید مراقب باشید. استفاده طولانی مدت از زعفران می‌تواند خطرناک باشد. زمانی که برای کاهش وزن، مکمل زعفران مصرف می‌کنید باید مراقب طول دوران مصرف باشید. مراقب باشید که این دوران بیشتر از شش هفته طول نکشد. به هر حال، توصیه می‌کنیم دوره مصرف زعفران را تحت نظر متخصص بگذرانید. از کاهش یا افزایش میزان مکمل زعفران بدون اجازه پزشک یا مربی بدنسازی خود پرهیز کنید.

عوارض جانبی دوز بالای زعفران

دوز بالای زعفران می‌تواند گاهی وقت‌ها خطرناک باشد. اگر دوز مصرفی شما بین ۱۰ میلی‌گرم تا ۲۰ میلی‌گرم باشد، باید با پزشک خود مشورت کنید. برای جلوگیری از بروز این عوارض، دوز مصرف زعفران نباید بیش از ۵ میلی‌گرم در روز باشد. دوز خیلی بالای زعفران می‌تواند اثرات کشنده‌ای بر فرد داشته باشد. برخی از عوارض مصرف دوز بالای زعفران، زردی پوست، اسهال، زردی چشم، یرقان، مسمومیت غذایی، زردی غشای مخاطی، خون‌دماغ و بی‌حسی پلک‌ها و لب‌ها هستند.

مادران باردار و شیرده:

مصرف زعفران می‌تواند برای زنان باردار خطرناک باشد. یک مادر شیرده نیز باید از خوردن زعفران خودداری کند. مصرف زیاد زعفران می‌تواند باعث انقباضات رحم و سقط جنین شود. پزشکان نیز معمولا به زنان باردار توصیه می‌کنند که از خوردن این گیاه پرهیز کنند. مادران شیرده نیز باید همین کار را کنند چون ممکن است رنگ‌های مصنوعی از طریق شیر مادر وارد بدن کودک شوند. این جدی‌ترین عارضه زعفران است.

رپورتاژ

برخی مضرات زعفران

عوارض جانبی زعفران بسته به کیفیت محصول، تغییر می‌کنند. واکنش‌های حساسیتی به این گیاه می‌تواند باعث بروز این عوارض شود. برخی از عوارض شایع زعفران، این‌ها هستند:

– سردرد

– اضطراب

– گیجی

– حساسیت‌های پوستی

– خشکی دهان

– بی‌اشتهایی

– ناراحتی معده

– تهوع

– کاهش وزن

با مصرف محدود و متعادل زعفران می‌توانید از خواص زعفران بهره‌مند شوید و از عوارض آن جلوگیری کنید.

 

نوشته‌های مرتبط