طرز تهیه سمبوسه: 5 دستور تهیه انواع سمبوسه های خوشمزه و لذیذ

سمبوسه یک غذای لذیذ ایرانی است که در مناطق جنوبی و شرقی ایران طبخ مخصوص را نیز دارد و در سراسر ایران به عنوان یک خوراکی بسیار خوشمزه و محبوب شناخته شده است. سمبوسه امروزه تقریباً یک غذای جهانی است و در همه کشورها کم و بیش وجود دارد و در رستورانهای ایرانی، هندی، عربی و افغانی در کشورهای مختلف جهان معمولاً سرو می شود. از آنجایی که سمبوسه علاقمندان دوآتشه‌ی خودش را دارد در این نوشتار علاوه بر اینکه با طرز تهیه سمبوسه آشنا می شویم روش تهیه مواد اولیه انواع سمبوسه های معروف به همراه تهیه سس ها و چاشنی های معروف و محبوب این غذا را هم به شما آموزش می دهیم. با ما همراه باشید.

۱. سمبوسه گوشت

مواد لازم برای تهیه سمبوسه گوشت

۲۰۰ گرم گوشت چرخ کرده

۱ پیاز، ریز خرد شده

۱ سیب زمینی، ریز خرد شده

½ قاشق چایخوری پودر فلفل سیاه

½ قاشق چایخوری پودر فلفل چیلی

½ قاشق چایخوری زردچوبه

½ قاشق غذاخوری سیر خرد شده

۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی

۱ گوجه فرنگی، ریز خرد شده

نمک به اندازه دلخواه

طرز تهیه سمبوسه گوشت

ابتدا گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز سرخ کنید. سپس سیب زمینی ها را نگینی خرد کرده و در تابه دیگر سرخ کنید تا حسابی نرم شوند. حالا همه ادویه ها و رب گوجه فرنگی را روی سیب زمینی ها بریزد و گوشت را هم به مواد تان اضافه کنید و مواد را حسابی هم بزنید تا یکدست شود و بگذارید اندکی خنک شود تا خمیر یا نان لواش تان را آماده کنید و سمبوسه ها را بپیچید و سپس در روغن داغ سرخ کنید و با گوجه فرنگی و جعفری تازه تزیین و سرو کنید.

۲. سمبوسه سیب زمینی

مواد لازم برای تهیه سمبوسه سیب زمینی

۳ سیب زمینی، پخته شده و خرد یا له شده

۱ پیاز، ریز خرد شده

½ قاشق چایخوری پودر فلفل چیلی

½ قاشق چایخوری زردچوبه

۱ فنجان گشنیز و جعفری، ریز خرد شده

نمک به اندازه دلخواه

طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی

ابتدا سیب زمینی ها را در آب بیندازید و بخار پز کنید. پس از اینکه کاملا پخت به دو صورت می توانید عمل کنید، یا با گوشتکوب بکوبید تا له و یکدست شوند یا اینکه به صورت نگینی و خیلی ریز خرد کنید. سپس پیاز ریز شده را نیز به آن اضافه کنید. حالا همه ادویه ها و سبزیجات ریز شده را روی سیب زمینی ها بریزد و مواد را حسابی هم بزنید تا یکدست شود و بگذارید اندکی خنک شود تا خمیر یا نان لواش تان را آماده کنید و سمبوسه ها را بپیچید و سپس در روغن داغ سرخ کنید و با گوجه فرنگی و جعفری تازه تزیین و سرو کنید.

۳. سمبوسه بندری یا جنوبی با سس انبه

مواد لازم برای تهیه سمبوسه بندری یا جنوبی

۲۰۰ گرم گوشت چرخ کرده

۱ پیاز، ریز خرد شده

۱ فلفل سبز قلمی، ریز خرد شده

۱ فلفل دلمه ای، ریز خرد شده

½ قاشق چایخوری فلفل قرمز

½ قاشق غذاخوری پودر سیر

۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی

رپورتاژ

نمک و زردچوبه به اندازه دلخواه

طرز تهیه سمبوسه بندری یا جنوبی

ابتدا گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز سرخ کنید. سپس فلفل دلمه ای و فلفل قلمی را که بهتر است تند و تیز باشد به گوشت تان اضافه کنید و یک تفت بدهید. حالا همه ادویه ها و رب گوجه فرنگی را با گوشت تان مخلوط کنید تا مواد یکدست شود و بگذارید اندکی خنک شود . حواستان باشد که سمبوسه جنوبی را فقط با نان لواش تان درست کنید و لذت آن را با خمیر از بین نبرید. حالا سمبوسه ها را بپیچید و سپس در روغن داغ سرخ کنید و با گوجه فرنگی و جعفری تازه تزیین و سرو کنید.

این سمبوسه را بهتر است با سس انبه سرو کنید

طرز تهیه سس انبه

۱ قاشق پودر انبه یا ۱ عدد انبه تازه

۴ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی

۱ فنجان آب

½ فنجان سرکه قرمز

نمک و فلفل به اندازه دلخواه

انبه یا پودر آن به علاوه رب و فلفل و نمک را در یک تابه کوچک بریزید و نیم ساعت بجوشانید. وقتی خوب قوام آمد سرکه را هم اضافه کنید و پس از ۵ دقیقه جوشیدن تابه رو از روی حرارت بردارید و در سس را در ظرف مخصوص سرو کنید.

۴. سمبوسه پیتزایی

مواد لازم برای تهیه سمبوسه پیتزایی

۲۰۰ گرم قارچ ریز شده

۱ فلفل دلمه ای، ریز خرد شده

۲۰۰ گرم ژامبون ریز شده

۲۰۰ گرم پنیر پیتزا

½ قاشق چایخوری پودر فلفل سیاه

½ قاشق چایخوری پودر آویشن

نمک به اندازه دلخواه

طرز تهیه سمبوسه پیتزایی

ابتدا قارچ های خشک و تمیز را ریز ریز کرده و در کره تفت دهید سپس فلفل دلمه ای را به آن اضافه کرده و سپس ژامبون و پودر فلفل سیاه هم به آن بیفزایید. حالا بگذارید مواد اندکی خنک شوند و پنیر پیتزای رنده شده را با همه مواد مخلوط کنید. برای این سمبوسه بهتر است که از خمیر استفاده کنید تا طعم واقعی تری از پیتزا برایتان داشته باشد. پس از پیچیدن سمبوسه ها آن ها را در روغن داغ سرخ کنید و با گوجه فرنگی و جعفری تازه تزیین و سرو کنید.

۵. سمبوسه مرغ

مواد لازم برای تهیه سمبوسه مرغ

۲۰۰ گرم مرغ ریز ریز شده

½ قاشق چایخوری پودر فلفل قرمز

۲ قاشق غذاخوری زنجبیل

½ قاشق غذاخوری پودر سیر

۱ پیاز، ریز خرد شده

۱ گوجه فرنگی، ریز خرد شده

¼ فنجان گشنیز، ریز خرد شده

نمک به اندازه دلخواه

طرز تهیه سمبوسه مرغ

ابتدا مرغ ریز ریز شده و پیاز خرد شده را به همراه پودر زنجبیل و سیر سرخ کنید. سپس گوجه فرنگی ریز شده و رب گوجه فرنگی را روی آنها بریزید و فلفل و نمک را اضافه کنید. حالا گشنیز را به مواد اضافه کنید و مواد را حسابی هم بزنید تا یکدست شود و بگذارید اندکی خنک شود تا خمیر یا نان لواش تان را آماده کنید و سمبوسه ها را بپیچید و سپس در روغن داغ سرخ کنید و با گوجه فرنگی و جعفری تازه تزیین و سرو کنید.

 

نوشته‌های مرتبط