سردردهای سینوسی: علائم و درمان سردرد ناشی از سینوزیت

سینوس‌ها در واقع فضاهای پر از هوای درون پیشانی، استخوان‌های گونه، و پشت پل بینی هستند. این فضاها وقتی – معمولا به خاطر واکنش آلرژيک یا عفونت — ملتهب می‌شوند، ورم می‌کنند، مخاط بیشتری تولید می‌کنند، و کانال‌ها و مجاری تخلیه‌ی آن‌ها ممکن است مسدود شود. تشکیل و وارد آمدن فشار در سینوس‌ها می‌تواند باعث دردی شبیه به سردرد شود که به آن سردردهای سینوسی یا سردرد ناشی از سینوزیت می گویند.

علائم سردرد سینوسی

در استخوان‌های گونه، پیشانی، یا پل بینی‌تان دردی عمیق و مداوم احساس خواهید کرد. این درد معمولا وقتی سرتان را به طور ناگهانی حرکت می‌دهید یا کش می‌آورید بیشتر می‌شود. در تمام این مدت ممکن است علائم سینوسی دیگری نیز داشته باشید، مانند:

آبریزش بینی

– احساس کیپ بودن گوش‌ها

تب

– ورم صورت

سایر انواع وقوع سردرد، مانند میگرن و سردردهای تنشی، اغلب با سردردهای سینوسی اشتباه گرفته می‌شوند. چون نوع درمان شما به تشخیص نوع سردردتان بستگی دارد، مهم است که بفهمید آیا علائمی که دارید ناشی از سینوس است یا خیر. اگر انسداد سینوس، مانند عفونت، دلیل اصلی باشد، احتمالا تب خواهید داشت.

معمولا پزشکتان می‌تواند با توجه به علائمی که توصیف می‌کنید و آزمایش فیزیکی بگوید که آیا سینوس‌تان مسدود شده است یا نه، اما در بعضی موارد، ممکن است به سی‌تی‌اسکن یا ام‌آر‌آی نیاز باشد.

رپورتاژ

درمان سردرد سینوسی

معمولا هدف آن است که علائم تسکین داده شوند و در صورت ابتلا، عفونت برطرف شود. ممکن است برای مدت کوتاهی آنتی بیوتیک، و همچنین آنتی‌هیستامین یا ضداحتقان مصرف کنید. همچنین می‌توانید ضد احتقان‌ها را از طریق بینی استنشاق کنید، اما فقط تا مدت ۳ روز. استفاده‌ی طولانی‌تر می‌تواند علائم شما را بدتر کند.

همچنین می‌توانید مسکن مصرف کنید، یا اگر آن‌ها هم کمکی نمی‌کنند، پزشک‌تان می‌تواند برای تسکین التهاب سینوس‌های‌تان کورتون تجویز کند. اگر واکنش آلرژیک باعث التهاب سینوس‌های‌تان بشود، ممکن است به درمان پیشگیرانه‌ی آلرژی نیاز داشته باشید.

همچنین می‌توانید با استفاده از ترفندهای خانگی ساده، مانند نوشیدن مایعات زیاد، استفاده از رطوبت ساز، یا اسپری آب نمک بینی، احساس بهتری پیدا کنید.

اگر داروی ضد احتقان و مسکن زیاد استفاده می‌کنید، ممکن است به خاطر مصرف زیاد دارو به سردرد دچار شده باشید. اگر از هر دارویی برای دراز مدت جهت رفع سردرد استفاده می‌کنید بهتر است این نکته را با پزشک‌تان در میان بگذارید. ضداحتقان‌ها همچنین ممکن است فشار خون‌تان را افزایش دهند، بنابراین اگر به فشار خون بالا مبتلا هستید، پیش از مصرف آن ها با پزشک مشورت کنید.

در مواردی نادر، ممکن است پزشک عمل جراحی سینوس را برای برداشتن‌ پلیپ‌ها یا باز کردن سینوس‌های مدام ورم کرده‌ی شما تجویز و توصیه کند.

آلرژی ها و سردردهای سینوسی

آیا تا به حال شنیده‌اید که آلرژي باعث سردرد سینوسی می‌شود؟ این موضوع به همین سادگی‌ها هم نیست.

آلرژی می‌تواند باعث انسداد سینوس شود که به سردرد شما منجر خواهد شد. درمان آلرژي می‌تواند گرفتگی‌ را کم کند، اما درد سر را برطرف نخواهد کرد. معمولا باید دو ناراحتی‌ را جداگانه درمان کنید. برای اطمینان از پیمودن مسیر درمانی درست به پزشک مراجعه کنید.

نوشته‌های مرتبط