سرفه شبانه: 20 نکته درباره علل و روش های خانگی درمان سرفه شبانه

همه‌ی آدم‌ها گاه گاهی دچار مشکل سرفه می‌شوند. در حقیقت، سرفه می‌تواند با خارج کردن مواد تحریک‌کننده یا مخاط اضافی از ریه‌ها مفید باشد. سرفه همچنین ممکن است باعث حذف میکروب از ریه‌ها و جلوگیری از بروز عفونت شود. اما زمانی که سرفه شبانه اتفاق می‌افتد، می‌تواند خواب را دچار اشکال کرده و مانع از این شود که فرد به میزان کافی استراحت کند. خوشبختانه، راه‌های مختلفی برای درمان خانگی سرفه شبانه وجود دارد، از جمله داروها، تغییر سبک زندگی و درمان‌های طبیعی.

علل بروز سرفه شبانه

سرفه‌ی شبانه ممکن است نشانه‌ای از طیف وسیعی از اختلالات، از جمله آلرژی، آنفلوآنزا، برونشیت و آسم باشد. برخی از این اختلالات کوتاه مدت هستند و در عرض یک یا دو هفته ناپدید می‌شوند. در موارد دیگر علل سرفه‌ی شبانه ممکن است طولانی مدت باشد.

اختلالات زیر علل شایع سرفه‌ی شبانه هستند:

  1. – آلرژی
  2. – آسم
  3. آمفیزم
  4. برونشیت مزمن
  5. – GERD
  6. – سرماخوردگی
  7. آنفلوآنزا

درمان سرفه شبانه

نکات زیر می‌تواند به درمان سرفه شبانه یا حداقل کم شدن شدت آن کمک کنند:

۱. دستگاه بخور را امتحان کنید

هوای خشک می‌تواند سرفه را بدتر کند. تهویه‌ی مطبوع و دستگاه‌های خنک‌کننده در تابستان و سیستم‌های گرمایشی در زمستان می‌توانند هوای محیط را خشک کنند.

شما می‌توانید هنگام شب دستگاه بخور را روشن کنید تا فضایی که در آن خوابیده‌اید هوای مرطوبی داشته باشد. اضافه کردن رطوبت با این روش می‌تواند گلو را تسکین دهد و از سرفه جلوگیری کند.

با این حال، رطوبت بیش از حد می‌تواند به رشد کپک کمک کند. کپک می‌تواند یک آلرژن باشد و موجب بیش‌تر شدن سرفه می‌شود.

برای کنترل سطح رطوبت در یک اتاق، می‌توانید از دستگاه نم‌سنج استفاده کنید.

سطح رطوبت در حدود ۵۰ درصد در یک اتاق خواب، ایده‌آل محسوب می‌شود.

۲. سطح آلرژن‌ها را کاهش بدهید

آلرژی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن نسبت به یک ماده که به طور کلی بدون ضرر است، واکنش نشان می‌دهد. علائمی مانند عطسه، گرفتگی و سرفه در هنگام رخ دادن آلرژی شایع هستند.

عوامل شایع ایجادکننده‌ی آلرژی عبارتند از: کپک، پرز حیوان خانگی و گرد و غبار. با توجه به بنیاد ملی خواب، فرد می‌تواند سرفه‌های مرتبط با آلرژی را با اقدامات زیر در اتاق خواب کاهش دهد:

* استفاده از یک جارو برقی با فیلتر HEPA در کف اتاق خواب به صورت هفته‌ای یک بار برای حذف گرد و غبار.

* خالی کردن اتاق خواب از وسایلی که گرد و خاک جذب می‌کنند مانند مجله، کتاب و زیورآلات.

* شستن ملحفه و روبالشی‌ها یک بار در هفته و با آب گرم.

* دوش گرفتن قبل از رفتن به رختخواب، برای از بین بردن آلرژن‌هایی مانند گرده که هنگام بیرون رفتن از خانه روی بدن‌تان نشسته‌اند.

۳. GERD (بازگشت اسید به مری) را مدیریت کنید

بیماری بازگشت اسید به مری (GERD) یک اختلال گوارشی است که باعث می‌شود برخی از محتویات معده به سمت مری باز گردند. این اتفاق می‌تواند منجر به تحریک گلو و سرفه، به ویژه در هنگام شب شود.

افرادی که به GERD مبتلا هستند باید با پزشک‌شان در مورد مدیریت وضعیت خود صحبت کنند. پرهیز از مصرف غذاهایی که ممکن است باعث سوزش سر دل شود و نخوردن غذا به مدت حدود ۴ ساعت قبل از خواب از جمله اقداماتی است که به کاهش علائم کمک می‌کند.

۴. چای و عسل بنوشید

چای داغ با عسل می‌تواند گلو را تسکین دهد، و در عین حال باعث کاهش تحریک‌پذیری و شل شدن مخاط داخل گلو شود.

عسل را نباید به کودکان کم‌تر از یک سال بدهید به این دلیل که خطر احتمالی بروز یک نوع مسمومیت غذایی به نام بوتولیسم وجود دارد.

۵. داروهای بدون نسخه را مد نظر داشته باشید

زمانی که سرفه به حدی شدید است که فرد حتی نمی‌تواند به خواب برود، بعضی از افراد ممکن است سراغ داروهای بدون نسخه بروند.

داروهای سرفه معمولا به عنوان یکی از موارد زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

* سرکوب‌کننده‌های سرفه: این داروها رفلاکس سرفه را مسدود می‌کنند. سرکوب‌کننده‌های سرفه‌ی بدون نسخه نیز در دسترس هستند که کدئین دارند.

* اکسپکتورانت: این نوع دارو خلط داخل ریه‌ها را رقیق می‌کند، و به این ترتیب راحت‌تر می‌توانید خلط را توسط سرفه کردن از گلو خارج کنید. اکسپکتورانت با کمک سرفه موکوس را از گلو خارج می‌کند و بنابراین سبب می‌شود که مدت زمان سرفه کردن کوتاه‌تر شود.

داروهای سرفه ممکن است عوارض جانبی داشته باشند و با سایر داروها تداخل کنند، بنابراین بهتر است قبل از مصرف آن‌ها با پزشک یا داروساز صحبت کنید.

۶. هنگام خواب سرتان را روی یک بالش بلند بگذارید

سرفه اغلب هنگام شب بدتر می‌شود، زیرا فرد در رختخواب صاف دراز کشیده‌است. موکوس می‌تواند در پشت گلو قرار بگیرد و باعث سرفه شود.

اگر در هنگام خواب سرتان را روی بالش بلندتری بگذارید، ریزش مخاط در عقب حفره‌ی بینی و علائم GERD که موجب سرفه در شب می‌شوند، کاهش خواهد یافت.

به این ترتیب زمانی که دچار سرفه می‌شوید، یک بالش بلند زیر سرتان بگذارید یا با استفاده از دو یا سه بالش سرتان را در موقعیت بالاتری قرار بدهید. به این ترتیب خلط جریان خود را خواهد داشت بدون این‌که سرفه ایجاد کند.

۷. قبل از خواب با ترکیب آب گرم و نمک قرقره کنید

آب نمک می‌تواند درد یا سوزش ایجاد شده در گلو را کاهش دهد. این محلول همچنین می‌تواند به حذف موکوس از پشت گلو کمک کند.

برای کاهش سرفه، می‌توانید یک قاشق چایخوری نمک را با حدود ۱۷۰ میلی‌لیتر آب گرم مخلوط کرده و چند بار قبل از خواب با محلول به دست آمده قرقره کنید. فقط دقت کنید که بعد از قرقره کردن محلول را نبلعید و آن را دور بریزید.

رپورتاژ

۸. سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن یکی از علت‌های شایع سرفه‌ی طولانی- مدت است. ترک سیگار موجب کاهش سرفه در طول زمان می‌شود، اگر چه این کار یک شبه مشکل را متوقف نخواهد کرد.

در صورتی که ترک سیگار برای‌تان دشوار است می‌توانید از افراد حرفه‌ای نیز برای این کار کمک بگیرید.

صحبت با یک پزشک نیز می‌تواند به روند ترک سیگار کمک کند. برای این کار می‌توان از چسب نیکوتین، آدامس یا حتی دارو استفاده کرد.

۹. از یک اسپری سالین بینی استفاده کنید

اسپری سالین بینی می‌تواند خشکی را کاهش بدهید، مخاط را رقیق کند و باعث از بین رفتن مواد آلرژی‌زا و تحریک‌کننده در بینی شود.

اسپری‌های سالین بینی حاوی نمک و آب هستند و همچنین ممکن است ریزش مخاط پشت بینی را کاهش بدهند.

۱۰. آسم را درمان کنید

آسم یک اختلال ریه‌ی طولانی مدت است که التهاب و باریک شدن مجاری هوایی را شامل می‌شود. علامت رایج آسم سرفه است، که اغلب در هنگام شب بدتر می‌شود.

یک افشانه‌ی تجویزی ممکن است سرفه‌ی ناشی از آسم را متوقف کند. برخی از این افشانه‌ها حاوی داروهای تنفسی برای باز کردن مجاری هوایی هستند و می‌توانند سرفه را تسکین بدهند و سبب شوند که راحت‌تر نفس بکشید.

۱۱. مانع از وجود سوسک در خانه و اتاق خواب شوید

بزاق، مدفوع، و قسمت‌های بدن سوسک‌ها ممکن است موجب سرفه و بروز علائم آلرژیک دیگری شود. با توجه به بنیاد آسم و آلرژی آمریکا، سوسک‌ها یکی از علل شایع آلرژی و حملات آسم هستند. با این استراتژی می‌توانید از وجود سوسک‌ها در خانه جلوگیری کنید یا تعداد آن‌ها را کاهش دهید:

– غذاها را در ظروف دارای در محکم بسته‌بندی کنید تا سوسک‌ها را جذاب نکنند.

– روزنامه‌ها و مجلات خوانده شده را دور بریزید چرا که گرد و غبار را جذب می‌کنند و مکان خوبی برای پنهان شدن سوسک‌ها ایجاد می‌کنند.

– از سم‌پاشی یا حشره‌کش برای هجوم شدید سوسک‌ها در خانه استفاده کنید.

۱۲. به دنبال درمان عفونت سینوسی باشید

سینوس پر شده یا عفونت سینوسی، ممکن است باعث ریزش خلط در ناحیه‌ی پشت بینی شود، به خصوص در زمانی که دراز کشیده‌اید. ریزش خلط پشت گلو را تحریک می‌کند و سبب سرفه می‌شود.

اگر سرفه‌ی شبانه ناشی از یک بیماری مانند یک عفونت سینوس باشد، مهم است که به دنبال دوا و درمان بروید. ممکن است پزشک برای‌تان آنتی‌بیوتیک تجویز کند. شما همچنین می‌توانید از نتی پات برای کمک به پاکسازی سینوس‌ها استفاده کنید.

درمان سرفه شبانه کودک نو پا

بخار دستگاه بخور در اتاق کودک ممکن است به تسکین سرفه کمک کند. برای سرفه به شکل پارس سگ، کودک را به مدت ۲۰ دقیقه در حمام پر از بخار نگه دارید تا بتواند راحت‌تر نفس بکشد. قرار گرفتن در هوای سرد نیز ممکن است سرفه را کاهش دهد، اما دقت داشته باشید که اگر کودک شما آسم داشته باشد، ممکن است قرار گرفتن در معرض سرما سرفه‌های ناشی از آسم را تحریک کند.

اگر فرزند شما کم‌تر از ۳ سال دارد، به او قطره‌ی سرفه ندهید. قطره‌های سرفه برای بچه‌های کوچک خطرناک هستند.

در صورتی که سرفه کودک شما حالت پارس سگ دارد یا حالت خروسک است یا موارد زیر را تجربه می‌کند، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

– تب

– استفراغ

– تنفس سریع یا تنفس دشوار

– خس خس

اگر سرفه‌ی کودک با خس خس به پایان می‌رسد یا خلط سبز، زرد یا خونی دارد، باید بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در غالب مواقع با استفاده از یکی از پیشنهادات بالا می‌توانید سرفه‌های شبانه را کاهش دهید. با این حال، گاهی ممکن است سرفه به حدی شدید باشد که باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر یک یا چند مورد از علائم زیر را داشته باشید، باید به پزشک مراجعه کنید:

– تب بالاتر از ۳۸.۸ درجه سانتی‌گراد

– سرفه به مدت بیش از یک هفته

– خون بالا آوردن به همراه سرفه

– خستگی

– خس خس

– احساس درد در قفسه‌ی سینه

– مشکل تنفس

کلام پایانی

شدت سرفه‌ی شبانه به علت بروز آن بستگی دارد. به عنوان مثال، سرفه‌ی شبانه به علت سرماخوردگی معمولا یک یا دو هفته طول می‌کشد. اگر یک بیماری مزمن ریوی علت بروز سرفه باشد، ممکن است برای کاهش شدت آن دچار سختی شوید.

افرادی که آلرژی دارند، یا به آسم و GERD مبتلا هستند، می‌توانند اوضاع خود را با رعایت یک سری نکته و مشاوره با پزشک‌شان برای یافتن درمان‌هایی که علائم را کاهش می‌دهد، تا حد زیادی بهبود بدهند.

 

نوشته‌های مرتبط