خواص کیوی: 36 خواص شگفت‌انگیز کیوی برای سلامتی، پوست و مو

یک منبع مغذی در سایز جیبی! کیوی، یک میوه کوچک و نرم است اما اجازه ندهید اندازه آن‌ فریبتان بدهد. این میوه خوشمزه گرمسیری، سرشار از طیفی از مواد مغذی مانند ویتامین C (۱۵۴ درصد در هر ۱۰۰ گرم)، ویتامین A، ویتامین B۶، کلسیم، آهن و منیزیم است که برای سلامتی بسیار مفیدند. اما آیا می‌دانستید، علاوه بر سلامتی، کیوی برای پوست و موی شما نیز مفید است؟ شرط می‌بندم نمی‌دانستید. در این‌جا ۳۶ بهترین خواص کیوی آمده است که باعث می‌شود از امروز کیوی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

میوه کیوی چیست؟

میوه کیوی از کجا می‌آید؟ کیوی، که به انگور فرنگی چینی نیز شناخته می‌شود، بومی دره چانگ کیانگ چین است و کاشت آن به اواخر قرن نوزدهم برمی‌گردد. کیوی، میوه ملی چین محسوب می‌شود. چینی‌ها از این میوه، تونیک تهیه می‌کردند- کیوی این‌قدر مغذی است! اما، این نیوزیلندی‌ها بودند که ظرفیت این میوه آبدار و خوشمزه را کشف کردند. آنها شروع به کاشت کیوی برای اهداف تجاری کردند. نیوزیلندی‌ها، نام پرنده ملی خود-کیوی- را بر این میوه گذاشتند.

چند سال بعد، در ۱۹۶۳، این میوه کرک‌دار، برای نخستین بار به هندوستان معرفی شد. به گفته محققان، کاشت کیوی در منطقه شیملا آغاز شد و سپس به تمام کشور رسید. درحال‌حاضر، چین، نیوزیلند، ایتالیا، یونان، شیلی و فرانسه، پرورش‌دهندگان برتر کیوی در دنیا هستند.

گوشت کیوی، رنگ سبز روشن و طعمی متمایز و قوی دارد (ترکیبی از شیرین، ترش، تند، سبک و اسیدی). این مزه، شما را به یاد ترکیبی از لیمو، پرتقال، خربزه عسلی و توت فرنگی می‌اندازد. این میوه، دانه‌های سیاه زیادی دارد که بافتی ترد به این میوه خوش‌طعم می‌دهد.

بیایید به خواص بسیار کیوی برای سلامتی، پوست و مو نگاهی بیندازیم.

۳۶ بهترین خواص کیوی

خواص کیوی برای پوست

همه ما می‌دانیم ویتامین C چقدر برای پوست‌مان مفید است. و این تنها دلیل خریدن کرم‌ها و سرم‌های گران قیمت است که ادعا می‌کنند سرشار از این ویتامین هستند. اما این محصولات، پایه شیمیایی دارند و اغلب باعث آسیب بیشتر به پوست می‌شوند تا این‌که فایده‌ای به آن برسانند.

به جای این، روش طبیعی را در پیش بگیرید. و چه چیزی بهتر از رفتن به سمت میوه‌ای است که به صورت آزمایشگاهی اثبات شده که در هر ۱۰۰ گرم، حدود ۹۲.۷ میلی‌گرم ویتامین C دارد؟ در این‌جا کمکی که کیوی برای جوان و شاداب نگه داشتن پوست به شما می‌کند، آمده است:

۱. پوست را جوان‌سازی می‌کند

کیوی، فقط یک میوه خوش‌مزه و سرشار از مواد مغذی نیست بلکه یک ماده طبیعی عالی برای برنامه مراقبت از پوست نیز هست. کیوی، حاوی مواد مغذی دوست‌دار پوست مانند ویتامین C و E و آنتی‌اکسیدان است. این مواد برای تقویت و جوان‌سازی سلامت پوست شما ضروری هستند.

به علاوه، کیوی سرشار از فیبر رژیمی و آنتی‌اکسیدان است که آن را به یک ملین عالی تبدیل می‌کند. مصرف منظم آب کیوی، در دفع سموم و مواد اضافی به بدن کمک می‌کند. بنابراین، باعث پوستی سالم و درخشان می‌شود.

برای داشتن پوستی درخشان، از این بسته صورت کیوی استفاده کنید:

مواد مورد نیاز

۱ عدد کیوی

۲/۱ آووکادو

۱ قاشق چایخوری عسل

کاری که باید انجام دهید

۱. نصف یک آووکادو و یک عدد کیوی را له کنید و آنها را ترکیب کنید تا زمانی که بافتی نرم به‌دست بیاید.

۲. یک قاشق چایخوری عسل را به خمیر اضافه کنید و آن را بر صورت و گردن‌تان بگذارید.

۳. بعد از ۱۵ دقیقه، آن را با آب معمولی بشویید.

۴. برای رسیدن به پوستی نرم و درخشان، این فرآیند را یک بار در هفته تکرار کنید.

توجه: همچنین، کیوی را پوست بگیرید و هر روز با قسمت داخلی پوست آن، پوست را اسکراب کنید. پوست کیوی، حاوی آنزیم‌هایی است که سلول‌های مرده پوست را لایه‌برداری کرده و آن را زیبا و نرم می‌کند.

۲. به بازسازی سلول‌ها کمک می‌کند

مقادیر بالای ویتامین E در کیوی، پوست را مرطوب نگه‌ می‌دارد. این ماده، برای بازسازی سلول‌های پوست به کار رفته و پوست را انعطاف پذیر و جوان می‌کنند.

۳. پوست را سفت می‌کند

با بالا رفتن سن، پوست ما شروع به از دست دادن سفتی خود می‌کند و ما را مجبور می‌کند تا برای سالم نگه داشتن آن، کارهای جدی انجام دهیم (مثلا روی آوردن به محصولات پوستی گران قیمت و یا حتی عمل جراحی).

به جای آن از کیوی استفاده کنید.

استفاده از کیوی له شده بر پوست به انتقال مواد مغذی مهم به لایه‌های درم پوست کمک می‌کند که در حفظ سفتی پوست موثر است.

ویتامین C که به وفور در کیوی یافت می‌شود، یک ماده ضروری موردنیاز برای تولید کلاژن است. کلاژن، یک پروتئین ارتباطی است که برای سفتی و انعطاف‌پذیری پوست لازم است. این ماده به درمان خراش و بریدگی‌ها کمک می‌کند. همچنین، از خشن و زبر شدن پوست جلوگیری می‌کند. بنابراین، استفاده از بسته کیوی در زمستان‌ها، راه خویی برای خداحافظی با پوست خشک و پوسته پوسته است.

مواد مورد نیاز:

– یک عدد کیوی رسیده

– یک قاشق غذاخوری ماست

کاری که باید انجام دهید

۱. کیوی را در غذاساز بریزید و

۲. آن را با ماست ترکیب کنید

۳. این ترکیب را بر صورت‌تان بگذارید.

۴. چند دقیقه پوست‌تان را به آرامی ماساژ دهید. آن را بعد از ۱۵ دقیقه بشویید.

۵. برای کسب نتایج عالی، این فرآیند را دو بار در هفته تکرار کنید.

۴. از بیماری‌های پوستی جلوگیری می‌کند

اسیدهای چرب امگا۳ موجود در کیوی، در برابر بیماری‌های پوستی و سرطان از شما محافظت می‌کنند. همچنین به حفظ غشای سالم سلولی کمک می‌کند.

۵. تولید بیش از اندازه سبوم را کنترل می‌کند

چه کسی دوست دارد صورتش آن‌قدر چرب باشد که نور را منعکس کند؟ اما به من اعتماد کنید، این تنها مشکلی نیست که دختران دارای پوست چرب با آن مواجهند. به این چربی، چسبناکی و آکنه و جوش‌های سر سیاه را اضافه کنید.

تولید بیش از حد سبوم را سرزنش کنید.

کیوی، خوش‌بختانه در کنترل تولید سبوم بسیار موثر است. این بسته صورت را امتحان کنید:

مواد مورد نیاز

– یک عدد کیوی (له شده)

– ۱ قاشق چایخوری آبلیمو

کاری که باید انجام دهید

۱. پالپ کیوی را با آبلیمو ترکیب کرده و آن را بر صورت‌تان بگذارید.

۲. به آرامی ماساژ بدهید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند.

۳. آن را با آب سرد بشویید و اجازه دهید به طور طبیعی خشک شود.

۴. برای کنترل کردن تولید سبوم، این فرآیند را دو بار در هفته تکرار کنید.

۶. خواص ضد پیری

کیوی، سرشار از آنتی‌اکسیدان است که رادیکال‌های آزاد که فرآیند بازسازی را متوقف می‌کنند را مهار می‌کنند. رادیکال‌های آزاد را مهار می‌کند تا علائم پیری مانند چین و چروک، لکه‌های پیری و خطوط را به تعویق بیندازند.

از بسته صورت بادام- کیوی برای خلاصی سریع از علائم پیری استفاد ه کنید.

مواد مورد نیاز

– ۷-۸ عدد بادام

– ۱ عدد کیوی

– ۲/۱ قاشق چایخوری آرد نخود

کاری که باید انجام دهید

۱. یک شب، بادام‌ها را بخیسانید و روز بعد آنها را خمیر کنید.

۲. کیوی له شده و آرد نخود را به خمیر اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.

۳. این بسته صورت را به طور مساوی بر صورت‌تان که تازه شسته و خشک کرده‌اید بگذارید. بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند.

۴. با آب سرد بشویید.

۵. برای خداحافظی با چین و چروک، این کار را هر هفته و به مدت دو ماه انجام دهید.

۷. با آکنه مبارزه می‌کند

بیرون زدگی‌های ناخواسته، رتبه اول را در فهرست چیزهایی که حال فرد را خراب می‌کنند دارند. مخصوصا هنگامی که می‌خواهید در یک رویداد مهم شرکت کنید و حتی سنگین‌ترین کانسیلرها هم نمی‌توانند آکنه را بپوشانند.

کیوی، خواص ضد التهابی دارد. این خواص، به مبارزه با آکنه کمک می‌کنند، بنابراین، منافذ را پاک کرده تا از بیرون زدگی‌های بیشتر جلوگیری کنند. استفاده موضعی از کیوی له شده بر پوست می‌تواند شکل‌های مختلف التهاب مانند دمل، جوش و آبسه را درمان کند.

۸. از آسیب آفتاب جلوگیری می‌کند

کیوی، سرشار از اسیدهای آمینه و ویتامین C است که با اشعه‌های مضر آفتاب مبارزه کرده و از آسیب آفتاب جلوگیری می‌کنند. به علاوه، ماهیت خنک‌کننده آن، ناحیه آسیب دیده را تسکین می‌دهد.

برای درمان فوری، چند تکه کیوی را بر ناحیه آفتاب سوخته بگذارید تا درمانی خنک‌کننده داشته باشید.

۹. زیبایی را افزایش می‌دهد

ویتامین C موجود در کیوی به روشن شدن رنگ پوست نیز کمک می‌کند.

برای نتایج سریع، از اسکراب صورت زیر استفاده کنید.

مواد مورد نیاز

– ۱ قاشق چایخوری خمیر کیوی

– ۱ قاشق چایخوری آبلیمو

– ۱ قاشق چایخوری جو پرک

– ۲ قطره روغن دانه کیوی

کاری که باید انجام دهید

۱. با استفاده از تمام این مواد، یک اسکراب طبیعی بسازید.

۲. چند قطره روغن دانه کیوی را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا خمیر نرمی به‌دست آید.

۳. این خمیر را به طور مساوی بر پوست‌تان بگذارید و ۵ دقیقه ماساژ دهید.

۴. آن را بعد از ۲۰ دقیقه با آب معمولی بشویید.

۵. برای داشتن پوستی با رنگ خوب، این اسکراب را دوبار در هفته استفاده کنید.

۱۰. دایره‌های تیره را روشن می‌کند

با برنامه کاری نامنظم، دایره‌های تیره، یک عارضه معمول است. تقریبا تمام زنان به دنبال درمان طبیعی برای خلاصی از دایره‌های سیاه دور چشم هستند.

شما می‌توانید با کمک تکه کوچکی کیوی، آن را مهار کنید.

یک ورقه کیوی را روی چشم‌های‌تان بگذارید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت کنید. ورقه کیوی را برداشته و صورت‌تان را با آب معمولی بشویید. انجام هر روزه این کار به روشن شدن دایره‌های تیره کمک می‌کند.

خواص کیوی برای مو

موی زیبا و بدون وز، رویای هر زنی است. و کیوی، می‌تواند به شما در رسیدن به این کمک کنند. بیایید ببینیم چگونه:

۱۱. با ریزش مو مبارزه می‌کند

میوه‌های سرشار از ویتامین‌های C و E می‌توانند به مبارزه با ریزش مو کمک کرده و سلامت مو را حفظ کنند. کیوی، سرشار از این دو ویتامین ضروری است. این میوه گرمسیری، حاوی مواد معدنی مانند منیزیم، روی و فسفر است که گردش خون را تحریک کرده و در نتیجه، رشد مو را تسریع می‌کند.

به علاوه، کیوی، سرشار از آهن، ماده مغذی لازم برای افزایش سلامت مو است.

۱۲. به تشکیل کلاژن پوست سر کمک می‌کند

کیوی، حاوی مقادیر زیاد ویتامین C است که به تشکیل کلاژن پوست سر کمک می‌کند. ویتامین C، جذب مواد مغذی را در پوست سر آسان کرده و موی شما را تغذیه می‌کند.

۱۳. برای موی خشک و زبر خوب است

موی خشک و زبر، می‌تواند دردناک باشد، مخصوصا هنگامی که قصد حالت دادن آنها را داریم.

میزان بالای اسیدهای چرب امگا۳ در روغن دانه کیوی، بدون سنگین کردن مو، آنها را آبرسانی می‌کند. این روغن، برای موی خشک و آشفته، بسیار مناسب است.

به علاوه، مصرف منظم کیوی، رگ‌های خونی را تقویت می‌کند. این، وضعیت‌های پوست سر خشک مانند شوره سر و اگزمای پوست سر را درمان می‌کند. همچنین، از التهاب پوست سر جلوگیری می‌کند.

۱۴. از سفید شدن زودهنگام جلوگیری می‌کند

چه در دوران ۲۰ سالگی باشید چه ۴۰ سالگی، موی سفید همیشه می‌تواند خجالت آور باشد.

اما خوش‌بختانه، طبیعت برای هر چیزی راه‌حل دارد.

مقدار زیاد مس موجود در کیوی، رنگ طبیعی مو را حفظ کرده و از سفید شدن زودهنگام جلوگیری می‌کند.

خواص کیوی برای سلامتی

مردم اغلب به دلیل رنگ سبز درخشان و مزه عجیب کیوی، جذبش می‌شوند. در این جا برخی از بهترین خواص کیوی برای سلامتی آمده است:

۱۵. به مبارزه با سرطان کمک می‌کند

سرطان می‌تواند یک وضعیت ترسناک باشد، و ضرب‌المثل “پیشگیری بهتر از درمان است”، واقعا مناسب این بیماری است. پیشنهاد می‌کنم برای جلوگیری از سرطان، کیوی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

کیوی، سرشار از ویتامین C است که به دلیل مهار رادیکال‌های آزاد که به سلول‌های پوست آسیب می‌‌رسانند و حتی منجر به سرطان می‌شوند، برای ما مفید است. فقط یک کیوی، می‌تواند ۷۷ درصد نیاز روزانه شما به ویتامین C را تامین کند، که خیلی زیاد است. در واقع، کیوی، ویتامین C بیشتری نسبت به ترکیب پرتقال و لیمو دارد.

همچنین، خوردن کیوی می‌تواند به جلوگیری از سرطان روده بزرگ کمک می‌کند. گوشت این میوه خوشمزه، حاوی فیبر حل شدنی است که به رشد باکتری‌های مفید در روده بزرگ کمک کرده و خطر سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

۱۶. برای دستگاه گوارش ما خوب است

کیوی، هر نوع عدم تعادلی در دستگاه گوارش را با تغذیه کردن آن و عمل کردن مانند یک پروبیوتیک، اصلاح می‌کند.

به علاوه، این میوه گرمسیری دارای اکتینیدین نیز هست، آنزیمی که پروتئین‌ها را شکسته و به هضم پروتئین کمک می‌کند.

رپورتاژ

۱۷. به کاهش وزن کمک می‌کند

تعجب دارد، چگونه کیوی برای کاهش وزن مفید است؟خوب، اگر به دنبال کاهش وزن هستید، کیوی، یک راه‌حل عالی است اما با مزه غذاهای شما تداخلی ندارد. یک کیوی چقدر کالری دارد؟ ۱۰۰ گرم کیوی فقط ۵۵ کالری دارد و مزه متمایز آن ممکن مورد علاقه افراد زیادی باشد. کیوی، حاوی فیبر حل‌ شدنی نیز هست که با کاهش گرسنگی، احساس سیری را افزایش می‌دهد.

۱۸. از اختلالات تنفسی جلوگیری می‌کند

مصرف ویتامین C معمولا به افرادی که دچار بیماری‌های تنفسی مانند آسم یا سرفه مزمن هستند توصیه می‌شود. و کیوی، به دلیل سرشار بودن از این ماده مغذی ضروری، برای افرادی که دچار مشکلات تنفسی هستند، ضروری است.

کیوی، لوله تنفسی را تسکین داده و علائمی مانن خس خس و گرفتگی بینی را کنترل می‌کند. در واقع، مطالعه‌ای که در مجله Thorax چاپ شد، ثابت کرد افرادی که در هفته، ۵ تا ۷ بار کیوی مصرف کردند، در مقایسه با افرادی که فقط یک بار در هفته کیوی مصرف کردند، ۴۴ درصد خس خس کمتری داشتند. همچنین، تنگی نفس و سرفه مزمن به ترتیب ۳۲ درصد و ۲۵ درصد کاهش یافت. افرادی که آسم داشتند، بیشترین بهره را از این میوه بردند و در کمال تعجب، علائم آنها تا ۵۰ درصد کاهش یافت.

۱۹. دیابت را کنترل می‌کند

آیا کیوی برای دیابت خوب است؟ خوش‌بختانه، یکی از آن میوه‌هایی است که افراد دیابتی می‌توانند بدون نگران شدن از وضعیت سلامتی‌شان آن را بخورند و این به دلیل فیبر بالا و فروکتوز موجود در آن است.

شاخص گلیسمی کیوی به شدت پایین است (فقط ۵۳) و این از افزایش ناگهانی سطح قند خون جلوگیری می‌کند. به علاوه، کیوی حاوی اینوسیتول است، آنزیمی که به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند.

۲۰. از تباهی لکه زرد جلوگیری می‌کند

این میوه گرمسیری، سرشار از لوتئین است (۱۷۱ میلی‌گرم در هر ۱۰۰ گرم کیوی)، که یک آنتی‌اکسیدان کارتنوئیدی ضروری است که سلامت چشم را افزایش می‌دهد. این مقدار، بالاتر از بیشتر میوه‌هاست و کیوی را برای حفظ سلامت چشم، ضروری می‌کند.

علاوه بر این، کیوی سرشار از ویتامین A است (۱ گرم در هر ۱۰۰ گرم) که برای چشم مفید است.

۲۱. سلامت قلب

کیوی، اگر منظم مصرف شود، می‌تواند در برابر آسیب بالقوه، از قلب محافظت کند.

جدای از نداشتن کلسترول، این میوه حاوی پتاسیم (۳۱۲ میلی‌گرم در هر ۱۰۰ گرم) است که به رقیق شدن خون و فرآیندهای رفع لخته خون کمک می‌کند که در نتیجه، فشار خون را در رگ‌ها کاهش می‌دهد. این میوه، سطح HDL خون را نیز بالا می‌برد.

به علاوه، کیوی به پایین آوردن سطح تری گلیسیرید خون نیز معروف است که چربی خون را بهبود می‌بخشد. کیوی همچنین حاوی کوئرستین است، یک آنتی‌اکسیدان پلی‌فنول که می‌تواند به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند.

در یک مطالعه انجام شده، شرکت کنندگانی که هر روز، در طول یک دوره ۲۸ روزه، ۲ تا ۳ کیوی مصرف کردند، در مقایسه با افرادی که کیوی کمتری خوردند یا اصلا کیوی نخوردند، یک کاهش ۱۸ درصدی در واکنش تجمع پلاکت مشاهده کردند. آنها همچنین، یک کاهش ۱۵ درصدی در سطح تری گلیسیرید (چربی خون) دیدند.

به طور خلاصه، خوردن روزانه کیوی، راهی عالی برای حفظ سلامت قلبی عروقی است.

۲۲. از سندرم روده تحریک پذیر (IBS) جلوگیری می‌کند

افرادی که مبتلا به IBS هستند، باید کیوی مصرف کنند.

مطالعه‌ای که بر افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) انجام شد، نشان داد که خوردن دو تا سه عدد کیوی در روز، به مدت یک ماه، می‌تواند حرکات روده را کنترل کند. این به دلیل فیبر و اکتینیدین موجود در کیوی است.

۲۳. یبوست را درمان می‌کند

یبوست، یک وضعیت مشکل‌ساز است که مشکل روده بزرگ در ارتباط است و معمولا در افراد مسن و افرادی که عادات غذ ایی بد دارند دیده می‌شود.

کیوی، یک ملین طبیعی است که به عنوان درمانی برای یبوست شناخته می‌شود. مطالعات متعددی، ثابت کردند خوردن دو عدد کیوی در روز، برای حرکات سریع و با درد کمتر روده، مفید است.

۲۴. از DNA محافظت می‌کند

کیوی، توانایی محافظت از DNA انسان در برابر آسیب اکسیژنی دارد. محققان هنوز هم به دنبال این هستند که بفهمند چه ترکیباتی مسئول این فعالیت آنتی‌اکسیدانی هستند اما آنها مطمئنند که این، فقط محدود به ویتامین C و بتاکاروتن نیست. گفته می‌شود که فلاونوئیدها و فیتونوترینت‌های موجود در این میوه شگفت‌انگیز می‌تواند مسئول محافظت از DNA نیز باشد.

۲۵. خلق و خو را بهبود می‌بخشد

خوردن یک کاسه کیوی، راه خوبی برای مبارزه با خلق و خوی بد و نا امیدی است.

این میوه گرمسیری، سروتونین بالایی دارد که به تقویت حافظه، یادگیری و خلق و خو کمک می‌کند. مصرف منظم کیوی، اشتهای شما را تنظیم کرده و خواب را آسان می‌کند. خوردن کیوی، راه خوبی برای مهار افسردگی است.

یک مطالعه نشان داد که سروتونین موجود در کیوی، تا ۱۵% خواب را افزایش داد و بنابراین، ممکن است کیوی، راه‌حلی برای مبارزه با بی‌خوابی باشد. به علاوه، کیوی حتی می‌تواند به هوشیار بودن شما در صبح‌ها کمک کند- انتخابی سالم‌تر از قهوه یا چای.

۲۶. حفظ و ترمیم استخوان

افرادی که استخوان‌های ضعیف و شکننده دارند باید اضافه کردن کیوی به رژیم غذایی خود را در نظر بگیرند.

به ویژه این میوه، مقدار بالایی ویتامین K و کلسیم دارد- مواد معدنی که برای سلامت استخوان ضروری هستند. این مواد، به کاهش خطر آسیب‌های استخوانی و پوکی استخوان کمک می‌کنند.

۲۷. توانایی‌های ضدقارچی و ضدباکتریایی

در مطالعات متعدد نشان داده شده است که کیوی، به ویژه دانه‌های آن، توانایی ضدقارچی و ضدباکتریایی دارند.

اکتینیدین، پروتئین یافت شده در کیوی طلایی، به این میوه، توانایی‌های ضدقارچی می‌دهد.

۲۸. به کنترل فشار خون کمک می‌کند

همان‌گونه که پیش‌تر گفته شد، پتاسیم بالای کیوی از طریق مهار اثرات سدیم در بدن، به تعادل الکترولیت‌ها کمک می‌کند.

بنابراین، کیوی می‌تواند برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مفید باشد.

۲۹. ایمنی شما را تقویت می‌کند

ویتامین C موجود در کیوی می‌تواند به تقویت ایمنی شما کمک کند.

کیوی، مقدار بالایی ترکیبات آنتی‌اکسیدان و ویتامین E دارد که به افزایش تعداد سلول‌های T کمک کرده و باعث سیستم ایمنی قوی‌تر می‌شود.

۳۰. تعادل قلیایی را در بدن ایجاد می‌کند

آیا می‌دانستید کیوی، قلیایی‌ترین میوه است؟

مواد معدنی موجود در کیوی، به خنثی کردن اسید زیاد معده کمک می‌کنند و شما را از ناراحتی و تهوع مربوط به آن رها می‌سازند. اما این تعادل، فقط به سلامت معده محدود نیست. تعادل اسیدی/بازی، باعث جوانی پوست، خواب خوب، انرژی بالا و سیستم ایمنی قوی می‌شود.

۳۱. برای بارداری

این میوه شگفت‌انگیز، برای زنان باردار خوب است، و مواد مغذی لازم را برای آنها فراهم کرده و احتمال سقط جنین را کاهش می‌دهد.

کیوی به انتقال ویتامین‌های مهم از زن باردار به جنین کمک می‌کند. این، از نقص‌های مادرزادی مانند اسپینا بیفیدا (مهره شکاف)، وضعیتی که در آن نخاع به طور کامل رشد نمی‌کند، جلوگیری می‌کند.

به علاوه، کیوی سرشار از فولات است، ماده‌ای مغذی که برای سلامت جنین و رشد آن در رحم ضروری است. فولات، تولید و حفظ سلول را تحریک می‌کند. همچنین، رشد سالم اندام‌های حیاتی بدن را تنظیم می‌کند.

کیوی، نه تنها برای زنان باردار، بلکه برای زنانی که قصد بارداری دارند نیز مفید است.

ویتامین C بالای کیوی، به تامین ایمنی لازم برای جنین کمک می‌کند. این میوه، به تشکیل پیام‌رسان‌های عصبی که برای عملکرد درست مغز لازمند نیز کمک می‌کند.

کیوی، قند طبیعی دارد که تمایل شما برای خوردن غذاهای شیرین، بدون آسیب به جنین را کنترل می‌کند. این میوه، شاخص گلیسمی پایینی دارد و بنابراین از بالارفتن قند خون جلوگیری می‌کند. و در مسئله دیابت بارداری، کیوی برای مادران در خطر دیابت نیز مفید است.

بارداری، باعث نوسانات هورمونی می‌شود که باعث می‌شود شما احساس خوشحالی، ناراحتی، عصبانیت و نا امیدی کنید- همه این‌ها هم زمان. نگران نباشید، زیرا سروتونین موجود در کیوی، به تعادل نوسانت عجیب خلق و خو کمک می‌کند.

۳۲. برای کودکان

کیوی، انتخاب خوبی برای کودکان نیز هست. با داشتن مقدار بالای ویتامین C و دیگر مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، منیزیم، آهن و سدیم، می‌تواند فواید زیادی را برای کودک فراهم کند.

یک وعده کیوی، ۲۳۰ درصد نیاز روزانه ویتامین C را برای کودکان تامین می‌کند که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند، جذب آهن را افزایش داده و به درمان زخم‌ها کمک می‌کند.

این میوه، به دلیل مقدار بالای فیبر، یبوست را کاهش می‌دهد. این میوه، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مبارز با بیماری است که خطر بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلب را کاهش می‌دهند. کیوی، همچنین دارای فیتونوترینت‌های ضروری است که به ترمیم DNA کمک کرده و در برابر سرطان از بدن محافظت می‌کند. مصرف روزانه کیوی می‌تواند احتمال آسم را کاهش دهد. کیوی همچنین سطح چربی خون را پایین می‌آورد و به طور کلی برای سلامت بدن مفید است.

اگر می‌خواهید کودک خود را با این میوه آشنا کنید، هنگامی که ۸ تا ۱۰ ماهه هستند این کار را بکنید. چون کیوی ماهیتی اسیدی دارد، کاری غیر از این ممکن است به بدن شما آسیب برساند.

۳۳. سلامت کبد

کیوی یکی از بهترین راه‌ها برای افراد مبتلا به اختلالات کبدی است.

همان‌گونه که پیش‌تر گفته شد، این میوه از ترکیب لیمو و پرتقال، ویتامین C بیشتری دارد و بنابراین، در برابر آسیب از کبد محافظت می‌کند. این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که رادیکال‌های آزاد را مهار می‌کند و به بازسازی سلول‌ها کمک می‌کند، پس برای کبد مفید است. این، مهم است زیرا کبد تنها عضوی است که قادر به جایگزین کردن بافت‌های آسیب‌دیده با سلول‌های جدیدتر و سالم‌تر است.

۳۴. تب دنگی

این میوه تند، در مبارزه با اثرات تب دنگی جادو می‌کند، آن هم زمانی که به نظر می‌رسد هیچ چیز دیگر اثر نمی‌کند.

مطالعه انجام شده بر بیماران مبتلا به تب دنگی نشان داد آن‌هایی که روزانه حداقل دو تا سه عدد کیوی خوردند، در مقایسه با افرادی که کیوی کمتری خوردند یا اصلا کیوی نخوردند، افزایش سریعی را در تعداد پلاکت‌های خود مشاهده کردند. دیگر خواص کیوی، شمار کالری مناسب و مزه عالی هستند (مانند یک جایگزین غذایی خوش‌طعم عمل می‌کند که تسکینی برای مبتلایان به تب دنگی است که معمولا محدودیت‌های غذایی زیادی دارند). خوردن کیوی به جبران انرژی از دست رفته نیز کمک کرده و کمک می‌کند در زمان کوتاهی بهبود پیدا کنید.

۳۵. سطح هموگلوبین خون را افزایش می‌دهد

کیوی، انتخابی عالی برای افراد مبتلا به کم خونی است، به آنها کمک می‌کند تا سطح هموگلوبین خود را به حالت قبل برگردانند.

یک فنجان کیوی، ۰.۵۶ میلی‌گرم آهن دارد که ۳ درصد نیاز روزانه آهن یک زن سالم را تامین می‌کند. همان‌گونه که می‌دانیم، آهن نقش مهمی در تولید و حفظ سلول‌های قرمز خون و سوخت و ساز انرژی دارد. همچنین به رشد عصبی نیز کمک می‌کند.

یک راه خوب برای استفاده بهتر از کیوی، ترکیب کردن آن با غذاهایی که دریافت آهن را افزایش می‌دهند و اجتناب از خوردن غذاهایی که خواص ممانعت از آهن دارند، است.

۳۶. زخم‌های دهانی

کیوی به افراد مبتلا به زخم‌های دهانی- یک وضعیت دردناک که در دیواره‌های داخلی دهان یا زبان تاول‌هایی ظاهر می‌شوند- توصیه می‌شود. این وضعیت، همچنین باعث مشکل در خوردن غذاهای نمکی یا تند و یا حتی هنگام نوشیدن آب می‌شود.

کیوی، با ویتامین C بالایی که دارد، به کاهش تاول‌ها و بهبود وضعیت در عرض چند روز شناخته شده است.

انتخاب و نگه‌داری

فصل کیوی در مرداد آغاز شده و تا آبان ادامه دارد. کیوی یک میوه کوچک است و حدود ۸ سانتی‌متر قطر دارد. وزن متوسط یک کیوی حدود ۱۱۲ گرم است. گوشت کیوی، بافتی خامه‌ای و طعمی قوی دارد.

هنگام خرید کیوی، این نکات را به خاطر بسپارید تا بهترین‌ها را انتخاب کنید:

– هنگام خرید کیوی، میوه سفت با پوست زبر و کرکی را انتخاب کنید.

– به آرامی پوست کیوی را فشار دهید تا رسیده بودن آن را امتحان کنید. پوست باید با فشار آرام کمی فرو برود.

– کیوی که لکه، خراش یا بریدگی دارد را خریداری نکنید.

– از خریدن کیوی که با فشار آرام فرو نمی‌رود پرهیز کنید زیرا نشانه این است که میوه کاملا نرسیده است.

– کیوی نارس را در کنار یک موز بگذارید تا کاملا برسد.

– کیوی را می‌توان تا ۵ روز در دمای اتاق نگه‌داری کرد، در صورتی که کمی نارس باشند.

– کیوی رسیده باید در پاکت پلاستکی بسته‌بندی شده و در یخچال نگه‌ داری شود تا رطوبت از دست ندهد.

– کیوی را می‌توان تا ۶ ماه، در کیسه پلاستیکی (که سوراخ‌های کوچکی برای جریان هوا داشته باشد) و در یخچال، نگه داری کرد.

– این میوه را می‌توان با پوست گرفتن و پوشاندن آن به شهد ترکیبی با اسید اسکوربیک، فریز کرد.

– کیوی یخ‌زده را می‌تواند تا ۸ ماه در ۰ درجه فارنهایت نگه‌داری کرد.

– هنگام استفاده از کیوی، پوست آن را گرفته و با قاشق گوشت آن را دربیاورید.

– همچنین می‌توانید پس از پوست گرفتن، آن را ورق کنید. یک دستگاه برش تخم مرق می‌تواند در ایجاد ورقه‌های متقارن و هم اندازه کیوی به شما کمک کند.

– قبل از خوردن، کیوی را بشویید.

– پوست کیوی، خوراکی و سرشار از فیبر و مواد مغذی است.

– کیوی باید فورا خورده شود زیرا اگر مدت زیادی بماند نرم می‌شود.

– به یاد داشته باشید، کیوی را در لحظه آخر به سالاد اضافه کنید زیرا باعث خیس شدن بقیه میوه‌ها می‌شود.

نحوه خوردن کیوی

ممکن است کیوی در نگاه اول، خوب به نظر نرسد اما زیر لایه بیرونی قهوه‌ای و کرکی آن، یک گوشت سبز زمردی با مزه‌ای مانند توت فرنگی و آناناس قرار دارد. این میوه، آن‌قدر خوشمزه است که می‌توان آن را بدون اضافه کردن چیز دیگری خورد. در زیر، برخی از استفاده‌های کیوی به عنوان خوراکی‌های خوشمزه آمده است:

– گوشت سبز روشن، با دانه‌های ریز سیاه، می‌تواند طعمی عالی به هر سالاد میوه‌ای بدهد.

– کیوی را همراه با توت فرنگی، به جو دوسر، غلات، برنج قهوه‌ای و کوس کوس اضافه کنید.

– همچنین می‌توانی برای طعمی خوب و شیرین، تکه‌های کیوی را به سالاد مرغ، بوقلمون یا میگو اضافه کنید. این میوه ترش، برای غذاهای خوشمزه نیز خوب است.

– کیوی، در پخت کیک مرغ، مافین، کیک، آبمیوه، مربا، شهد و ژله نیز کاربرد دارد.

– ورقه‌های کیوی را با بستنی، ماست و کاسترد میل کنید.

– همچنین می‌توانید کیوی و طالبی را در غذاساز ریخته و سوپی سرد درست کنید.

– کیوی، ترکیب فعالی به نام اکتینیدین دارد که به ترد کردن محصولات گوشتی کمک می‌کند. سینه مرغ را در کیوی له شده، برای حدود ۲۰ دقیقه مزه‌دار کنید تا آن را نرم کند.

– کیوی در تهیه دسر محبوب نیوزیلندی به نام پاولا به کار می‌رود.

– ۱ عدد کیوی پوست گرفته و خردشده، ۲/۱ فنجان ورقه‌های توت فرنگی و ۱ فنجان ماست را ترکیب کنید تا اسموتی خوشمزه‌ای درست کنید.

– برای یک سالاد خوشمزه، کیوی خردشده را با سبزیجات مخلوط، روغن زیتون، سرکه، پنیر فتای بدون چربی و مرغ گریل شده ترکیب کنید.

– همچنین می‌توانید برای غذاهای دارای ماهی، کیوی را به چاتنی و سس سالسا اضافه کنید.

عوارض جانبی کیوی

اگرچه خوردن کیوی کاملا بی‌خطر است، اما موارد کمی از حساسیت نیز مشاهده می‌شود. پس، بیایید به برخی از عوامل خطر این میوه نگاهی بیندازیم:

– حساسیت– حساسیت به کیوی، اگرچه به شدت حساسیت به مغزها نیست اما می‌تواند واکنشی جدی را در برخی افراد ایجاد کند. معمولا، این حساسیت با اسهال، ورم خفیف، درد شکم و خارش دهان همراه است. در موارد شدید، ممکن است فرد دچار شوک حساسیتی شود. در چنین موردی، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. این واکنش حساسیتی، بیشتر در کودکان رخ می‌دهد تا بزرگسالان.

به علاوه، افراد حساس به گرده، لاستیک و گیاه، احتمال بیشتری دارد که به کیوی حساسیت داشته باشند.

– تحریک دهان- مصرف زیاد کیوی ممکن است به دلیل ماهیت اسیدی، باعث تحریک دهان شود. این تحریک به دلیل کریستال‌های سوزنی کلسیم و اکتینیدین ایجاد می‌شود.

– اسهال- اگرچه کیوی به دلیل میزان بالای فیبر، یک مسهل طبیعی به شمار می‌آید اما استفاده بیش از حد آن ممکن است باعث اسهال شود.

– واکنش به داروها- افرادی که داروهای بتابلوکر (مهارکننده گیرنده‌های بتا) مصرف می‌‌کنند باید از خوردن بیشتر از یک عدد کیوی در روز پرهیز کنند زیرا ممکن است سطح پتاسیم را به نقطه خطر برساند. این افزایش ناخواسته در سطح پتاسیم ممکن است به کلیه‌ها آسیب برساند.

– انعقاد خون- کیوی فرآیند انعقاد خون را در بسیاری از افراد کند می‌کند و این عامل می‌تواند باعث آسیب شدید به افراد مبتلا به اختلالات خونریزی شود. به علاوه، اگر قصد عمل جراحی دارید، بهتر است حداقل دو هفته قبل از موعد جراحی، مصرف کیوی را متوقف کنید.

حالا که خواص شگفت‌انگیز خوردن کیوی را می‌دانید، باید با حقایق تغذیه‌ای آن نیز آشنا شوید.

حقایق تغذیه‌ای کیوی

ارزش غذایی کیوی در اینجا آمده است:

کیوی، تازه (توجه: “-” نشان‌دهنده در دسترس نبودن اطلاعات است)
۵ سانتی‌متر ( ۶۹.۰۰ گرم) GI: پایین
ماکرونوترینت‌های اصلی و کالری
مواد مغذی مقدار DRI/DV (%)
پروتئین ۰.۷۹ گرم ۲
کربوهیدرات ۱۰.۱۲ گرم ۴
چربی کل ۰.۳۶ گرم
فیبر رژیمی ۲.۰۷ گرم ۸
کالری ۴۲.۰۹ ۲

 

جزییات ماکرونوترینت و کالری
ماده مغذی مقدار DRI/DV (%)
کربوهیدرات
نشاسته – گرم
قند کل ۶.۲۰ گرم
مونوساکاریدها ۵.۹۵ گرم
فروکتوز ۳.۰۰ گرم
گلوکز ۲.۸۴ گرم
گالاکتوز ۰.۱۲ گرم
دی ساکاریدها ۰.۲۳ گرم
لاکتوز ۰.۰۰ گرم
مالتوز ۰.۱۳ گرم
ساکاروز ۰.۱۰ گرم
فیبر حل شدنی – گرم
فیبر حل ‌نشدنی – گرم
دیگر کربوهیدرات‌ها ۱.۸۴ گرم
چربی
چربی تک غیر اشباع ۰.۰۳ گرم
چربی چند غیر اشباع ۰.۲۰ گرم
چربی اشباع ۰.۰۲ گرم
چربی ترانس ۰.۰۰ گرم
کالری از چربی ۳.۲۳
کالری از چربی اشباع ۰.۱۸
کالری از چربی ترانس ۰.۰۰
کلسترول ۰.۰۰ میلی‌گرم
آب ۵۷.۳۲ گرم

 

میکرونوترینت‌ها
ماده مغذی مقدار DRI/DV (%)
ویتامین‌ها
ویتامین‌های قابل حل در آب
ویتامین‌های B کمپلکس
ویتامین‌ B۱ ۰.۰۲ میلی‌گرم ۲
ویتامین B۲ ۰.۰۲ میلی‌گرم ۲
ویتامین B۳ ۰.۲۴ میلی‌گرم ۲
ویتامین B۳ (معادل‌ نیاسین) ۰.۴۱ میلی‌گرم
ویتامین B۶ ۰.۰۴ میلی‌گرم ۲
ویتامین B۱۲ ۰.۰۰ میلی‌گرم ۰
بیوتین – میکرو‌گرم
کولین ۵.۳۸ میلی‌گرم ۱
فولات ۱۷.۲۵ میکروگرم ۴
فولات (DFE) ۱۷.۲۵ میکروگرم
فولات (غذا) ۱۷.۲۵ میکروگرم
اسید پانتاتونیک ۰.۱۳ میلی‌گرم ۳
ویتامین C ۶۳.۹۶ میلی گرم ۸۵
ویتامین‌های محلول در چربی
ویتامین A (رتینوئیدها و کارتنوئیدها)
ویتامین A وحاد بین‌المللی (IU) ۶۰.۰۳ IU
ویتامین A معادل فعالیت رتینول (RAE) ۳.۰۰ میکروگرم (RAE) ۰
ویتامین A میکروگرم معادل رتینول (RE) ۶.۰۰ میکروگرم (RE)
آلفا کاروتن ۰.۰۰ میکروگرم (RE)
بتا کاروتن ۳۵.۸۸ میکروگرم
معادل‌های بتاکاروتن ۳۵.۸۸ میکروگرم
کریپتوزانتین ۰.۰۰ میکروگرم
لوتئین و زئانتین ۸۴.۱۸ میکروگرم
لیکوپن ۰.۰۰ میکروگرم
ویتامین D
واحد بین‌المللی ویتامین D (IU) ۰.۰۰ IU ۰
ویتامین D میکروگرم ۰.۰۰ میکروگرم
ویتامین E
ویتامین E میلی‌گرم، معادل آلفا تکوفرول (ATE) ۱.۰۱ میلی‌گرم (ATE) ۷
ویتامین E واحد بین‌المللی IU ۱.۵۰ IU
ویتامین E میلی‌گرم ۱.۰۱ میلی‌گرم
مواد معدنی
مواد مغذی مقدار DRI/DV (%)
برون – میکروگرم
کلسیم ۲۳.۴۶ میلی گرم ۲
کلرید ۲۶.۹۱ میلی‌گرم
کرومیوم – میکروگرم
مس ۰.۰۹ میلی‌گرم ۱۰
فلوراید – میلی‌گرم
ید – میکروگرم
آهن ۰.۲۱ میلی‌گرم ۱
منیزیم ۱۱.۷۳ میلی‌گرم ۳
منگنز ۰.۰۷ میلی‌گرم ۴
مولیبدنوم – میکروگرم
فسفر ۲۱۵.۲۸ میلی گرم ۶
سلنیوم ۰.۱۴ میکروگرم ۰
سدیم ۲.۰۷ میلی گرم ۰
روی ۰.۱۰ میلی‌گرم ۱

 

نوشته‌های مرتبط