خواص شاه بلوط: 16 فایده شاه بلوط برای سلامتی+طریقه مصرف و طبع برای همه

شاه بلوط نوعی گیاه گلدار از خانواده‌ی Sapindaceae است. این گیاه در اصل ریشه در منطقه‌ی بالکان جنوب شرقی اروپا و آسیای غربی دارد، اما در حال حاضر در سراسر جهان کشت می‌شود. خواص شاه بلوط برای سلامتی همه اعم از زنان ومردان بسیار قابل توجه و جالب است.

میوه‌ی این درخت به شکل کپسول است و پوسته‌ی ضخیم و چرم‌ مانندی دارد که داخل آن مغز تیره‌رنگی است. مغز شاه‌بلوط به عنوان داروی طبیعی استفاده می‌شود. دانه‌های رسیده و خشک شاه‌بلوط بخشی از گیاه است که بیش‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مرحله، شاه بلوط دارای چندین تری‌ترپن گلیکوزیدها است، همراه با آئسین که به طور غالبی در دانه‌های شاه بلوط موجود است. علاوه بر این، مغز شاه بلوط فراکسین، اسکوپولین، کومارین گلیکوزید اسکولین و فلاونوئیدهایی مانند کوئرستین دارد. النتوین، لوکوسیانیدین و تانن‌ها نیز هست.

شاه بلوط به مدت قرن‌ها در طب سنتی و برای کاربردهای دیگری،‌ مورد استفاده قرار گرفته‌است. دانه‌های خردشده‌ی شاه بلوط به عنوان چای برای مقاصد دارویی استفاده می‌شود. همچنین پوست این گیاه به عنوان رنگ زرد و چوب آن برای ساخت مبلمان استفاده شده‌است. علاوه بر این، شاه بلوط به عنوان یک درمان سنتی برای آرتریت و روماتیسم مشهور است.

ما در این نوشتار فواید شاه بلوط را برای سلامتی گردآوری کرده‌ایم. برای آشنا شدن با مزایای این گیاه برای سلامتی با ما در این نوشتار همراه باشید!

۱. خواص ضد التهابی دارد

اولین فایده‌ی شاه بلوط برای سلامتی، قابض بودن آن است. این گیاه دارای اثرات ضد التهابی است و بنابراین می‌تواند خطر بروز بیماری‌ها را کاهش بدهد. در نتیجه، به تقویت دیواره‌ی ورید و افزایش نفوذپذیری مویرگ‌ها کمک می‌کند و به این ترتیب از احتباس مایعات جلوگیری کرده و جذب مایع اضافی را در سیستم گردش خون میسر می‌کند. علاوه بر این، شاه بلوط با داشتن خواص ضد التهابی، برای محافظت از بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد نیز مفید خواهد بود.

۲. سلامت رگ‌ها را بهبود می‌دهد

همان‌طور که قبلا توضیح داده شد، شاه بلوط دارای اثر ضد التهابی روی سیستم رگ‌ها است. به همین دلیل، می‌توانیم تاثیر مثبتی را که روی سلامت رگ‌ها و عروق دارد به عنوان یکی دیگر از مزایای این ماده‌ی خوراکی نام ببریم. این گیاه در درمان وریدهای واریسی که در پاها هستند، نقش مهمی دارد. بنابراین مصرف شاه بلوط درمانی طبیعی برای رگ‌های دچار مشکل است.

۳. هموروئید را درمان می‌کند

یکی دیگر از مزایای فوق‌العاده‌ای که شاه بلوط برای سلامتی دارد، درمان هموروئید است. از آن‌جایی که شاه بلوط به عنوان یک قابض عمل می‌کند، یک درمان ارزشمند برای هموروئید محسوب می‌شود. این گیاه قادر است درد هموروئید را نیز تسکین بدهد یا از شدت آن بکاهد.

۴. قدرت باروری را افزایش می‌دهد

گفته می‌شود که شاه بلوط می‌تواند برای افزایش باروری مفید باشد. این گیاه دارای اجزایی است که در ارتقاء سلامت باروری فرد تاثیر بسیار مثبت دارند. از این رو، با مصرف شاه بلوط، نه تنها به بهترین نتایج در رابطه با وضعیت سلامتی‌تان خواهید رسید، بلکه قدرت باوری‌تان نیز افزایش خواهد یافت.

۵. به پیشگیری از سرطان و مبارزه با آن کمک می‌کند

سرطان یکی از بیماری‌های مزمن است که نیاز به درمان و پیشگیری بسیار شدید دارد. برای جلوگیری از خطر بروز سرطان، باید یک سبک زندگی سالم داشته باشیم و همچنین از بهترین و سالم‌ترین مواد غذایی استفاده کنیم. برای مثال، باید غذاهای دارای آنتی‌اکسیدان مصرف کنیم که باعث جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.

در نتیجه، شاه بلوط می‌تواند به شما در مقابله با این بیماری کمک کند. این ماده‌ی خوراکی با توجه به اثرات ضد التهابی، به پیشگیری از سرطان و درمان آن کمک خواهد کرد. شاه بلوط به کشتن سلول‌های سرطانی کمک می‌کند و سبب توقف رشد آن‌ها در بدن می‌شود. بنابراین، اگر می‌خواهید از بروز سرطان جلوگیری یا با این بیماری مبارزه کنید، مصرف شاه بلوط گزینه‌ی بسیار خوبی محسوب می‌شود.

۶. گردش خون را بهبود می‌دهد

یکی از مزایای شاه بلوط برای سلامتی، تاثیر مثبتی است که روی گردش خون دارد. در این مورد، شاه بلوط را می‌توان به عنوان عصاره برای درمان مشکل گردش خون که نارسایی مزمن وریدی نام دارد مورد پردازش قرار داد. در نتیجه، با گردش خون خوب، پس از آن شما به ارتقاء سلامت ورید نیز کمک خواهد کرد. علاوه بر این، به طور قطع می‌توانید از بروز گرفتگی عضله جلوگیری کنید.

۷. رگ‌ها را تقویت می‌کند

شاه بلوط نقشی اساسی در حفاظت از رگ‌ها و ارتقای سلامت آن‌ها دارد. این مزایا مربوط به وجود آئسین در شاه بلوط است. آئسین ترکیبی است که آنتی‌اکسیدان دارد و از کلاژن و الاستین محافظت می‌کند. این پروتئین‌ها ساختار رگ‌ها را تشکیل می‌دهند. در نتیجه، شاه بلوط می‌تواند سلامت و قدرت رگ‌ها را حفظ کند.

۸. درد قفسه‌ی سینه را درمان می‌کند

مغز شاه بلوط به عنوان یک داروی طبیعی برای اختلالاتی مانند روماتیسم، نورالژی و هموروئید استفاده شده‌است. شاه بلوط همچنین به عنوان یک ماده‌ی ضد احتقان، اکسپکتورانت و تونیک عمل می‌کند. عصاره‌ی مغز شاه بلوط حاوی ساپونینی به نام آئسین است که استحکام دیواره‌ی رگ‌ها را بهبود می‌دهد. به این ترتیب گردش خون در رگ‌ها نیز بهبود می‌یابد. می‌توان گفت شاه بلوط با این مزایایی که دارد، می‌تواند به مقابله با درد قفسه‌ی سینه کمک کند.

۹. آرتروز و روماتیسم را درمان می‌کند

رپورتاژ

گفته می‌شود که شاه بلوط به عنوان یک داروی سنتی برای آرتروز و روماتیسم به مدت قرن‌ها استفاده شده‌است. دانه‌های شاه بلوط به پودر تبدیل می‌شوند و بعد برای درمان‌های سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگرچه این  دانه‌ها سمی هستند، اما روش‌هایی برای از بین بردن سم آن‌ها وجود دارد. به عنوان مثال، سرخپوستان آمریکایی، این آجیل را بو می‌دهند، پوست آن را جدا می‌کنند و بعد مغزش را له می‌کنند، سپس آن را به مدت چند روز داهل آب لیمو می‌گذارند تا قابل خوردن شود.

۱۰. سنگ کلیه را درمان می‌کند

شاه بلوط را می‌توان به شکل چای مصرف کرد که اغلب به عنوان داروهای جایگزین استفاده می‌شود. مصرف این ماده به صورت چای برای دفع سنگ کلیه و درمان مسائل عروقی مفید خواهد بود.

۱۱. مالاریا و دیسانتری (اسهال خونی) را درمان می‌کند

ثابت شده‌است که پوست درخت شاه بلوط می‌تواند به عنوان درمان طبیعی برای مالاریا و بیماری اسهال خونی مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین، اگر می‌خواهید از شر مالاریا و اسهال خونی خلاص شوید، شاه بلوط می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای شما باشد.

۱۲. درد مفاصل را کاهش می‌دهد

در واقع، استفاده‌ی مناسب از شاه بلوط می‌تواند مزایای زیادی را برای سلامتی ما به ارمغان بیاورد. برگ شاه بلوط را می‌توان برای از بین بردن درد مفاصل و همچنین درمان آرتروز و درد قاعدگی استفاده کرد. این مزایا واقعا فوق‌العاده هستند، این‌طور نیست؟

۱۳. به روند از دست دادن وزن کمک می‌کند

محتوای آئسین موجود در شاه بلوط فوق‌العاده ارزشمند است. آئسین به طور شگفت‌انگیزی، در روند از دست دادن وزن تاثیر مثبت دارد. بنابراین، مصرف شاه بلوط، نه تنها به شما در حل مشکلات سلامتی کمک می‌کند، بلکه سبب می‌شود تا از شر چربی‌ها خلاص شوید. برای از دست دادن وزن بیش‌تر، می‌توانید بهترین غذاهای رژیمی مانند غذاهای پر از فیبر و سبزیجات سبز را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید  و در عین حال شاه بلوط مصرف کنید.

۱۴. کبودی پوست را درمان می‌کند

یکی دیگر از مزایایی که شاه بلوط برای سلامتی دارد، تاثیر مثبتی است که روی روند بهبود کبودی‌ها دارد. این مزیت نیز مربوط به حضور آئسین در شاه بلوط است. در واقع، با این مزایای فوق‌العاد‌ه‌ای که شاه بلوط برای سلامتی دارد،‌ قطعا دیگر تردیدی برای مصرف آن نخواهید داشت.

۱۵. زخم پا را درمان می‌کند

شاه بلوط نه تنها برای بهبود عملکرد بدن مناسب است، بلکه در روند التیام زخم‌های پا و یخ زدگی نیز مفید خواهد بود. این ماده را می‌توان به صورت خارجی به عنوان یک لوسیون یا ژل استفاده کرد. در واقع ژل و روغن شاه بلوط از دانه‌های آن استخراج می‌شوند. بنابراین، استفاده از روغن شاه بلوط در منطقه‌ی آسیب‌دیده ممکن است به شما کمک کند.

۱۶. به عنوان یک فاکتور ضد پیری عمل می‌کند

از آن‌جایی که شاه بلوط حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی است، پس می‌تواند به عنوان یک تونر ضد پیری مورد استفاده قرار بگیرد. عصاره‌ی این گیاه می‌تواند گردش خون را بهبود بدهد و همچنین به تقویت رگ‌های شکننده و مویرگ‌ها کمک می‌کند. در نتیجه، استفاده از شاه بلوط به عنوان کرم و لوسیون پوست به کاهش چین و چروک و سلولیت قطعا کمک خواهد کرد. آن‌چه که در مورد شاه بلوط واقعا فوق‌العاده است میزان رطوبتی است که به پوست می‌دهد و سبب می‌شود که پوستی سالم و درخشان داشته باشید. برای رسیدن به پوستی سالم و جلوگیری از بروز علائم زودرس پیری، می‌توانید از غذاهای دیگر نیز که دارای آنتی‌اکسیدان‌های زیادی هستند استفاده کنید مانند پرتقال، کیوی و سبزیجات سبز.

پس از دانستن مزایای شاه بلوط برای سلامتی، بهتر است اطلاعاتی را در مورد شیوه‌ی مصرف شاه بلوط کسب کنید.

نکاتی در رابطه با مصرف شاه بلوط

– اگر می‌خواهید شاه بلوط را مصرف کنید، پس یادتان باشد که دانه‌های خام، گل، برگ و پوست آن ناسالم است و در صورت مصرف خوراکی توسط بزرگسالان یا کودکان می‌تواند باعث مرگ فرد شود.

– نکته‌ی بعدی این‌که، شما می‌توانید محصولات شاه بلوط را در فروشگاه‌های مواد غذایی و داروخانه‌ها پیدا کنید. فقط حواس‌تان باشد که باید آن‌هایی را که ۱۶ تا ۲۰ درصد آئسین دارند را پیدا کنید.

– علاوه بر این، به افرادی که دچار اختلال کلیوی یا کبدی هستند، توصیه می‌شود که شاه بلوط مصرف نکنند. برای زنان باردار نیز بهترین حالت این است که از مصرف شاه بلوط پرهیز کنند.

– افرادی که مبتلا به دیابت هستند، باید از مصرف شاه بلوط جلوگیری کنند، زیرا ممکن است میزان قند خون را پایین بیاورد. همچنین اگر اختلالات روده یا معده دارید، بهتر است که این ماده را مصرف نکنید زیرا ممکن است دستگاه گوارش را تحریک کند.

– آخرین مورد این‌که، مصرف شاه بلوط ممکن است عوارض جانبی مانند تهوع و ناراحتی معده را به همراه داشته باشد. همچنین ممکن است سبب بروز واکنش‌های آلرژیک، سردرد، سرگیجه و خارش بشود. بنابراین، تماس با دکتر یا صحبت کردن با او، بهترین کاری است که می‌توانید در چنین شرایطی انجام دهید.

به این ترتیب، شاه بلوط می‌تواند درمانی طبیعی برای بسیاری از اختلالات و بیماری‌ها باشد، فقط قبل از استفاده برخی نکات و دستورالعمل‌ها را در نظر داشته باشید. همچنین، چنان‌چه قبلا گفته شد، شاه بلوط، مزایای فوق‌العاده‌ای برای سلامتی دارد از جمله تقویت رگ‌ها. بنابراین، اگر می خواهید سلامتی‌تان را بهبود بدهید، استفاده از شاه بلوط به شیوه‌ای درست، گزینه‌ای بسیار عالی محسوب می‌شود.

نوشته‌های مرتبط