خواص جوز هندی: 8 فایده علمی جوز هندی برای سلامتی

جوز هندی این ادویه خوشبوی مناطق گرمسیری آن چنان برای سلامتی و پوست و موی شما فایده دارد که حتی فکرش را هم نمیکنید. یا حتی به لحاظ طعم و مزه میتواند با اضافه شدن به یک کاسه سوپ کدوحلوایی معجزه ای از طعم ها خلق کند. بیایید با هم نگاهی داشته باشیم به خواص جوز هندی این ادویه معطر و پرمنفعت.

خواص جوز هندی

۱. کمک به بهبود خواب

وقتی بچه بودم، مادربزرگم قبل از خواب کمی پودر جوز هندی داخل یک لیوان شیر می‌ریخت و به من می‌داد. هم‌چنین می‌توان آن را با روغن مخلوط کرد و موقع خواب روی شقیقه ها مالید تا به بهبود خواب و آرام ساختن ذهن کمک کند.

۲. سرشار از مواد معدنی

اضافه کردن کمی پودر جوز هندی به غذا عطر و مزه‌ی آن را بهتر می‌کند. هم‌چنین مواد معدنی کمیاب را در اختیار بدن می‌گذارد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. پتاسیم، کلسیم، آهن و منگنز از مواد معدنی اصلی هستند که در جوز هندی پیدا می‌شوند.

۳. روشن کننده پوست

فقط کمی جوز هندی پودر شده که با آب یا عسل مخلوط شده و به صورت خمیر درآمده است، می‌تواند باعث شود ظرف چند روز پوست‌تان تمیزتر و روشن‌تر به نظر برسد،‌ اسکارها را کاهش و آکنه را بهبود دهد. برای استفاده از این فواید، می‌توانید جوز هندی را به اسکراب صورت‌تان هم اضافه کنید.

۴. درمان مشکلات گوارشی

قرن‌ها است که جوز هندی به عنوان یک ادویه‌ی دارویی برای رهایی از دست مشکلات گوارشی استفاده می‌شود. پس کمی جوز هندی را داخل سوپ‌ها و آبگوشت‌هایتان رنده کنید که هم خوشمزه‌تر شوند و هم مجرای گوارشی‌تان سالم بماند!

رپورتاژ

۵. خمیردندان طبیعی

میخک به طور سنتی بهترین ادویه‌ در بهداشت دندان است. اما ممکن است عده‌ی اندکی بدانند که جوزز هندی خواص آنتی‌باکتریال تایید شده‌ای دارد که می‌تواند از دندان‌ها و لثه‌های شما محافظت کند. روغن جوز هندی دارای اوژنول است، که سبب تسکین دندان‌درد می‌شود. به همین خاطر است که اغلب آن را در میان ترکیبات خمیردندان‌ها می‌بینید. این ماده همراه با دارچین، یک خمیر ضدمیکروبی و و ضدعفونی کننده‌ی قوی می‌سازد.

۶. محافظ و مراقب مغز

جوز هندی مغز را هشیار نگه می‌دارد! جوز هندی حاوی ترکیبات ارگانیکی به نام میریستیسین و ماکلیگنال است، که به محافظت از مغز در برابر بیماری‌های تخریب‌کننده از جمله آلزایمر شناخته می‌شود.

۷. التیام تورم و درد

عصاره‌ی جوز هندی باعث تسکین درد مفاصل و عضلات می‌شود. آن را روی موضع متورم یا آزاردهنده استفاده کنید، و ببینید که چطور درد تسکین می‌یابد.

۸. تقویت گردش خون

در طب کل‌نگر،‌ جوزهندی اغلب برای تقویت گردش خون تجویز می‌شود زیرا محتوای پتاسیم بالایی دارد. درمانگران سنتی معتقدند جوز هندی کبد را نیز تقویت می‌کند.

احتیاط:

زیاده‌روی در مصرف جوز هندی تقریبا غیرممکن است زیرا تنها کاری که برای بهر بردن از طعم و فواید درمانی‌ش باید انجام دهید، پاشیدن کمی از پودر آن در مواد غذایی است. حتی در این صورت، باید بگویم زیاده‌روی در مصرف جوز هندی می‌تواند باعث تپش قلب، تعریق، توهم و دیگر ناراحتی‌ها شود، پس در مصرف این ادویه‌ی شگفت‌انگیز اعتدال را رعایت کنید.

نوشته‌های مرتبط