10 راه تقویت رشد فردی و موفقیت در زندگی که سریع و موثر هستند

وقتی آنچه را درباره‌ی خودتان در زندگی روزمره آموخته‌اید به کار می‌بندید، خودتان را برای رسیدن به موفقیت آماده می‌کنید. راه‌های بسیاری برای تقویت رشد فردی و موفقیت در زندگی به عنوان یک انسان وجود دارد.

رشد شخصی یک تعالی الهی شامل جنبه‌هایی فیزیکی، ذهنی و عاطفی از خودمان است. برای من، چالش‌ها به عنوان راهگذر یا مسیری به سوی آگاهی بیشتر و درک بهتر از «خویشتن» عمل می‌کند – خویشتنی که چند لایه، پویا و پیچیده است و نیازمند (اما مقاوم در برابر) تغییر.

اما رشد فردی، چیزی بزرگ‌تر از تغییر ساده است. اگر تا به حال زیان‌ها یا موانعی را در زندگی‌تان تجربه کرده باشید که شما را مجبور با بازسازی کرده باشد، این یک راه تشخیص و ارزشیابی کارهای درونی خودتان است.

برای شروع پروسه‌ی رشد فردی نیازی به تجربه کردن یک انهدام بزرگ نیست. تمام آنچه لازم است انجام بدهید زمان گذاشتن برای شناسایی مرحله‌ای است که در آن قرار دارید، به ویژه ذهنی، که می‌تواند درهای بسیاری را بگشاید که هرگز فکر نمی‌کردید روزگاری باز شوند.

یک عضو خانواده برای من ویدیوئي سه دقیقه و سی و پنج ثانیه‌ای در یوتیوب فرستاد که روش فکر کردن، ادراک، و پاسخم به وضعیت‌های مختلف زندگی را تغییر داد. در این ویدئو، یاد خواهید گرفت چطور با پرسیدن این سوال که «کجا قرار دارم؟» به لحاظ ذهنی موقعیت خودتان را تعیین کنید. ممکن است احمقانه به نظر برسد اما واقعا اگر درباره‌ی جایگاه‌تان فکر کنید حسی از نحوه‌ی جهت‌یابی مسیرتان در جهان پیدا خواهید کرد و شاید دلیل اینکه پیشرفت مطلوب و مد نظرتان حاصل نمی‌شود چه در زندگی شخصی چه در حرفه‌تان.

بسیاری از آدم‌ها بسیار به شکوفایی «نفس» متعهد هستند و هر چیزی که نفس‌شان را تعدید کند رد می‌کنند. در واقع، ذهن‌مان اغلب برای آنکه یک تهدید واقعی را از تهدید نفس‌مان تشخیص دهد تقلا می‌کند. اگر کوته‌بین باشید یا عملکردتان زیر معیارهای لازم باشد، به رشد فردی‌تان اجازه آشکار شدن نخواهید داد. و به جای آن ممکن است فکر کنید خب، من به رشد یا پیشرفت فردی نیازی ندارم. من کامل هستم و همه چیز روبراه می‌شود.

آنچه ممکن است درک نکنید این است که رشد فردی به صورت روزانه اتفاق می‌افتد. هر روز، چیزهایی در اطراف‌تان کشف و واکاوی می‌شوند که تنها هدف‌شان آن است به شما چیزی را بیاموزند یا باعث شوند اقدامی (مثبت و سالم) انجام بدهید.

تشخیص جایگاه‌ ذهنی‌تان حتی از پرسیدن این سوال که «چه چیزی می‌خواهم؟» نیز مهم‌تر است. اگر بیش از حد کوته‌بین باشید و تمایل به بهبود حوزه‌های زندگی‌تان نداشته باشید به آنچه در زندگی می‌خواهید دست پیدا نخواهید کرد. بزرگترین چالشی که با آن روبرو بودم تشخیص و آگاهی داشتن از راه‌هایی بود که در سطح ذهنی و عاطفی عمل می‌کردم.

فکر می‌کردم، امسال سال ناجوری بوده است؛ بدترین سال زندگی‌ام. شش ماه پیش، احساس کردم همه‌چیز را از دست داده‌ام. در هفته ّای اخیر، این تغییر ذهنیت زمانی اتفاق افتاد که دوباره نقاشی کشیدن را برای اولین بار طی چند سال گذشته، شروع کردم. به این نتیجه در زندگی رسیده بودم که هرچیزی قرار باشد فرو بپاشید می‌پاشد و اگر چیزی قرار نباشد بروز پیدا کند، نخواهد کرد.

زندگی می‌تواند مانند یک سری از رویدادهای پرهیاهویی باشد که نمی‌توانید کنترل‌شان کنید. اما در این هیاهو، چیزی سعی می‌کند شکلی تازه به خود بگیرد. و آن چیز شما هستید.

تنها کنترلی که داریم نحوه‌ی تفکر و واکنش‌مان به چیزهایی است که اطراف‌مان رخ می‌دهد. اعمال ما ادامه‌ی افکارمان هستند. اینکه چطور فکر می‌کنیم بسیار بیشتر از آنچه فکرش را بکنید تعیین کننده است.

من خودم را در آزمایشی قرار دادم و سعی کردم نسبت به چیزها و تجربه‌های تازه روشن‌فکرتر عمل کنم. این آزمایش به آن منجر شد که نهایتا رمان دیگری را که نوشته‌ بودم به پایان رساندم و آن نوع کار هنری را خلق کردم که همیشه آرزوی اش را داشتم. و این گشایش جدید نیز مرا به سمت پیدا کردن شغل رویایی‌ام رهنمون کرد.

راه های تقویت رشد فردی و موفقیت در زندگی

پس، در اینجا ۱۰ راه تقویت رشد فردی و موفقیت در زندگی را با شما در میان می‌گذاریم:

۱. یک برنامه‌ی روتین صبحگاهی موثر و کارآمد درست کنید

برنامه‌های روتین صبحگاهی راهی عالی برای ایجاد عادت‌های جدید و سالم هستند. موفق‌ترین آدم‌ها پیش از ساعت ۸ صبح از خواب بیدار می‌شوند. اگر می‌خواهید روزتان را درست شروع کنید، خوابیدن تا لنگ ظهر به شما کمکی نخواهد کرد.

شروع راحت روز و حرکت تدریجی انجام کارهای آرام‌تر را در طول روز تضمین خواهد کرد. اگر شغلی پر آشوب دارید، اینکه چطور روزی تازه را آغاز می‌کنید بسیار تعیین کننده است.

اکنون آمارها می‌گویند که یک روتین صبحگاهی، که شامل دستیابی به اهداف شخصی مانند مرتب کردن رختخواب یا رژیم ورزشی می‌شود، سلامت ذهنی و عاطفی‌تان را به شدت بهبود می‌بخشد.

برای تسریع رشد فردی‌تان روتین صبحگاهی نهایی درست کنید و آن وقت متوجه خواهید شد که در تمام دنیای اطراف‌تان همه چیز شکوفا می‌شود.

۲. یک برنامه‌ی روتین عصرگاهی تقویتی ایجاد کنید

روتین‌های عصرگاهی هم همان اندازه اهمیت دارند. روتین عصرگاهی من شامل یادداشت برداری، مراقبه یا انجام کارهای هنری مدیتیشن هنگام گوش کردن به موسیقی مورد علاقه می‌شود.

در پایان هر روز، بعد از شام، آنچیزی را که به انجام رسانده‌ام یادداشت می‌کنم، و همین طور آنچه را هنوز به توجه نیاز دارد. انجام این کار موفقیت من را افزایش داد چون به من الهام می‌بخشید که بیشتر کار انجام بدهم، بیشتر خلق کنم و همیشه درگیر چیزی مثبت و ثمربخش باشم.

بعد از سه هفته، متوجه شدم که حدود چهل نقاشی تولید کرده‌ام، ویرایش یک پروژه‌ی کتاب را تمام کرده‌ام، و کارهای عقب افتاده‌ای را به سرانجام رسانده‌آم.

۳. دست کم ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از روز را صرف سازماندهی و مرتب سازی کنید

یک دفتر، محل کار، یا خانه‌ی تمیز بهترین راه برای دستیابی به کارآمدی شخصی است.

به عنوان یک هنرمند، فضایی تر و تمیز الهام بخشم است و باعث ارتقاء آرامش‌م می‌شود. این شفافیت ذهنی به نوبه‌ی خود به من اجازه می‌دهد بدون حواس پرتی و اختلال کار کنم و جریان امور را به خوبی پیش ببرم.

الهام و تاثیرات باعث خلاقیت می‌شود و کار کردن در یک محیط فوق العاده به هم ریخته و آشفته  باعث اختلال می‌شود و جلوی توانایی‌تان برای اتمام کارها را می‌گیرد. سازماندهی بخش بزرگی از رشد فردی است و باعث خواهد شد برای موفقیت و پیشرفت زیاد در کارها آماده شوید.

رپورتاژ

۴. حواس‌تان به تقسیم‌بندی زمان باشد

تقسیم بندی زمان بهترین ابزار مدیریت زمان موجود است.

من یک فرد خلاق هستم و از انجام کارهایی مانند نقاشی، طراحی، دوخت و دوز، عکاسی و نگارش لذت می‌برم. این فعالیت‌ها سبک زندگی و علایق من هستند. بدون آن‌ها، احساس می‌کنم یک چیزی کم است. و بله، هر روز هم کار زیادی انجام می‌دهم. پس، تقسیم بندی زمان کمک می‌کند همیشه خودم را منظم و تحت کنترل داشته باشم. اگر سه ساعت از صبح را به نوشتن اختصاص بدهم، به آن می‌چسبم و هیچ کار دیگری انجام نمی‌دهم.

تقسیم بندی زمان می‌تواند شما را برای نیروی کار نیز آماده کند اگر که برای به دست آوردن شغلی در آینده برنامه داشته باشید. در یک شغل، باید وقت شناس باشید و ساعات زیادی را به آن اختصاص بدهید. حتی تقسیم بندی زمان برای سرگرمی‌ها‌ و فعالیت‌های فراغت نیز راهی عالی برای کمک به رشد فردی جهت دستیابی به موفقیت است.

۵. برای بررسی هر روز خودتان یک قرار جدی تعیین کنید

خود-کاوی‌های روزنانه طیف وسیعی از مزایا و فایده‌ها را به همراه دارند. من فقط پانزده تا بیست دقیقه از هر صبح یا عصرم را به ارزیابی نحوه‌ی احساساتم و اینکه به لحاظ ذهنی و عاطفی در چه وضعیتی قرار دارم اختصاص می‌دهم.

وقت گذاشتن برای شناسایی جایگاه ذهنی‌تان می‌تواند به بهبود توانایی‌تان برای مدیریت استرس و اضطراب نیز کمک کند. ممکن است از این خودکاوی‌ها برای یادداشت برداری ذهنی و خالی کردن افکارتان از اندیشه‌ها یا اضطراب‌های بی مورد استفاده کنید. من به این کار می‌گویم «تخلیه‌ی مغز». داشتن ذهنی پاک تر باعث می‌شود برای تمرکز بر آنچه واقعا به تمرکز نیاز دارد فضای بیشتری داشته باشید.

آیا تا به حال پیش آمده است افکارتان درگیر چیزی احمقانه بوده باشد، چیزی که بعدها متوجه شده‌اید به آنقدرها هم توجه نیاز نداشته است؟ این یکی از دلایلی است که خودکاوی‌ها بسیار قدرت‌بخش هستند. شما کنترل کارهای درونی افکار و ادراکات‌تان را به دست خواهید گرفت.

۶. آن عادت‌های بد را کم کنید یا کنار بگذارید

ما موجوداتی عادتمند هستیم و ذهن‌مان به شدت مستعد درگیر شدن با عادت‌ها است. متاسفانه، عادت‌های بد نسبت به عادت‌های خوب آسان‌تر پرورش پیدا می‌کنند. تلاش برای رشد فردی به معنی ترک آن عادت‌های بد است تا اینکه بتوانید دست از تخریب خود بردارید یا راه خودتان را پیدا کنید.

عادت‌های بد می‌توانند ما را مجبور کنند چیزهای مهمی را از دست بدهیم. اگر عادت‌های بدی که دارید اوقات سختی را برای‌تان رقم می‌زنند، از یادداشت‌برداری استفاده کنید تا آن‌ها را شناسایی کنید و روی‌شان کار کنید. نوشتن ابزار بسیار عالی برای پی بردن به عمق مشکلات و حل کردن آن‌ها است.

۷. خویشتن‌دوستی را مرتبا تمرین کنید

در یک گروه مراقبه که جدیدا در آن شرکت می‌کنم، پوستری روی دیوار اتاق توجه‌م را جلب کرد. روی این پوستر نوشته شده بود اگر با خودتان در صلح باشید، جهان نیز با شما در صلح خواهد بود. این واقعا درست است. آرامش درونی باعث پاسخ‌ها و اقدامات صلح آمیز و آرامش بخش می‌شود. تمرین خویشتن دوستی این آرامش را پرورش می‌دهد و باعث ارتقاء رشد شخصی می‌شود.

مراقبه راهی است که من برای خویشتن دوستی در زندگی‌ام برگزیده‌ام. انجام آن به داشتن ذهنی پاک‌تر و آرامتر و تهی از چرندیات منجر شده است.

فقط کافی است کاری را انجام دهید که به شما احساس خوبی می‌دهد، باعث رشد و حرکت‌تان می‌شود.

۸. جبران کنید، بی هیچ دلیل و چشمداشتی

وقتی من شروع کردن به جبران چه برای جامعه‌ام یا سازمان‌های حامی، این امر به من نگرش‌های جدیدی بخشید. همه کشمکش‌ها و موانع مشابهی را تجربه می‌کنند و ما هم همیشه سعی می‌کنیم بر چیزی غلبه کنیم و خودمان را بهتر سازیم .

داوطلب شدن راه فوق‌العاده‌ای برای کمک به رشد فردی است. شما زمان و توجه‌تان را به سایر آدم‌ها می‌دهید (به جای خودتان) و خوبی را می‌گسترانید. این چیزی است که جهان امروز به آن نیاز دارد: خوبی.

داوطلب شدن همچنین در محیط آرامش ایجاد می‌کند که اگر نبود جهان غرق در آشوب و هرج و مرج می‌شد. زمان خودتان را صرف کمک به دیگران کنید و آن وقت از میزان تغییراتی که می‌کنید شگفت زده خواهید شد.

۹. برای سادگی تلاش کنید

همیشه نمی‌توانیم از وضعیت‌ها و شرایط پیچیده در زندگی‌مان اجتناب کنیم. و باز هم توجه کردن به نحوه‌ی واکنش‌تان به چیزهایی که برای شما و اطرافیان‌تان اتفاق می‌افتد ضروری و حیاتی است.

سادگی کلید خوشحالی، استرس، اضطراب و منفی‌نگری کمتر است. اگر در محیطی زندگی می‌کنید که پر از آشفتگی و آشوب و دغدغه است، متوجه خواهید شد که در سطحی فوق‌العاده ناراضایت بخش زندگی می‌کنید.

همیشه منابع استرس‌مان را نمی‌توانیم درک کنیم. گاهی چیزهایی به کوچکی بی نظمی و خانه‌ی ریخت و پاش می‌تواند تاثیر پیش بینی نشده و شگرفی بر قدرت به یادسپاری و عملکرد ذهنی مان بگذارد.

برای کاربست سادگی در حوزه‌های مختلف زندگی‌تان تا می‌توانید تلاش کنید. این کار شما را برای پیمودن مسیر موفقیت یاری خواهد کرد.

۱۰. تا آنجا که می‌توانید تمرین ذهن‌آگاهی کنید

در کنفرانسی که سال‌ها قبل شرکت کرده بودم، سخنران به مخاطبان گفت روی زمین بنشینند چشم‌های‌شان را ببندند و روی تنفس‌شان تمرکز کنند تا از این طریق ذهن آگاهی را به آن‌ها معرفی کند. اما ذهن‌آگاهی خیلی بیشتر از این چیزها است. شما می‌توانید فقط با آگاهی کامل داشتن و هماهنگی با خود درون و محیط بیرون‌تان از کارهای پیش پا افتاده هم لذت ببرید.

حتی اگر کسی هستید که سبک زندگی پر شتاب و شلوغی دارد، هیچ کس آن قدر مشغول نیست که نتواند ذهن آگاهی را تمرین کند. آرام‌تر، به صورت عادی تنفس کنید و کاملا از هر چیزی که اطراف‌تان می‌گذرد آگاه شوید.

ذهن آگاه بودن شانس موفقیت شما را افزایش می‌دهد و کمک‌تان می‌کند در آرامش و قرار کامل به انجام کارهای‌تان برسید. و به موفقیت‌های بیشتر هم خواهید رسید! اشتباهات کمتری خواهید کرد و احتمال استرس بیشتر در کار یا زندگی شخصی به طرز زیادی کاهش خواهد یافت.

نوشته‌های مرتبط