با این ۳ تست هوش و ذکاوت و استدلال خودتان را محاسبه کنید+ پاسخ

مردم بسیاری در سراسر جهان و با هر فرهنگ و نژادی روزانه انواع و اقسام تست هوش و تست شخصیت و سایر تست ها و آزمون هایی که برای شناسایی آدم ها است را جستجو و مطالعه میکنند.این علاقمندی انسانها باعث شده است که تست های بسیار زیادی در زمینه هوش، ریاضی، هوش هیجانی، شخصیت و … تهیه و منتشر شود که افراد میتواند به سادگی با مراجعه به آنها خودشان را بسنجند. در این مقاله هم یک مطلب بسیار جالب تست هوش برای شما آماده کرده ایم که با پاسخ دادن به آن می توانید میزان هوش خود را بسنجید.با این ۳ تست هوش و ذکاوت و استدلال خودتان را محاسبه کنید و در پایان پاسخ ها و تفاسیر را بخوانید.

لطفا برای یادداشت کردن پاسخ‌های‌تان برای این ۳ تست هوش و ذکاوت و استدلال کاغذ و قلم آماده کنید. نگران سختی و آسانی سوالها نباشید. فقط به پاسخ خوب و درست فکر کنید.

سوال ۱ تست هوش و ذکاوت و استدلال

در مهماني شام آخر همين هفته، يکي از دوستان به شما خانمي به نام ژنويو را معرفي مي‌کند. او به شما مي‌گويد که ژنويو به تازگي با مدرک ليسانس فلسفه از کالج برين ماير فارغ‌التحصيل شده‌است؛ او در دوران دانشجويي داوطلب فعالي در يک گروه حمايت از سلامت زنان بود و يک مجله‌ي ادبي را ويرايش مي‌کرد. شما دوست داريد با ژنويو در مورد [گئورگ] هگل، موضوع پايان نامه‌اش، صحبت کنيد، اما دوست‌تان توي حرف شما مي‌پرد و از شما مي‌خواهد که اظهارات زير را در مورد ژنويو بر اساس احتمال‌شان رتبه‌بندي کنيد: (۱) ژنويو يک فمينيست است. (۲) ژنويو به دنبال اين است که به عنوان يک کارگر جمع‌آوري زباله در جايي مشغول به کار شود. (۳) ژنويو فمينيست است و به دنبال اين است که به عنوان يک کارگر جمع‌آوري زباله در جايي مشغول به کار شود. با توجه به آن‌چه در مورد ژنويو مي‌دانيد، اظهارات بالا را به ترتيب از محتمل‌ترين تا کم‌احتمال‌ترين رتبه‌بندي کنيد

سوال ۲ تست هوش و ذکاوت و استدلال

کمي بعد در همان شب، دوست‌تان پيش شما مي‌آيد با يک دسته ورق که يک طرف‌ هر کدام از ورق‌ها عددي نوشته شده و طرف ديگرش يک حرف نوشته شده‌است. او چهار ورق از ميان دسته‌ي ورق‌ها به شما مي‌دهد. در اينجا چيزي است که شما روي چهار کارت مي‌بينيد: سپس دوست‌تان از شما مي‌پرسد که کدام ورق را بايد برگردانيد تا مشخص شود که آيا قانون زير براي ورق‌ها صادق است يا نه (با فرض اين‌که اين چهار ورق نماينده‌ي باقي ورق‌ها هستند): اگر يک حرف صدادار در يک طرف ورق چاپ شده باشد، پس يک عدد زوج در طرف ديگر چاپ شده‌است. کدام ورق را برمي‌گردانيد تا اين قانون را آزمايش کنيد؟

سوال ۳ تست هوش و ذکاوت و استدلال

ژنويو به شما پيشنهاد مي‌دهد که با او شرط‌بندي کنيد. او مي‌گويد، بيا شير يا خط بيندازيم. “اگر شير آمد، من به شما ۲۰۰ دلار خواهم داد. اگر خط بيايد، تو به من ۱۰۰ دلار مي‌دهي! ” آيا بايد شرط‌بندي را قبول کنيد؟

پاسخ های تست ها

رپورتاژ
پاسخ سوال ۱:
 اين مورد در مطالب علمي به عنوان مشکل “ليندا” يا “مغالطه‌ي عطف منطقي” شناخته شده‌است. اين تست مهارت استدلال کردن آدم‌ها را با استفاده از نظريه‌ي احتمالات، مي‌آزمايد. در مطالعه‌ي کانمن و آموس تورسکي که در سال ۱۹۸۳ انجام شد، ۸۵ درصد از افراد به اين سوال اشتباه پاسخ دادند. پاسخ شما نيز نادرست بوده، اگر جمله‌ي شماره‌ي (۳) را در جايگاه اول يا دوم قرار داده باشيد. منطق حکم مي‌کند که (۳) کم‌ترين احتمال را دارد: احتمال درست بودن دو حالت (ژنويو يک فمينيست است + ژنويو به دنبال اين است که به عنوان يک کارگر جمع‌آوري زباله در جايي مشغول به کار شود) هميشه کمتر از احتمال درست بودن يک حالت است. اگر اين را درک کرده باشيد- ديگر مهم نيست که جمله‌ي اول را در رتبه‌ي يک گذاشته باشيد يا جمله‌ي دوم را، همين که شماره‌ي (۳) را در رتبه‌ي آخر گذاشته باشيد به شما تبريک مي‌گويم. اگر نه، چندان نگران نباشيد: چون فقط ۱۵ درصد از دانش‌آموزان مدرسه‌ي کسب‌و‌کار استنفورد که نظريه‌ي احتمال را آموزش ديده‌اند، پاسخ درست داده‌اند.
پاسخ سوال ۲:
 سوال ورق‌ها، که براي نخستين بار توسط پيتر ويسون در سال ۱۹۶۶ پرسيده شد، مهارت‌هاي استدلال استنتاجي (قياسي) شما را به چالش مي‌کشد. ويسون در کتاب ۱۹۷۷ خود (که فيليپ جانسون-لرد در نوشتن‌اش با او همکاري کرد) گزارش مي‌دهد که تنها ۵ درصد از سوژه‌ها پرسش‌هايي مانند اين را به درستي پاسخ مي‌دهند. شايع‌ترين اشتباه برگرداندن ورق‌هاي U و ۲ است- خطايي که از مشخصات موجود در قانون ناشي مي‌شود: يعني رابطه‌اي که بين حروف صدادار و اعداد زوج وجود دارد. شما نياز داري که ورق U را برگردانيد تا بفهميد که آيا پشت اين ورق عدد زوج وجود دار يا نه (چنانچه قانون مطرح شده تعيين کرده است). اما شما نبايد ببينيد که سمت ديگر ورق ۲ چه چيزي وجود دارد: قانون مشخص نمي‌کند که اعداد زوج هميشه با حروف صدادار جفت مي‌شوند، بلکه فقط مي‌گويد پشت هر حرف صداداري يک عدد زوج است. هرچند شما بايد ورق ۹ را برگردانيد: در صورتي که در طرف ديگر ورق يک حرف صدادار وجود دارد، شما مي‌توانيد قانون را رد کنيد/ بنابراين پاسخ اين است: شما بايد دقيقا دو ورق را برگردانيد: U و ۹.
پاسخ سوال ۳: 
سوال شرط‌بندي في نفسه يک پاسخ درست يا غلط ندارد، اما مفهومي را مورد تاکيد قرار مي‌دهد که کانمن “تنفري غير منطقي از زيان” مي‌نامد و به نظر مي‌رسد همه (حداقل تا حدي) از آن رنج مي‌برند. اگر بخواهيم تکنيکي صحبت کنيم، هر شرطي که در آن مبلغ دريافتي بيشتر از مبلغي است که قرار است از دست بدهيم، با توجه به شانس برابري که براي هر دو نتيجه وجود دارد، يک شرط‌بندي خوب است. و چشم‌انداز کسب ۲۰۰ دلار، حاصل بسيار خوبي است و به راحتي باعث مي‌شود بي‌خيال آن ۱۰۰ دلاري شويم که قرار است در صورت باخت به ژنويو پرداخت کنيم. با فرض اين‌که از دست دادن ۱۰۰ دلار قابل تحمل است- خيال‌تان از بابت خورد و خوراک و مسکن‌تان کاملا راحت است – شما بايد به عنوان يک فرد منطقي، شرط را قبول کنيد. مشکلِ ترس از فقدان در دنياي واقعي در آن حد نيست که شما از شرط‌بندي بزرگي مانند اين صرف نظر کنيد- ژنويو به خاطر پيشنهاد کردن اين شرط‌بندي بايد ديوانه باشد. ترس از فقدان زماني منتهي به مشکل بزرگي خواهد شد که شما زمان زيادي را صرف حفاظت از دارايي‌هاي ارزشمندتان کنيد، در حالي که بايد براي به‌دست آوردن دارايي‌هاي جديد پشتکار به خرج بدهيد. من يک بار حدود سه ساعت، و طي چندين هفته، براي برقراري تماس با فروشنده‌اي وقت صرف کردم که از من بابت حمل‌ونقل کالايي پول گرفته بود که به صورت برخط و با يک کوپن حمل‌ونقل رايگان خريداري کرده بودم. من بالاخره ۸ دلارم را پس گرفتم. ولي اگر کسي به من پيشنهاد کاري مي‌داد با اين مضمون که با چندين نماينده‌ي خدمات مشتريان تماس بگيرم، در انتظار بمانم، مرا سربدوانند، و وعده‌ي دستمزدي ۸ دلاري در عوض انجام اين کار به من مي‌داد، به هيچ عنوان قبول نمي‌کردم.

تفسير نتايج ۳ تست هوش و ذکاوت و استدلال

 کارتان چه‌طور بود؟

اگر شما اشتباهات رايج در زمينه‌ي استدلال کردن را که اکثريت ‌آدم‌ها را تا انجام کارهاي غيرمنطقي در آزمايش‌هاي تکرار شده مي‌رساند، مرتکب نشديد، منصفانه ‌است که کمي خوشحال شويد. (اما فقط کمي: افراد باهوش‌تر ممکن است زمان سختي داشته باشند براي اين‌که به دور از تعصبات با خودشان صحبت‌ کنند.) اگر شما به يکي يا بيش‌تر از اين پرسش‌ها پاسخ اشتباه داديد – که به احتمال خيلي زياد نيز همين‌طور است – سوال اين است که اين امر به طور واضح و مشخص در مورد شما به صورت فردي و در مورد نژاد بشر چه مي‌گويد. آيا انجام آزمايش‌هايي از اين دست، نشان مي‌دهند که ايمان فلاسفه و دانشمندان علوم اجتماعي به اساس عقلانيت انسان کذب است؟ آيا اين نتايج نشان مي‌دهند که تنها يک بخش نخبه از بشريت (چيزي بين ۵ تا ۱۵ درصد، بسته به مطالعه) واجد شرايط براي گرفتن عنوان «خردمند» هستند؟ راه خروج از اين آشفته‌بازار اين است که به کل منکر شويم که اين آزمايش‌ها واقعا عقلانيت را اندازه‌گيري مي‌کنند اما اگر به دنبال اين هستيم که عقلانيت را از منطق قياسي و نظريه‌ي احتمال جدا کنيم، تعريف ما از استدلال درهم و برهم مي‌شود. عقلانيت ممکن است چيزي بيش از منطق صرف باشد، اما بدون منطق در ابتدايي‌ترين حالت خود، آيا مانند يک توله سگ گيج و منگ نيست؟ رابرت نوزيک در کتاب ۱۹۹۳ خود، به نام “ماهيت عقلانيت” مفهوم”کارايي نمادين” را مطرح کرد که در آن بي‌خردي خردمندانه يک واقعيت بالقوه است، نه يک ترکيب متضاد: “اين اقدامات و علائم ظاهرا غير منطقي، که عواقب مشخصا بدي ايجاد مي‌کنند، داراي اهميت نماديني هستند که آشکار نيست. آنها نماد چيز ديگري هستند [که] کارايي و يا ارزش خاصي براي فرد دارد.” بنابراين امتناع از پذيرش شرط ژنويو ممکن است نشان‌دهنده‌ي عدم وجود حرص و آز در شما، ذات محافظه‌کار، يا افتخارتان به حفاظت از دارايي‌هايي باشد که براي به‌دست آوردن‌شان سخت تلاش کرده‌ايد. و ممکن است داشتن يک يا تعدادي از اين برداشت‌ها نسبت به خودتان به شيوه‌هاي مختلف به نفع‌تان باشد. ايده‌ي نوزيک انبوهي از پرسش‌ها و آشفتگي‌هاي فکري ايجاد مي‌کند، اما حداقل به مسيري پيرامون اين انکار گذرا اشاره مي‌کند که بشر مي‌تواند از ذهن‌اش به گونه‌اي موثر استفاده کند. اين ايده مي‌تواند همان‌قدر که به نظر مي‌رسد دلپذير باشد.

سن عقلی شما چقدر است؟ به این ۱۰ سوال پاسخ دهید +محاسبه و جواب

روانشناسی امضا: ویژگی های شخصیتی ۱۳ مدل امضا

۱۴ تصویر برای آزمون شخصیت شناسی که همین الان انجام دهید

ویژگی افراد باهوش :۲۰ خصوصیت رایج افراد خیلی باهوش

تست هوش با ۱۰ بازی فکری که همین الان انجام دهید و جواب بگیرید

آزمون ناسا: آیا آن‌قدر باهوش هستید که فضانورد ناسا باشید؟

۱۲ حیوان باهوش با ماجراهایی که شما را شگفت‌زده می‌کنند

۱۰ باهوش ترین و کودن ترین رئیس جمهور آمریکا به ترتیب بهره هوشی

۱۰ نوع پا و آن‌چه از شخصیت‌تان می‌گویند

17 بهترین شغل برای تیپ شخصیتی ESFJ (برونگرا، حسی،احساسی،قضاوتی)

تست هوش با ۱۰ بازی فکری که همین الان انجام دهید و جواب بگیرید

چیستان با جواب برای کودکان: ۶۰ معمای جالب و هوشمندانه برای بچه ها

ویژگی افراد باهوش :۲۰ خصوصیت رایج افراد خیلی باهوش

آزمون ناسا: آیا آن‌قدر باهوش هستید که فضانورد ناسا باشید؟

نوشته‌های مرتبط