کف بیت کوین کجاست؟

قیمت بیت کوین (BTC) همچنان دچار رکود است و بازار ارزهای دیجیتال یکی از بی‌صداترین دوره‌های تاریخ خود را می‌گذراند. کف قیمت بین کوین بحث داغ این روزها است. این ارز دیجیتال در اوایل اکتبر شاهد نوساناتی بود که باعث بازگشت قیمت آن شد. تحلیلگران در مورد اینکه آیا این نشانه شروع یک روند صعودی جدید است یا صرفا یک رالی موقت، اختلاف نظر دارند. بیایید ببینیم از نظر تحلیل‌گران مختلف کف قیمت بیت کوین احتمالا در چه محدوده‌ای است.

کف قیمت بیت کوین کجاست؟

افزایش قیمت بیتکوین در هفته‌های اخیر بسیاری از معامله‌گران را امیدوار کرده است که مقاومت 30,000 دلاری و حتی بالاتر از آن را می‌شکند. اما از نظر برخی تحلیلگران، دلایل زیادی برای احتیاط وجود دارد.

بیت کوین در شروع ماه اکتبر به بالاترین قیمت خود در شش هفته گذشته رسید و اکنون حدود 27,500 دلار معامله می‌شود اما خیلی‌ها می‌گویند فریب این رشد را نمی‌خورند و همچنان پیش بینی می‌کنند که قیمت بیت کوین تا 20 هزار دلار سقوط می‌کند. آنها می‌گویند قیمت بیت کوین دلایل مختلفی برای بازگشت به 20,000 دلار دارد؛ از الگوی «سر و شانه» گرفته تا ریزش ناشی از فاد (ترس، عدم قطعیت و تردید) و توزیع مجدد.

کریپتو بولت (CryptoBullet)، تریدر و تحلیلگر معروف بازار یکی از کسانی است معتقد به نزول بیشتر قیمت بیت کوین است. او در تحلیل اخیر خود تکرار کرد که 20,000 دلار همچنان به عنوان یک تارگت قیمت برای BTC محتمل است. وی در توضیح می‌گوید آخرین صعود بیت کوین به قیمت 28,600 دلار، اکنون شانه سمت راست را در یک الگوی کلاسیک «سر و شانه» تشکیل می‌دهد (تصویر بالا). اگر این الگو تکمیل شود، به طور منطقی قیمت سقوط می‌کند. در مجموع کریپتو بولت معتقد است نیمه دوم اکتبر باید نزولی باشد و کف قیمت بیت کوین را بین 19,000 تا 21,000 دلار تخمین می‌زند.

ریسک «توزیع مجدد» بیت کوین

اما فقط کریپتو بولت نیست که فکر می‌کند نزول قیمت بیت کوین هنوز تمام نشده است. ژائو ودسون (Joao Wedson)، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت معاملاتی Dominando Cripto، چند روز پیش در مقاله‌ای عملکرد بیت کوین را بین سال‌های 2020 و 2022 مقایسه کرد. ودسون می‌گوید بین سال‌های 2020 و 2022، بیت کوین افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرد، به بالاترین قیمت تاریخ خود رسید و توجه جهانی را به خود جلب کرد. اما به دنبال آن اصلاح قیمت اتفاق افتاد که این ارز دیجیتال را به سطوح قیمتی پایین‌تری برگرداند.

اکنون در سال 2023، ما بار دیگر شاهد افزایش بیش از 100 درصدی بیت کوین هستیم که باعث جلب توجه سرمایه گذاران نهادی و خرد شده است. با این وجود، اخیرا بازار دچار نوسانات قابل توجه و یک روند نزولی شده است. حال سوال است که آیا شاهد تکرار چرخه قبلی خواهیم یا خیر. ودسون می‌گوید در صورت تکرار تاریخ، سطوح زیر 20,000 دلار ممکن است دوباره اتفاق بیفتد.

ودسون تارگت 19,500 دلار را برای قیمت بیت کوین پیش‌بینی می‌کند و می‌گوید این قیمت می‌تواند منجر به فاد و اخبار منفی در فضای ارزهای دیجیتال شود. علاوه بر این، امکان «توزیع مجدد» وجود دارد. در بازار ارزهای دیجیتال، توزیع مجدد به شرایطی اشاره داد که قیمت به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد، اما نهادها و سازمان‌ها که روی قیمت‌های پایین مقدار زیادی بیت کوین خریده‌اند، شروع به فروش می‌کنند که باعث کاهش قیمت و ایجاد فضای عدم اطمینان در بازار می‌شود.

رپورتاژ

احساسات صعودی در مورد بیت کوین

همه تحلیلگران با این سناریوهای نزولی موافق نیستند. تحلیلگر معروف دیگری به نام کریپتوکان (Cryptocon) می‌گوید نمودارها نشان می‌دهد قیمت بیت کوین می‌تواند به کف خود برسد اما شاید این فرصت دیگری برای افراد باهوش باشد تا قبل از اینکه قیمت‌ها بالا برود، شروع به جمع کردن بیت کوین کنند. او می‌گوید اندیکاتور آسیلاتور نهایی (UO) نشان می‌دهد که بیت کوین در «کف چرخه‌ای» خود قرار دارد و افزود که برای اولین بار این اندیکاتور در تایم فریم دو هفته‌ای به منطقه پایین چرخه رسیده است. کریپتوکان می‌گوید بیت کوین در حال حاضر در همان منطقه‌ای قرار دارد که در انتهای سال 2022 در آن یک ناحیه حمایت پیدا کرد و به دنبال آن جهش شدید سه‌ماهه اول سال 2023 را تجربه کرد.

کریپتوکان معتقد است اگر این عملکرد تکرار شود «بیت کوین آخرین فرصت انباشت را به معامله‌گران می‌دهد» اما «بیشتر مردم این فرصت را با نگرانی در مورد اقتصاد کلان هدر می‌دهند». شرایط کنونی اقتصاد کلان مستعد دور دیگری از افزایش نرخ بهره، به ویژه در آمریکا است. اگرچه فدرال رزرو در جلسه گذشته خود نرخ بهره را تغییر نداد، اما نگرانی‌هایی در مورد شرایط سیاسی مرتبط با جنگ که سال 2022 باعث سقوط بازار کریپتو شد، وجود دارد.

اینکه آیا این پیش بینی او دقیق است یا نه بستگی به این دارد که قیمت بیت کوین در چند روز آینده چه عملکردی داشته باشد. با این وجود، از زمانی که Cryptocon تحلیل خود را ارائه کرد، قیمت BTC تقریبا 4 درصد افزایش یافته است.

آیا قیمت بیت کوین به 32,000 دلار باز می‌گردد؟

در زمان نوشتن این مقاله (13 مهر 1402)، بیت کوین با قیمت 27,500 دلار دست به دست می‌شود که بیش از 12 درصد افزایش نسبت به پایین‌ترین سطح ماه سپتامبر را نشان می‌دهد. سه ماهه چهارم سال 2023 شروعی قوی داشته اما مشخص نیست که آیا خریداران خوش‌بین بیت کوین مومنتوم لازم برای فشار بیشتر را دارند یا خیر.

نمودار معاملات روزانه نشان می‌دهد که بیت کوین همچنان در داخل کندل نزولی 17 آگوست معامله می‌شود. این کندل با حجم معاملات بالای خود علامت نزول بازار بود. از دیدگاه تحلیل حجم، وضعیت همچنان نزولی است.

علیرغم اینکه برخی تریدرها انتظار بالا رفتن قیمت در روزهای آینده را دارند، باید یک کندل قوی بالای کندل 17 آگوست ثبت شود و حجم معاملات افزایش یابد تا زیان‌های اواسط آگوست را به طور کامل جبران کند. چنین حرکتی احتمالا سناریو نزولی را لغو می‌کند و ممکن است زمینه را برای صعود تا 30,000 دلار و 32,000 دلار فراهم کند.

سخن پایانی

اگرچه قیمت‌ها افزایش یافته‌اند، اما احساسات بازار در مورد کف قیمت بیت کوین به دو دسته تقسیم شده است. برخی بازگشت اخیر را موقتی می‌دانند و کف قیمت 19 تا 21 هزار دلار را پیش بینی می‌کنند. برخی دیگر آن را نشانه یک بازگشت روند پایدار می‌دانند. عملکرد بیت کوین و سطوح حمایت آن در روزهای آینده تعیین می‌کند کدام گروه درست می‌گویند.

نوشته‌های مرتبط