4 نکته مهم درباره تاثیر تجسم و تخیل در زندگی واقعی

تجسم و تخیل نوعی فعالیت است – کاری که همه‌ی ما همیشه انجام می‌دهیم. ما چیزهایی را که آرزو می‌کنیم در زندگی داشته باشیم، تجسم می‌کنید، یا به عبارت صحیح‌تر، در ذهن‌مان رویاپردازی یا خیال‌بافی می‌کنیم. ما هر آن‌چه را آرزو می‌کنیم داشته باشیم یا به دست بیاوریم، به صورت تصاویر ذهنی در مغزمان همیشه همراه داریم – البته، همین مسئله برای تصاویر ذهنی چیزهایی که از آن‌ها ترس داریم نیز صدق می‌کند. ما دائما تجسم می‌کنیم – خواه از این مسئله آگاه باشیم، خواه نباشیم. این فعالیت تجسم و تخیل در زندگی واقعی روزانه‌‌ی همه‌ی آدم‌ها دارد.

هر چه درباره‌ی نحوه‌ی لباس پوشیدن‌تان در محل کار، در یک مهمانی یا در کنار ساحل، در ذهن‌تان به آن فکر یا برای آن برنامه‌ریزی می‌کنید، قدرت تخیل‌تان در آن نقش دارد. شما از قدرت تخیل‌تان برای تجسم خودتان در لباسی که به آن فکر کرده‌اید، استفاده می‌کنید.

الف. وقتی تصمیم می‌گیرید به مکانی آشنا بروید، مثلا محل کارتان، فروشگاه مواد غذایی، یک مرکز خرید، یا خانه‌ی یکی از دوستان‌تان، مکان مورد نظر و مسیر رفتن به آن‌جا را در ذهن‌تان مشاهده می‌کنید – البته، به صورت ناخودآگاه.

ب. پیش از رفتن به مکانی که تاکنون در آن‌جا نبوده‌اید، مسیر خود را در ذهن‌تان برنامه‌ریزی می‌کنید. چگونه این کار را انجام می‌دهید؟ از قدرت تخیل و توانایی تجسم استفاده می‌کنید. شما جاده‌ها و خیابان‌هایی را که باید از آن‌ها عبور کنید، در ذهن‌تان تجسم می‌کنید. شما مسیرتان را به کمک تجسم برنامه‌ریزی می‌کنید.

پ. هنگام پیدا کردن یک راه‌حل برای مشکلات نیز از قدرت تخیل‌تان استفاده می‌کنید. شما صرفا تمام سناریوهای ممکن را در ذهن‌تان مجسم می‌کنید.

ت. وقتی چیزی شما را ناراحت می‌کند، معمولا این موقعیت ناراحت‌کننده را به وسیله‌ی چشم ذهن‌تان مشاهده می‌کنید، و شاید حتی گویی که در موقعیت واقعی حضور دارید، احساس ناراحتی می‌کنید.

ث. فرض کنید فردی از شما می‌پرسد چگونه به یک آدرس خاص برود. شما مسیر را شرح می‌دهید، و هم‌زمان، آن را در ذهن‌تان، در تخیل‌تان مشاهده می‌کنید.

هر وقت تصمیم‌ دارید یک کیک بپزید، یک شلوار نو بخرید، دکوراسیون خانه‌تان را عوض کنید، ماشین جدید بخرید، برای تعطیلات‌تان برنامه‌ریزی کنید، یک داستان تعریف کنید، وسیله‌ای را در خانه تعمیر کنید، یا درباره‌ی فیلمی که دیده‌اید صحبت کنید، تخیل و تجسم‌تان را به کار می‌گیرید.

شما به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه هر کاری را که می‌‌خواهید انجام بدهید، در ذهن‌تان تخیل می‌کنید. گام‌هایی را که باید بردارید، در ذهن‌تان مشاهده می‌کنید، و گاهی اوقات، حتی بر اثر تجسم یک موقعیت خاص احساس لذت، شادی، یا ناراحتی می‌کنید.

تاثیر تجسم و تخیل در زندگی واقعی

۱. خیال‌بافی نیز نوعی تجسم است

خیال‌بافی یا خیال‌پردازی چه‌طور؟ اصلا خیال‌بافی چیست؟ تصور صحنه‌ها و رفتارها مانند یک فیلم در ذهن انسان‌. هنگام خیال‌پردازی، این خیالات در ذهن‌مان کاملا واقعی به نظر می‌رسند. شاید دائما این خیالات را در ذهن‌مان مرور کنیم، به این خاطر که از آن‌ها لذت می‌بریم.

اگر خیالاتی را در یک دوره‌ی زمانی دائما در ذهن‌مان تکرار کنیم، این تصویر ذهنی درون ذهن‌مان حک خواهند شد؛ به تدریج باورمان‌ می‌شود که این خیالات می‌توانند به واقعیت تبدیل شوند، و کم‌کم شروع به جستجوی راه‌هایی برای تحقق آن‌ها خواهیم کرد.

خیالات‌مان می‌توانند به واقعیت تبدیل شوند، به خصوص وقتی هیجان‌ها و تمایلات قدرتمندی پشت آن‌ها وجود داشته باشند؛ زیرا این هیجان‌ها می‌توانند انگیزه‌ی لازم را برای دست به کار شدن برای تحقق این خیالات برای‌مان ایجاد کنند.

باید مراقب چیزهایی که در تخیلات‌تان می‌گذرند، باشید. وقتی خیالات مثبت به واقعیت تبدیل شوند، می‌توانند زندگی‌تان را بهبود ببخشند. با وجود این، این خیال‌ها گاهی اوقات ممکن است درباره‌ی رویدادهای ناخوشایند، مشکلات، دردسرها، و خودخوری‌های‌مان باشند. اگر آنها را دائما در ذهن‌مان تکرار کنیم، آن‌ها نیز ممکن است به واقعیت تبدیل شوند، و پیامدهای ناخوشایند و ناراحت‌کننده‌ای به همراه داشته باشند.

تلاش کنید آگاهی و تسلط بیش‌تری بر خیال‌پردازی‌های‌تان داشته باشید، و به ذهن‌تان اجازه ندهید درباره‌ي چیزهای نامطلوب و هر آن‌چه باعث ناراحتی‌تان می‌شوند، خیال‌پردازی کند.

تجسم خلاق: ۱۰ دلیل که چرا تصورات ذهنی تان واقعیت پیدا می کند

۲. آن‌چه تجسم می‌کنیم بر نگرش، روحیه، و شرایط ذهنی‌مان تاثیر می‌گذارد

باید درباره‌ی هر آن‌چه وارد ذهن‌تان می‌شود، بسیار محتاط و دقیق باشید. افکار مانند مهمان‌هایی هستند با ذهن‌تان ملاقات می‌کنند. آن‌ها احساساتی مثبت یا منفی به همراه خود می‌آورند. آیا شما اجازه می‌دهید هر کسی وارد خانه‌تان شود، حتی آدم‌هایی که نمی‌شناسیدشان؟ مسلما این کار را نمی‌کنید. همین مسئله نیز درباره‌ی افکارتان نیز صدق می‌کند.

وقتی افکاری مشابه‌ای مرتبا وارد ذهن‌تان می‌شوند، آن‌ها برای همیشه در وجودتان مقیم می‌شوند.

ذهن شما مثل همان خانه‌ی شخصی شما است. باید مراقب باشید چه کسانی واردش می‌شوند. این کار ممکن است برای یک فرد مبتدی آن‌چنان آسان نباشد، ولی با کمی اصرار و مداومت، می‌توانید توانایی‌تان را بهبود ببخشید و خودتان تصمیم بگیرید چه افکاری وارد ذهن‌تان شوند و از ورود چه افکاری باید جلوگیری کنید.

شما باید مراقب افکاری و تصاویری ذهنی که مغزتان را اشغال می‌کنند، باشید – به خصوص، آن‌هایی که با احساسات عمیق‌تان در ارتباط هستند؛ زیرا آن‌ها بالاترین قدرت و بیش‌تری تاثیرگذاری را دارند.

احساسات به افکارتان قدرت می‌دهند. هر چه احساسات‌تان قوی‌تر باشند، افکارتان نیز قوی‌تر، و تاثیرات آن‌ها بر شما شدیدتر هستند.

رپورتاژ

به همین خاطر نیز باید افکار مثبت و شاد را انتخاب، و افکار منفی و ناراحت‌کننده را رد کنید.

۳. از تجسم و تخیل برای بهبود زندگی‌تان استفاده کنید

آیا عملا امکان دارد بتوان از تجسم، تخیل، و خیال‌پردازی برای بهبود زندگی استفاده کرد؟

بله، امکان دارد؛ از طریق فرایند تجسم خلاق و قانون جذب.

تجسم خلاق فرایندی است که از طریق آن، تجسم تصاویری در ذهن از طریق قوانین ذهنی و طبیعی به صورت فیزیکی و مادی متجلی می‌شوند.

تجسم و انتظار وقوع یک رویداد، انجام یک عمل، یا وجود یک شی چیزی فراتر از تخیل صرف است؛ این یک عملِ خلقت است – انجام یک خیال‌پردازی کنترل‌شده.

وقتی خیال‌پردازی می‌کنیم، به ذهن‌مان اجازه می‌دهیم به هر جایی که می‌خواهد برود؛ ولی از طریق تجسم خلاق، ما خودمان فرمان ذهن‌مان را به دست می‌گیریم و تخیل‌مان را به جایی که می‌‌خواهیم هدایت می‌کنیم. به همین خاطر نیز این تخیل کنترل‌شده است، نه تخیل سرکش.

تصمیم می‌گیریم بخواهیم چه چیزی واقعا اتفاق بیفتد، آن را با تمرکز، ایمان، و اراده تجسم می‌کنیم، و نیروهای عظیمی را به عمل وا می‌داریم. تجسم خلاق یک ابزار قدرتمند است که باید بدانیم چگونه آن را به شکل صحیح و مثبت به کار ببریم.

افکاری که از ذهن‌مان عبور می‌کنند، واقعیت زندگی‌مان را می‌سازند. از طریق تمرین و آموزش، می‌توانید نحوه‌ی پذیرش، تفکر، و تجسم تنها افکار مثبت را بیاموزید، و به این ترتیب، شادی، موفقیت، سلامتی، و عشق را به زندگی‌تان جذب کنید.

۴. چگونه از طریق تجسم بتوانیم واقعیت جدیدی را خلق کنیم

الف. آیا می‌خواهید واقعیت زندگی‌تان را تغییر دهید؟
ب. آیا آرزو می‌کنید ای کاش بخشی از زندگی‌تان جور دیگری بود؟‌
پ. آیا دل‌تان شغل، پول، یا دوست می‌خواهد؟

تحقق همه‌ی این‌ها با کمک تخیل و قانون جذب امکان‌پذیر است.

برای استفاده‌ی موثر از قدرت‌های تخیل و تجسم، نیازی به طلسم و آیین نیست.

احتمالا از این فرایند استفاده کرده باشید – ولی بدون آن‌که بدانید چه کار می‌کنید؛ زیرا این یک فرایند ساده و طبیعی است.

هر آن‌چه به دست آورده‌اید، نتیجه‌ی تفکر، تجسم، و خیال‌پردازی مستمر است.

قدرت فکر، تخیل، هیجان‌ها، و اراده‌ی قوی، همگی از عناصر مهم موفقیت هستند.

هرگاه ذهن‌مان را بر یک فکر خاص متمرکز کنیم و هیجان‌ها و احساسات را به آن بیفزاییم، قطعا می‌توانیم یک جادو ذهنی به راه بیندازیم.

افکار قوی و غالب‌مان تاثیر مستقیمی بر محیط و آدم‌های اطراف‌مان دارند. از برخی جهات، همه‌ی ما جادوگر هستیم؛ با این حال، آدم‌های اندکی از این قدرت جادویی آگاه هستند و از این قدرت به شکل آگاهانه استفاده می‌کنند.

برای استفاده‌ی آگاهانه از قدرت تخیل‌تان و رسیدن به نتایج مطلوب، لازم است از برخی قوانین ذهنی پیروی، و از برخی تکنیک‌های تجسمی استفاده کنید. این کار کاملا ساده و بدون پیچیدگی است. با استفاده از این قدرت‌های ذهنی می‌توانید تغییراتی را در زندگی‌تان اعمال کنید و آن را بهبود ببخشید. از این قدرت‌ها می‌توانید برای مسائل ساده و هم‌چنین برای اهداف بزرگ‌تان استفاده کنید.

نویسنده‌ای به نام رمز ساسون سال‌ها درباره‌ی این موضوع مطالعه کرده و کتابی در این زمینه نوشته است که در آن، به زبان روان و ساده، توضیحاتی را درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از این قدرت‌های ذهنی برای تحقق اهداف و کارهای مختلف ارائه داده است. نام این کتاب که “‌تجسم کن و به آرزوهای‌ات برس‌”‌ است، تمام اطلاعات و توصیه‌های مورد نیازتان را به همراه مثال‌ها و راهنمای گام به گام برای‌تان فراهم کرده است.

“‌هرگز خیال و رویایی در ذهن‌تان شکل نمی‌گیرد، مگر آن‌که قدرت تحقق آن نیز درون‌تان وجود داشته باشد. با وجود این، شما باید برای تحقق آن تلاش کنید.‌‌”‌ – ریچارد باخ

“‌حتی اگر نتوانید با یک بشکن زدن آرزوهای‌تان را به واقعیت تبدیل کنید، هر روز می‌توانید در مسیر آرزوهای‌تان سفر کنید، و فاصله‌ی بین خود و آن‌ها را کم‌تر کنید.‌” – داگلاس پاگلز

“‌هرگز آرزوهای‌تان را رها نکنید. اگر مصمم باشید و به آرزوهای‌تان ایمان داشته باشید، به جای رها کردن آن، به موفقیت خواهید رسید.‌”‌ – کاترین پالسیفر

 

نوشته‌های مرتبط