کاردانو چیست: 4 نکته درباره ارز دیجیتال کاردانو (ADA)

کاردانو (ADA) یک پلتفرم بلاک چین نسل سوم و غیر متمرکز با گواه اثبات سهام است. با این‌که کاردانو از لحاظ ویژگی و کاربرد شباهت‌هایی با سایر پلتفرم‌های بلاک چین نظیر اتریوم دارد، خود را از طریق تعهد به تحقیقات علمی با بازنگری دقیق – به عنوان اجزای اصلی برای به‌روزرسانی این پلتفرم – با دیگر پلتفرم‌ها متمایز کرده است.

سه سازمان مسئول توسعه‌ی کاردانو هستند: IOHK، بنیاد کاردانو، و EMURGO. دو سازمان نخست بنیاد غیر انتفاعی و سومین سازمان یک نهاد تجاری است. IOHK که مسئول ایجاد کاردانو است، به منظور پژوهش و بررسی به‌روزرسانی‌های این پلتفرم – پیش از پیاده‌سازی و با هدف کسب اطمینان از توسعه‌پذیری آن – با یک گروه دانشگاهی از سراسر جهان همکاری می‌کند.

کاردانو یک بلاک چین و پلتفرمی برای قراردادهای هوشمند است که رمز ارز آن “‌ada‌” نام دارد.

کاردانو محصولاتی را برای مدیریت هویت و قابلیت پیگیری محصولات منتشر کرده است.

کاردانو از اوروبروس – یک الگوریتم گواه اثبات سهام – برای ایجاد بلاک‌ها و اعتبارسنجی تراکنش‌های موجود در این بلاک چین استفاده می‌کند.

۱. کاردانو چیست؟

چارلز هاسکینسن، یکی از بنیانگذاران اتریوم، در ۲۰۱۵ شروع به توسعه‌ی کاردانو کرد و این پلتفرم را در ۲۰۱۷ راه‌اندازی کرد. کاردانو به عنوان جایگزینی برای اتریوم معرفی شد. هر دوی این پلتفرم‌ها دارای کاربردها مشابه‌ای از قبیل قراردادهای هوشمند هستند و هدف از آن‌ها ایجاد یک سیستم مرتبط و غیر متمرکز است. کاردانو خود را به عنوان نسخه‌ی به‌روز شده‌ی اتریوم و یک پلتفرم نسل سومی، بالاتر از گواهی‌نامه‌های نسل دومی اتریوم، معرفی کرد. هم‌چنین، این پلتفرم بلاک چین می‌خواهد به کشورها و مناطق محروم از سیستم بانکی، خدمات بانکی ارائه دهد.

کاربرد اصلی کاردانو مدیریت هویت و ایجاد قابلیت پیگیری محصولات است. کاربرد نخست این پلتفرم می‌تواند شامل تسهیل‌ و آسان‌سازی فرایندهای لازم برای جمع‌آوری داده‌ها از منابع متعدد باشد. دومین کاربرد این پلتفرم، یعنی ایجاد قابلیت پیگیری محصولات، نیز به پیگیری و حسابرسی فرایندهای تولید یک محصول از ابتدا تا تکمیل کالاها، و به طور بالقوه، و حذف بازار کالاهای تقلبی مربوط می‌شود.

“‌ada‌”‌ رمز ارز کاردانو است و نام آن از روی آیدا لاولیس (Ada Lovelace)، کنتس و ریاضی‌دان قرن نوزدهم انگلیس برداشته شده است؛ وی به عنوان نخستین برنامه‌نویس کامپیوتری شناخته می‌شود.

۲. محصولات کاردانو

سازمان‌های پشتیبان کاردانو سه محصول عرضه کرده‌اند: آتالا پریسم (Atala PRISM)، آتالا اسکن (Atala SCAN)، و آتالا تریس (Atala Trace). نخستین محصول به عنوان ابزاری مدیریت هویت بازاریابی شده است که برای فراهم کردن دسترسی به خدمات کاربرد دارد. برای مثال، از این محصول برای تایید گواهی‌نامه‌ها جهت افتتاح حساب بانکی یا واجد شرایط بودن برای دریافت کمک‌های دولتی استفاده می‌شود. از دو محصول دیگر نیز برای پیگیری مسیر حرکت محصول در زنجیره‌ی تامین استفاده می‌شود.

هم‌چنین، کاردانو در حال ایجاد یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که به عنوان یک پلتفرم باثبات و امن برای ایجاد اپلیکیشن‌های غیر متمرکز تجاری کاربرد دارد. در آینده‌ی نزدیک، تیم کاردانو قصد دارد جهت مدیریت توسعه و انجام پروژه‌ها از یک سیستم دموکراتیک مبتنی بر حاکمیت زنجیره‌ای به نام پروژه‌ی کاتالیست استفاده کند. هم‌چنین، این تیم جهت تامین هزینه‌های آینده‌ی با استفاده از پروژه‌ی کاتالیست، سیستم مدیریت خزانه‌اش را بازسازی خواهد کرد.

رپورتاژ

۳. ملزومات کاردانو

قلب هر پلتفرم بلاک چین الگوریتمی است که از آن برای ایجاد بلاک‌ها و اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کند. کاردانو از اوروبروس استفاده می‌کند – الگوریتمی که برای استخراج بلاک‌ها از پروتکل گواه اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند. این پروتکل به منظور کاهش و به حداقل رساندن مصرف انرژی در حین فرایند تولید بلاک طراحی شده است. این پروتکل با برطرف کردن نیاز به قدرت هش، یا منابع عظیم محاسباتی که برای کارکرد الگوریتم گواه اثبات کار (PoW) مورد استفاده‌ی بیت کوین ضروری است، می‌تواند مصرف انرژی را به حداقل برساند.

در سیستم گواه اثبات سهام کاردانو، استیکنیگ (staking) یا سهام‌گذاری ظرفیت کامپیوترهای متصل به شبکه (یا گره‌ها) را برای ایجاد بلاک‌های جدید تعیین می‌کند. سهام هر گره معادل میزان ada، رمز ارز کاردانو، موجود در آن گره، برای یک مدت طولانی است.

اوروبروس چگونه کار می‌کند

به طور کلی، نحوه‌ی کارکرد اوروبروس به ترتیب زیر است. این الگوریتم زمان واقعی یا زمان فیزیکی را به دوره‌هایی تقسیم می‌کند که همین دوره‌ها نیز از اسلات‌ها یا دوره‌های زمانی ثابت تشکیل می‌شوند. اسلات‌ها مانند شیفت‌های کاری در یک کارخانه هستند. در حال حاضر، یک دوره‌ی زمانی پنج روز طول می‌کشد، و یک اسلات یک ثانیه؛ ولی این ارقام قابل تنظیم هستند و پس از یک پیشنهاد به‌روزرسانی ممکن است تغییر کنند. دوره‌های زمانی به صورت دایره‌ای کار می‌کنند؛ وقتی یکی به پایان می‌رسد، دیگری آغاز می‌شود.

هر اسلات دارای یک رهبر اسلات است که از طریق یک سیستم بخت‌آزمایی یا “‌لاتاری‌”‌ انتخاب می‌شود. در این سیستم، هر چه سهام بیش‌تر باشد، شانس بردن لاتاری بیش‌تر است. رهبران اسلات مسئول وظایف زیر هستند:

  • اعتبارسنجی تراکنش‌ها
  • ایجاد بلاک‌های تراکنش
  • افزودن بلاک‌های جدید به بلاک چین کاردانو

اوروبروس از تعداد اندکی از دارندگان ada می‌خواهد آنلاین باشند و به حفظ اتصال مناسب شبکه کمک کنند. این الگوریتم به منظور کاهش بیش‌تر مصرف انرژی، حاوی مفهوم استخرهای سهام (stake pools) است. دارندگان ada می‌توانند خودشان را در استخرهای سهام سازمان‌دهی کنند و تعدادی را برای نمایندگی استخر در حین اجرای پروتکل انتخاب کنند؛ به این ترتیب، مشارکت در آن و اطمینان از ایجاد بلاک جدید حتی در صورت آفلاین بودن برخی از آن‌ها به سادگی انجام می‌شود.

۴. مسائل مربوط به استخراج یا ماینینگ

استخر سهام یک کامپیوتر یا گره‌ی سرورِ قابل اعتماد است که متعهد می‌شود از طرف دارندگان ada سهیم در این فرایند، پروتکل را به صورت بیست و چهار ساعته اجرا کند. استخرهای سهام سهم ترکیبی انواع مختلفی از سهامداران را در یک بدنه‌ی واحد نگه می‌دارند و مسئول پردازش تراکنش‌ها و تولید بلاک‌های جدید هستند.

مشوق‌های اقتصادی برای ماینرها جهت شرکت در شبکه و ایجاد بلاک‌های جدید در یک سیستم گواه اثبات کار (PoW) پاداش‌هایی هستند که به صورت رمز ارز و کارمزد تراکنش به آن داده می‌شوند. اوروبروس پاداش‌ها را در هر دوره‌ي زمانی جمع‌آوری می‌کند و آن‌ها را میان استخرهای سهام و سهامداران توزیع می‌کند. هر یک از سهامداران بر اساس نسبت سهمی که در هر دوره‌ی زمانی برای کمک به شبکه استفاده کرده‌اند، پاداش دریافت می‌کنند؛ به این معنی که هر چه سهم‌تان بیش‌تر باشد، پاداش بیش‌تری دریافت خواهید کرد.

سرمایه‌گذاری در رمز ارزها و سایر کوین‌هایی که برای اولین بار عرضه می‌شوند (ICO) به شدت پرریسک و تخمینی است، و این مقاله نه از طرف سایت بازده و نه از طرف نویسنده، به شما توصیه نمی‌کند در رمز ارزها یا سایر کوین‌هایی که برای اولین بار عرضه می‌شوند، سرمایه‌گذاری کنید. از آن‌جا که شرایط آدم‌ها با یکدیگر متفاوت است، پیش از اتخاذ هرگونه تصمیم مالی باید همیشه با یک متخصص مطمئن مشورت کنید. سایت بازده درباره‌ی دقت اطلاعات موجود در این مقاله از لحاظ محتوا و زمان ضمانت نمی‌کند.

 

نوشته‌های مرتبط