۴ نکته طلایی برای شروع کسب و کار در ارمنستان

در این نوشتار همه ی جوانب شروع کسب و کار در ارمنستان شامل مزایای شروع یک کسب کار، تفاوت های انواع شرکت ها، رویه ها و هزینه های تاسیس شرکت و نرخ مالیات در ارمنستان بررسی خواهند شد. با سایت بازده در ادامه همراه باشید.

موقعی که یک کسب و کار را شروع می‌کنید، سوای خودِ طرح، باید به جنبه‌های قانونی هم نگاهی داشته باشید. آیا چیزی که می‌خواهید ثبت کنید یک شرکت است یا کارآفرینی خصوصی؟ آیا این شرکت  LLC (شرکت مسئولیت محدود)، CJSC (شرکت سهامی)،  OJSC، است یا شرکت سهامی عام؟ هر دوی سازمان‌های تجاری و غیر تجاری باید ثبت شوند. می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید یا وکیلی را برای ثبت شرکت‌تان مامور کنید.

۱. مزایای شروع یک کسب و کار در ارمنستان

شروع کسب و کار در هر کشوری مزایا و معایب بسیاری دارد. راه اندازی کسب و کار در ارمنستان، قوانین بیشتر به سمت مزایا متمایل است. ثبت شرکت اغلب کمتر از یک روز کاری طول می‌کشد. هزینه‌های ثبت پایین هستند. هیچ الزام سرمایه‌ای حداقلی برای شروع یک کسب و کار وجود ندارد. در طول سال الزامات گزارشگری کمی وجود دارد. معافیت‌های مالیاتی برای تشکیلات اقتصادی کوچک و متوسط وجود دارد، و عموما نرخ مالیات بر کسب و کارها پایین است. برای مدیران یا کارکنان محلی هیچ الزامی وجود ندارد، و همین طور احتیاج به هیچ ارتباطات بانکی نیست. محدودیت‌های ملیتی وجود ندارد، و همین طور نیازی به سهامدار محلی نیست. به علاوه، شبکه‌ی قابل توجهی از معاهدات مالیات مضاعف با ۴۱ کشور وجود دارد و همچنین توافق تجارت آزاد بازار بزرگی برای کار کردن در ارمنستان به وجود می‌آورد. در مناطق آزاد تجاری معافیت مالیات بر درآمد،، سود و مالیات املاک و همین طور معاوفیت‌های VAT وجود دارد. بر سرمایه‌گذاری خارجی و مالکیت، ارز خارجی، یا بازپرداخت سود هیچ محدودیتی وجود ندارد.

۲. تفاوت‌های تاسیس شرکت

LLC

یک LLC یا شرکت مسئولیت محدود، معمولا در ارمنستان بنگاه‌های کوچک و متوسط (SMEs) هستند. هیچ سرمایه‌ی سهامی حداقلی مورد نیاز نیست، سهامداران فقط به اندازه‌ی سرمایه‌گذاری‌شان مسئول هستند، دست کم یک سرمایه گذار باید دخیل باشد و جلسات سهامداران باید سالانه در زمانی مشخص و از قبل اعلام شده برگزار شود و آراء مکتوب باشند. مدیر نیازی نیست سهامدار باشد یا شهروند ارمنستانی باشد، در حالی‌که هیئت مدیره اختیاری است. سهامدار می‌تواند هر زمان که خواست از شرکت خودش را خارج کند و ارزش سهامی را که دارد دریافت کند. اگر مدیر شرکت شخصی خارجی است که به مدتی طولانی‌تر از زمان مجاز ویزایش در ارمنستان خواهد ماند، باید اقامت موقت بگیرد. فرد می‌تواند با ویزای معمولی بدون اجازه‌ی کار فعالیت کند، اما فقط تا زمانی که مدت ویزای او اجازه می‌دهد، و نه حتی یک روز بیشتر. در چنین مواردی، اقامت، موقت یا دائم، باید درخواست شود.

JSC

در حالی که در ارمنستان شرکت سهامی به لحاظ عملکرد شبیه به شرکت مسئولیت محدود است، تفاوت‌های مشخصی در جزئیات مالکیت، استراتژی خروج و مدیریت بین‌ آن‌ها وجود دارد. سرمایه‌ی سهامی را می‌توان به صورت عام یا دلخواه، سهام با حق رای یا سهام بی‌ حق رای ارائه کرد، دست کم به یک سرمایه‌گذار نیاز است، و سهامداران فقط تا حدی مشارکت‌های‌شان مسئولیت دارند، در حالی که جلسه‌ی سالانه می‌تواند هرجایی در جهان برگزار شود و توسط یک نماینده/وکیل ارائه شود. در شرکت‌هایی با بیش از ۵۰ سهامدار، هیئت مدیره شامل دست کم ۳ شخص می‌شود. در هر دو مورد LLC و JSC ، حساب سالانه نیاز است، من جمله گزارش سالانه، ترازنامه، و حساب سود/زیان، که همه در جلسه‌ی سهامداران ظرف شش ماه از پایان سال مالی تصویب شده باشند. شرکت‌های بازرگانی عمومی به لحاظ حسابداری سالانه قوانین جداگانه‌ای دارند، در حالی که شرکت‌های بزرگتر با حجم معاملات بیش از ۱ میلیارد از الزامات پرونده سازی و انتشاراتی بیشتری برخوردارند.

۳. رویه‌ها و هزینه‌های تاسیس شرکت در ارمنستان

کار را با ثبت شرکت در دفتر ثبت کشوری برای اشخاص حقوقی در ایروان آغاز کنید. این کار هیچ هزینه‌ای ندارد و Business Entry One-Stop Shop از طریق وزارت دادگستری در ۲۰۱۱ تاسیس شد. رزرو نام، ثبت کسب و کار و شماره شناسایی مالیات (TIN) همه در اینجا صادر می‌شوند.  TIN توسط اداره‌ی ثبت ملی صادر می‌شود. میزان بیشینه‌ی زمانی که انجام آن طول می‌کشد ۳ روز کاری است.

ثبت الکترونیکی نیز در www.e-register.am/am/  ممکن است و بر محبوبیت آن افزوده می‌شود، اما به یک امضاء الکترونیکی نیز نیاز دارید. همچنین این سایت به شما اجازه می‌دهد با استفاده از نام شخص یا شرکت جستجوهایی انجام دهید. برای افتتاح یک LLC یا JSC هیچ حق الزحمه‌ای وجود ندارد مگر آنکه یک سازمان غیر انتفاعی یا شعبه‌ای از یک شرکت باشد.

به منظور ثبت شرکت‌ و راه اندازی کسب و کار در ارمنستان، اطلاعات لازم عبارتند از:

متقاضیان اسناد کمی دارند که ممکن است نیاز باشد، هرچند تقریبا همه را می‌توان در اداره‌ی ثبت فراهم کرد:

– نام شرکت

رپورتاژ

– فهرست شرکا یا مالکان

– مدیر شرکت

– نشانی ثبت

– مقدار سرمایه‌ی ثبتی

– فرم ثبت که شامل اطلاعاتی از سهامداران و مدیران مسئول می‌شود.

– قطعنامه‌ی سهامدار

– سرمایه‌ی اولیه شرکت

– تایید پرداخت هزینه‌ی سرشکن شده‌ی دولتی

– اطلاعات شخصی درباره‌ی رئیس هیئت اجرایی من جمله شماره‌ی کارت ملی و پاسپورت

– گواهی مالکیت سودمند، که به مالکان بهره‌مند از شرکت گواهی می‌دهد، تا اطلاعات‌شان را برای بانک مرکزی ارمنستان افشاء کنند.

نام شرکت را به عنوان علامت تجاری بگذارید. در ارمنستان، می‌توانید هر نامی را برای شرکت انتخاب کنید مادامی که قبلا توسط دولت ثبت نشده باشد. علامت تجاری گذاشتن لایه‌ی اضافه‌ای به حفاظت قانونی از برندتان می‌افزاید.

۴. نرخ مالیات در ارمنستان

برای شرع کسب و کار در ارمنستان بایستی اطلاعاتی درخصوص نرخ مالیات در این کشور داشته باشید. ارمنستان یک نرخ مالیات شرکتی ثابت (یکسان) ۲۰٪ با مبنای مالیات جهانی دارد. این در مورد هم شرکت‌های بومی و شعبه‌های‌شان یا شرکت‌های وابسته‌ی شرکت‌های خارجی صدق می‌کند. مالیات بر گردش مالی نیز وجود دارد که ۱٪ از تجارت، ۳.۵٪ از تولید، و ۵٪ از تمام فعالیت‌های دیگر است. این اختیاری است. می‌توانید از بین مالیات بر گردش مالی و مالیا سود + VAT انتخاب کنید.

اگر اموال خودتان را از طریق کسب و کارتان به دست آورده‌اید، مالیات اموال و زمین نیز برای‌تان اعمال می‌شود.  اگر فروش سالانه‌تان از ۱۱۵ میلیون AMD بیشتر نباشد فقط می‌توانید  مالیات بر گردش مالی را انتخاب کنید. مالیات بر درآمد کارکنان ۲۴.۴٪ است بر ارقام ناخالص تا 120.000 AMD، که تا ۲۶٪ + ۲۹.۲۸۰ AMD تا ۲ میلیون AMD افزایش می‌یابد که یک بار دیگر نیز تا ۳۶٪ + ۵۱۸.۰۸۰ AMD برای حقوق‌های بالاتر از آن مقدار افزایش می‌یابد. این مبلغ را به همراه ۲۰٪ VAT به صورت آنلاین نیز می‌توان پرداخت کرد. طبق انتظار این ارقام از ژانویه به صورت جزئی با تغییراتی همراه شده‌اند.

راهنمای جامع نوشتن طرح کسب و کار یا بیزینس پلن

منبع repatarmenia
نوشته‌های مرتبط