نگهداری سیر: 7 راه برای نگهداری سیر به مدت طولانی تر

با نزدیک شدن به بهار، فصل سیر تازه آغاز می‌شود و کم‌کم بعد از پایان تابستان و با ورود به فصل سرما دیگر خبری از سیر تازه نیست. یعنی آن حبه‌های آبدار و تازه‌ی سفید رنگ با آن خطوط ارغوانی در باغچه‌ی خانه‌تان یا در فروشگاه‌های میوه و سبزی دیگر خودنمایی نمی‌کنند. چه خودتان در باغچه‌ی خانه سیر پرورش می‌دهید، چه هر سال مقدار زیادی سیر از فروشگاه خریداری می‌کنید، شاید مایل باشید از بهترین روش‌ها برای نگهداری سیر در مدت زمان طولانی‌تر آگاه شوید. تا انتهای این مقاله با سایت بازده همراه باشید، تا بتوانید کل سال را از این حبه‌های پرخاصیت و خوشمزه بهره‌مند شوید.

۱. نگهداری سیر در دمای اتاق

وقتی سیر را برای کاشت و تولید خریداری می‌کنید، از خرید بوته‌هایی که به نظر نرم یا آسیب دیده، یا در حال جوانه زدن هستند، خودداری کنید. (اگر در فصل مرطوب بهار و تابستان به سر می‌برید،‌ ممکن است حبه‌های سیر شروع به رشد کنند و باعث شوند بوته‌ها قبل از برداشت از وسط باز شوند). اگر قصد نگهداری طولانی مدت سیر را دارید، به دنبال حبه‌هایی باشید که هیچ آسیبی ندیده باشند.

ساده‌ترین راه برای نگهداری سیر در خانه،‌ استفاده از کیسه‌های مشبک یا سبدهای بزرگ حصیری است. بوته‌های سیری را که دارای ساقه‌های انعطاف‌پذیری هستند می‌توان به زیبایی به هم بافت و آویزان کرد. ولی اگر بوته‌های سیری را که دارای ساقه‌ی سفت هستند، ببافید، از هم متلاشی خواهند شد.

سیر در دمای بین ۱۵ الی ۱۸ درجه‌ی سانتی‌گراد و رطوبت متوسط به مدت طولانی دوام می‌آورد. همین مسئله نیز نگهداری از سیر تازه را در طول فصل زمستان دشوار می‌کند؛ هوای گرم و خشک بیش از اندازه‌ی داخل خانه‌ها در فصل زمستان باعث می‌شود بعد از گذشته یک یا دو ماه، حبه‌های سیر خشک و پلاسیده، و مانند سنگی داخل یک پوست کاغذی شوند. (اگر چنین اتفاقی برای‌ سیرهای‌تان افتاد، تنها کاری که می‌توانید بکنید این است که آن‌ها را به سرعت در سوپ سبزیجات مصرف کنید). ترفند دیگر این‌که سیرها را زیر یک گلدان سفالی بدون لعاب در یک کمد نگهداری کنید؛ به این ترتیب محفظه‌ای بسته‌ای ایجاد می‌کنید که در عین‌ حال، هوا نیز در آن جریان دارد و از فاسد شدن سیرها جلوگیری می‌کند.

آیا برای نگهداری از سیر در داخل گلدان برعکس شده فضای کافی در اختیار ندارید؟‌ راه‌های آسان دیگری نیز برای نگهداری سیر وجود دارند که طعم و بوی آن را از بین نمی‌برند.

۲. نگهداری سیر داخل یخچال

نگهداری از سیر در کشوی سبزیجات یخچال می‌تواند مشکل رطوبت را بر طرف کند. فقط حواس‌تان باشد، وقتی سیر را از محیط سرد یخچال بیرون می‌‌آورید، ظرف چند روز بعد از ماندن در دمای اتاق به سرعت جوانه می‌زند. (به همین خاطر نیز معمولا سیرهایی را که از فروشگاه خریداری می‌کنید، بعد از چند روز جوانه می‌زنند.) بنابراین، اگر از این روش برای نگهداری از سیر استفاده می‌کنید، فقط وقتی آن را از یخچال خارج کنید که می‌خواهید فورا آن را مصرف کنید. اگر سیرها جوانه زدند، بوته‌های سیر را داخل خاک گلدان بکارید و آن را روی طاقچه‌ی پنجره قرار دهید تا هم از زیبایی آن استفاده کنید و هم در آینده سیرهای تازه‌ای به دست بیاورید.

باقی‌مانده‌ی حبه‌های پوست کنده شده یا سیر خرد شده را می‌توانید به مدت دو هفته داخل ظرفی کوچک با درب محکم در یخچال نگه دارید، ولی این روش برای نگهداری طولانی مدت مناسب نیست. سیرهای خرد شده‌ای که می‌توانید در قوطی‌های شیشه‌ای از فروشگاه‌های مواد غذایی خریداری کنید، اسیدی شده‌اند تا به مدت چندین ماه قابل نگهداری و استفاده باشند، ولی تاکنون هیچ گونه دستورالعمل تایید شده‌ای برای انجام این کار در خانه یافت نشده است.

۳. نگهداری سیر در فریزر

می‌توانید سیر را منجمد کنید؛ با این‌ حال، برخی از آدم‌ها معتقدند سیر منجمد اصلا به خوبی سیر تازه نیست. سریع‌ترین راه جهت آماده کردن سیر برای نگهداری در فریزر، قرار دادن حبه‌های پوست کنده شده به همراه اندکی آب داخل دستگاه غذاساز یا مخلوط‌کن و خرد کردن آن‌ها به شکل یکدست است. سپس پوره‌ی سیر را می‌توانید داخل قالب یخ بریزید یا روی سطح یک ورقه‌ی سیلیکونی به صورت نازک (و در نتیجه، قابل شکستن و جدا شدن) پهن کنید. بعد از آن‌که پوره‌ی سیر منجمد شد، قالب‌ها و ورق‌های منجمد را در ظرف درب بسته‌ای بگذارید و در فریزر نگهداری کنید.

رپورتاژ

۴. استفاده از دستگاه میوه خشک‌کن

استفاده از دستگاه میوه‌ خشک‌کن برای نگهداری طولانی مدت سیر بسیار موثر و آسان است. پوست دانه‌های سیر را جدا کنید و آن‌ها را به صورت نازک برش بزنید (برای این کار می‌توانید از برخی دستگاه‌های غذاساز استفاده کنید که با سرعت زیاد می‌توانند سیر را به صورت یکدست برش بزنند)، و برش‌های سیر را داخل دستگاه میوه خشک‌کن یا داخل یک فر با حرارت اندک و در نیمه باز قرار دهید؛ دمای فر را می‌توانید روی حدود ۱۱۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.

هنگامی که برش‌های سیر ترد و خشک شدند، آن‌ها را می‌توانید به همین شکل در یک ظرف درب بسته نگهداری کنید، یا پیش از آن، با استفاده از دستگاه مخلوط‌کن خرد کنید. تا وقتی سیر خشک داخل ظرف درب بسته و محکمی باشد، در دمای اتاق به خوبی برای چندین و چند ماه دوام می‌آورد.

۵. نگهداری سیر در روغن‌های طعم‌دار

بعد از آن‌که برش‌های سیر را خشک کردید، می‌توانید با ریختن آن‌ها داخل یک ظرف شیشه‌ای و افزودن روغن زیتون به آن‌ها (به مقداری که روی آن‌ها را کاملا بپوشاند)،‌ ترکیب بسیار خوشمزه و دلپذیر تولید کنید. از این برش‌های نرم شده در روغن و / یا روغن طعم‌دار می‌توانید به عنوان سس سالاد یا چاشنی غذا استفاده کنید.

لطفا به این نکته توجه کنید؛ قرار دادن سیر تازه (خشک نشده) داخل روغن می‌تواند محیطی کاملا مستعد برای بوتولیسم ایجاد کند؛ بنابراین، به هیچ عنوان با این کار خطر ابتلا به بوتولیسم را برای خود و خانواده‌تان ایجاد نکنید. چنان‌چه سیر تازه را با روغن ترکیب می‌کنید، همیشه آن را در یخچال نگه دارید و ظرف سه هفته آن را مصرف کنید یا دور بیندازید.

۶. کباب کردن سیر در فر

این قطعا یکی از محبوب‌ترین و لذت‌بخش‌ترین روش‌های نگهداری از سیر است؛ به علاوه، سیر کبابی را می‌توانید به مدت بسیاری طولانی در فریزر نگه دارید. هم‌چنین، کباب کردن سیر راه بسیار خوبی برای رسیدگی سریع به مقدار زیادی محصول سیر است؛ زیرا برای این کار حتی لازم نیست پوست سیر را جدا کنید! سیر کبابی از سیر تازه خوش‌طعم‌تر و دلپذیرتر است، و تقریبا برای هر کاری که نیاز به سیر خام باشد، می‌تواند به کار رود. سیر کبابی به همراه نان یا استفاده از آن در پیتزا فوق‌العاده خواهد بود.

برای کباب کردن بوته‌های سیر، یک قابلمه (کاسرول) را با مقدار اندکی روغن زیتون چرب کنید، چند عدد بوته‌ی تمیز سیر را داخل قابلمه بیندازید، و با دمای ۱۸۰ درجه‌ی سانتی‌گراد به مدت حدود ۴۵ دقیقه بپزید تا سیرها نرم و اسفنجی شوند – این کار را با فر نیز می‌توانید انجام دهید. انتهای بوته‌ها و حبه‌های سیر را با چاقو یا قیچی ببرید و از طعم،‌ نرمی، و تازگی آن لذت ببرید. اکنون می‌توانید سیرها را در ظرف مخصوص فریزر قرار دهید؛ سیر کبابی حدودا یک هفته داخل یخچال دوام می‌آورند. میزان بالای روغن موجود در سیر اجازه‌ نمی‌دهد داخل فریزر بسیار سفت و یخ‌زده شود؛ از این رو، هر گاه به مقداری از سیر کبابی منجمد نیاز پیدا کردید، می‌توانید آن را با قاشق بردارید.

۷. نگهداری در سرکه؛ سیر ترشی

آخرین راه برای نگهداری از مقدار زیادی سیر این است که آن‌ها را در سرکه بیندازید و سیر ترشی درست کنید. سیرها را داخل سرکه بیندازید؛ بعد از مدتی نه چندان کوتاه، سیرها به اندازه‌ای نرم می‌شوند که می‌توانید آن‌ها را به سالاد اضافه کنید یا به عنوان مخلفات غذا به همراه زیتون نوش جان کنید. اگر قبلا ترشی درست کرده‌ باشید، حتما می‌توانید سیر ترشی نیز درست کنید، زیرا روش این کار مشابه‌ی روش ساخت سایر ترشی‌ها است.

آسان‌ترین راه برای درست کردن ترشی به این صورت است که حبه‌ها یا بوته‌های تمیز سیر را داخل یک ظرف شیشه‌ای بریزید و سپس،‌ مقداری نمک و سرکه به آن‌ها اضافه کنید. درب ظرف را ببندید و در گوشه‌ای از یخچال بگذارید. بعد از گذشت چند ماه می‌توانید آن‌ها را برای استفاده از ظرف خارج کنید. با این روش می‌توانید سال‌های سال سیر را در یخچال نگه دارید.

 

منبع goodhousekeeping
نوشته‌های مرتبط