مضرات لیمو: 8 جدی ترین عوارض جانبی مصرف لیمو برای سلامتی

لیمو مملو از تمام چیزهای بی‌نظیر و خارق‌العاده‌ای است که می‌توانید فکرش را بکنید. و ممکن است از بسیاری بیماری‌هایی که یک فرد می‌تواند متصور شود جلوگیری کند. اما مصرف بیش از حد لیمو مضرات و عوارض جانبی نیز به همراه دارد. باور مضرات لیمو سخت است، نه؟ پس با ما همراه باشید و به خواندن این مطلب تا به انتها ادامه دهید تا در جریان ۸ جدی ترین مضرات لیمو برای سلامتی قرار بگیرید.

۱. باعث پوسیدگی مینای دندان می‌شود

این بحث مدت‌ها مطرح بوده است. و می‌توان گفت که ریشه در حقیقت دارد. پژوهش‌های انجام شده حاکی از آن هستند که نوشیدن آب لیمو (لیمو و آب) می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود. بله، آب لیمو ممکن است فایده‌هایی داشته باشد. اما در رابطه‌ با سلامت مرواریدهای درخشان شما، مصرف بیش از حد آن ممکن است واقعا ارزشش را نداشته باشد.

مطابق مطالعه‌ی دیگری که توسط موسسه‌ی ملی تحقیقات دندانپزشکی و سر و صورت منتشر شده است – مصرف بیش از حد آب لیمو در رژیم غذایی می‌تواند مینای دندان را پوسیده کند.

تحقیق دیگری در کشور برزیل انجام شد که همین حقیقت را اثبات می‌کرد. در واقع، آب لیمو اثر فرسایشی بر دندان‌ها به جا می‌گذارد به مانند اثری که نوشابه بر آن‌ها دارد. هر دوی آن‌ها به یک اندازه اسیدی هستند.

اما، اگر به مصرف آب لیمو در هر روز صبح عادت دارید، مجبور نیستید آن را ترک کنید. فقط کافی است مطمئن شوید که مرتب – احتمالا دو بار در روز – دندان‌های‌تان را مسواک می‌کنید و نخ دندان می‌کشید.

مضرات لیمو ۲: آفت دهان را بدتر می‌کند

آفت‌ها زخم‌های کم عمق و دردناکی در داخل دهان (یا در قسمت تحتانی لثه‌ها) هستند. کافی است لیمو با آن‌ها تماس پیدا کند و آن وقت با یک فاجعه روبرو خواهید شد.

اسید سیتریک لیمو می‌تواند زخم‌تان را بدتر کند و حتی مشکلات بیشتری به بار بیاورد. از این رو، اگر دچار آفت دهان هستید به هیچ وجه لیمو (یا هر نوع مرکبات دیگری) مصرف نکنید. بگذارید این آفت‌ها کاملا برطرف شوند.

۳. سوزش و زخم‌ معده را بدتر می‌کند

طبق تحقیقات، لیمو می‌تواند باعث سوزش معده شود یا حتی آن را بدتر کند و این کار با فعال کردن پپسین اتفاق می‌افتد، آنزیمی در معده که پروتئین‌ها را تجزیه می‌کند. رفلاکس شیره‌ی گوارشی در معده می تواند مولکول‌های غیر فعال پپسین را در مری و گلو فعال کند – و به سوزش معده بینجامد.

مطالعات بیشتر نشان می‌دهند که لیمو می‌تواند هم آسیب زننده باشد و هم به بهبود علائم سوزش سر دل کمک کند. اما، نتایج در هم و قاطی هستند. ولی در مقیاس کلی، آب لیمو موجب بروز علائم سوزش سر دل می‌شود. این ماده می‌تواند کارآمدی ماهیچه‌ی باسطه‌ی مری را کاهش و در عوض اجازه دهد اسید معده از مری بالا بیاید.

آب لیمو می‌تواند زخم معده را بدتر کند. می‌دانیم که این زخم ‌چگونه به وجود می‌آید: توسط شیره‌ی گوارشی فوق‌ العاده اسیدی. مصرف آب لیمو (و سایر میوه‌های اسیدی) فقط اوضاع را بدتر خواهد کرد. و هرچند اطلاعات کمی در دسترس است، متخصصان ویژه چنین حدس می‌زنند که آب لیمو می‌تواند موجب بروز علائم بازگشت اسید به مری بشود. از این رو، اگر هر یک از این ناراحتی‌ها را دارید از مصرف لیمو اجتناب و با پزشک مشورت کنید.

مضرات لیمو ۴: ممکن است باعث تهوع و استفراغ شود

با علم به این که آب لیمو سرشار از ویتامین C است، شایان ذکر است که مصرف بیش از حد این ماده‌ی مغذی می‌تواند باعث تهوع، و در مواردی، حتی باعث استفراغ شود. آب لیموی زیاده از حد (بیش از ۲ عدد لیمو یا ۳ لیوان آب لیموی رقیق شده) می‌تواند به اوردوز ویتامین C منجر شود. هرچند این تهدید جدی به شمار نمی‌رود، اما بدن سعی خواهد کرد ویتامین C اضافی را دفع کند که این به استفراغ منجر می‌شود.

حتی در یافته‌اند که رژیم‌های سم‌زدا مانند رژیم آب لیمو هم باعث تهوع و استفراغ می‌شوند.

مضرات لیمو ۵: می‌تواند به تکرر ادرار منجر شود

رپورتاژ

آب لیمو، به خصوص در یک لیوان آب گرم، می‌تواند به عنوان یک ادرارآور عمل کند. این ماده می‌تواند خروجی ادرار را افزایش دهد، و اگر ادامه پیدا کند حتی ممکن است کارتان به دی‌هیدراته شدن (کم شدن آب بدن) بینجامد. این به خاطر آن است که آب لیمو آب اضافی را از بدن شما دفع می‌کند. در این فرایند، همچنین می‌تواند مقادیر مازاد الکترولیت‌ها و سدیم را از طریق ادرار دفع کند – و گاهی، می‌تواند بیش از حد عمل دفع آب بدن را انجام دهد و موجب دی‌هیدراته شدن شود.

استفاده‌ی بیش از حد آب لیمو با کمبود پتاسیم نیز در ارتباط است. میوه‌های اسیدی مانند لیمو می‌توانند مثانه را تحریک کنند. این امر ضرورت دفع ادرار را بیشتر می‌کند. به مدت حدودا یک هفته از خوردن آب لیمو و سایر میوه‌های اسیدی پرهیز کنید و بعد ببینید که آیا علائم بهبود پیدا می‌کنند یا خیر. اگر بهتر نشدند، با پزشک مشورت کنید.

۶. می‌تواند به ازدیاد آهن خون منجر شود

می‌دانیم که ویتامین C جذب آهن در بدن را تقویت می‌کند. و مصرف زیاد آن می‌تواند به افزایش سطح آهن خون منجر شود. ازدیاد آهن خون می‌تواند خطرناک باشد.

آهن بیش از حد خون می‌تواند به ارگان‌های داخلی بدن نیز آسیب بزند.

۷. می‌تواند در بیماران باعث میگرن شود

هرچند تحقیقات کمتری در این زمینه وجود دارد، بعضی از کارشناسان بر این باور هستند که مرکبات می‌تواند باعث میگرن شود. در واقع، در یکی از رژیم‌های میگرنی خاص طراحی شده توسط موسسه‌ی بیوتکنولوژی دلور توصیه می‌شود از مصرف آب لیمو اجتناب کنید.

مضرات لیمو ۸: می‌تواند باعث آفتاب سوختگی شود

بعضی از مطالعات خاص صورت گرفته حاکی از آن هستند که در صورت وجود آب لیمو روی پوست‌تان قرار گرفتن زیر نور آفتاب می‌تواند باعث بروز تاول و لکه‌های سیاه بشود که به آن «فیتوفوتودرماتایتیس» نیز می‌گویند که بدترین نوع آفتاب سوختگی است. عامل این مشکل مواد شیمیایی موجود در آب لیمو به نام پسورالن هستند که با نور آفتاب دچار تداخل می‌شوند و سوختگی ایجاد می‌کنند.

گزارش دیگری از سوی دانشگاه براون اعلام داشت افرادی که به میزان فراوان آب لیمو مصرف می‌کنند و کسانی که آب سایر مرکبات را می‌نوشند خطر ابتلای‌شان به ملانومای بدخیم که نوعی سرطان پوست است قدری بیشتر است.

خب به بحث درباره‌ی عوارض جانبی و مضرات مصرف بیش از حد لیمو و آب لیمو پرداختیم. اما آیا لیمو (یا آب لیمو) با داروی خاصی تداخل دارد؟

هرچند لیمو تداخل شدیدی با داروها ندارد، اما مطالعات خاصی وجود دارند که از تداخل آن با مسدود کننده‌های کانال کلسیم پرده برداشته‌اند.

مطالعه‌ی دیگری که در کشور ژاپن انجام شده است توصیه می‌کند بیماران هنگام استفاده از داروهای تجویزی از مصرف آب مرکبات پرهیز کنند چون ممکن است با آن‌ها تداخل داشته باشد و باعث خطرات بالقوه‌ای بشود.

در رابطه با تداخل لیمو با داروهای گیاهی اطلاعات کافی وجود ندارد.

دوز توصیه‌ شده مصرف لیمو / آب لیمو چقدر است؟

مصرف ۱۲۰ میلی لیتر آب لیمو (که حاوی ۵.۹ گرم اسید سیتریک است) در روز مقدار مناسب و بی‌خطری به نظر می‌رسد. حتما قبل از مصرف این مقدار، آب لیمو را رقیق کنید.  برای زنان باردار و زنان شیرده نیز دوز توصیه شده همین مقدار است. بیش از حد توصیه شده مصرف نکنید چون معلوم نیست چه مضرات و عوارض جانبی در انتظارتان باشد.

نتیجه گیری

تمام ماجرا به میزان مصرف بر می‌گردد. لیمو را به مقدار مناسب و توصیه شده مصرف کنید، و از فایده‌های آن لذت ببرید. در غیر این صورت، تجربه‌ی خوشایندی نخواهید داشت!

نوشته‌های مرتبط