درمان کم کاری تیروئید: 20 درمان خانگی برای رفع کم کاری تیروئید

غده‌ی پروانه‌ای شکلی به نام تیروئید، که در جلوی گردن‌ واقع است، در زمینه‌ی سلامت ما نقشی حیاتی ایفا می‌کند. این غده هورمون تیروکسین تولید می‌کند. بدون ترشح کافی این هورمون، بدن ما نمی‌تواند عملکردی عادی داشته باشد. وقتی غده‌ی تیروئید تیروکسین کمتری ترشح کند، این امر به بیماری کم‌ کاری تیروئید منجر خواهد شد. این بیماری به یکی از رایج ترین بیماری‌های امروز جهان تبدیل شده است. گرفتگی عضلات و درد، افسردگی، اضافه وزن، حساسیت به سرما، و خستگی بعضی از نشانه‌هایی هستند که دلالت بر کم کاری تیروئید دارند. اما با مصرف داروی مناسب می‌توان کم کاری تیروئيد را کنترل کرد. برای دستیابی به نتایج موثرتر، به جای داروهای شیمیایی قدرتمند، از درمان‌های خانگی و طبیعی برای درمان کم کاری تیروئید استفاده کنید.

درمان‌های خانگی زیر به شما کمک می‌کنند بدون هیچ عارضه‌ی جانبی بیماری کم کاری تیروئيد خود را بر طرف کنید.

۱. زنجبیل

زنجبیل درمانی طبیعی است که به خاطر خواص ضد عفونی کننده و دارویی‌اش معروف است. زنجبیل مواد مغذی بسیاری مانند پتاسیم، مس، منگنز، ویتامین B6، و آنتی اکسیدان‌هایی مانند گینجرول دارد. این ماده به درمان التهاب کمک می‌کند، و برای بیمارانی که به کم کاری تیروئيد مبتلا هستند توصیه می‌شود. زنجبیل را در برنامه‌ی غذایی خود یا به چای‌تان – به هر طریقی که موثرتر است- اضافه کنید.

۲. روغن ماهی

روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ است که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و حتی التهاب را کاهش می‌دهد. مکمل‌های روغن ماهی به حفظ سلامت عملکرد تیروئيد کمک می‌کنند.

نکته – اگر از داروهای رقیق کننده‌ی خون استفاده می‌کنید یا اختلال خونریزی خاصی دارید از انجام این درمان خودداری کنید.

۳. روغن نارگیل

روغن نارگیل به سرکوب التهاب و بازسازی بافت‌های آسیب دیده‌ی بدن کمک می‌کند. این روغن به طور طبیعی سوخت و ساز و سطح انرژی بدن را تقویت و از بدن در برابر عفونت و حمله باکتریایی محافظت می‌کند. روغن نارگیل بکر برای بیماران مبتلا به کم کاری تیروئيد از همه بهتر است.

۴. سرکه‌ سیب

سرکه سیب به کنترل وزن کمک می‌کند و برای پاکسازی و سم‌زدایی بدن ایده‌آل است. مصرف سرکه‌ سیب به همراه یک قاشق عسل برای حصول نتایج بهتر توصیه می‌شود.

۵. آب میوه

اگر به دنبال درمانی طبیعی برای کم کاری تیروئید می‌گردید آب میوه‌ها و سبزیجات درمانی حیرت انگیز است. آب میوه‌های سبز به سم زدایی بدن و ارتقاء سلامت  عملکرد تیروئید کمک می‌کنند. آب‌های چغندر، لیمو، خیار، کدو سبز، کرفس، گریپ فروت، لیمو ترش، هندوانه و غیره برای کسانی که به کم کاری تیروئيد دچار هستند توصیه می‌شود.

 

۶. ویتامین‌های B

ویتامین‌ها و مواد معدنی بخصوصی هستند که برای مقابله با کمبود تیروکسین مفید و حیاتی هستند. یکی از ویتامین‌ّهای اصلی که معمولا مورد نیاز بیماران مبتلا به کم کاری تیروئيد است ویتامین B12 است. ویتامین‌های B12 در تنظیم سوخت و ساز بدن و عملکرد منظم سیستم عصبی نقشی کلیدی ایفا می‌کنند. مکمل‌های B12 به آسانی در دسترس هستند و باید مطابق تجویز پزشک مصرف شوند.

۷. رژیم غذایی قلیایی

اگر به کم کاری تیروئید مبتلا هستید به جای رژیم غذایی اسیدی یک رژیم غذایی قلیایی را دنبال کنید. این رژیم به کاهش وزن عضلات و مبارزه با کمر درد، درد عضلات و غیره کمک می‌کند. یک رژیم غذایی قلیایی بدن را سم زدایی می‌کند و تولید تیروکسین را افزایش می‌دهد.

۸. رژیم بدون گلوتن

سعی کنید یک رژیم غذایی بدون گلوتن داشته باشید. رژیم غذایی بدون گلوتن به از بین بردن علائم شدید کم کاری تیروئید کمک می‌کند. اگر می‌خواهید التهاب را کاهش دهید باید مصرف چربی‌های ترانس، سطوح بالای قند و مصرف خوراکی‌های به درد نخور را کنار بگذارید.

۹. بلغور جو دو سر

بلغور جو دو سر خوراکی سالمی است که می‌توانید به رژیم غذایی روزانه‌تان اضافه کنید. این دانه‌ی کامل میزان فیبری را که به بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید توصیه می‌شود فراهم می‌کند. این دانه به درمان یبوست و مشکلات سوء هاضمه کمک می‌کند. بلغور جو دو سر سرشار از ویتامین‌ها، سلنیوم و سایر مواد مغذی که به عملکرد صحیح تیروئيد کمک می‌کنند نیز هست.

۱۰. گردوی سیاه

گردوهای سیاه حاوی سلنیوم است که برای بیماران تیروئیدی خوب است. سطح کافی سلنیوم خطر ورم غده‌ی تیروئید را کاهش می‌دهد.

۱۱. غذای دریایی / جلبک دریایی

یکی از مهم‌ترین الزامات رژیمی برای بیماران تیروئیدی ید است، و غذاهای دریایی / جلبک دریایی میزان فراوانی از این ماده در خود دارد. غذاهای دریایی و جلبک دریایی منابع طبیعی ید هستند و به تشکیل هورمون‌های تیروئيد کمک می‌کنند. ماهی‌هایی مانند قزال آلا، و سالمون، توصیه می‌شوند.

۱۲. تخم مرغ

غده‌ی تیروئید به مواد مغذی خاصی به صورت منظم نیاز دارد، تا عملکرد درستی داشته باشد. تخم مرغ حاوی پروتئین، کلسترول، و ویتامین ‌‌B است. این مواد مغذی به عنوان یک تقویت کننده‌ی سوخت و ساز عمل می‌کنند و کم کاری تیروئید را کاهش می‌دهند.

داروهای گیاهی برای کم کاری تیروئيد

رپورتاژ

۱۳. گوجی بری

گوجی بری درمانی موثر برای کم کاری تیروئيد است. این میوه بنیه را قوی می‌کند و به مبارزه با خستگی کمک می‌کند.

۱۴. درختچه‌ی پنج انگشت

گیاهان دارویی و ادویه‌های بسیاری وجود دارند که سال‌ها به عنوان درمان‌های گیاهی برای بیماری‌های مختلفی استفاده شده‌اند چون عوارض جانبی ندارند. پنج انگشت نیز یکی از آن‌ها است که به خاطر خواص مفید و تقویت عملکرد غده‌ی تیروئید معروف است. این گیاه می‌تواند در رژیم غذایی‌تان گنجانده شود.

۱۵. گزنه دو پایه

گزنه دو پایه منبع خوبی از ید است و به همین خاطر؛ درمانی موثر برای کم کاری تیروئید به حساب می‌آید. می‌توانید ۲-۳ فنجان چای گزنه در روز مصرف کنید یا از روغن آن برای ماساژ دادن ناحیه‌ی گلو استفاده کنید. گزنه‌ی تند بهترین گزینه برای درمان مشکل تیروئید مزمن است.

۱۶. شیرین بیان

هورمونی به نام کورتیزول، برای عملکرد صحیح تیروئید لازم است. شیرین بیان به تقویت تولید کورتیزول و تعادل سطح هورمون‌ها کمک می‌کند. می‌توانید آن را به همان شکل طبیعی مصرف کنید یا مکمل‌های آن را استفاده کنید.

۱۷. چای بابونه

یک فنجان پر بخار چای بابونه چیزی است که برای مبارزه با خستگی به آن نیاز دارید. چای بابونه نه تنها اعصاب را آرام می‌کند، بلکه درمانی بی‌نظیر برای کم کاری تیروئید نیز هست. این گیاه درد عضله و درد مفاصل را که از نشانه‌های رایج کم کاری تیروئيد هستند برطرف می‌کند. حداقل ۱ فنجان چای گیاهی در روز بنوشید.

۱۸. شاه‌دانه

شاه‌دانه منبع غنی از اسیدهای چرب امگا۳ و پروتئین است. روغن شاه‌دانه یا دانه‌های آن، وقتی به صورت منظم مصرف شوند، می‌توانند به افرادی که از سرعت پایین سوخت و ساز بدن رنج می‌برند کمک کنند. این ماده به تثبیت هورمون تیروئید کمک می‌کند. سوءهاضمه یکی از نشانه‌های کم کاری تیروئید است و شاه‌دانه درمانی عالی برای آن به شمار می‌رود.

۱۹. جینسینگ

جینسینگ درمان سنتی چینی است که باعث تحریک ترشح تیروکسین می‌شود. خستگی یکی از علائم رایج کم کاری تیروئید است و جینسینگ درمانی ایده‌آل برای آن به شمار می‌رود. اما برای تعیین دوز مصرفی مناسب آن با پزشک مشورت کنید.

۲۰. روغن پامچال شب

روغن پامچال شب درمانی طبیعی برای کم کاری تیروئید است. این روغن معمولا برای معلاجه‌ی مشکل ریزش مو استفاده می شود، که یکی از علائم کم کاری تیروئيد است. این روغن حاوی اسید گاما-لینولنیک است که ماهیتی ضد التهابی دارد و به تقویت ترشح هورمون تیروئید و سطح انرژی کمک می‌کند.

بایدها

– یک وعده‌ی غذایی متعادل بخورید.

– به انجام فعالیت‌های جسمی بپردازید.

– آب بدون کلر مصرف کنید.

نبایدها

– سیگار نکشید.

– از مصرف بیش از حد الکل بپرهیزید.

– از خوردن هله هوله و خوراکی‌های چرب اشباع شده خودداری کنید.

– زیاد کافئین مصرف نکنید.

– برای پختن وعده‌های غذایی خود از ظروف غذایی تفلون (نچسب) استفاده نکنید.

– از پرخوری بپرهیزید و در مورد رژیم غذایی‌تان همیشه حد اعتدال را رعایت کنید.

نوشته‌های مرتبط