درباره قراردادهای هوشمند در بلاک چین بیشتر بدانیم

قراردادهای هوشمند در بلاک چین قراردادی هستند که به خودی خود لازم‌الاجرا است و شرایط توافق طرف‌های این قرارداد به صورت کدگذاری شده ثبت می‌شوند. اساسا، یک قرارداد هوشمند نسخه‌ی دیجیتالی قراردادهای کاغذی استاندارد است که تحقق آن به طور خودکار تایید، و شرایط آن نیز به همین شکل اجرا و اعمال می‌شوند.

ایده‌ی اولیه‌ی قراردادهای هوشمند توسط نیک سابو، دانشمند علوم کامپیوتر و پژوهشگر آمریکایی ارزهای دیجیتالی، در ۱۹۹۴ مطرح شد.

قرارداد هوشمند از طریق یک شبکه‌ی بلاک چین اجرا می‌شود، و کدهای مربوط به هر یک از این قراردادها در تمام کامپیوترهای موجود در شبکه کپی می‌شوند. این ویژگی باعث افزایش شفافیت و امنیت اجرا و عملکرد شرایط و بندهای موجود در قراردادهای هوشمند می‌شود.

به علاوه، اجرای قراردادهای هوشمند نیازمند وجود نماینده یا واسطه نیست، زیرا کدهای مربوط به هر یک از قراردادهای هوشمند توسط تمام افراد موجود در یک شبکه‌ی بلاک چین تایید می‌شوند. حذف واسطه از یک قرارداد، به طور اساسی، هزینه‌های طرف‌های قرارداد را کاهش می‌دهد.

قراردادهای هوشمند و بیت کوین

ایده‌ی قراردادهای هوشمند، در درجه‌ی اول، بر اساس ایده‌ی فناوری بیت کوین به وجود آمد.

بلاک چین شبکه‌ای غیرمتمرکز از فهرست در حال رشدی حاوی موارد ثبت شده (بلاک‌ها) است از طریق رمزنگاری به یکدیگر متصل می‌شوند. یک شبکه‌ی بلاک چین مانند پایگاه‌های اطلاعاتی سنتی حاوی یک نقطه‌ی مرکزی واحد نیست. داده‌های ذخیره شده در بلاک چین بین تمام کامپیوترهای حاضر در این شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. از این رو، این شبکه کم‌تر در معرض حملات یا مشکلات احتمالی قرار می‌گیرد.

رپورتاژ

به علاوه، قراردادهای ثبت شده در یک کامپیوتر در یک بلاک چین، بدون اعمال تغییر در سایر دستگاه‌های حاضر در آن شبکه، غیرقابل تغییر خواهند بود. معاملات اجرا شده در یک بلاک چین در بلاک‌هایی که داخل یک زنجیره به یکدیگر متصل شده‌اند، در یک گروه قرار می‌گیرند. بلاک‌ها در یک ترتیب زمانی خطی قرار می‌گیرند، و هر بلاک حاوی یک هش رمزنگاری شده از بلاک قبلی است.

سازوکار قراردادهای هوشمند چگونه‌ است؟‌

ابتدا، طرف‌های قرارداد باید شرایط قرارداد را تعیین کنند. پس از نهایی شدن شرایط قرارداد، آن‌ها به کدهای برنامه‌نویسی ترجمه می‌شوند. اساسا، کدها نماینده‌ی شماری از عبارات شرطی مختلف هستند که سناریوهای احتمالی مربوط به آینده‌ی آن قرارداد را توصیف می‌کنند.

پس از ایجاد این کدها، آن‌ها در شبکه‌ی بلاک چین ذخیره، و در هر یک از کامپیوترهای موجود در بلاک چین کپی می‌شوند.

سپس، این کدها توسط تمام کامپیوترهای موجود در شبکه اجرا و اعمال می‌شوند. اگر شرایط یک قرارداد برآورده شوند و توسط تمام افراد حاضر در شبکه‌ی بلاک چین تایید شوند، معامله‌ی مربوطه اجرا می‌شود.


ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیر رضا مصطفایی

منبع: corporatefinanceinstitute

درباره قراردادهای هوشمند در بلاک چین بیشتر بدانیم


 

نوشته‌های مرتبط