خواص عدس پلو: 22 خاصیت شگفت انگیز عدس پلو برای سلامتی

برنج یکی از غذاهای اصلی است که در سراسر دنیا به ویژه آسیا مصرف می‌شود. در کشوری مانند اندونزی، مردم معتقدند اگر برنج نخورید، مانند این است که اصلا غذا نخورده‌اید. برنج انواع مختلفی از جمله برنج سفید، برنج قهوه‌ای، برنج سیاه، برنج چسبناک و برنج ژاپنی دارد. برنج خواص بسیاری نیز برای سلامتی دارد. عدس، غذای دیگری است که مصرف منظم آن را توصیه می‌کنند. عدس کالری پایینی دارد بنابراین باعث افزایش وزن نمی‌شود. انواع مختلفی عدس وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به صورت خام یا پخته مصرف کرد. بسیاری از متخصصان حوزه سلامت، مصرف عدس را توصیه می‌کنند.

دلیل متخصصان از توصیه به مصرف منظم عدس چیست؟ مهم‌ترین دلیل، مواد مغذی موجود در عدس است. مواد مغذی موجود در عدس شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی است. بسته به روش مصرف عدس، می‌توان تمام مواد مغذی عدس را دریافت کرد. بهترین روش برای مصرف عدس، پختن آن است.

ترکیب برنج و عدس، منبعی از خواص و فایده برای سلامتی است. مواد مغذی موجود در برنج و عدس، خواصی عالی برای سلامتی دارند. بیایید به خواص عدس پلو نگاهی بیندازیم.

اطلاعات تغذیه‌ای عدس پلو

حقایق تغذیه‌ای ۱۰۰ گرم برنج

کالری ۱۰۰
چربی ۰.۳ گرم
سدیم ۱ میلی‌گرم
پتاسیم ۳۵ میلی‌گرم
کربوهیدرات ۲۸ گرم
فیبر رژیمی ۰.۴ گرم
قند ۰.۱ گرم
پروتئین ۲.۷ گرم
کلسیم ۱٪
آهن ۱٪
ویتامین B6 ۵٪
منیزیم ۳٪

 

حقایق تغذیه‌ای ۱۰۰ گرم عدس

کالری ۱۱۶
پروتئین ۹.۰۲ گرم
چربی ۰.۳ گرم
کربوهیدرات ۲۰.۱۳ گرم
فیبر ۷.۹ گرم
قند ۱.۸ گرم

 

همین مقدار عدس حاوی ویتامین و مواد معدنی نیز هست. همچنین عدس، منبعی از پانتوتنیک اسید، منیزیم، زینک، ریبوفلاوین، نیاسین و سلنیوم نیز به شمار می‌آید

فولات ۴۵٪
آهن ۳۶٪
منگنز ۷۰٪
فسفر ۲۸٪
تیامین ۵۸٪
پتاسیم ۱۴٪
ویتامین B6 ۱۲۷٪

 

خواص برنج برای سلامتی

بیایید به خواص عدس پلو برای سلامتی نگاهی بیندازیم

۱. منبع انرژی

برنج سرشار از کربوهیدرات است که مانند سوخت برای بدن به کار می‌رود و به عملکرد سلول‌های مغزی کمک می‌کند. کربوهیدرات برای متابولیسم بدن بسیار اهمیت دارد. ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد ارگانیک موجود در برنج می‌توانند عملکرد دستگاه‌های بدن و فعالیت متابولیک آن‌ها را بهود بخشیده و در نتیجه باعث افزایش سطح انرژی بدن شوند.

۲. جلوگیری از کلسترول

خوردن برنج برای سلامتی مفید است زیرا برنج دارای چربی‌های مضر و کلسترول نیست و مقدار سدیم آن نیز کم است. چربی، کلسترول و سدیم پایین، چاقی و مشکلات مربوط به اضافه وزن را نیز کاهش می‌دهد.

۳. کنترل فشار خون

برنج نوعی غلات است که سدیم پایینی دارد. گفته می‌شود که برنج، بهترین غذا برای افراد مبتلا به فشار خون و پرفشاری خون محسوب می‌شود. سدیم می‌تواند باعث گرفته شدن عروق و افزایش فشار خون و در نتیجه وارد آمدن فشار بر دستگاه قلبی عروقی شود. سدیم با مشکلات قلبی از جمله تصلب شرایین، حمله قلبی و سکته در ارتباط است.

۴. جلوگیری از سرطان

برنج، به ویژه برنج قهوه‌ای سرشار از فیبر است و در برابر انواع سرطان از بدن محافظت می‌کند. فیبر موجود در برنج، با سرطان روده بزرگ و سرطان مقعد مقابله می‌کند. همچنین، برنج دارای آنتی اکسیدان‌های طبیعی مانند ویتامین C، ویتامین A، همچنین ترکیبات فنولیک و فلاونوئید است که مانند آنتی اکسیدان عمل کرده و در برابر رادیکال‌های آزاد از بدن محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند باعث آسیب جدی به بدن و جهش سلول‌ها به سلول‌های سرطانی شوند.

۵. مراقبت از پوست

پزشکان بر این باورند که می‌توان از برنج برای درمان برخی از بیماری‌های پوستی استفاده کرد. در هندوستان از آب برنج شسته شده به عنوان مرهمی برای آرام کردن پوست ملتهب استفاده می‌شود. ترکیبات فنولی، به ویژه در برنج قهوه‌ای، خواص ضد التهابی دارند، بنابراین برای درمان تحریکات پوستی مفید هستند. خاصیت آنتی اکسیدانی برنج نیز می‌تواند از بروز چین و چروک و دیگر علائم پیری جلوگیری کند.

۶. جلوگیری از آلزایمر

انواع مختلف برنج، آنزیم‌های عصبی مغز را تحریک می‌کنند که از تاثیر رادیکال‌های آزاد و دیگر سموم خطرناک که باعث دمانس و آلزایمر می‌شوند جلوگیری می‌کنند.

۷. سرشار از ویتامین

برنج حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند نیاسین، ویتامین D، کلسیم، فیبر، آهن، تیامین و ریبوفلاوین است. این ویتامین‌ها به متابولیسم بدن، سلامت دستگاه ایمنی و عملکرد اندام‌های بدن کمک می‌کنند.

۸. جلوگیری از یبوست مزمن

فیبر نامحلول موجود در برنج مانند یک اسفنج نرم عمل می‌کند که می‌تواند به راحتی و به سرعت از روده عبور کند. برنج قهوه‌ای و غلات، سرشار از فیبر نامحلول هستند.

خواص عدس برای سلامتی

۱. سرشار از پروتئین

رپورتاژ

خاصیت مهم عدس این است که سرشار از پروتئین بوده که برای سلامتی بسیار اهمیت دارد.

۲. سرشار از کلسیم

عدس سرشار از کلسیم است. کلسیم برای سلامت دندان و استخوان مفید است. اگر دچار دندان درد، تحلیل استخوان یا پوکی استخوان هستید، توصیه می‌کنیم به طور منظم عدس مصرف کنید.

۳. سرشار از پتاسیم

پتاسیم یکی از مواد مغذی مهم است که در سلامت قلب نقش دارد. یک قلب سالم به سلامت تمام بدن کمک می‌کند.

۴. سرشار از آنتی اکسیدان

عدس دارای سطح بالایی از آنتی اکسیدان است. نقش آنتی اکسیدان، محافظت از بدن در برابر اثر رادیکال‌های آزاد است.

۵. مفید برای سلامت عضلات

مصرف منظم عدس به حفظ سلامت عضلات کمک می‌کند. مصرف عدس به آرام‌تر شدن عضلات کمک کرده و از گرفتگی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

۶. جلوگیری از آرتریت

مصرف عدس به زنان بسیار توصیه می‌شود زیرا از انواع دردها و مشکلات به ویژه آرتریت جلوگیری می‌کند.

۷. سلامت قلب

عدس می‌تواند به سلامت قلب نیز کمک کند. عدس را با برنج و خوراکی‌هایی مانند سبزیجات و میوه مصرف کنید که سرشار از ویتامین  و مواد معدنی بوده و برای سلامت قلب مفیدند.

۸. جلوگیری از سکته

با مصرف عدس می‌توان جلوی سکته را گرفت. افرادی که علائم سکته دارند، باید به طور منظم عدس مصرف کنند زیرا مانع از بروز این مشکل می‌شود.

۹. افزایش تمرکز

یک مغز سالم، مغزی است که به راحتی بتواند تمرکز کند – به ویژه اگر فعالیت‌هایی را انجام می‌دهید که به عملکرد مغز نیاز دارند. با مصرف عدس، به افزایش تمرکز خود کمک کنید.

۵ خاصیت دیگر عدس

۱. سرشار از ویتامین B

۲. افزایش سلامت دستگاه گوارش

۳. روشن کردن پوست

۴. خواص ضد سرطان

۵. کمک به سلامت پوست

این‌ها خواص برنج و عدس برای سلامتی هستند. توصیه می‌شود برای کسب بهترین نتایج برای سلامت بدن، این دو ماده را با هم ترکیب کنید. برنج و عدس خواص بسیاری برای سلامتی دارند، از برخی بیماری‌ها جلوگیری کرده و برخی بیماری‌ها را نیز درمان می‌کنند.

احتیاط‌ها و هشدارها

اگرچه برنج خواص بسیاری برای سلامتی دارد اما مصرف بیش از حد آن تاثیری منفی بر سلامتی می‌گذارد. این تاثیرها عبارتند از:

۱. برنج به قند تبدیل می‌شود

بسیاری از متخصصان چنین می‌گویند که برنج ( برنج قهوه‌ای، برنج سفید یا برنج گیاهی) از نظر شیمیایی با قند تفاوتی ندارد. کالری یک کاسه برنج برابر با ۱۰ قاشق چایخوری قند است. بنابراین مصرف زیاد آن باعث افزایش قند خون و در نتیجه دیابت می‌شود.

۲. بر متابولیسم گلوکز و تولید انسولین تاثیر می‌گذارد

مصرف مجاز روزانه کربوهیدرات، ۶۵٪- ۴۵٪ است و مصرف بیش از این مقدار بر متابولیسم گلوکز و تولید انسولین در بدن تاثیر می‌گذارد.

نوشته‌های مرتبط