8 مهمترین خواص سنبل هندی برای سلامتی

سنبل هندی (علف لیمو) گیاهِ پایایِ جالبی است شبیه علف که کاربردهای فراوانی دارد. از این گیاه به عنوان ادویه، برای تزیین یا به صورت چای یا روغن معطر استفاده می‌شود. سنبل هندی فواید فراوانی دارد. طعم و رایحه‌ی این گیاه شبیه مرکبات است از این رو به آن علف لیمو نیز می‌گویند؛ و البته کمی هم شیرین است. این گیاه به صورت گسترده کشت می‌شود در دستور غذاهای آسیایی کاربرد فراوان دارد. سنبل هندی جزء گیاهان بومیِ هندوستان و سریلانکا و بخش‌های دیگر آسیا نظیر کامبوج، اندونزی، مالزی، تایلند و ویتنام شناخته می‌شود.

علاوه بر این‌که سنبل هندی به عنوان چاشنی و طعم‌دهنده‌ی غذاها استفاده می‌شود، به شکل سنتی کاربردهای پزشکی و درمانی نیز دارد. دانشمندان خواص این گیاه را به صورت گسترده مورد بررسی قرار داده‌اند و بر اساس این پژوهش‌ها استفاده از سنبل هندی در رژیم غذاییِ روزانه، تاثیرات مثبتی بر سلامتی و تن‌درستی انسان دارد. در ادامه به خواص سنبل هندی برای سلامتی که دانستن‌شان برای‌تان ضروری است اشاره می‌کنیم:

  1. سنبل هندی خلق و خوی‌تان را بهبود می‌بخشد

پژوهش‌ها دریافتند سنبل هندی تاثیرات ضدافسردگی و نشاط‌بخش بر خلق و خوی‌تان دارد. رایحه‌ی آن، چه از طریق روغن معطر و چه به صورت چای می‌تواند باعث ترشح سروتونین در مغز شود که این مسئله منجر به شادی و نشاط می‌شود. آزمایش‌ها روی موش‌ نشان دادند سیمبوپوگون سیتراتوس (نام علمیِ سنبل هندی) می‌تواند باعث آرامش شود و اضطراب را کاهش دهد.

  1. سنبل هندی برای درمان سرماخوردگی مفید است

سنبل هندی به عنوان یک داروی ضد احتقان می‌تواند برای باز کردنِ مجاری تنفسی و رفع گرفتگی سینه استفاده شود. سنبل هندی را می‌توانید به صورت استنشاقی یا به شکل پمادی که روی سینه‌تان بمالید، به صورت چای یا در غذا استفاده کنید؛ با این کار خلط و مخاط‌تان از بین می‌رود و تنفس‌تان راحت‌تر می‌شود. هم‌چنین این گیاه دارای مقدار زیادی ویتامین C است که می‌تواند به قوی کردن دستگاه ایمنی‌تان کمک کند.

برای این‌که از گرفتگی بینی خلاص شوید و یک نفسِ راحت بکشید، علاوه بر استفاده از سنبل هندی، می‌توانید ۷ فایده‌ی شگفت‌انگیز آناناس و روش فوق‌العاده‌ی درمان عفونت سینوس‌ها: روغن‌های معطر را نیز مطالعه کنید.

  1. سنبل هندی، پاک‌کننده‌ی عالیِ پوست

سنبل هندی، چه به صورت موضعی و چه به صورت خوراکی، پاک‌کننده‌ی فوق‌العاده‌ای برای پوست‌تان است. این گیاه به دلیل وجود ویتامین ‌A که می‌تواند حسِ پاکیزگی و شادابی به پوست‌های چرب بدهد، در بسیاری از محصولات بهداشتی و پوستی استفاده می‌شود. به علاوه این گیاه ضدعرق موثری است و رایحه‌ی لیمویی‌اش بسیار شادی‌بخش و پالاینده است. سنبل هندی خواص ادرارآوری نیز دارد، از این رو اگر به صورت چای یا نوشیدنی استفاده شود می‌تواند به تمیزی و پالایش کبد، کلیه، مثانه و لوزالمعده کمک کند.

برای این‌که بدانید دقیقا چه زمان‌های نیاز بیش‌تری به استفاده از سنبل هندی دارید ۷ نشانه که وقتِ سم‌زدایی از بدن‌تان فرارسیده را مطالعه کنید.

رپورتاژ
  1. سنبل هندی می‌تواند میزان کلسترول و فشار خون را تنظیم کند

سنبل هندی حاوی ترکیباتی است به نام ترپینوئید که از تولید اسید موالونیک، به عنوان یکی از روش‌های رایجِ ایجاد کلسترول، ممانعت می‌کند. با کاهش سطح کلسترول در بدن از ایجاد رسوب‌های مسدودکننده‌ی رگ‌ها و عروق، و متعاقبا سکته‌ی قلبی و مغزی جلوگیری می‌شود. سنبل هندی هم‌چنین حاویِ پتاسیم است که باعثِ بهبود کیفیت گردش خون و ثبات فشار می‌شود.

  1. مصرف سنبل هندی تاثیر مثبتی بر ذهن و مغز دارد

سنبل هندی مانند یک داروی آرام‌بخش عمل می‌کند. این گیاه می‌تواند بی‌خوابی را رفع کنید، و تمرکز و قدرت حافظه را افزایش دهد. ماده‌ی اصلیِ تشکیل‌دهنده‌ی این گیاه، سیترونِلا،‌ آرام‌بخشِ موثری است. این گیاه هم‌چنین حاویِ منیزیم، فسفر، و اسید فولیک است که می‌تواند به دستگاه عصبی آرامش و ثبات ببخشد.

  1. سنبل هندی درد ماهیچه‌ها و مفاصل را تسکین می‌دهد

شاید یکی از مزایای سنبل هندی که کم‌تر شنیده شده است، اثر درمانی‌اش برای دردهای مزمن و تسکین ورم و دردهای ماهیچه‌ای و مفصلی است. سنبل هندی حاوی یک ترکیب شیمیایی به نام میرسن است که این گیاه را تبدیل به داروی مسکن و ضد التهاب می‌کند. سنبل هندی ناراحتی و حساسیت ناشی از بیماری‌هایی نظیر آرتروز، رماتیسم، نقرس، دندان‌درد و التهاب مجاری ادراری را کاهش می‌دهد. لازم به ذکر است چنین خواصی را در آناناس نیز می‌توان مشاهده کرد.

  1. سنبل هندی یک ضد باکتری موثر است

روغن معطری را که از سنبل هندی تهیه می‌شود باید همیشه در جعبه‌ی کمک‌های اولیه یا سبد پیک‌نیک‌مان به همراه داشته باشیم، زیرا به عنوان ماده‌ی دفع‌کننده‌ی حشرات و ضدعفونی‌کننده نیز عمل می‌کند. این گیاه رشد میکروارگانیسم‌ها (ریزاندامگان) نظیر باکتری، قارچ، انگل و مخمر را متوقف و هم‌زمان باکتری‌های ضروری و مفید را نیز حفظ می‌کند.

از سنبل هندی می‌توان برای تمیز کردنِ زخم‌‌های باز یا خراشیدگی‌ها نیز استفاده کرد؛ هم‌چنین با خوردن این گیاه می‌توانید به درمان عفونت‌ّهای دستگاه گوارشی یا مجاری ادراری نیز کمک کنید. هم‌چنین از این گیاه می‌توانید برای دفع حشرات کوچکی نظیر پشه، مگس، کک و مورچه استفاده کنید؛ به این منظور می توان سنبل هندی را به شکل افشانه، شمع یا روغن مشعل‌های تزیینی به کار برد.

  1. سنبل هندی برای سلامت دستگاه گوارشی مفید است

سنبل هندی به هضم غذا کمک و یبوست را رفع و هم‌چنین مشکلات ادراری را نیز حل می‌کند. این گیاه مجاری ادراری و گوارشی را پاکیزه و روان می‌کند و به طور کلی سلامت عمومی دستگاه گوارشی را بهبود می‌بخشد. سنبل هندی با از بین بردن باکتری‌ها و انگل‌های مضر، و تجمع باکتری‌های مفید در روده‌ی بزرگ، عملکرد روده و تحرک‌شان را تنظیم می‌کند. این گیاه برای درمان سوهاضمه، یبوست، اسهال، نفخ روده، نفخ شکم، اسپاسم معده، استفراغ و گرفتگی عضلات بسیار مفید است.

نوشته‌های مرتبط