خواص روغن کانولا: ۱۵ فایده شگفت انگیز روغن کانولا برای سلامتی

با افزایش تمایل دنیا به حفط تناسب اندام، همه به دنبال یافتن جایگزین‌های سالم‌تر برای عادات تغذیه‌ای‌شان هستند. روغن کانولا یکی از جایگزین‌هایی است که برای روغن تصفیه شده معمول وجود دارد. در این نوشتار تمام مزایا و خواص روغن کانولا را به شما خواهیم گفت.

روغن کانولا چیست؟

روغن کانولا از دانه‌های خرد شده‌ی گیاه کانولا گرفته می‌شود. سبزیجاتی مانند کلم،‌گل کلم و کلم بروکلی نیز از خانواده همین گیاه هستند. گیاه کانولا بین ۹۱ تا ۱۸۳ سانتیمتر رشد می‌کند، و گل‌های معطر، زیبا و روشنی ایجاد می‌کند. دانه‌های گرفته شده از گیاه بالغ کانولا کوبیده می شوند تا از آن‌ها روغن گرفته شود و سپس تصفیه و بسته‌بندی می‌شود و به‌عنوان روغنی فروخته می‌شود که هم برای مصرف خوراکی و هم استعمال خارجی استفاده می‌شود.

آیا روغن کانولا برای سلامتی خوب است؟

روغن گرفته شده از گیاه کانولا بسیار برای سلامتی مفید است چرا که حداقل چربی‌های اشباع شده را دارد و اسید چرب ترانس یا کلسترول ندارد. همین موارد آن را به سالم‌ترین روغن خوراکی در بین همتایانش تبدیل کرده است. روغن کانولا سرشار از چربی‌های تک‌اشباع نشده است و ریسک بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و منبع غنی از اسیدهای چرب امگا-۶ است که برای رشد و توسعه ذهن در افراد ضروری است. همچنین منبع غنی از اسیدهای چرب امگا-۳ است که از بدن در برابر حملات و سکته قلبی محافظت می‌کند. بررسی‌ها و مطالعات بالینی نشان داده‌اند که مصرف روغن کانولا به‌جای دیگر روغن‌های پخت و پز تأثیر بسیار خوبی بر بدن دارد و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد.

خواص روغن کانولا برای سلامتی

روغن کانولا در کنار روغن زیتون به‌عنوان سالم‌ترین گزینه‌ها در میان روغن‌ها شناخته شده‌اند. در ادامه به خواص روغن کانولا برای سلامتی می‌پردازیم.

۱. روغن سالم

روغن کانولا حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ و امگا-۶ است، که آن را به سالم‌ترین روغن پخت و پز تبدیل می‌کند. همچنین، مانند روغن زیتون، چربی‌های اشباع کمی دارد.

۲. قلب سالم

روغن کانولا بالاترین سطح استرول‌های گیاهی را دارد، عمدتا، استرول بتا و کمپسترول. مطالعات نشان داده‌اند که خوراکی‌های حاوی غلظت بالای استرول‌ها، ریسک بیماری‌های قلبی مختلف را کاهش می‌دهند.

۳. پایین آورنده کلسترول

استرول گیاهی، مانع از جذب کلسترول در بدن می‌شود، در نتیجه سطح کلسترول را ۱۰-۱۵ درصد کاهش می‌دهد. از نظر چربی‌های تک اشباع نشده (MUFA) غنی است که کلسترول بد (LDL) را پایین می‌آورد و کلسترول خوب (HDL) را افزایش می‌دهد.

۴. کاهنده تورم و التهاب

حساسیت و سفت‌شدگی مفاصل را می‌توان با مصرف روغن کانولا کاهش داد. همچنین برای افرادی که از التهاب ناشی از آرتریت مزمن رنج می‌برند مفید است. روغن کانولا همچنین التهاب ناشی از آسم و اختلالات شکمی را کاهش می‌دهد.

۵. برطرف کننده مشکلات پوست

روغن کانولا سرشار از ویتامین E و ویتامین K است، که به برطرف کردن مشکلات پوستی مانند چین و چروک، خط خنده، آکنه و غیره کمک کند. همچنین به‌عنوان پایه‌ی بسیاری از کرم‌های پوستی و لوسیون‌ها استفاده می‌شود چرا که پوست را نرم و درخشان می‌کند.

خواص روغن کانولا برای پوست

۶. مقابله با پیری و آکنه

سرشار از ویتامنی E و ویتامین K است و از این رو آسیب‌های پوستی و نشانه‌های پیری پوست را مانند آکنه، خط خنده، چین و چروک و غیره، کاهش می‌دهد.

۷. پوست سالم

رپورتاژ

روغن کانولا حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان ویتامین E است، که یک آنتی اکسیدان چربی قابل حل قدرتمند است. در برابر رادیکال‌های آزاد اکسیژن از پوست مراقبت می‌کند، درنتیجه آن را نرم و لطیف می‌کند و ظاهر جوانی به آن می‌بخشد. یک قاشق چایخوری روغن کانولا حاوی ۱۵٪ ارزش توصیه شده روزانه ویتامین E است.

۸. روغن بدن

روغن کانولا یک جایگزین سالم و ارزان برای روغن زیتون است. اسیدهای چرب موجود در آن به تسکین و تقویت پوست خشک کمک می‌کند. روغن کانولا را با چند قطره روغن معطر محبوب‌تان ترکیب کنید و به عنوان روغن بدن استفاده کنید. این کار به حفظ رطوبت پوست‌تان کمک می‌کند.

۹. برای پوست‌های خشک

مصرف‌کنندگان می‌توانند روغن کانولای موجود در فروشگاه‌ها را مستقیما بر پوست‌شان استفاده کنند تا پوست خشک‌شان را به خوبی رطوبت‌رسانی کند. کسانی که با بوی روغن مشکل دارند می‌توانند چند قطره روغن معطر به آن اضافه کنند و سپس بر روی پوست‌شان به کار ببرند. یک روش معمول برای استعمال روغن کانولا این است که آن را در بطری اسپری نگهداری کنید و پس از یک حمام گرم بر بدن‌تان اسپری کنید.

۱۰. درمان عفونت‌های پوست

اسیدهای چرب روغن کانولا پوست‌های خشک و آسیب‌دیده را درمان می‌کنند و آن را نرم و سالم می‌کند. چند قطره روغن معطر اسطوخودوس به یک قاشق غذاخوری روغن کانولا اضافه کنید و آن را پس از حمام به کل بدن‌تان بزنید. عفونت‌های پوستی مانند پوست ترک خورده به‌ویژه در پاشنه پا، اگزما و آکنه مي‌توانند به‌طور مؤثری با روغن کانولا درمان شوند. تحقیقات و مطالعات علمی نشان داده‌اند که لوپوس، یک بیماری خودایمنی که در آن پوست و مفاصل بدن مرتبا از طرف سیستم ایمنی بدن تخریب می‌شوند، را می‌توان با ترکیب روغن کانولا و ماهی درمان کرد. این تحقیقات هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند ولی تا بدین‌جا نتایج پتانسیل زیادی را نشان داده‌اند.

خواص روغن کانولا برای مو

روغن گرفته شده از دانه‌های کانولا برای مو مفید هستند. درمان مو با روغن گرم یک درمان عالی برای موهای خشک، آسیب‌دیده، فر و دوشاخه شده است. روغن کانولا ارزان است و اثر درمانی فوق‌العاده‌ای برای موهای ضعیف و آسیب‌دیده دارد. این روغن به‌عنوان پایه درمان‌های خانگی موی کدر است زیرا پوششی روی مو تشکیل می‌دهد که دربرابر آلودگی‌ها و آسیب‌های خورشیدی از مو مراقبت می‌کند.

۱۱. استفاده از روغن کانولا برای بهبود کیفیت گیسوان‌تان

نصف فنجان روغن کانولا را حرارت دهید تا گرم شود. روغن گرم را به موهای‌تان بزنید و گیسوان‌تان را به‌خوبی با روغن ماساژ دهید. روی سرتان یک تکه پلاستیک یا کلاه حمام بگذارید تا روغن به خوبی در موهای‌تان نفوذ کند. حدودا ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس موهای‌تان را با شامپو و آب گرم آب‌کشی کنید. به این ترتیب موهایی نرم، حجیم خواهید داشت که رطوبت خوبی دارد.

‍۱۲. برای موهای وز شده

برای رها شدن از شر موهای وز، چند قاشق چایخوری را در یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید و این محلول را در یک بطری اسپری بریزید. این ترکیب را بر موهای‌تان اسپری کنید و . روغن کانولا یک نرم‌کننده طبیعی است و رطوبت گیسوان‌تان را حفظ می‌کند، از خشک شدن موهای‌تان جلوگیری می‌کند.

۱۳. برای موهای آسیب‌دیده

از خواص روغن کانولا مقادیر بالای استرول موجود در این روغن است به ترمیم گیسوان آسیب‌دیده، از بین بردن دوشاخگی موها، و تشکیل یک لایه محافظ روی مو برای جلوگیری از خشکی، وز شدن مو یا آسیب‌های ناشی از نور خورشید کمک می‌کند. روغن کانولا را به آرامی روی موهای‌تان ماساژ دهید و بگذارید در طول شب روی موهای‌تان بماند.سرتان را با یک حوله بپوشانید تا رطوبت موهای‌تان حفظ شود. صبح با یک شامپوی ملایم سرتان را بشویید.

۱۴. خلاص شدن از شر شوره

یک درمان مؤثر برای درمان شوره سر این است که حدودا ۱۰ قاشق چایخوری روغن کانولا را با ۳ قاشق چایخوری روغن درخت چای ترکیب کنید. این مخلوط را گرم کنید و به پوست سر بمالید. این ترکیب روغنی را به آرامی به مدت ۱۰ دقیقه بر ریشه موهای‌تان ماساژ دهید. بعد از ۳۰ دقیقه موهای‌تان را با آب گرم و یک شامپوی ملایم بشویید.

۱۵. جلوگیری از ریزش مو

برای جلوگیری از ریزش مو و تسریع رشد مو – روغن کانولا، روغن زیتون و روغن بادام را در مقادیر مساوی با هم مخلوط کنید و چند قطره روغن اسطوخودوس به آن اضافه کنید. همچنین می‌توانید روغن رزماری نیز به آن اضافه کنید. موهای‌تان را با این ترکیب ماساژ دهید و پس از گذشت ۲۰ دقیقه با آب گرم و یک شامپوی ملایم بشویید.

خواص روغن برنج: ۳۳ خاصیت شگفت انگیز روغن برنج برای پوست و مو

منبع stylecraze
نوشته‌های مرتبط