خواص برگ سیر: ۱۰ خاصیت بی نظیر برگ سیر برای سلامتی

سیر به عنوان یکی از مواد خوراکی قدرتمند شناخته شده‌است و تقریبا همه می‌دانند که مزایای زیادی برای سلامتی دارد. در این میان آن‌چه بسیاری از آدم‌ها نمی‌دانند، خواص برگ سیر است. بنابراین بهتر است علاوه بر سیر برگ آن را نیز مصرف کنید. مردم کشورهای آسیایی از این راز به خوبی خبر دارند.

سیر در انواع و اقسام طب و پزشکی باستان مورد استفاده قرار گرفته‌است. در حالی که برگ سیر نیز چندین و چند فایده برای سلامتی انسان دارد.

سیر در بسیاری از کشورها ریشه دارد. این ماده‌ی خوراکی یکی از ادویه‌های معروف آسیایی و کشورهای غربی است. در بسیاری از کشورها برگ سیر به خوبی رشد می‌کند. از این رو، سعی کنید در باغچه‌ی خانه‌تان سیر بکارید. در صورتی که در یک کشور دارای دمای متعادل زندگی می‌کنید، این کار اصلا سخت نیست. علاوه بر این، می‌تواند در تمام طول سال رشد کند و نگهداری آن نیز بسیار آسان است.

برگ سیر در تهیه‌ی انواع مختلفی از غذاها و خوراک‌ها استفاده می‌شود. این گیاه به خصوص در غذاهای آسیایی به طور عمده مورد استفاده قرار می‌گیرد. عطر و بو و طعم تند و قوی آن سبب خوشمزه‌تر شدن هر غذایی می‌شود. برگ سیر را می‌توانید در سوپ، غذاهای سرخ شده یا غذاهای بخارپز استفاده کنید. در واقع اضافه کردن این گیاه به هر خوراک و غذایی بسیار آسان است و ترکیب خوبی را با بیش‌تر غذاها تشکیل می‌دهد.

ارزش غذایی برگ سیر

اطلاعات زیادی در مورد مواد مغذی موجود در برگ سیر وجود ندارد. اما مطمئنا این برگ حاوی مواد معدنی متعددی است که برای سلامتی مفید هستند. به طور معمول، ۱۰۰ گرم برگ سیر حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های زیر است:

– ۹۵٪ ویتامین ۶B- (پیریدوکسین)،

– ۵۲٪ ویتامین C،

– ۳۳٪ مس،

– ۲۱٪ آهن،

– ۱۸٪ کلسیم،

– ۲۶٪ سلنیوم و

– ۷۳٪ منگنز

کسانی که می‌خواهند در رابطه با این گیاه اطلاعات بیش‌تری کسب کنند نگاهی به نکات زیر داشته باشند، برخی از مزایای برگ سیر برای سلامتی عبارتند از حفظ گردش خون در حالت بهینه و سلامت قلب و عروق.

۱. به کنترل سطوح کلسترول خون کمک می‌کند

از قدیم‌الایام، برگ سیر برای بهبود اوضاع سلامتی مورد استفاده قرار گرفته‌است. از جمله‌ی فواید این ماده‌ی خوراکی می‌توان به تاثیر آن روی مدیریت سطح کلسترول خون اشاره کرد. برگ سیر میزان LDL و HDL را در جریان خون کنترل می‌کند تا مطمئن شود که میزان چربی در خون پایدار است. در صورتی که به دنبال پایین آوردن کلسترول بدن در خون‌تان هستید، این مقاله می‌تواند کمک‌کننده باشد.

۲.گردش خون را بهبود می‌دهد

با مصرف برگ سیر، به بهبود گردش خون‌تان کمک خواهید کرد. هنگامی که از مسدود شدن جریان خون توسط چربی جلوگیری شود، گردش خون به حالت مطلوب و بهینه می‌رسد. به این ترتیب هیچ گونه خطری مرتبط با مسدود شدن جریان خون متوجه شما نخواهد بود.

۳. از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می‌کند

مصرف سیر برای جلوگیری از فشار خون بالا نیز مفید است. این گیاه خوراکی قادر است فشار خون را پایین بیاورد. علاوه بر این، به تثبیت فشار خون نیز کمک می‌کند. در صورتی که به دنبال درمان‌های طبیعی فشار خون بالا هستید، این مقاله برای‌تان مفید واقع خواهد شد.

۴. از بروز حمله‌ی قلبی جلوگیری می‌کند

رپورتاژ

توانایی‌ها و خواص برگ سیر شامل جلوگیری از مشکلات اساسی مانند حمله قلبی نیز می‌شود. در واقع حفظ سلامت قلب و عروق از مهم‌ترین خواص برگ سیر است. این ماده‌ی خوراکی در عین حال ریسک بروز سکته‌ی مغزی را نیز کاهش می‌دهد.

۵. جریان خون را بهینه‌سازی می‌کند

استفاده از برگ سیر برای مدیریت و بهینه‌سازی جریان خون نیز مفید است. این فایده‌ی برگ سیر سبب می‌شود که خون به ارگان‌های بدن اکسیژن کافی برساند. به علاوه، این ماده‌ی خوراکی می‌تواند به جلوگیری از هر گونه بیماری مرتبط با سلامت خون کمک کند.

۶. قند خون را کاهش می‌دهد

مزایای سلامتی برگ سیر شامل کاهش میزان قند خون نیز می‌شود. بنابراین، برای جلوگیری از دیابت مفید خواهد بود. علاوه بر این، برگ سیر سطح قند خون را بهینه‌سازی می‌کند.

۷. سلامت قلب و عروق را حفظ می‌کند

یکی دیگر از بهترین مزایای استفاده از برگ سیر عبارت است از حفظ سلامت قلب و عروق. این گیاه خوراکی می‌تواند به بهبود سلامت قلب و عروق کمک کند و به این ترتیب از بروز بیماری‌های قلبی عروقی خطرناک جلوگیری می‌کند. در صورتی گه تمایل به حفاظت از سلامت قلب و عروق‌تان دارید مقاله‌ی ۱۰ خوراکی برای پاکسازی عروق و پیشگیری از حمله‌ی قلبی می‌تواند برای‌تان مفید باشد.

۸. از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند

مصرف برگ سیر به طور منظم همچنین برای جلوگیری از لخته شدن خون و مشکلات مرتبط با آن مفید است. این ماده همچنین می‌تواند به جلوگیری از تشکیل چربی در جریان خون کمک کند. بنابراین بهتر است آن را در رژیم غذای‌تان قرار بدهید و از این خاصیت آن بهره‌مند شوید.

۹. رقیق‌کننده‌ی خون است

برگ سیر می‌تواند به عنوان یک فاکتور رقیق‌کننده‌ی خون عمل می‌کند. این ماده‌ی خوراکی برای افراد مبتلا به علائم ترومبوزیس یا غلطت خون بسیار فایده دارد. این اختلال می‌تواند به چندین مشکل جدی دیگر منجر شود. بنابراین این گیاه خوراکی را به هدف رقیق کردن خون در برنامه‌ی غذایی‌تان قرار بدهید. در صورتی که تمایل دارید با دیگر مواد غذایی رقیق‌کننده‌ی خون آشنا شوید، این مقاله را مطالعه کنید.

۱۰. گلبول‌های خون را افزایش می‌دهد

برگ سیر همچنین برای بهبود تعداد گلبول‌های خون موثر است. این ماده‌ی خوراکی خون را برای تولید گلبول قرمز تازه در داخل بدن تحریک می‌کند. علاوه بر این، برگ سیر ساخت گلبول‌های سفید را در طی بروز بیماری بهبود می‌دهد. بنابراین، می‌تواند به بازیابی سلامتی کمک شایانی کند.

نکات احتیاطی و چند توصیه در رابطه با برگ سیر

حتی اگر برگ سیر مزایای زیادی برای سلامتی داشته باشد، باز هم در هنگام مصرف آن باید نسبت به عوارض جانبی متعددی که دارد آگاهی داشته باشید. قبل از مصرف برگ سیر نگاهی به این نکات بیندازید:

* توصیه می‌شود در صورتی که هر گونه واکنش آلرژیک برای‌تان رخ داد، مصرف برگ سیر را متوقف کنید. علائم ممکن است شامل قرمزی، خارش، راش پوستی، متورم شدن برخی از قسمت‌های بدن، حالت تهوع و حتی استفراغ باشد. بنابراین، قبل از مصرف این برگ‌ها مطمئن شوید که هیچ مشکلی از نظر آلرژی و حساسیت ندارید.

* مصرف بیش از حد برگ سیر به عنوان یک ضد انعقاد عمل می‌کند. بنابراین، هنگام استفاده از برگ در طول درمان و مصرف داروهای دیگر، حتما با پزشک یا یک فرد حرفه‌ای در زمینه‌ی پزشکی مشورت کنید. در صورتی که آن را همراه با داروی ضد انعقاد مصرف کنید ممکن است منجر به خونریزی بیش از حد شود.

* افراد مبتلا به علائم فشار خون پایین باید از مصرف بیش از حد برگ سیر پرهیز کنند. در غیر این صورت فشار خون‌شان بیش از حد پایین خواهد رفت و ممکن است فرد از هوش برود. بنابراین، مطمئن شوید که برگ سیر را بیش از اندازه مصرف نکنید.

به این ترتیب با فواید و خواص برگ سیر برای سلامتی آشنا شدید. از طریق مصرف مکرر این برگ، می‌توانید به حفظ سلامت کلی بدن کمک شایانی کنید. علاوه بر این، برگ سیر کمک‌تان می‌کند که از چندین و چند بیماری دور بمانید.

خواص سیر برای کبد: ۵ فایده شگفت‌انگیز سیر برای کبد

منبع drhealthbenefits
نوشته‌های مرتبط