ماسک عسل: 18 بهترین ماسک عسل برای انواع پوست

ماسک عسل فواید شفابخش زیادی دارد که به کمک آن می‌توانید زیبایی را به صورت تان باز گردانید. در این نوشتار با ۱۸ بهترین ماسک عسل برای انواع پوست آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

ماسک عسل

عسل یکی از قدیمی‌ترین خوراکی‌هایی است که بشر شناخته‌است و قرن‌ها است که نه تنها به عنوان خوراکی استفاده می‌شود، بلکه خواص دارویی شگفت‌انگیزی دارد. یکی از فواید بسیار زیاد عسل برای سلامتی این است که می‌تواند برای درمان آکنه مفید باشد، جوش‌ها، جای زخم، و لکه‌ها را محو می‌کند و عموما ظاهر بهتری به پوست می‌دهد. درست کردن ماسک صورت با عسل بسیار ساده است و به این طریق می‌توانید از تمام فواید شفابخش عسل بهره‌مند شوید.

ماسک عسل برای انواع پوست

برای درمان آکنه یا هر نوع لکه‌ی پوستی، مهم است بدانید که درمان‌های موضعی از قبیل عسل، فواید زیر را دارد:

  • آلودگی‌ها را از پوست پاکسازی می‌کند
  • باکتری‌ها را می‌کشد
  • رطوبت‌رسانی می‌کند و به عنوان سپری در برابر عفونت عمل می‌کند
  • تورم را کاهش می‌دهد
  • به درمان زخم‌ها کمک می‌کند

علاوه بر آن، هم‌چنین مهم است بدانید که درمان‌های موضعی فاقد مواد شیمیایی آزاردهنده و ترکیبات مصنوعی‌ای هستند که می‌تواند حتی مشکل را تشدید کند.

چرا و چگونه عسل برای پوست مفید است

چرا عَسل برای پوست خیلی مفید است؟ چرا یکی از بهترین روش‌های طبیعی برای درمان انواع مشکلات پوستی است؟ در این‌جا دلایلی بسیاری آمده‌است که چرا عَسل روی پوست‌تان بگذارید و از آن برای درمان آکنه استفاده کنید، از شر جوش‌ها خلاص شوید، زخم‌ها را درمان کنید، و سوزش را برطرف کنید.

قبل از هر چیز، مهم است اشاره کنم که شما باید همیشه از عسل خام و ترجیحا ارگانیک برای درمان ناراحتی‌های پوستی استفاده کنید (چون بسیاری از عسل‌هایی که در فروشگاه‌ها فروخته می‌شود تقلبی است). به این طریق می‌توانید مطمئن باشید که عسل‌تان حاوی تمام خواص شفابخش مورد نیاز پوست است.

عسل آنتی‌باکتریال و ضدعفونی‌کننده است

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های عسل که باعث می‌شود برای پوست مفید باشد، این است که دارای خواص آنتی‌باکتریال و ضدعفونی‌کننده است. مثلا، پژوهش‌های بالینی نشان داده‌است عسل برای کشتن تقریبا تمام انواع باکتری‌ها مفید است. گزارشی با عنوان عسل چگونه باکتری‌ها را می‌کشد، نشان داده‌است عسل حتی در برابر گونه‌ی از باکتری‌ها مانند ابرمیکروب MSRA  که به آنتی‌بیوتیک مقاوم است، موثر است.

این در درمان آکنه مهم است چون باکتری‌ها در منافذ بسته‌ی پوست رشد می‌کنند و سبب تورم می‌شوند. بنابراین عَسل می‌تواند به‌طور موثر تمام باکتری‌هایی را که سبب ایجاد خال و جوش می‌شوند، از بین ببرد، و این دلیلی فوق‌العاده برای استفاده از عَسل به عنوان ماسک است.

عسل خواص آنتی‌اکسیدانی دارد

آنتی‌اکسیدان‌‌ها برای خلاص شدن از شر آکنه، لکه، و کاهش خال و جوش نیز خیلی مهم است. آنتی‌اکسیدان‌ها به نابودی رادیکال‌های آزاد که می‌تواند به پوست آسیب بزند، کمک می‌کند. هم‌چنین اجازه نمی‌دهد سموم سبب آسیب شوند و به این طریق از پوست محافظت می‌کند.

مجله‌ی شیمی کشاورزی و خوراکی‌ها گزارش کرده‌است که عَسل حاوی ترکیبات زیادی است که با هم‌کاری هم خواص آنتی‌اکسیدانی قدرتمندی می‌سازند.

این یعنی عَسل می‌تواند رادیکال‌های آزاد روی پوست را نابود کند، که ممکن است یکی از علت‌های آکنه باشد.

درمان طاسی سر, عسل

عسل پوست را آب‌رسانی می‌کند

عَسل جاذب مولکول‌های آب است، که یعنی برای آب‌رسانی پوست خیلی موثر است، چون مولکول‌های آب را جذب می‌کند و نگه می‌دارد و در عین حال باکتری‌ها را خشک می‌کند و از بین می‌برد.

این می‌تواند به محو کردن لکه‌های پوست و نقاط آکنه کمک کند، و نیز ایجاد جای آکنه را محو می‌کند (و در واقع عسل پیشنهاد من برای خلاص شدن از شر جای آکنه است).

عسل کمک می‌کند زخم‌ها و سوختگی‌ها سریع‌تر خوب شوند

خواص دارویی عسل باعث می‌شود روشی عالی برای کمک به درمان سریع‌تر زخم‌ها باشد. علت‌اش این است که عَسل هم اثر درمانی دارد و هم فرآیند درمان را تسریع می‌کند. پژوهشی درباره‌ی عسل که در مجله‌ی درماتولوژی بالینی امریکا چاپ شده‌است، نشان داده‌است برای درمان بهتر و سریع‌تر زخم‌ها مفید است.

این طی فرآیندی عمل می‌کند که به واسطه‌ی آن قند موجود در عسل با آب واکنش می‌دهد تا میکروارگانیسم‌ها را مهار کند. هم‌چنین هیدروژن پراکسید تولید می‌کند که تاثیری شفابخش روی زخم‌ها دارد.

بنابراین، با توجه به خواص شگفت‌انگیز آنتی‌باکتریال، ضد تورم، و آنتی‌اکسیدانی عسل طبیعی خام، اصلا عجیب نیست که یکی از بهترین مواد اولیه‌ی طبیعی برای درمان هر نوع مشکل پوستی عَسل است. عَسل به پاک کردن دانه‌ها، سوزش پوست، کاهش آکنه کمک می‌کند و نیز برای کاهش جای آکنه مفید است.

بنابراین شما چگونه می‌توانید صورت و پوست عاری از نقاط آکنه، جوش، جای زخم و جوش، و هرگونه لکه ی پوستی دیگر داشته‌باشید؟ در ادمه چند دستورالعمل فوق‌العاده برای ماسک عسل آمده‌است که کمک می‌کند پوست‌تان همیشه فوق‌العاده به نظر برسد.

دستورالعمل‌های ماسک عسل برای صورت

درست کردن ماسک عسل برای صورت خیلی آسان است، تا ظاهر عالی پوست‌تان را حفظ کنید، و از آن بهتر این‌که احتمالا بیشتر مواد اولیه را از قبل در خانه دارید. همیشه توصیه می‌شود فقط عسل ارگانیک، خام و طبیعی استفاده کنید.

در هر یک از دستورالعمل‌های ماسک عسل برای صورت، که در ادامه آمده‌است، می‌توانید به جای عسل خام ارگانیک از عسل مانوکا استفاده کنید، که خواص آنتی‌باکتریال و ضد تورمی آن نیز اثبات شده‌است.

نگران روغن موجود در بعضی از این دستورالعمل‌ها نباشید، چون این روغن‌ها آکنه‌ی شما را بدتر نمی‌کند. بلکه مواد مغذی لازم را برای پوست‌تان تامین می‌کند و به کاهش میزان روغنی که پوست‌تان تولید می‌کند، کمک می‌کند.

درمان جوش سر سفید بینی و صورت, عسل

۱. ماسک عسل برای آکنه

این ماسک صورت ترکیبی از روغن‌ها را فراهم می‌کند که خواص ضد تورمی، عصاره‌های گیاهی، و عسل دارد تا ماسکی فوق‌العاده برای آکنه بسازد.

شما به این مواد نیاز دارید:

  • ۱ قاشق غذاخوری عسل ارگانیک خام
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن حامل مانند روغن جوجوبا، روغن نارگیل، یا روغن بادام شیرین
  • ۳ قطره روغن درخت چای یا عصاره‌ی اسطو خودوس

طرز تهیه:

همه‌ی مواد اولیه را با هم مخلوط کنید، حداقل به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید روی صورت بماند. آب گرم شست‌وشو دهید.

مطلب مرتبط: ۶۱ فایده‌عسل برای سلامتی که حتما باید بدانید

۲. ماسک عسل و دارچین برای آکنه

اثبات شده‌است ترکیب عسل و دارچین برای سلامت شما فوق‌العاده است. دارچین خواص آنتی‌باکتریال دارد، که باعث می‌شود برای افزودن به ماسک صورت ضدآکنه خوب باشد.

شما به این مواد نیاز دارید:

  • ۱ قاشق غذاخوری عسل خام ارگانیک
  • ۱ قاشق غذاخوری پودر دارچین

طرز تهیه:

تمام مواد اولیه را به خوبی با هم مخلوط کنید و در ناحیه‌ی آکنه‌دار صورت قرار دهید و بگذارید حداقل ۲۰ دقیقه بماند. با آب گرم شست و شو دهید.

مطلب مرتبط: پاکسازی روده بزرگ (کولون) با مخلوط سیب‌عسل

۳. ماسک عسل و آلوئه ورا برای آکنه و لکه‌های پوست

شما می‌توانید با ترکیب عسل و آلوئه ورا، که خواص مفید بسیار زیادی برای پوست دارد، ماسکی فوق‌العاده برای صورت درست کنید که برای مراقبت کلی از پوست خوب است و درمان آکنه و لکه‌های پوستی مختلف نیز کمک می‌کند.

شما به این مواد اولیه نیاز دارید:

  • ۱ قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل خام ارگانیک

طرز تهیه:

مواد اولیه را در یک ظرف به خوبی مخلوط کنید و روی صورت یا ناحیه‌ی مد نظر قرار دهید و بگذارید ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بماند. با آب گرم شست و شو دهید.

خواص عسل برای پوست

مطلب مرتبط: سیر وعسل را ۷ روز ناشتا بخورید و اثرات شگفت‌اش را ببینید

۴. ماسک عسل برای پوست‌های خشک یا معمولی

شما می‌توانید با افزودن مواد تازه به عَسل نیز یک ماسک فوق‌العاده درست کنید. مثلا موز و آووکادو حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی است که می‌توانند به شما پوستی سالم و درخشان بدهند.

شما به این مواد اولیه نیاز دارید:

  • ۱ قاشق غذاخوری عسل خام ارگانیک
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن طبیعی از قبیل روغن جوجوبا، روغن بادام، روغن زیتون، یا روغن آووکادو
  • یک موز له شده یا نصف یک آووکادوی له شده

طرز تهیه:

تمام مواد اولیه را با هم مخلوط کنید تا یک مایه‌ی غلیظ به‌دست بیاورید. مایه را روی صورت قرار دهید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند. با آب گرم شست و شو دهید.

مطلب مرتبط: آب پیاز وعسل معجزه ای برای درمان ریزش مو

۵. ماسک عسل پوست‌تان را نرم می‌کند

رپورتاژ

ماست حاوی اسید لاکتیک، و لیمو حاوی اسیدهای طبیعی مختلف از جمله اسید سیتریک و اسید مالیک است که همه‌ی این‌ها به پاکسازی پوست و نرمی آن کمک می‌کند.

شما به این مواد نیاز دارید:

۱ قاشق غذاخوری عَسل

۱ قاشق غذاخوری ماست ساده

۱ قاشق غذا خوری آب لیمو

طرز تهیه:

همه‌ی مواد اولیه را به خوبی با هم مخلوط کنید و روی پوست قرار دهید و بگذارید حداقل ۲۰ دقیقه بماند، سپس با آب شست و شو دهید. شما می‌توانید به این ترکیب زردچوبه هم اضافه کنید تا یک ماسک پرطرفدار دیگر برای صورت درست کنید که خواص زیادی برای پوست دارد.

مطلب مرتبط:۱۱ فایده شیر وعسل برای زیبایی و سلامتی که شگفت‌انگیز است

۶. ماسک عسل و خاک رس

خاک رس برای پوست عالی است. مثلا بنتونیت خاک رس خواصی دارد که برای از بین بردن آلودگی‌های پوست مفید است. هم‌چنین برای آکنه فوق العاده است چون خواص آنتی‌باکتریال دارد. شما می‌توانید از خاک رس سبز نیز استفاده کنید که برای پوست‌های چرب خوب است، یا خاک رس سفید (کائولن نیز نامیده می‌شود) که برای پوست‌های حساس، خشک و پیر بسیار لطیف و مناسب است.

شما به این مواد نیاز دارید:

  • ۱ قاشق غذاخوری عسل خام ارگانیک
  • ۱ قاشق غذاخوری بنتونیت خاک رس (یا انواع دیگر خاک رس)
  • آب

طرز تهیه:

عَسل را با کمی آب مخلوط کنید و به اندازه‌ی کافی به آن خاک رس اضافه کنید تا یک مایه به‌دست بیاورید. آن را روی صورت قرار دهید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب گرم شست و شو دهید.

مطلب مرتبط: ۷ فایده باورنکردنی ترکیب سرکه وعسل برای سلامتی شما

۷. ماسک کلپ (اشنه‌ی دریایی)، ماست، و عسل

خوردن کلپ و دیگر جلبک‌های دریایی می‌تواند سلامت‌تان را به‌طور فوق‌العاده‌ای ارتقا دهد، اما شما می‌توانید از کلپ (اشنه‌ی دریایی) برای مراقبت از پوست نیز استفاده کنید. اشنه‌ی دریایی برای باز شدن منافذ پوست مفید است و پوست را پاکسازی می‌کند. هم‌چنین اشنه‌ی دریایی حاوی ید است، که یک ماده‌ی آنتی‌باکتریال قدرتمند است و برای کشتن باکتری‌ها در زخم استفاده می‌شود. هم‌چنین ماست حاوی اسید لاکتیم است که به پاکسازی و لطافت پوست کمک می‌کند.

شما به این مواد نیاز دارید:

  • ۳ قاشق غذاخوری ماست طبیعی
  • ۱ قاشق غذاخوری پودر کلپ (اشنه‌ی دریایی)
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل خام ارگانیک

طرز تهیه:

همه‌ی مواد اولیه را در یک ظرف با هم مخلوط کنید تا یک مایه‌ی یک‌دست درست شود. آن را روی صورت قرار دهید و بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند. با آب گرم به خوبی شست و شو دهید.

مطلب مرتبط: معجون عالی آبلیمو وعسل برای تناسب اندام

۸. ماسک عسل و نمک دریا

نمک دریا برای پوست فوق‌العاده است. نمک به خاطر خواص آنتی‌باکتریال‌اش مشهور است و مانند یک لایه بردار فوق‌العاده عمل می‌کند تا سلول‌های مرده‌ی پوست را از بین ببرد و هم‌چنین به آن استحکام بدهد.

شما به این مواد اولیه نیاز دارید:

  • ۱ قاشق غذاخوری عسل خام ارگانیک
  • ۱ قاشق غذاخوری نمک دریا
  • چند قطره روغن زیتون یا روغن‌های طبیعی دیگر

طرز تهیه:

تمام مواد اولیه را در یک ظرف مخلوط کنید. ترکیب به‌دست آمده را با حرکت‌های دایره‌وار ملایم روی پوست مرطوب قرار دهید. بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند، سپس با آب گرم شست و شو دهید.

۹. اسکراب صورت با عسل

این یک مایه‌ی ساده اما در عین حال موثر برای مالش صورت است که به لایه‌برداری سلول‌های مرده‌ی پوست کمک می‌کند و آن را دوباره جوان می‌کند.

شما به این مواد اولیه نیاز دارید:

  • ۱ قاشق غذاخوری عسل خام ارگانیک
  • ۱ قاشق غذاخوری شکر دانه‌ریز یا جوش شیرین
  • چند قطره آب لیموی تازه (اختیاری)

طرز تهیه:

تمام اجزا را با هم مخلوط کنید و آن را روی صورت قرار دهید. ترکیب را با ملایمت حدودا یک دقیقه به صورت ماساژ دهید و سپس بگذارید چند دقیقه‌ی دیگر بماند. با آب شست و شو دهید و از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

خواص عسل : ۲۱ فایده علمی عسل

۱۰. اسکراب صورت عسل و جو دو سر

این یک اسکراب آسان دیگر است که با استفاده از خواص تسکین‌دهنده‌ی پوست که جو دو سر دارد، پوست را با ملایمت لایه برداری می‌کند.

شما به این مواد اولیه نیاز دارید:

۲ قاشق غذاخوری جو دو سر که در غذاساز یا مخلوط‌کن به خوبی پودر شده‌است

۱ قاشق غذاخوری عسل خام ارگانیک

۱ قاشق غذاخوری روغن طبیعی از قبیل روغن نارگیل، روغن جوجوبا، یا روغن زیتون

طرز تهیه:

تمام مواد اولیه را مخلوط کنید تا یک مایه‌ی غلیظ و چسبناک به‌دست بیاورید (در صورت لزوم روغن بیش‌تری اضافه کنید). با ملایمت ترکیب را حدود ۱ دقیقه به پوست ماساژ دهید و سپس بگذارید چند دقیقه‌ی دیگر بماند. با آب گرم شست و شو دهید.

۱۱. ماسک عسل و زردچوبه برای رفع تیرگی پوست

کورکومین یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است و ماده‌ی ضد التهابی موجود در زردچوبه به حساب می‌آید. این ماده رادیکال‌های آزاد آسیب رسان را از بین می‌برد و درخشندگی طبیعی پوست را به آن باز می‌گرداند. همچنین به پاک کردن برنزگی پوست کمک می‌کند. به خاطر خاصیت ضد التهابی‌اش، زردچوبه می‌تواند پوست را آرام کند و جای زخم‌ها را کاهش دهد. برای درست کردن این ماسک صورت ۲ قاشق غذاخوری عسل را با مقداری پودر زردچوبه مخلوط کنید.

۱۲. ماسک عسل و چای سبز برای درمان برنزگی زیاد

یک فنجان چای سبز درست کنید و آن را بنوشید! حالا این برگ‌های چای سبز استفاده شده را با دو قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید. از این مخلوط به عنوان یک پک صورت استفاده کنید. چای سبز حاوی آنتی اکسیدان‌های بسیاری است که به پاک کردن برنزگی بدن کمک می‌کند.

۱۳. ماسک عسل و قهوه برای روشن شدن چهره

قهوه پوست‌تان را روشن و خطوط مشخص چهره‌تان را کمرنگ می‌کند. و از این رو به عنوان جزئی از ماسک صورت در ترکیب با عسل گزینه‌ی بسیار خوبی به شمار می‌آید. برای درست کردن این ماسک، یک قاشق غذاخوری قهوه‌ی آسیاب شده را با دو قاشق غذاخوری عسل ترکیب کند.

۱۴. ماسک عسل و جوز هندی برای رهایی از آکنه

ماده‌ی دیگری که می‌تواند به رهایی از زخم آکنه کمک کند جوز هندی است. جوز هندی به محو کردن لکه‌ها کمک می‌کند. برای درست کردن این ماسک، دو قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخوری شیری و مقداری پودر جوز هندی ترکیب کنید.

۱۵. ماسک عسل و روغن هسته‌ی میوه‌ی گل رز

روغن میوه‌ی گل رز حاوی اسیدهای چرب ضروری، ویتامین E، ویتامین C، و ب-کاروتن است. روغن هسته‌ی میوه‌ی گل رز توانایی نفوذ در لایه‌های عمیق پوست را دارد. اگر به طور منظم از این روغن استفاده کنید می‌تواند به مبارزه‌ی پوست‌تان با پیری کمک کند. دو قطره روغن میوه‌ی گل رز را با دو قاشق غذاخوری عسل محلوط کنید تا بتوانید این ماسک صورت را درست کنید.

خواص عسل : ۲۱ فایده علمی عسل

۱۶. ماسک عسل و سفیده‌ی تخم مرغ برای کاهش منافذ باز پوست

سفیده‌ی یک عدد تخم مرغ را خوب بزنید تا کف کند. آن را با دو قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و روی صورت‌تان بمالید. سفیده‌ی تخم مرغ دارای خواص جمع کنندگی است که به کوچک کردن منافذ کمک می‌کند.

۱۷. عسل و موز برای رهایی از چین و چروک و خطوط چهره

موز حاوی پتاسیم، ویتامین E، و ‌‌ویتامین C است که به کاهش چین و چروک و شفاف‌سازی پوست کمک می‌کند. برای ساختن این ماسک صورت، یک عدد موز را بکوبید و آن را با چهار قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید.

۱۸. ماسک عسل و روغن بابونه برای پوست های حساس

بابونه به خاطر خواص آرامبخش و تسکین دهنده‌اش معروف است. به خاطر خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده‌اش، موقتا سرخی، خشکی، و حساسیت پوست را از بین می‌برد. بابونه همچنین به از بین بردن زخم‌های جای جوش و جوش زدن‌های دوباره کمک می‌کند. چای بابونه مخزن آنتی اکسیدان است و از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. برای درست کردن این ماسک، دو تا سه قطره روغن بابونه را با دو قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. شما می‌توانید به جای روغن از چای بابونه نیز برای ساختن این ماسک استفاده کنید.

برای اطلاع از خواص و فواید تغذیه ای و درمانی انواع میوه ها، سبزیجات ، خوراکی ها و … اینجا کلیک کنید.

نوشته‌های مرتبط