درد بدن: ۱۴ درد شایع در بدن و روش های درمان آن ها

همه‌ی دردها شبیه‌ یکدیگر نیستند، و نحوه‌ی مقابله با آن‌ها به شدت و موقعیت درد بستگی دارد. خواه این درد بدن حاد باشد یا مزمن، در اطراف سر باشد یا کمر، واقعا می‌تواند در جریان زندگی‌تان اختلال ایجاد کند. گاهی اوقات، درد ممکن است نشانه‌ای از آسیب یا بیماری باشد، و گاهی اوقات نیز دردهایی مانند سردردهای میگرنی به خودی خود یک بیماری تلقی می‌شوند.

درد یکی از شایع‌ترین مشکلات زندگی بشر است. در واقع، طبق گزارش آکادمی ملی پزشکی ایالات متحده، بیش از ۱۰۰ میلیون آمریکایی دچار دردهایی هستند که مقابله با آن‌ها هفته‌ها یا سال‌ها به طول می‌انجامد. میلیون‌ها آمریکایی دیگر نیز گاه و بی‌گاه با دردهای مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند.

در این مقاله، اشاره‌ی مختصری به ۱۴ درد شایع در بدن و روش‌های درمان آن‌ها خواهیم کرد.

۱. رگ به رگ شدن و کشیدگی

آدم‌هایی که مرتبا ورزش می‌کنند یا به انجام فعالیت‌های بدنی می‌پردازند، معمولا با رگ به رگ شدن (کشیدگی یا پارگی رباط) و کشیدگی یا پارگی ماهیچه یا تاندون آشنا هستند. هر دوی این‌ها باعث ایجاد تورم و التهاب می‌شوند. رگ به رگ شدن ممکن است باعث کبودی شود. کشیدگی ماهیچه یا تاندون نیز معمولا باعث اسپاسم ماهیچه‌ای خواهد شد. اقدام اولیه برای بهبود این وضعیت شامل استراحت، کمپرس سرد، فشار، و بالا نگه داشتن محل آسیب دیده می‌شود. به علاوه، می‌توانید از داروهای مسکن بدون نسخه نیز استفاده کنید. در صورتی که در عضو آسیب دیده دچار کرختی یا بی حسی هستید یا نمی‌توانید مفصل‌تان را تکان دهید، یا این درد ظرف یک هفته برطرف نشود، حتما نزد پزشک بروید.

۲. سردرد تنشی

در این نوع شایع از سردرد، بیمار احساس می‌کند نواری دو سرش بسته شده است و به شدت به سر فشار می‌آورد. مصرف داروهای مسکن بدون نسخه، استراحت، و نوشیدن آب زیاد معمولا روش‌های مناسبی برای بهبود سردرد تنشی به شمار می‌روند. با استفاده از این روش‌ها، سردردتان باید ظرف یک ساعت بهبود یابد؛ ولی گاهی اوقات ممکن است تا دو روز نیز ادامه داشته باشد. استراحت زیاد، ماساژ مناسب، کاهش استرس، و مصرف مقدار زیادی مایعات (بدون کافئین) می‌توانند به پیشگیری از بروز سردرد تنشی کمک کنند.

۳. میگرن

احساس درد تپشی در جلو یا دو طرف سر می‌تواند فعالیت‌های روزانه‌تان را دچار مختل کند. در صورت ابتلا به میگرن ممکن است احساس ناراحتی معده کنید، به تابش نور حساس شوید، یا علائم دیگری را تجربه کنید. در این شرایط، باید جای تاریکی را پیدا کنید و در آن‌جا کاملا استراحت کنید. استفاده از کمپرس سرد نیز می‌تواند مفید باشد؛ هم‌چنین، پد گرمایی نیز می‌تواند تنش ماهیچه‌ها را کاهش دهد. اگر به تازگی دچار میگرن شده باشید، مصرف داروهای مسکن بدون نسخه نیز ممکن است برای‌تان کارساز باشد. برخی از بیماران نیز برای درمان یا پیشگیری از بروز سردردهای میگرن به تجویز دارو به وسیله‌ی پزشک نیاز دارند.

۴. دندان درد

پوسیدگی دندان، ترک دندان، جدا شدن مواد پر کننده‌ی دندان، و بیماری‌های لثه ممکن است باعث دندان درد شوند. شاید شما نیز دل خوشی از دندان پزشکان نداشته باشید، ولی اگر دندان دردتان بیش‌تر از دو روز ادامه پیدا کرد، باید نزد دندان پزشک بروید. اگر به دندان درد توجه نکنید، نواحی ملتهب ممکن است عفونی شوند و مشکلات بزرگ‌تری را برای‌تان ایجاد کنند. هم‌چنین، دندان درد می‌تواند نشانه‌ای از عفونت سینوس، مشکل مفصلی که آرواره را به جمجمه متصل می‌کند، یا دندان قروچه در طول خواب نیز باشد.

۵. گردن درد

گردن در مقایسه با سایر بخش‌های ستون فقرات از محافظت کم‌تری برخوردار است؛ بنابراین، در برابر کشیدگی و رگ به رگ شدن آسیب‌پذیر است. این گونه دردها معمولا موقتی هستند، و غالبا در این موارد، نیازی به ملاقات با پزشک نیست. هم‌چنین، ساییدگی و فرسایش مفصل، نظیر تجزیه‌ی دیسک نیز می‌تواند باعث گردن درد شود. بهبود طرز ایستادن و نشستن نیز می‌تواند به پیشگیری از درد کمک کند.

۶. کمر درد

با افزایش سن احتمال بروز کمر درد در آدم‌ها افزایش می‌یابد. کمر درد می‌تواند حاد یا مزمن باشد و ممکن است به مدت یک ماه پا بر جا بماند. اضافه وزن و بلند کردن اجسام سنگین به شکل نامناسب می‌تواند باعث کمر درد شود. بیماری‌هایی از قبیل آرتریت و سرطان نیز می‌توانند به کمر و ستون فقرات آسیب برسانند؛ هم‌چنین، ژن‌ها نیز ممکن است در بروز کمر درد  نقش داشته باشند. از جمله روش‌های رایج برای تسکین بیش‌تر انواع کمر دردها می‌تواند به مصرف داروهای مسکن بدون نسخه، کمپرس سرد و گرم، برخی تمرین‌های ورزشی، یوگا، و ماساژ اشاره کرد.

۷. سندرم شانه یخ زده

رپورتاژ

درد ناشی از این سندرم معمولا هنگام شب وخیم می‌شود – هنگامی که روی شانه‌ی آسیب دیده می‌خوابید. در صورت ابتلا به این وضعیت، انجام کارهای ساده‌ی روزمره ممکن است بسیار دشوار شود. شانه آن‌چنان سفت و خشک می‌شود که حتی نمی‌توان آن را حرکت داد. انجام برخی فعالیت‌های ورزشی و فیزیوتراپی می‌توانند دامنه‌ی حرکتی شانه را بهبود ببخشند. این وضعیت معمولا در آدم‌های ۴۰ الی ۶۰ ساله بروز می‌کند. زنان و بیماران مبتلا به دیابت بیش از دیگران در معرض سندرم شانه‌ی یخ قرار دارند.

۸. التهاب تاندون و بورسیت

التهاب تاندون و بورسیت به ورم اطراف ماهیچه یا استخوان گفته می‌شوند که معمولا بر اثر استفاده‌ی بیش از اندازه یا وارد آمدن صدمه به مفاصلی از قبیل قوزک پا، آرنج، زانو، ران، شانه، یا مچ ایجاد می‌شود. این وضعیت‌ها نیز با استراحت، کمپرس سرد، فشار، و بالا نگه داشتن محل آسیب دیده بهبود می‌یابند. اگر درد و تورم برای‌تان غیر قابل تحمل باشد، یا وضعیت‌تان رو به وخامت برود، یا این‌که اطراف محل تورم قرمز و گرم شود باید نزد پزشک بروید.

۹. آرتریت

علت اصلی ایجاد ناتوانی حرکتی در میان آمریکایی‌ها گروهی شامل بیش از ۱۰۰ نوع بیماری‌ است که باعث ایجاد درد مفاصل می‌شوند. تمام این بیماری‌ها که تحت عنوان آرتریت شناخته می‌شوند شامل علائمی هستند که گاه و بی‌گاه عود می‌کنند؛ علائمی از قبیل تورم، درد، سفتی مفصل، و محدودیت دامنه‌ی حرکتی. این علائم ممکن است بر اثر ساییدگی و فرسایش یا التهاب ناشی از بروز اختلال در دستگاه ایمنی بدن ایجاد شوند. آرتریت معمولا قابل درمان نیست، ولی معمولا با کمک پزشک می‌تواند درد آن را کاهش داد و علائم آن را نیز کنترل کرد.

۱۰. معده درد

معده درد ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شود؛ از جمله سوء هاضمه، گاز معده، و یبوست. مصرف داروهای مسکن بدون نسخه ممکن است به تسکین معده درد یا شکم درد کمک کنند – البته تا زمانی علت بروز درد برطرف شود. اگر این درد به صورت ناگهانی یا بسیار شدید ایجاد شود، یا این‌که به مدت چند روز طول بکشد، یا با استفراغ خونی، مدفوع خونی، یا سایر علائم غیر معمول همراه باشد، باید فورا نزد پزشک بروید.

۱۱. سیاتیک

این درد که مانند درد گلوله است، می‌تواند هنگام ایستادن و نشستن باعث ناراحتی فراوان شود. بیماران مبتلا به سیاتیک ممکن است در پای‌شان احساس ضعف، کرختی، و سوزش یا گزگز کنند؛ ولی این وضعیت با گرفتگی ماهیچه همراه نیست. سیاتیک بر اثر ایجاد فشار بر عصب موجود در پایین کمر بروز می‌کند. سرفه و عطسه می‌توانند باعث عود درد سیاتیک شوند. درد سیاتیک معمولا پس از چند هفته با استراحت و انجام برخی تمرین‌های ورزشی ملایم برطرف می‌شود، ولی بیماران باید به پزشک مراجعه کنند. بیش‌تر آدم‌های مبتلا به این بیماری بین سنین ۳۰ الی ۵۰ هستند.

۱۲. درد عصبی

گزگز، سوزش، کرختی، و ضعف، همگی علائمی هستند که به وجود مشکلی در اعصاب بدن اشاره می‌کنند. آدم‌های مبتلا به دیابت کنترل نشده معمولا دچار آسیب عصبی در پاها، دست‌ها، بازوها، و ساق پا می‌شوند. زونا، جوش‌های دردناکی که بر اثر ویروس آبله مرغان ایجاد می‌شوند نیز می‌تواند باعث بروز درد عصبی شود. هنگامی که اندام بدن تحت تاثیر درد عصبی قرار می‌گیرند، فرایند گوارش یا دفع ادرار ممکن است دچار مشکل شوند. مصرف دارو، فیزیوتراپی، و رعایت رژیم غذایی مناسب می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

۱۳. سندرم تونل کارپال

شواهد اندکی وجود دارند که نشان می‌دهند استفاده‌ی بیش از اندازه از صفحه کلید کامپیوتر یکی از دلایل ابتلا به اختلال عصبی شایعی به نام سندرم تونل کارپال است. اگر بر اثر این سندرم، عصب مچ دست‌تان تحت فشار قرار بگیرد، استفاده‌ی بیش از اندازه از کامپیوتر می‌تواند گزگز و کرختی انگشتان دست را وخیم‌تر کند. نخستین اقدام برای کنترل این وضعیت استراحت است؛ دست‌کم به مدت دو هفته سعی کنید مچ دست‌تان را خم نکنید یا نپیچانید. هم‌چنین، توصیه می‌شود یوگا یا فیزیوتراپی انجام دهید. گاهی اوقات، مصرف داروهایی که باعث کاهش تورم می‌شوند، می‌توانند به تسکین علائم کمک کنند.

۱۴. درد و ورم پا

استراحت کنید و پاهای‌تان را بالا نگه دارید. ۱۵ الی ۲۰ دقیقه پاهای‌تان را داخل آب یخ قرار دهید. اگر مجبور هستید در تمام طول روز روی سطح سفت بایستید، سعی کنید جوراب واریس بپوشید، کفش‌های مناسب به پا کنید، و در صورت امکان، به پاهای‌تان استراحت دهید. زنان و آدم‌هایی که کف پای صاف دارند یا قوس پای‌شان زیاد است، بیش‌تر از دیگران در معرض ابتلا به درد پاشنه‌ی پا قرار دارند؛ این وضعیت باعث وارد آمدن درد و آسیب به پاشنه‌ی پا می‌شود. انجام تمرین‌های کششی می‌تواند به این وضعیت کمک کند.

اگر درد پای‌تان بسیار شدید است یا دلیل این درد را نمی‌دانید، حتما نزد پزشک بروید.

 

منبع وب ام دی
نوشته‌های مرتبط