آلتکوین چیست: راهنمای کامل رمز ارزهای جایگزین بیت کوین

در دنیایی که همه چیز آن در حال مجازی شدن است، آیا ممکن است واحدهای پولی و ارزها از این قافله عقب بمانند؟ قطعا این‌طور نیست، به خصوص در این روزها که رمز ارزها به موضوع داغ بحث‌های‌مان درباره‌ی تجارت و سرمایه‌گذاری تبدیل شده‌اند. در ادامه با ما همراه باشید تا نکات جالبی درباره آلتکوین ها بخوانید.

با این‌که بیت کوین در شرایط حاضر بیش‌ترین توجهات را به خود جلب کرده است، بسیاری دیگر از رمز ارزها وجود دارند که می‌توانند برای کاربران جذاب باشند. در این میان، آلتکوین به عنوان گزینه‌ی مورد پسند عموم با سرعت بالایی در حال گسترش است.

آلتکوین یک ارز رمزنگاری شده، یا یک واحد پولی مجازی است. آلتکوین جایگزینی برای بیت کوین است. آلتکوین تا حد زیادی مانند بیت کوین عمل می‌کند. در این نوع رمز ارز نیز با استفاده از یک کلید خصوصی، می‌توان اعتبار را از کیف پول دیجیتالی الف به کیف پول دیجیتالی ب منتقل کرد. چنین رمز ارزهایی از یک بلاک چین یا دفتر ثبت بهره می‌برند که تمام معاملات به صورت دائمی و عمومی در آن ثبت می‌شوند؛ بنابراین، هیچ مبادله‌ای قابل تغییر یا انکار نیست. امنیت این بلاک چین از طریق معادلات ریاضی کاملا تضمین شده است، و معاملات در هر بلاک به طور کامل تایید می‌شوند.

منابع مختلفی در دنیای آلتکوین‌‌ها به تحقیق و تعمق پرداخته‌اند و در حال بررسی مشکلات احتمالی در خصوص این رمز ارزها هستند. گذشته از این‌ها، هر کدام از سرمایه‌گذاران نیز باید اطلاعات نسبتا مناسبی از این رمز ارزها به دست بیاورد. مطالعه‌ی این مقاله می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند.

بنابراین، بیت کوین را باید به عنوان یک واحد پول یا ارز دیجیتالی بشناسید که قابل تولید یا چاپ نیست، بلکه فقط از طریق حل مسائل پیچیده‌ی ریاضی قابل استخراج است.

بیت کوین نخستین بار در سوم ژانویه‌ی ۲۰۰۹، هنگامی که فرد یا گروهی با نام مستعار و مرموز ساتوشی ناکاموتو با خلق شبکه‌ای مرتب‌سازی شده، به استخراج بلاک آغازین زنجیره‌ای (chain) مشهور به بلاک پیدایش پرداختند، به جهان معرفی شد.

امروزه، دنیای رمز ارزها به دنیایی کاملا متفاوت تبدیل شده است. بنابراین، آیا آلتکوین‌ها شکل دیگری از بیت کوین هستند؟‌

رپورتاژ

خیر. آلتکوین‌ به معنی ارز جایگزین یا جایگزینی برای بیت کوین (alternate coins)، و رمز ارزی متفاوت از بیت کوین هستند. هم‌چنین، آلتکوین‌ها دقیقا از همان قواعد بیت کوین پیروی نمی‌کنند. برای مثال، با این‌که بیت کوین در هر ۱۰ استخراج یا تولید می‌شود، آلتکوینی به نام لایت کوین در هر ۲.۵ دقیقه قابل استخراج است. این ویژگی باعث شده است لایت کوین بتواند پرداخت‌ها را با سرعت بیش‌تری پردازش کند. هم‌چنین، به طور کلی می‌توان ۸۴ میلیون لایت کوین تولید کرد؛ در حالی که نهایتا فقط می‌توانیم ۲۱ میلیون بیت کوین در جهان داشته باشیم. به علاوه، مجموعه قواعد استخراج لایک کوین با بیت کوین فرق دارد. با این‌که برای استخراج بیت کوین به سخت‌افزارهای پر هزینه‌ای نیاز است، لایت کوین را می‌توان با استفاده از سخت‌افزارهای معمولی کامپیوتری نیز استخراج کرد.

اکنون این سوال پیش می‌آید که چرا به آلتکوین یا جایگزین بیت کوین نیاز داریم؟‌ آیا بیت کوین برای مشتاقان رمز ارزها کافی نیست؟‌

بیت کوین یکی از نخستین ارزهای رمزنگاری شده‌ی جهان بود، ولی از آن پس، ساختارهای این رمز ارزها بارها و بارها اصلاح و بهبود یافتند. برخی از آلتکوین‌ها معاملات را بسیار ارزان‌تر و هم‌چنین، سریع‌تر کرده‌اند. برای استخراج برخی از این آلتکوین‌ها به صرف انرژی کم‌تری نیاز است، در حالی که برخی دیگر از آن‌ها دارای لایه‌های مخفی اضافه هستند. با این‌که تعداد اندکی از آن‌ها دارای اثبات مفهوم مشابه هستند، برخی از آلتکوین‌ها با اثبات مفهوم متفاوتی عمل می‌کنند. تحلیل‌های فناورانه‌ی پیچیده‌ای برای نحوه‌ی عملکرد آلتکوین‌ها وجود دارند، ولی این تحلیل‌ها را بعدها می‌تواند به عنوان توضیحات تکمیلی ارائه داد. ولی نکته‌ی اصلی این است که چنین ارزهایی آمده‌اند تا فناوری را تقویت و اصلاح، و معاملات را ارزان‌تر کنند. به علاوه، دنیا به رمز ارزهای باثبات‌تری نیاز دارد. بیت کوین در طول تاریخ پیدایش خود، در معرض نوسانات ارزش شدیدی بوده است. بنابراین، بازار به ارزهای باثبات‌تری نیاز دارد که بتوانند با قدرت در برابر سایر ارزهای حاکم در بازار جهان نظیر دلار آمریکا بایستند. لیبرا (دیم) که توسط فیس‌بوک و سایر شرکت‌های فناوری راه‌اندازی شده است، به عنوان یکی از همین رمز ارزهای باثبات شناخته می‌شود.

چند نمونه از آلتکوین‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

جالب است بدانید، لایت کوین فقط یکی از هزاران آلتکوین موجود در بازار است. به عنوان چند نمونه‌ از آلتکوین‌ها می‌توان به اتریوم، ریپل، دش، نم (NEM)، و مونرو اشاره کرد. لایت کوین پس از موفقیت بیت کوین، در ۲۰۱۱ به بازار معرفی شد. با این‌که اثبات مفهوم لایت کوین و بیت کوین مشابه‌ یکدیگر است، نحوه‌ی عملکردشان متفاوت است. نمونه‌ی دیگری از آلتکوین وجود دارد به نام نیم‌‌کوین (Namecoin). این آلتکوین نیز در ۲۰۱۱ معرفی شد، و از همان اثبات مفهوم بیت کوین استفاده می‌کند، ولی ویژگی‌های خاصی به همراه دارد از جمله افزایش سطح ناشناس ماندن کاربران و کمک به جلوگیری از هر گونه سانسور. طبق تخمین‌ها در این صنعت، بیش از ۵۰۰۰ ارز رمزنگاری شده (به اصطلاح آلتکوین) در جهان وجود دارد؛ یعنی به غیر از بیت کوین، سایر این رمز ارزها تحت عنوان آلتکوین طبقه‌بندی می‌شوند.

چگونه از این آلتکوین‌ها می‌توان استفاده کرد؟‌

برای مثال، یک تاجر رمز ارز در هر نقطه از جهان می‌تواند این آلتکوین‌ها را خریداری، و با آن‌ها در مبادلات رمز ارزها معامله کند. بر خلاف بیت کوین که به شدت گران‌قیمت است، آلتکوین‌ها نسبتا ارزان‌تر هستند. بنابراین، بسیاری از تجار می‌توانند ریسک بالاتری روی این رمز ارزها داشته باشند. برای مثال، در پلتفرمی نظیر WazirX، حدود ۳۰ آلتکوین وجود دارد که افراد می‌توانند با استفاده از واحد پولی کشور خود، آن‌ها را خرید و فروش کنند. با وجود این، همیشه باید حواس‌تان جمع باشد تا گول رمز ارزهای تقلبی را نخورید. در بسیاری از موارد، تجار با سرمایه‌گذاری در رمز ارزهای ناشناخته که هیچ فناوری قدرتمندی پشت‌شان نیست، در نهایت پول‌شان را از دست می‌دهند. از آن‌جا که این فضا تحت نظارت هیچ قدرتی نیست، هیچ اطلاعات و جزییات قابل اعتمادی در خصوص سرمایه‌گذاری و تجارت ایمن در آلتکوین‌ها وجود ندارد. به همین خاطر، تجار فقط با سرمایه‌گذاری در آلتکوین‌های شناخته شده و معتبر می‌توانند تجارت راحت و ایمن داشته باشند.

منبع altcoins
نوشته‌های مرتبط