افزایش پلاکت خون: 18 درمان خانگی پایین بودن پلاکت خون

پلاکت‌ها یکی از مهم‌ترین اجزاء بدن انسان هستند. آن‌ها به فرایند انعقاد خون کمک می‌کنند و مانع از دست رفتن بیش از حد خون بدن می‌شوند. اما به خاطر دلایل خاصی مثل سرطان، بیماری‌ّهای کبدی، لوسمی، کم خونی، عفونت‌ها، مصرف الکل، تماس با مواد شیمیایی، کمبود ویتامین B12، بیماری‌های خود ایمن، عفونت خون و … شمار این پلاکت‌ها کاهش پیدا می‌کند که اصلا نشانه‌ی خوبی برای سلامتی شما نیست. در اصطلاح پزشکی، به این ناراحتی ترومبوسیتوپنی می‌گویند و علائم رایج آن شامل خونریزی طولانی مدت بریدگی‌ها و جراحات، خونریزی بینی و لثه، راش‌های پوستی، خستگی، و وجود خون در ادرار می‌شوند. اما مشکل پایین بودن پلاکت خون را می‌توان به آسانی با استفاده از درمان‌های خانگی برای افزایش پلاکت خون معالجه کنید.

درمان خانگی برای افزایش پلاکت خون

۱. پاپایا

در چند مطالعه‌ی انجام شده اثبات کرده‌اند آب برگ‌های پاپایا در افزایش تعداد پلاکت ها بسیار موثر است. بنابراین توصیه می‌شود برای درمان این مشکل روزانه یک لیوان آب پاپایا بنوشید.

۲. جوانه‌ی گندم

جوانه‌ی گندم سرشار از سبزینه یا کلروفیل است که به افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون، گلبول‌های سفید خون و پلاکت‌ها کمک می‌کند. برای افزایش تعداد پلاکت‌های خون روزانه یک لیوان آب جوانه‌ی گندم بنوشید.

۳. روغن کنجد

روغن کنجد در افزایش طبیعی تعداد پلاکت‌ها بسیار موثر است. به علاوه خواص بسیار آن از آسیب رادیکال‌های آزاد به پلاکت‌ها نیز جلوگیری می‌کند. تمام آنچه نیاز دارید روزانه خوردن ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری روغن کنجد است.

۴. ریشه چغندر

ریشه چغندر منبعی غنی از آنتی اکسیدان‌ها است و خواص قابض (بند آورنده‌ی خون) ریشه‌ی چغندر در افزایش تعداد پلاکت‌ها بسیار مفید است. بنابراین توصیه می‌شود روزانه ۳ تا ۴ بار به میزان ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری آب ریشه‌ی چغندر بنوشید.

۵. گواوای قرمز

یکی دو عدد گواوای قرمز را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود بگنجانید چون محتوای طبیعی آن به افزایش تعداد پلاکت‌ها کمک بسیار موثری می‌کند.

۶. آب آلوئه ورا

آب آلوئه ورا یک تصفیه‌ کننده‌ی خون بی‌نظیر است که به جلوگیری از هر نوع عفونت خونی و در نتیجه افزایش تعداد پلاکت‌ها کمک می‌کند.

۷. ویتامین C

مطالعات انجام شده اثبات کرده‌اند که تعداد پلاکت‌ها با افزایش مصرف ویتامین C افزایش می‌یابد. ویتامین C از آسیب رساندن رادیکال‌های آزاد به پلاکت‌ها جلوگیری و همچنین به تنظیم رشد آن‌ها کمک می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود پرتقال، کیوی، لیمو، بروکلی و … را در رژیم غذایی روزانه‌ی خود بگنجانید.

 

۸. انگور فرنگی هندی

انگور فرنگی هندی نیز سرشار از ویتامین C است که به افزایش تعداد پلاکت‌ها کمک می‌کند. فایده‌های آن به همینجا ختم نمی‌شود، مصرف انگور فرنگی هندی در بهبود سیستم ایمنی بدن نیز بسیار موثر است. بنابراین توصیه می‌شود برای بهره‌مندی از فایده‌های آن روزانه ۲ تا ۳ بار آب آن را بنوشید.

۹. آب

رپورتاژ

نوشیدن آب معمولی در واقع به تحریک فرایند تشکیل پلاکت بسیار کمک می‌کند. بنابراین، توصیه می‌شود هر روز برای بهبود این وضعیت آب زیادی بنوشید.

۱۰. کدو تنبل

محتوای ویتامین A کدو تنبل در تشکیل پلاکت بسیار مفید است. علاوه بر آن، کدو تنبل به تنظیم محتوای پروتئین سلول‌های بدن کمک می‌کند که برای افزایش تعداد پلاکت‌ها بسیار مفید است. ۲ تا ۳ بار در روز آب کدو تنبل مخلوط با عسل بنوشید.

۱۱. اسفناج

اسفناج حاوی ویتامین K است که به درمان مشکل پایین بودن تعداد پلاکت‌های خون کمک می‌کند. به علاوه ویتامین K در درمان مشکل خونریزی بیش از حد در صورت وقوع بریدگی یا جراحات نیز بسیار مفید است. تمام کاری که باید انجام دهید آن است که برگ‌های اسفناج را در آب بجوشانید و ۲ تا ۳ بار در روز از آن بنوشید تا وضعیت‌تان بهتر بشود.

۱۲. پرهیز از مصرف الکل

اگر از کمبود تعداد پلاکت‌های خون رنج می‌برید توصیه می‌شود به طور کامل مصرف الکل را ترک کنید تا از بدتر شدن وضعیت‌تان جلوگیری شود.

۱۳. خواب درست و کافی

توصیه می‌شود به منظور استراحت دادن به بدن‌تان که فرایند تولید پلاکت را افزایش می‌دهد حتما به اندازه‌ی کافی و به شیوه‌ی درست بخوابید.

۱۴. ورزش

ورزش کردن روزانه در بهبود روند کلی گردش خون بسیار مفید است. به علاوه، به افزایش سطح سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند که این امر نیز به نوبه‌ی خود تعداد پلاکت های خون را افزایش می‌دهد.

۱۵. خوراکی‌های سرشار از ویتامین A

ویتامین A برای تولید پلاکت‌های سالم بسیار ضروری است. این ماده‌ی مغذی برای تشکیل پروتئین در بدن از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. محتوای پروتئین سالم در بدن به فرایند تقسیم و رشد سلولی کمک می‌کند. بعضی از خوراکی‌هایی که باید به رژیم غذایی خود بیفزایید شامل هویج، کدو تنبل، کلم کالی و سیب زمینی شیرین می‌شود.

۱۶. خوراکی‌های سرشار از فولات

کمبود فولات در بدن ممکن است به کاهش تعداد پلاکت‌های خون منجر شود. خوراکی‌های سرشار از ویتامین B9 یا فولات بیشتری را به رژیم غذایی روزانه‌ی خود اضافه کنید چون ممکن است برای تقسیم سلولی دریت در بدن بسیار حیاتی باشد که می‌تواند شمار پلاکت‌های خون را افزایش دهد. آب میوه‌های ارگانیک، اسفناج، مارچوبه و سبزی‌های برگ‌دار بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

۱۷. ویتامین B-12

ویتامین B12 به حفظ سلامتی سلول‌های بدن کمک می‌کند و کمبود آن می‌تواند با کاهش تعداد پلاکت‌ّهای خون در ارتباط باشد. ویتامین B12 عموما در تخم‌مرغ، شیر، پنیر و … یافت می‌شود.

۱۸. آهن

معروف است که آهن تولید سلول‌های سالم را در بدن افزایش می‌دهد. این ماده برای کسانی که کم خونی دارند بهترین گزینه است. پس شما هم دست به کار شوید و تخمه کدو، انار، عدس و سبزی‌های برگ دار را به رژیم غذایی خود بیفزایید تا سرشار از آهن شود.

نوشته‌های مرتبط