20 مهمترین فواید نماز شب برای سلامتی جسم و روان

اصطلاحی در دین اسلام وجود دارد به نام تجهد. تجهد به معنی شب زنده‌داری و اقامه‌ی نماز شب است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند، اقامه‌ی مرتب و منظم نماز شب فواید بسیاری به همراه دارد. بنابراین، تجهد و نماز شب یکی از عباداتی است که برای مسلمانان به شدت توصیه شده است. قرآن و احادیث نیز برخی از فواید نماز شب را بر شمرده‌اند. برای آگاهی از این فواید نماز شب ، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید:

فواید نماز شب

۱. تقویت دستگاه ایمنی بدن

در حقیقت، اقامه‌ی نماز شب می‌تواند دستگاه ایمنی بدن فرد نمازگزار را تقویت ‌کند. این مطلب توسط مطالعه‌ای که از جانب استاد دکتر محمد صالح به عمل آمده است، تایید می‌شود.

۲. دفع بیماری‌ها

به گفته‌ی استاد دکتر محمد صالح، اقامه‌ی نماز شب، علاوه بر تقویت دستگاه ایمنی بدن، می‌تواند انواع بیماری‌ها را از فرد نمازگزار دفع کند. این مسئله به خاطر قوی بودن دستگاه ایمنی بدن است، که در اثر اقامه‌ی نماز شب ایجاد شده است.

۳. درخشان شدن صورت

اقامه‌ی مرتب نماز شب می‌تواند باعث روشنی و درخشانی صورت شود. این اثر نماز شب به خاطر این است که پیش از اقامه‌ی نماز، ‌نخست باید وضو گرفت. در حین وضو، آب می‌تواند آلودگی‌های پوست، به خصوص پوست صورت، را بر طرف کند. این مسئله مطمئنا باعث تمیزی و درخشانی صورت می‌شود.

۴. بهبود گردش خون

در طول اقامه‌ی نماز، اندام‌های بدن در تحرک هستند. این حرکات، از همان ابتدا، با بالا بردن دست‌ها به چپ و راست سر شروع می‌شوند. همین حرکات ساده می‌توانند باعث افزایش گردش خون در بدن شوند.

۹۳ حقیقت جالب درباره اسلام که باید بدانید

۵. باز شدن مجاری ریه

حرکات دست‌ها در حین اقامه‌ی نماز شب می‌توانند باعث باز شدن مجاری ریه شوند. در نتیجه، جریان خون در ریه‌ها راحت‌تر و بهتر می‌شود؛ و بنابراین، اقامه‌ی نماز شب می‌تواند به حفظ سلامت ریه‌ها کمک کند.

رپورتاژ

۶. مناسب برای سلامت روان

وقتی فرد در حال نماز است، ذهن‌اش بسیار آرام‌تر و بسیار آسوده‌تر خواهد شد. انرژی مثبت در سراسر بدن، بر انرژی منفی فائق می‌آید. به این ترتیب، فردی که نماز شب می‌خواند، نسبت به سایر افراد از سلامت روان بیش‌تری برخوردار است.

۷. افزایش هوش

در نماز شب، مانند سایر نمازها، فرد نمازگزار باید به سجده برود. این حرکت به افزایش جریان خون در مغز بسیار کمک می‌کند. در این بین، مغز انسان بیش‌تر از سایر اندام‌ها از فواید نماز شب بهره‌مند می‌شود. وقتی جریان خون در مغز بالا می‌رود، کارکرد مغز نیز افزایش می‌یابد؛ از این رو، احتمال دارد این افراد باهوش‌تر و خلاق‌تر باشند.

۸. پیشگیری از پا درد

طبق برخی شواهد، حرکات بدنی در طول اقامه‌ی نماز شب می‌توانند از بروز پا درد پیشگیری کنند. زیرا در حال اقامه‌ی نماز، ماهیچه‌های پا منبسط و منقبض می‌شوند، و باعث افزایش گردش خون در آن نواحی می‌شوند.

۹. آرامش ماهیچه‌های گردن

خیلی اوقات احساس می‌کنیم ماهیچه‌ی گردن‌مان گرفته است. برای بر طرف شدن این گرفتگی، نماز شب بخوانید. زیرا هنگام رکوع در نماز، گرفتگی ماهیچه‌های گردن آرام می‌شود و جریان خون نیز در این ناحیه افزایش می‌یابد.

۱۰. پیشگیری از کمر درد

حرکات بدنی که فرد نمازگزار در حین اقامه‌ی نماز شب انجام می‌دهد، حرکاتی از قبیل خم شدن رو به جلو، باعث انقباض ماهیچه‌های کمر و باسن می‌شوند و از بروز کمر درد پیشگیری می‌کنند.

سایر فواید اقامه نماز شب

۱۱. انسان را به فردی مذهبی‌تر تبدیل می‌کند.
۱۲. باعث می‌شود حال‌تان خوب شود.
۱۳. باعث بهبود وضعیت روحی و روانی‌تان می‌شود.
۱۴. اقامه‌ی نماز شب باعث بهبود تفکر می‌شود.
۱۵. نماز شب فرد نمازگزار را به فرد بهتری تبدیل می‌کند.
۱۶. شما را به خدا نزدیک‌تر می‌کند.
۱۷. نماز شب باعث می‌شود بزرگ‌تر شوید.
۱۸. به شما می‌آموزد نسبت به همه چیز سپاسگزار باشید.
۱۹. باعث می‌شود احساس کنید دوست داشته می‌شوید و تحت مراقبت هستید.
۲۰. نماز شب باعث می‌شود احساس امنیت و صحت کنید.

برای آن‌که از حداکثر فواید نماز شب برای سلامتی بهره‌مند شوید،‌ توصیه می‌کنیم این کار را همیشه به طور مرتب انجام دهید.

نوشته‌های مرتبط