93 حقیقت جالب درباره اسلام که باید بدانید

اسلام یک کلمه‌ی عربی و به معنای ”صلح“، ”امنیت“ و ”تسلیم شدن“ است. مسلمان یعنی ” کسی که با صلح و آرامش تسلیم خدا می‌شود“. هرکسی با هر نژادی می‌تواند مسلمان شود؛ ‌به عبارت دیگر، ” مسلمان“ به نژاد خاصی گفته نمی‌شود. در این نوشتار با ما همراه باشید تا ۹۳ حقیقت جالب درباره‌ی اسلام را بیان کنیم.

حقیقت جالب درباره اسلام

۱. دنیای اسلام اولین داروسازان ماهر و تخصص یافته را ایجاد کرد که داروهای خود را می‌ساختند و با پزشکان همکاری می‌کردند.

۲. اختراعاتی که از دنیای اسلام  ظاهر شد شامل کشف اسیدسیتریک (جابر ابن ‌حیان)، معماری اسلیمی، مناره، آسیاب آبی متصل به پل، آسیاب بادی با محور عمودی، بیمارستان‌های آموزشی، دسته‌های رژه، اژدرهای اولیه، گیتار، عود، قلیان (حقه، نارگیلی، یا شیشه)، تلاش‌های اولیه برای پرواز، جبر، اتاقک تاریک، قوانین انکسار (شکست نور)، قهوه، و چیزهای دیگر است.

۳. مسلمانان معروف در آمریکا شامل جنت جکسون، محمد علی، شکیل اونیل، مارا براک آکیل (نویسنده/تهیه‌کننده‌ی سریال‌های ”بازی“ و ”دوست‌دختر“)، مس دف (یاسین بی)، مایک تایسون، کریم عبدالجبار، آیس‌کیوب، ایکان، و انوشه انصاری، اولین فضانورد زن مسلمان جهان است.

۴. ۴۰۰ سال پیش از کشف گردش خون در اروپا، نویسنده‌ی مسلمانی در قرن ۱۳ام آن را توصیف کرده است.

۵. پس از مسیحیت، اسلام دومین جامعه‌ی دینی بزرگ دنیا است.

۶. بیش‌تر تاریخ‌دانان اتفاق نظر دارند که کریستف کلمب اولین فردی نبود که قاره‌ی آمریکا را ”کشف“ کرد و کاوشگرانی از جمله مسلمانان غرب آفریقا، چندین قرن پیش از او به آمریکا رسیده بودند. در حقیقت، وقتی کریستف کلمب سفرهای تاریخی‌اش را انجام می‌داد، به نقشه‌ها و مطالعات جغرافیایی دانشمند مسلمان قرن ۱۲ به نام الادریسی متکی بود.

۷. برآورد می‌شود ۱.۶ میلیون نفر مسلمان در دنیا وجود دارد که حدود یک پنجم تمام جمعیت دنیا است. به خاطر نرخ‌های تولد و تغییر دین، اسلام سریع‌ترین رشد را در دنیای امروز دارد.

۸. مسلمانان یک خانه‌ی دانش (بیت‌الحکمه) ایجاد کردند که طی قرن های ۹ام تا ۱۳ام فعال بود، و دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان تلاش می‌کردند دانش دنیا را به عربی ترجمه کنند. بسیاری از آثار کلاسیک دوران باستان که ممکن بود از بین بروند، به زبان‌های عربی و پارسی حفظ شدند و بعد به ترکی، عبری، و لاتین ترجمه شدند. در خانه‌ی دانش، دانشمندان علم حاصل از تمدن‌های روم، چین، پارس، مصر، یونان، بیزانس، و فنیقیه را ارتقا دادند.

۹. دانشمندان مسلمان، ابن رشد و ابن سینا، مسئول اصلی حفظ آثار ارسطو هستند که بعدها ایده‌هایش بر دنیای مسیحیت و اسلام را بر گرفت.

۱۰. یک زن مسلمان به جای برداشتن نام شوهرش، پس از ازدواج نام خانوادگی خود را حفظ می‌کند. این اقدام نمادین تاکید می‌کند که او همان فرد، و با همان هویت معتبر خود باقی می‌ماند.

۱۱. دانشمند مسلمان ابن هیثم (الحازن)، که در سال ۹۶۵ پس از میلاد به دنیا آمد، شیوه‌ی علمی را تدوین کرد و ”اولین دانشمند حقیقی دنیا“ نامیده می‌شود. هم‌چنین اولین فیزیک‌دان نظری دنیا نیز در نظر گرفته می‌شود. به علاوه، او مکانیک سماوی را ایجاد کرد که منجر به کار نهایی اروپاییانی چون کوپرنیک، گالیله، کپلر، و نیوتون شد.

۱۲. عقیده‌ی پایه‌ای که یک نفر برای مسلمان بودن باید داشته باشد شامل عقیده به ۱) خدای یکتا؛‌ ۲) تمام پیامبران خدا؛ ۳) کتب مقدس وحی شده به پیامبران موسی، داوود، مسیح، و حضرت محمد (ص)؛‌ ۴) فرشتگان؛ ۵) روز جزا و آخرت؛‌ و ۶) مشیت الهی یا سرنوشت است.

۱۳. طی قرون وسطی، دنیای مسلمانان دو امتیاز کسب وکاری عظیم داشت: ۱) طیف وسیعی از ارتباطات داشتند، از این رو می‌توانستند هرچیزی از طلای آفریقا گرفته تا ظروف چینی و کهربا و خز اروپایی را تجارت کنند، ۲) مسلمانان صنعتگرانی بسیار ماهر داشتند، یعنی همیشه کالاهایشان بازار داغی داشت. بدون تاجران مسلمان، اروپایی ها هیچ برنج، شکر یا قهوه‌ای نداشتند.

۱۴. اگرچه مسلمانان اغلب به دنیای عرب ارتباط داده می‌شوند، کمتر از ۱۵٪ آن‌ها عرب هستند. مسلمانان تقریبا در تمام ملیت‌ها، کشورها و گروه‌های قومیتی پیدا می‌شوند.

۱۵. جبر، که از کلمه‌ی عربی الجبر گرفته شده است، از دنیای اسلام سرچشمه می‌گیرد.

۱۶. در نوامبر ۲۰۱۳، مارول اعلام کرد یک دختر مسلمان پاکستانی‌آمریکایی ۱۶ ساله اهل نیوجرسی به نام کامالا خان، یکی از ابرقهرمان‌های اصلی آن‌ها خواهد بود.

۱۷. بسیاری از سنت‌های آکادمیک، از جمله تمایز بین فارغ‌التحصیلان و دانشجویان در دانشگاه اسلامی الازهر (درخشان) در قاهره آغاز شدند. این دانشگاه در قرن ۱۰ام تاسیس شد و به خاطر دانش فلسفی و نظری‌ معروف است.

۱۸. اندونزی بیش‌ترین تعداد مسلمان (۱۲۰ میلیون) را دارد و پس از آن پاکستان، هند، و بنگلادش هستند.

۱۹. دانشمندانی چون ابن سینا (۹۸۰-۱۰۳۷)، که در غرب با نام اویسنا شناخته می‌شود، کار یونانیان باستان را چه در پزشکی و چه در فلسفه ادامه دادند. وقتی در زمان جنگ‌های صلیبی، مسیحیان با دنیای مسلمانان ارتباط برقرار کردند، دانش مسلمانان را به همراه خود آوردند که به روشن شدن جرقه‌ی رنسانس در اروپا کمک کرد.

۲۰. نجوم اسلامی طی قرون وسطا به شدت پیشرفت کرد. نجوم برای مسلمانان اهمیت زیای داشت زیرا می‌توانست برای یافتن جهت مکه استفاده شود تا مردم بدانند رو به کدام جهت نماز بخوانند. این یکی از مثال‌هایی است که نشان می‌دهد چگونه دنیای غرب هنوز تحت تاثیر اختراعات مسلمانان قرار دارد.

۲۱. در ایالات متحده تقریبا ۵-۸ میلیون مسلمان زندگی می‌کنند، و بیش از ۱،۲۰۰ مسجد وجود دارد. طی دویست سال گذشته، مسلمانان بخشی از چشم‌انداز فرهنگی آمریکا بوده‌اند.

۲۲. در اواسط دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی، بیش از ۲۰۰،۰۰۰ مسلمان بوسنیایی به عنوان بخشی از کمپین پاک‌سازی قومی، در یوگسلاوی سابق به قتل رسیدند.

۲۳. در اسلام، مثل یهودیت، ازدواج بین عموزاده‌ها بسیار رایج است.

۲۴. یک حدیث (سخن اسلامی) معروف می‌گوید ”خدا زیبا است و زیبایی را دوست دارد“ بنابراین زیبایی همیشه برای مسلمانان مهم بوده است، و پیشرفت در هنرهای بصری مانند معماری، خوشنویسی، نقاشی، نساجی، فلزکاری، و سرامیک مورد تشویق قرار گرفت. با این حال، به دلیل قوانین سخت علیه بت‌پرستی، هنرهای اسلامی سنتی از تصاویر انسان‌ها و حیوانات دوری می‌جست.

۲۵. قرآن تاکید می‌کند که باید بین مسلمانان و غیرمسلمانان بردباری وجود داشته باشد. یهودیان و مسیحیان ـ کسانی که مثل مسلمانان به خدای یکتا معتقدند ـ در قرآن مورد احترام ویژه‌ای قرار گرفته‌اند. اسلام از تغییر دین به وسیله‌ی زور حمایت نمی‌کند.

۲۶. خونریزی، در مرد یا زن، او را از نماز و روزه معاف می‌کند. این کار فقط یک احتیاط بهداشتی نیست، بلکه حضور خود خون باعث ابطال وضو می‌شود. شخص دارای خونریزی نیز نجس در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه فقط خود خون نجس است.

۲۷. در قرن ۱۰ام، در کوردوبا که شهری اموی (یک سلسله‌ی اسلامی) در اسپانیا با بیش از ۷۰ کتابخانه بود، کتابخانه‌ی سلطنتی به تنهایی بیش از ۶۰،۰۰۰ جلد کتاب داشت که همه دست‌نویس بودند. در آن زمان، بهترین کتابخانه‌ی لاتین در اروپا فقط ۶۰۰ کتاب نوشته شده روی پوست داشت.

۲۸. مسلمانان اسلام را یک مذهب توصیف نمی‌کنند. بلکه آن را دین می‌نامند، که کلمه‌ای عربی به معنی شیوه‌ی ”زندگی“ است. مسلمانان باور دارند که اسلام بیش از یک اعتقاد مذهبی است ـ اسلام روش زندگی مطابق با ایمان مذهبی یک فرد است.

۲۹. مسلمانان باور دارند که هرچیزی روی زمین از قانون طبیعی خدا پیروی کند ”مسلمان“ است، به این معنی که تسلیم اراده‌ی خدا است.

۳۰. اسلام یکی از سه دین ابراهیمی است که بسیاری از پیامبران، عقاید، و وقایع تاریخی‌اش با دو دین دیگر (یهودیت و مسیحیت) مشترک است.

۳۱. مسلمانان معتقدند که اسلام، یا تسلیم مسالمت‌آمیز در برابر خدا، پیغام ابراهیم بود، از این رو اسلام از نظر فنی به ابراهیم برمی‌گردد که قبل از حضرت محمد (ص) (قرن ۷ام پس از میلاد) می‌زیست.

۳۲. در اروپا، کالاهای تجاری مسلمانان نمادی پرتقاضا برای نشان دادن موقعیت اجتماعی افراد بود. سبک، ثروت، و قدرت عربی چیزی شبیه لوگوی گوچی یا نایک امروزی بود.

۳۴.اولین مسجد ساخته شده ایالات متحده ” مسجد مادر آمریکا “ بود که در ۱۹۳۴ در سدار راپیدز آیووا ساخته شد. این مسجد هنوز هم برای عبادت استفاده می‌شود.

۳۵. دستگاه چاپ سربی گوتنبرگ (۱۴۵۰) مناسب خط شکسته‌ی عربی نبود و به تدریج توسط مسلمانان پذیرفته شد. با این وجود، وقتی در ۱۷۹۶ چاپ سنگی (لیتوگرافی) در آلمان اختراع شد، و از جوهر و طرح‌های حکاکی شده روی سنگ برای تولید تصاویر استفاده کرد، مسلمانان مشتاقانه این روش چاپ را به کار گرفتند. این روش جایگزین نسخه‌برداری دستی برای تهیه‌ی نسخه‌های متعدد از قرآن و روزنامه‌ها و کتاب‌های عربی شد.

۳۶. مریم مقدس، مادر عیسی مسیح، در اسلام یک چهره‌ی برجسته و تنها زنی است که نامش در قرآن ذکر شده است. نام مریم در قرآن بیش از تمام انجیل عهد جدید، تکرار شده و در قرآن اطلاعات زندگینامه‌ای بیش‌تری درباره‌ی او ذکر شده است.

۳۷. در حالی‌که چینی‌ها حدود قرن دوم بعد قبل از میلاد کاغذ را اختراع کردند، مسلمانان اولین کسانی بودند که آن را در ابعاد بین‌قاره‌ای به تولید انبوه رساندند، و فرهنگی وابسته به فراوانی‌ آن پدید آوردند. با افت قیمت کاغذ، سواد افزایش یافته و کتابفروشان و کتابخانه‌ها به اجزای جدایی‌ناپذیر هر شهر مسلمان‌نشینی تبدیل شدند.

۳۸.  مثل مسیحیت و یهودیت، اسلام نیز از خاورمیانه سرچشمه گرفته است.

۳۹. در ایالات متحده، حدود ۳۰٪ مسلمانان آفریقایی‌آمریکایی و ۳۳٪ درصد آن‌ها اهل جنوب و مرکز آسیا و مهاجران هندی، پاکستانی، یا افغانستانی هستند. مسلمانان عرب‌تبار حدود ۲۵٪ و مهاجران قاره‌ی افریقا ۵٪ دیگر را تشکیل می‌دهند. هم‌چنین گروه‌های قابل توجهی از ایرانی‌ها، ترک‌ها، آسیایی‌های جنوب شرقی، و اروپایی‌ها در ایالات متحده زندگی می‌کنند. بین ۱۷٪ و ۳۰٪ از مسلمانان آمریکایی به این دین گرویده‌اند(حدود دوسوم آفریقایی‌آمریکایی هستند).

۴۰. زبان عربی، زبان مادری اکثر مسلمانان نیست. بیش‌تر آن‌ها عرب نیستند. دوره‌ی پیش از اسلام در عربستان معمولا جاهلیت خوانده می‌شود که یعنی ”روزهای نادانی“. پیش از اسلام، دین اصلی شبه جزیره‌ی عربستان بت‌پرستی مشرکانه بود.

۴۲. در عربی، مکه یعنی ”مکان جام نوشیدنی“ و به گفته‌ی مسلمانان، جایی است که چشمه‌ای پدیدار شد تا هاجر و پسرش اسماعیل را نجات دهد. بعد وقتی ابراهیم برای دیدار پسرش بازگشت، با یکدیگر خانه‌ای سنگی ساختند و آن را به عبادت ”خدای یگانه و راستین“ اختصاص دادند. امروزه این سازه کعبه نام دارد که به معنای ”مکعب“ است.

۴۳. مسلمانان تورات و انجیل اصیل و تحریف‌نشده و مطابق با وحی خدا را قبول دارند؛ با این حال از آن‌جایی که امروزه هیچ‌کدام از نسخه‌های اصلی آن‌ها به طور کامل وجود ندارد، مسلمانان از چیزی پیروی می‌کنند که کلام غایی و محفوظ خدا می‌دانند: قرآن.

۴۴. مسلمانان باور دارند که در طول تاریخ بیش از ۱۲۴،۰۰۰ پیامبر برای بشریت فرستاده شده است، و اولین پیامبر، حضرت آدم و آخرین‌ پیامبر، حضرت محمد (ص) بوده است. فقط نام ۲۵ از آن‌ها در قرآن ذکر شده است.

۴۵. مسلمانان به کفاره‌ی نیابتی اعتقاد ندارند، بلکه قانون مسئولیت فردی را می‌پذیرند. به عبارت دیگر، اسلام می‌گوید هر فردی مسئول اعمال خودش است. مسلمانان معتقدند در روز جزا، همه بار دیگر زنده شده و باید برای هر سخن، اندیشه یا عملی در برابر خدا پاسخگو باشند.

۴۶. اسلام مثل مسیحیت روحانیون یا نمایندگان مقرری با سلسله مراتب کلیسا ندارد. هر مسلمانی می‌تواند نماز را اقامه کند یا مراسم ازدواجی را به جا آورد. با این وجود، هر مسجدی امام جماعت خود را دارد، یا فردی که ”در جلو می‌ایستد“ تا دعا بخواند و مراسم‌ها را اجرا کند.

۴۷. سنت اسلام مبنی بر قرائت شفاهی به ابزاری موثر برای ادبیات دستنویس با تولید انبوه تبدیل شد. یک قاری مسلمان به تنهایی می‌توانست  کتابی را برای گروهی از کاتبان بخواند، که همزمان حرف‌های او را نسخه‌برداری کنند. در مقابل، اروپا از یک سیستم خیلی آهسته‌تر استفاده می‌کرد: راهبان به تنهایی و هربار یک کتاب را نسخه‌برداری می کردند.

رپورتاژ

۴۸. قرآن می‌گوید ”هیچ اجباری در دین نیست“ و خدا نه یک ملت، که ملت‌ها و مردمان زیادی خلق کرده است.

۴۹. سنی‌ها ۸۷٪-۹۰٪ جمعیت کل مسلمانان را تشکیل می‌دهند. مسلمانان شیعه حدود ۱۰٪ آن را شکل داده‌اند.

۵۰. در طول جنگ جهانی دوم، مسجد بزرگ پاریس به یهودیان شناسه‌ی مسلمانان را داد تا به پنهان شدن آن‌ها از دست نازی‌ها کمک کند.

۵۱. جنگ‌سالار مغول تیمور لنگ (تیمور)، یک قرآن بسیار زینت شده در ابعاد ۵×۷ اینچ خلق کرد که هر صفحه‌ی آن ۷ خط نوشته داشت. مسلمانان ثروتمند اغلب برای فخرفروشی از آن استفاده می‌کردند.

۵۲. ۲۵ کشور وجود دارد که بیش از ۹۵٪ آن‌ها مسلمان هستند.

۵۳. خلیفه های مسلمان از ”کاغذهای پرنده‌ای“ فوق سبکی استفاده می‌کردند که برای ارسال و دریافت پیغام‌ها در سراسر امپراطوری‌شان به پرندگان وصل می‌شد. می‌توان گفت همان ایمیل امروزی بود.

۵۴. پیشرفت‌های اسلامی در استفاده از کاغذ دلیل اصلی آن است که امروزه به جای طومار، کتاب می‌خوانیم.

۵۵. اعداد عربی، اعدادی که دنیای غرب امروزه استفاده می‌کند، توسط مسلمانان ایجاد شدند.

۵۶. در تضاد با سنت انجیل (پیدایش ۲۲: ۱-۲ ) بیش‌تر دانشمندان مسلمان به جای اسحاق، اسماعیل را قربانی موردنظر داستان تمایل ابراهیم برای قربانی کردن پسرش به دستور خدا می‌دانند (قرآن ۳۷: ۹۹-۱۱۳)

۵۷. قرآن در عربی به معنی ”قرائت“ است.

۵۸. مسلمانان معتقدند قرآن، و تورات و انجیل، بر اساس کتیبه‌ای نگارش‌شده به زبان عربی هستند که در بهشت و نزد خدا است.

۵۹. مسلمانان معتقدند که اعضای یک جامعه‌ی مسلمان جهانی به نام امت هستند، و توسط یک پیوند مذهبی با هم متحد شده‌اند که از هویت‌های قبیله‌ای، قومیتی، و ملی فراتر می‌رود.

۶۰. مسلمانان مفهوم گناه نخستین را باور ندارند، بنابراین هیچ نیاز الهیاتی به فداکاری مسیح به عنوان کفاره‌ی گناهان همه‌ی‌ آدم‌ها از طریق مصلوب شدن و زنده شدن دوباره نیست. مسلمانان معتقدند ما به خاطر اعمال خودمان در برابر خدا پاسخگوییم و مسئول رستگاری خودمان هستیم. نمی‌توانیم به کسی دیکر تکیه کنیم، حتی مسیح و حضرت محمد (ص) نیز ما را از گناهان‌مان نجات نخواهند داد.

۶۱. مسلمانان معتقدند خداوند مسیح را مثل الیاس نزد خود برده است.

۶۲. مسلمانان دو تعطیلات اسلامی را جشن می‌گیرند. اولی عید فطر، ضیافت شکستن روزه‌ی ماه رمضان است و دیگری عید الاضحی، یا عید قربان است.

۶۳.در اسلام، همجنس‌گرایی ناهنجار در نظر گرفته می‌شود. در برخی مناطق، تحت قانون اسلامی به عنوان جرمی قابل مجازات رفتار می‌شود؛ در برخی مناطق دیگر، همجنس‌گرایی تحمل می‌شود اما همجنس‌گرایان هنوز از نظر اجتماعی در انزوا هستند. امروزه برخی از مردان مسلمان همجنس‌گرا برای به رسمیت شناختن حقوق‌شان را در جوامع تلاش کرده‌اند.

۶۴. مسیح در قرآن چهره‌ی برجسته‌ای است. مثل مسیحیان، مسلمانان به آبستنی باکره‌ی مسیح توسط روح خدا معتقدند؛ با این حال، مسلمانان معتقد نیستند عیسی پسر خدا است. او یکی از خیل پیامبران بر حق خدا است و پس از حضرت محمد (ص) در درجه‌ی دوم اهمیت قرار دارد. برای مسلمانان، مفهوم تثلیث نشان‌گر شکلی از چندخدایی است.

۶۵. اگرچه در اسلام هیچ فرقه‌ای مثل فرقه‌های موجود در مسیحیت (کاتولیک روم، متدیست، کلیسای اسقفی، لوتریانیسم و …) وجود ندارد، مثل تمام ادیان، اسلام تقسیم‌بندی‌ها، حزب‌ها و مکاتب فکری را به وجود آورده است.

۶۶. پس از وفات حضرت محمد (ص)، اسلام به دو شاخه‌ی اصلی تقسیم شد، سنی‌ها (۸۵٪ تمام مسلمانان) و شیعه‌ها (۱۵٪). هم‌چنین شاخه‌ی افراطی کوچکی به نام خوارج وجود دارد. این جدایی به دلیل عدم توافق بر سر جانشین پیامبر اتفاق افتاد.

۶۷. مثل یهودیت، ختنه کردن مردان در اسلام طبق سنت و آیین پیامبر الزامی است. ختنه کردن به صورت نمادین فرآیند مذهبی تسلیم شدن در برابر خواست و اراده‌ی خدا را نشان می‌دهد، و این تسلیم شدن اساس الزامات روحانی متعالی‌تر اسلام است.

۶۸. تعدادی از عقاید پایه‌ی جنبش مسلمانان سیاه‌پوست (که در پاسخ به ”برتری سفیدپوستان“ در مسیحیت شکل گرفت) به طرز چشم‌گیری با اسلام اصلی تفاوت دارد که برابری تمام نژادها را تعلیم می‌دهد.

۶۹. یهودیت، مسیحیت، و اسلام ـ در تضاد با آیین‌های هندو و بودا ـ ادیان توحیدی (تک‌خدایی) هستند که خدای آدم، ابراهیم، و موسی را عبادت می‌کنند. آن‌ها در عقیده به یگانگی خدا، تاریخ مقدس، پیامبران، وحی الهی، فرشتگان، و شیطان مشترک هستند. هرسه بر مسئولیت و پاسخگویی اخلاقی، روز جزا، و پاداش و مجازات ابدی تاکید می‌کنند. همه‌ی آن‌ها به عهد ویژه‌شان با خدا تاکید می‌کنند ـ برای یهودیت، از طریق موسی؛ مسیحیت، از طریق مسیح؛ و اسلام، از طریق حضرت محمد (ص).

۷۰. برای مسلمان شدن، یک فرد با هر سن یا فرهنگی باید یک جمله‌ی ساده یا عقیده را به زبان بیاورد: شهادتین، که گواهی به باور یگانگی خدا و  پیامبری حضرت محمد (ص) می‌پذیرد.

۷۱. در حالی‌که برخی اسلام را به خاطر سرکوب زنان سرزنش می‌کنند، برخی دیگر آن را به عنوان اصلاحات می‌بینند. جایگاه زنان در کشورهای مسلمان به اندازه‌ی خود کشورها متفاوت است. محدودیت‌ها اغلب از اسلام نیست، بلکه ناشی از فرهنگ‌ها و آداب‌ورسومی است که گاهی به اشتباه به اسم اسلام توجیه می‌شوند.

۷۲. قرآن بر تواضع تاکید می‌کند، اگرچه، هیچ توصیف خاصی از آن وجود ندارد. نقاب زدن زنان تا سه یا چهار نسل پس از وفات پیامبر رایج نشد. در اصل این نقاب نمادی از وضعیت اجتماعی آن‌ها بود ـ  نه برای جدا کردن زنان و مردان بلکه برای جدا کردن آن‌ها از طبقات پایین‌تر.

۷۳. مسلمانان معتقدند پنج عمل وجود دارد که باید انجام شود. به آن‌ها پنج رکن دین می‌گویند: ۱) شهادتین (اظهار ایمان)، ۲) صلات (وظیفه‌ی نماز پنج بار در روز)، ۳) زکات ( بخشش به خیریه)، ۴) صیام (روزه‌داری در ماه رمضان)، و ۵) حج (زیارت مکه).

۷۴. حفظ پاکیزگی در اسلام بسیار مهم است. آن‌ها پس از پاک کردن خانه‌هایشان بخورهای خوشبویی روشن می‌کنند. در مناسبت‌های خاص، روی مهمانان گلاب می‌پاشند.

۷۵. قانون اسلام خوراکی و سایر محصولات را به سه دسته تقسیم می‌کند: ۱) حلال (خوراکی‌های که مجاز هستند)، ۲) مکروه (خوراکی‌هایی می‌توان مصرف کرد اما توصیه نمی‌شود)، و ۳) حرام (خوراکی‌های ممنوع مثل خوک، حیوانات گوشتخوار، انواع خاصی از پنیر، و هرچیزی که باعث اعتیاد شود از جمله الکل).

۷۶. الله ۹۹ اسم دارد. هرکدام معنی خاصی دارند، مثلا رحمان به معنی ”بخشایشگر“؛ عزیز به معنی ”قدرتمند“ ؛ و حافظ یه معنی ”مراقبت‌کننده“ است.

۷۷. حضرت محمد (ص) در سال ۶۲۲ پس از میلاد، مکه را به سمت مدینه ترک کردکه به آن هجرت می‌گویند. هجرت نقطه‌ی آغاز تقویم اسلامی است و سال‌های آن از زمان وقوع این اتفاق محاسبه می‌شوند.

۷۸. سال اسلامی ۱۱ روز کوتاه‌تر از سالی است که در دنیای غرب استفاده می‌شود. دلیلش آن است که سال غربی به جای گام‌های ماه، بر اساس چرخش زمین به دور خورشید است.

۷۹. اسلام و قانون اسلامی همواره ترورریسم را محکوم کرده‌اند.

۸۰.  دانشمندان مسلمان موافق‌اند که پس از حلول روح جنین (که به اعتقاد برخی هنگام لقاح و به اعتقاد برخی دیگر در ۱۲۰ روزگی رخ می‌دهد)، سقط جنین به منزله‌ی قتل نفس است و باید مجازات شود. به طور کلی وقتی جان مادر در خطر باشد سقط جنین مانعی ندارد.

۸۱. در حالی‌که مسیحیان حکم انجیل عهد جدید را ذکر می‌کنند که ”هر آنچه از آن سزار است به او بدهید و هر آنچه از آن خداست به خدا بدهید“ مسلمانان معتقدند اقدام اولیه‌ی آن‌ها مبنی بر ایمانشان تلاش برای اجرای اراده‌ی خدا چه در زندگی شخصی و چه در زندگی عمومی‌شان است. در طول تاریخ، مسلمانان به حکومتی اسلامی با قانون اسلامی اعتقاد داشته‌اند.

۸۲. مردان مسلمان اجازه دارند با زنان یهودی و مسیحی ازدواج کنند زیرا این زنان از ”اهل کتاب“، یا کسانی که وحی الهی دارند، هستند. با این وجود، زنان مسلمان باید با یک مرد مسلمان یا کسی ازدواج کنند که به اسلام تغییر دین داده است.

۸۳. برخلاف آیین کاتولیک‌، ازدواج در اسلام یک قرارداد است، نه یکی از هفت‌آیین. اسلام همیشه تحت شرایط خاصی حق طلاق را به رسمیت شناخته است.

۸۴. در حالی‌که مسلمانان در اصل نسبت به رابطه‌ی جنسی نگرشی معصومانه داشتند، این آزادی در طول زمان از دست رفته است و بحث درباره‌ی آن به تابو (منع یا نهی مذهبی) تبدیل شده است. اسراء نعمانی فعال هندی‌امریکایی مسلمان، به امید تغییر این نگرش یک ”منشور حقوق زنان در اتاق خواب“ را ”در حمایت از حق زنان برای لذت بردن“ نگاشته است. به علاوه ابرقهرمان یک رمان زنانه به نام ”بدون سکس و شهر“ یک زن مسلمان است. هردوی این کتاب‌ها زنان مسلمانی را نشان می‌دهند که درباره‌ی رابطه جنسی، نقش آن در هویت‌شان و ترس‌ها و آرزوهایشان، بحث‌های آزادی انجام می‌دهند.

۸۵. در دنیای اسلام سگ‌ها معمولا به خانه راه داده نمی‌شوند زیرا نجس در نظر گرفته می‌شوند. بسیاری از مسلمانان معتقدند اگر کسی با بزاق سگ تماس داشته باشد، آن فرد باید پیش از نماز وضوی (شستشو) خود را تکرار کند.

۸۶. شوراها و حقوق‌دانان اسلامی حکم داده‌اند که اهدای عضو در اسلام هیچ مانعی ندارد ادامی که این فرآیند هیچ خطری برای اهداکننده‌ی زنده نداشته باشد و در مورد اهداکننده‌ی متوفی با احترام انجام شود.

۸۷. جهاد (کوشش یا مبارزه) گاهی به عنوان رکن ششم اسلام در نظر رگفته می‌شود، اگرچه رسما در این جایگاه نیست. معنی ان بسیار بحث‌برانگیز است اما بیش‌تر دانشمندان موافقند که یعنی ۱) کوشش درونی که فرد در تلاش برای تسلیم کردن اراده‌ی خود به اراده‌ی خدا انجام می‌دهد و ”جهاد اکبر“ نام دارد و ۲) تلاش فیزیکی علیه ظلم و ستم و آزار که ”جهاد اصغر“ نام دارد. برخی از دانشمندان یک معنی سوم را پیشنهاد می‌دهند، که تلاش برای ساختن یک جامعه‌ی خوب است.

۸۸. ترجمه‌ی جهاد به عنوان ” جنگ مقدس “ نادرست است. در زبان عربی، معادل آن عبارت حربُ مقدس است، که نه در قرآن و نه در هیچ متن اسلامی دیگری پیدا نمی‌شود.

۸۹. در حالی‌که قرآن به کنترل زادوولد نمی‌پردازد، برخی احادیث (سنت‌ها) از نزدیکی منقطع نام می‌برند. با این وجود، اکثر علما (دانشمندان حقوقی مسلمان) در قرن ۲۱ام معتقدند که مادامی که زن و شوهر موافق باشند، کنترل موقتی زادوولد جایز است.

۹۰. عصر طلایی اسلام، که از قرن ۸ام هجری تا ۱۳ام هجری است، با به اوج رسیدن خلافت عباسیان مشخص شده است. عباسیان تحت تاثیر دستور اسلام قرار گرفتند که : ” جوهر عالم مقدس‌تر از خون شهدا است“. طی این دوره، دنیای عرب به مرکز فکری علوم، نجوم، شیمی، فیزیک، ریاضیات، پزشکی، و آموزش تبدیل شد.

۹۱. عزیمت حضرت محمد (ص) (هجرت) از مکه در سال ۶۲۲ پس از میلاد، آغاز ظهور اسلام است. هم‌چنین آغاز تقویم اسلامی یا هجری نیز به شمار می‌رود.

۹۲. اورشلیم برای این سه دین بزرگ توحیدی محترم است. برای مسلمانان مکان اصلی قبله (جایی که تمام مسلمانان رو به آن نماز می‌خوانند) و مقصد حضرت محمد (ص) در سفر شبانه‌اش از کعبه بوده است.

۹۳. هر مسلمانی سعی می‌کند حداقل یک بار در طول زندگی‌اش به مکه سفر کند. این بازدید ویژه حج نام دارد. طی حج سالیانه، بیش از ۲.۵ میلیون زائر به مکه می‌روند.

 

اسامی رایج مسلمانان

پسران دختران
عادل (منصف، صادق) امل (امید)
اکرم (نجیب) انیسه (دوستانه)
باسم (خندان) حنان (محبت)
فارس (جنگجو) ایمان
فواد (قلب) منال (موفقیت)
حسن (خوش‌چهره) جمیله (زیبا)
عماد (حامی) نسرین (رز سفید)
منصور (پیروز) نوال (هدیه)
نادر (کمیاب، گرانبها) رعنا (باوقار)
راشد (خردمند) سلوی (آرامش)
طارق (ستاره‌ی صبح) ویداد (عشق، علاقه)

 

نوشته‌های مرتبط