10 گران ترین عتیقه جات دنیا

عتیقه جات اشیائی کهنه و قدیمی هستند که می‌توانید آنها را جمع آوری کنید و مشتاقان زیادی در سرتاسر دنیا وجود دارند که جمع آوری اشیاء قدیمی و عتیقه جات را سرگرمی خود قرار داده‌اند. زیبایی، قدمت و تاریخچه این اشیاء است که آنها را برای علاقمندان به آنها جذاب می‌کند. یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید: ” هرچیز قدیمی طلا است”. این ضرب‌المثل درمورد همین اشیاء کهنه و قدیمی مصداق دارد. حتی اگر قدمت آنها چند صد سال یا حتی هزاران سال باشد، ثروتمندان همچنان در جست‌وجوی آنها هستند و میلیون‌ها دلار پرداخت می‌کنند تا آنها را به‌دست آورند. عتیقه جات اشیائی بدون قیمت هستند که با گذر زمان همچنان باقی مانده‌اند و هیچ بهای مشخصی برای هیچ عتیقه‌ای در دنیا وجود ندارد.

در ادامه ۱۰ گران‌ترین اشیاء قدیمی دنیا را باهم مرور می‌کنیم. مالکان آنها مبالغ بسیار زیادی را برای به‌دست آوردن آنها پرداخت کرده‌اند.

۱۰. شمشیر ناپلئون

این شمشیر متعلق بوده است به ناپلئون– یکی از بدنام‌ترین پادشاهان فرانسه. این سلاح قدرتمند دارای روکشی از کهربا است. ناپلئون جنگ‌های زیادی را با استفاده از این شمشیر پشت سر گذاشت اما پس از مدتی آن را به برادرش هدیه داد. این شمشیر به شکل منحنی است و طولی به درازای ۴۰ اینچ- تقریبا برابر با ۱ متر- دارد و برای بسیاری از مردم نماد قدرت است. شمشیر ناپلئون تا سال ۱۹۸۰ میلادی عده بسیاری را شکست داده است. دولت فرانسه این شمشیر را به عنوان یک سرمایه ملی معرفی کرده است. بهای آن تقریبا ۶.۴ میلیون دلار برآورد می‌شود.

۹. ظرف مخصوص سوپ لوئی پانزدهم

ظرف مخصوص سوپ لوئی پانزدهم

این شیء گران بها نیز مثل شمشیر ناپلئون به لوئی پانزدهم– یک پادشاه معروف فرانسوی- تعلق دارد. این ظرف یکی از گران بهاترین ظروف دنیا است. لوئی پانزدهم نیز آن را به پادشاه آلمان و دانمارک پیشکش کرد. این ظرف در اصل یک کاسه سوپ خوری است که با بهترین انواع کهربا ساخته شده است. این شیء قدیمی و باارزش درحال‌حاضر در آلمان قرار دارد و بهای فعلی آن ۹.۷ میلیون دلار است. بهر حال، این ظرف یکی از زیباترین ظروف دنیا به شمار می‌رود.

۸. کتابخانه و قفسه رومیزی کلاسیک

کتابخانه و قفسه رومیزی کلاسیک

این قفسه برای نخستین بار در سال ۱۷۶۰ میلادی با دست ساخته شد. اگرچه سالها از عمر این کتابخانه می‌گذرد اما تاثیر و زیبایی گران بهای آن همچنان باقی مانده است. این قفسه با استفاده از چوب درخت ماهگون ساخته شده است. طول این اثر زیبای هنری برابر است با ۲.۸۴ متر. این قفسه توسط ویلیام بورگس طراحی شد. بهای فعلی آن برابر با ۱۱.۲ میلیون دلار پیش‌بینی می‌شود و همین رقم آن را به یکی از گران‌ترین کتابخانه‌ها یا قفسه‌ها تبدیل کرده است. مهمتر از همه اینکه این کتابخانه قدمتی بسیار زیاد- بالغ بر ۲۵۰ سال- دارد و همچنان محکم و استوار باقی مانده است.

۷. تاج الماس

10 Most Expensive Antiques in the World - Daily Hawker

الماس‌های این تاج یکی از مرغوب‌ترین الماس‌های دنیا است که در تاج مخصوص ملکه کاترینا هنکل فون دانرز مارک دیده می‌شود. قیمت این تاج بگونه‌ای باورنکردنی برابر است با ۱۲.۱ میلیون دلار که دلیل آن قدمت بسیار زیاد آن و وجود الماس‌ها و مرواریدهای قیمتی در آن است. این تاج یک شاهکار قدیمی فوق العاده زیبا با برچسب قیمتی بسیار بالا است.

۶. ظرف امپراتوری مینگ

Most Expensive Antiques in the World Top 10 - Vantiques

رپورتاژ

هیچ چیز نمی‌تواند با ظروف سرامیکی زیبا و چشم نواز چینی و بویژه این کاسه قدیمی رقابت کند. این ظرف در دوران باستانی امپراتوری مینگ ساخته شده است. گفته می‌شود که سال ساخت آن زمانی بین سال‌های ۱۳۶۸ و ۱۶۴۴ بوده است. همانطور که می‌دانیم، چینی‌ها شهرت بسیاری در ساخت آثار هنری سفالی و چینی دارند. این ظرف با استفاده از طلای ۱۴ عیار طراحی شده است و با این وجود ارزش بالای آن به دلیل استفاده از طلا در ساخت آن نیست. ارزش مادی آن به دلیل استفاده و کاربرد این ظرف است. این ظرف بهایی بیش از ۱۴ میلیون دلار دارد.

۵. فلاسک ماه

10 Most Expensive Antiques Ever Sold | Pouted.com

فلاسک ماه یکی از گران بهاترین فلاسک‌های دنیا است. مرواریدها و سنگ‌های قیمتی کمیاب و متنوعی در ساخت این فلاسک بکار رفته‌اند و پوششی از مینا آن را پوشانده است. این فلاسک تقریبا در اواخر قرن ۱۸ ساخته شد اما چگونگی ساخت آن منعکس‌کننده طراحی قرن ۱۵ است. بطور کلی، فلاسک ماه یک اثر هنری چشم نواز است. اگر خواستار این اثر قدیمی شده‌اید و تمایل به خرید آن دارید، باید بدانید که بهای آن بیش از ۱۵ میلیون دلار است. این فلاسک یکی از ۱۰ گران بهاترین عتیقه جات دنیا در سال ۲۰۱۷ شناخته شد.

۴. Olyphant شیپور جنگ قرن 11

15 Most Valuable Antiques and Collectibles - Antiques Prices

این یادگار عتیقه و باستانی قدیمی‌ترین اثر موجود در این فهرست است که پیشینه ساخت آن به اواسط قرن ۱۱ برمی گردد. این شاهکار دیرینه که جلوه‌ای پر زرق و برق و چشمگیر دارد نخستین بار در جنگ‌ها مورد استفاده قرار گرفت. Olyphant یک سلاح جذاب و البته منسوخ شده است که همچنان می‌توان آن را مورد استفاده قرار داد. قدمت این شیء قدیمی، مرواریدهای گران قیمت آن و طراحی فوق العاده‌اش با قیمت بسیار بالای آن مرتبط هستند. حتی دیدن چنین چیزی در خواب هم بسیار کمیاب است. تنها نمونه‌ای که از این سلاح قدیمی موجود است ارزشی به قیمت ۱۶.۱ میلیون دلار دارد.

۳. جعبه بدمینتون لیختن اشتاین

Majikthise : World's ugliest cabinet fetches $44.6 M

جعبه بدمینتون لیختن اشتاین یک اثر باستانی بسیار زیبا است که بیشتر بخش‌های آن از طلا ساخته شده است و صدها نوع جواهر و سنگ قیمتی در ساخت آن به کار رفته است. این جعبه در اوایل قرن ۱۸ ساخته شد و طول آن تقریبا ۱۲ فوت برابر با ۳۶۶ سانتیمتر است. هنوز هم ساعتی در بالاترین نقطه این جعبه قرار دارد که همچنان فوق العاده کار می‌کند. این جعبه گران قیمت‌ترین قطعه در مجموعه مبلمان در تمام تاریخ بوده است و داستان هایی متنوع و پرماجرا در مورد سرگذشت این جعبه موجود است. بهرحال، بدون شک این جعبه فوق العاده جذاب و دیدنی است. درحال‌حاضر برای فروش موجود نیست اما در صورت موجود بودن قیمت آن کمتر از ۲.۸ میلیون دلار نخواهد بود.

۲. کودکس(کتاب رمزنگاری شده) لئوناردو داوینچی

5 World's Most Valuable Antiques and Collectibles of All Time

همه ما لئوناردو داوینچی را به خوبی می‌شناسیم؛ او یکی از بی‌سابقه‌ترین هنرمندان و دانشمندی معروف و برجسته است. این کودکس دربردارنده بیشتر متون فنی و تکنیکی است که داوینچی درمورد تحقیقات علمی خودش نوشته است. تحقیقات او عمدتا بر ستاره شناسی متمرکز بوده است. این کودکس ۳۶ صفحه‌ای کاملا به زبان ایتالیایی نوشته شده است و دربردارنده صدها تصویر است که با دست کشیده شده‌اند. درحال‌حاضر بیل گیتس- ثروتمندترین فرد دنیا- مالکیت این کودکس را در اختیار دارد. بهای کودکس داوینچی بیش از ۳۰ میلیون دلار است.

۱.گلدان پادشاهی چینگ

این گلدان سومین اثر ساخته شده توسط چینی‌های باستان در این فهرست است. این گلدان در طول دوره حاکمیت یک پادشاهی معروف و قدرتمند به نام پادشاهی چینگ ساخته شد. پادشاهی چینگ آخرین پادشاهی سلطنتی در چین است. چینی‌ها در طراحی این گلدان از ناب‌ترین نوع کهربا استفاده کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که این اثر در سال‌های ۱۶۴۴ تا ۱۹۱۲ ساخته شده باشد. این گلدان فوق العاده خیره‌کننده و جذاب به ارزش ۸۰.۲ میلیون دلار گران بهاترین اثر باستانی دنیا به شمار می‌رود.

فهرستی از ۱۰ گران بهاترین اثر باستانی دنیا در سال ۲۰۱۷ را با هم بررسی کردیم. وظیفه مسئولان نگهداری از آنها به منظور حفاظت از تاریخچه پیشینیان است.

 

نوشته‌های مرتبط