34 تکنیک تغییر حال بد به حال خوب در کمتر از 10 دقیقه

روزهای بد در زندگی همه‌ی ما وجود دارند. یک مصاحبه‌ی شغلی پر استرس، خراب شدن دستگاه قهوه‌ساز (هنگامی که واقعا به قهوه نیاز دارید)، کثیف شدن لباس‌های‌تان قبل از رسیدن به یک قرار ملاقات مهم – همه‌ی ما می‌دانیم زندگی گاهی اوقات با ما سر ناسازگاری می‌گذارد. شاید نتوانیم از سختی‌های ترافیک و خیابان‌های شلوغ یا از دست یک همکار غیر قابل تحمل خلاص شویم (متاسفانه)، ولی در این مقاله، ۳۴ تکنیک تغییر حال بد به حال خوب در کمتر از ۱۰ دقیقه را برای‌تان داریم که می‌توانند، فارغ از هر مشکل و ناراحتی، حال‌تان را بهتر کنند.

تکنیک تغییر حال بد به حال خوب ظرف ۱ دقیقه

۱. لبخند

شاید بیهوده و دروغین به نظر برسد، ولی واقعا می‌تواند کارساز باشد: لبخند زدن واقعا می‌تواند چهره‌ی عبوس و ناراحت‌تان را زیر و رو کند.

۲. بالا و پایین پریدن

اجازه دهید اندورفین‌های عامل شادی با کمک حرکاتی مثل پرش پروانه‌ای، طناب زدن، یا فقط بالا و پایین یا این طرف و آن طرف دویدن در سراسر بدن‌تان به گردش در بیاید (البته، نباید کسی را به خاطر انجام این کارها قضاوت کنید).

۳. استشمام برخی بوهای خاص

استشمام رایحه‌ی پرتقال (یا روغن عصاره‌ای پرتقال) یا اسطوخودوس می‌تواند اضطراب را کاهش دهد و حال‌تان را بهتر کند.

۴. جویدن آدامس

جویدن آدامس (ترجیحا آدامس‌های بدون قند و سالم) می‌تواند باعث آرامش و کاهش اضطراب و استرس شود.

۵. تماشا (یا خرید) برخی انواع گل‌ها

مطالعه نشان داده‌اند، تماشا یا بوییدن گل می‌تواند به سرعت – و برای طولانی مدت – روحیه‌ی انسان را بهبود ببخشد. به علاوه، گل می‌تواند باعث افزایش کارایی و بهره‌وری نیز بشود.

۶. خوردن مقداری شکلات

شکلات علاوه بر طعم شیرین و دلپذیرش می‌تواند باعث ایجاد حس شاید و بهبود روحیه شود.

۷. تصور خود در بهترین حالت

اجازه دهید با خودمان صادق باشیم: هیچ یک از ما، در همه‌ی حالات، دقیقا آن‌چه واقعا می‌خواهیم باشیم، نیستیم. ولی تصور این‌که در بهترین و “‌ایده‌آل‌ترین‌” حالت هستیم – آرام، با اعتماد به نفس، شاد و موفق – می‌تواند حال‌مان را بهتر کند – حتی اگر فرسنگ‌ها با این ایده‌آل‌ها فاصله داشته باشیم.

۸. استفاده از رنگ سبز

به گفته‌ی متخصصان روانشناسی رنگ، سبز نماد شادی است و می‌تواند چنین حس و حالتی را در آدم‌ها ایجاد کند. لباس سبز بپوشید، از خودکار سبز استفاده کنید، از زیورآلات و نشانه‌های سبز استفاده کنید؛ با این کار، حس شادابی و طراوت جنگلی زیبا را به دست خواهید آورد که پس از یک باران نرم، رنگین‌کمانی بر فراز آن نقش بسته باشد.

۹. روشن کردن شمع

شاید خیلی از شما تجربه‌ی مشابه‌ای را داشته باشید: روشن کردن شمع (به خصوص شمع‌های معطر و خوشبو) می‌تواند استرس را بزداید و به طور کلی حال‌تان را بهتر کند.

تکنیک تغییر حال بد به حال خوب ظرف ۵ دقیقه

۱۰. حضور در لحظه‌ی اکنون

مطالعه نشان داده‌اند، بهترین روش برای حفظ شادی و بشاشیت حفظ حضور و تمرکز در لحظه‌ی اکنون است – حتی وقتی اوضاع آن‌ طور که خوشایند شما است، پیش نمی‌رود. در مقابل، ذهن آشفته و خیال‌بافی می‌تواند باعث بدتر شدن حال‌تان شود. بهترین راه برای حفظ تمرکز بر اکنون چیست؟ چند دقیقه‌ای ساکت و آرام بنشینید و به آهستگی چند نفس عمیق بکشید. بر دم و بازدم‌تان کاملا تمرکز کنید و اگر حواس‌تان پرت شد و ذهن‌تان لحظه‌ای به جاهای دیگر رفت، سعی کنید به آرامی توجه‌تان را به اکنون بازگردانید و تمرکزتان را حفظ کنید.

۱۱. برشمردن نعمت‌ها و موفقیت‌ها

به داشته‌ها و دستاوردهای‌تان فکر کنید یا در موردشان بنویسید – به چیزهایی که باید در موردشان سپاسگزار باشید. حتی اگر زمان کافی برای نوشتن همه چیز در اختیار نداشته باشید، شکرگزاری بابت هر آن‌چه دارید و می‌توانید به دست بیاورید، می‌تواند به سرعت باعث حال خوب شما شود.

۱۲. آسودن و آرمیدن

چند دقیقه‌ای روی یک تشک نرم دراز بکشید و یک پتوی سبک و لطیف را روی خود بکشید؛ این کار باعث می‌شود احساس آرامش و انعطاف‌پذیری کنید. پژوهشگران دریافته‌اند، تماس بدنی با اجسام نرم و لطیف می‌تواند حال آدم‌ها بهتر کند و استرس را از بین ببرد.

۱۳. انجام یک کار خوب برای دیگران

آری! انجام یک کار خوب کمک‌مان می‌کند حال خوب داشته باشیم. برخی کارهای به ظاهر کوچک مانند باز نگه داشتن در برای دیگران، ارسال یک پیام دوستانه برای یکی از والدین یا سایر عزیزان، یا اهدای مقداری پول به یک خیریه می‌توانند واقعا ارزشمند و آرامش دهنده باشند – انجام این کارها بسیار ساده است؛ بنابراین، عذر و بهانه‌ای برای خوبی نکردن به دیگران نخواهید داشت.

۱۴. گوش دادن به یک آهنگ شاد

روشی سریع و آسان برای بهبود روحیه که حال‌تان را به سرعت بهتر می‌کند. اگر می‌خواهید گوش دادن به آهنگ تاثیر بیش‌تری داشته باشد، با آن هم‌نوا شوید.

۱۵. رفتن به مکانی آرام و ساکت

حتی اگر تنها جایی که می‌توانید بروید، سرویس بهداشتی محل کارتان باشد، رفتن به مکانی آرام و ساکت که هیچ عامل تحریک‌آمیز و استرس‌زایی در آن‌جا نباشد، فقط به مدت چند دقیقه، می‌تواند به طرز معجزه‌آسایی حال‌تان را بهتر کند.

۱۶. در آغوش گرفتن

تماس بدنی می‌تواند استرس را کاهش دهد، باعث ایجاد حس خوشحالی شود، و حتی می‌تواند وضعیت سلامتی‌مان را بهبود ببخشد. نگاه مهربانانه‌ای به آدم‌های اطراف‌تان بیندازید؛ حتما اطراف‌تان آدم‌هایی هستند که با آن‌ها احساس صمیمت بیش‌تری می‌کنید. حتی در آغوش گرفتن سریع و ساده‌ی یک دوست یا آشنا واقعا می‌تواند حال‌تان را خوب کند.

۱۷. سرگرم شدن با یک حیوان خانگی

رپورتاژ

در آغوش گرفتن، بازی کردن، یا فقط نوازش کردن یک حیوان خانگی نیز می‌تواند به ایجاد حس شاد و کاهش استرس در آدم‌ها کمک کند.

۱۸. رسیدن به یک هدف

حتی رسیدن به کوچک‌ترین موفقیت‌ها نیز می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر روحیه‌ی آدم‌ها داشته باشد. گاهی اوقات، پرتاب موفق یک کاغذ مچاله شده به سبک مایکل جردن داخل سبد زباله، برنده شدن در یک بازی کامپیوتری ساده، برداشتن یک مداد از روی زمین با استفاده از انگشت شست پا و غیره می‌توانند لحظه‌ای شکوهمند از رسیدن به یک دستاورد بزرگ را به ذهن‌تان متبادر کنند.

۱۹. خود را ماساژ دادن

مالیدن یا ماساژ دادن سریع نواحی گردن، شانه‌ها، پایین کمر، و پا می‌تواند کمی روحیه‌تان را بهبود ببخشد و استرس‌تان را کاهش دهد.

۲۰. مراقبه

مراقبه یا مدیتیشن روشی ساده و موثر برای به دست آوردن آرامش و بهبود حالات درونی است و حتی می‌تواند باعث افزایش هوش نیز بشود. فقط کافی است چند دقیقه‌ای در مکانی آرام و ساکت بنشینید، به نفس کشیدن‌تان تمرکز کنید، و می‌توانید آواز یا وردی را زیر لب یا با صدای بلند بخوانید؛ این کار باعث می‌شود حال‌تان بهتر شود.

۲۱. خنده

خنده می‌تواند باعث شادی‌مان شود و اضطراب را کاهش دهد – جالب است بدانید حتما لازم نیست واقعا بخندید؛ حتی اگر ادای خندیدن را نیز در بیاورید، هم‌چنان می‌توانید از اثرات مثبت آن بهره‌مند شوید. بنابراین، حتی وقتی به نظر می‌رسد هیچ چیز خنده‌دار و شادی‌آور در این دنیا وجود ندارد، خندیدن و قهقهه زدن – حتی به صورت مصنوعی – می‌تواند روحیه‌تان را بهبود ببخشد. ولی اگر نمی‌توانید به زور بخندید، فقط کافی است سری به صفحات اینستاگرام یا یوتیوب بزنید و چیزهای خنده‌داری پیدا کنید که واقعا روح‌تان را شاد می‌کنند.

۲۲. انجام یک کار جدید

می‌دانیم فقط چند دقیقه وقت آزاد دارید؛ منظورمان از انجام یک کار جدید، این نیست که شغل‌تان را عوض کنید و با هواپیما به ایسلند سفر کنید. بلکه فقط کافی است یک کار یا تغییر بسیار کوچکی در روند همیشگی روزانه‌تان ایجاد کنید. همین تغییر کوچک می‌تواند روزتان را روشن کند. اگر معمولا قهوه می‌خورید، یک بار چای بنوشید، مسیر جدیدی را برای رفتن به دستشویی طی کنید، لباس جدیدی بپوشید که تاکنون نپوشیده بودید.

۲۳. پوشیدن لباس شاد

وقتی صحبت از لباس می‌شود، خریدن لباس نو قطعا می‌توان روح آدم را شاد کند، ولی واقعا لازم نیست پول زیادی خرج کنید تا بتوانید از فواید لباس برای بهتر کردن حال‌تان بهره‌مند شوید. پوشیدن لباس‌های شاد به رنگ‌های سبز یا قرمز می‌تواند اعتماد به نفس و عزت نفس‌تان را افزایش دهد؛ به علاوه، این همان چیزی است که برای بهتر کردن حال‌تان همیشه به دنبال‌اش می‌گشتید.

۲۴. توجه به معجزات کوچک

مثبت‌گرایی و ایجاد حس شگفتی از دنیای اطراف می‌تواند چشم‌انداز بسیار زیبا و مثبتی را در زندگی برای‌تان ایجاد کند. آیا خسته و درمانده شده‌اید؟ به دنیای اطراف، با این‌ همه شگفتی‌های‌اش، نگاه کنید – یک پروانه‌ی فوق‌العاده زیبا، تاثیر مهربانی آدم‌ها بر یکدیگر، و هر چیز زیبای موجود در دنیا). هم‌چنین، می‌توانید تنها برای ۵ دقیقه، به برخی از سایت‌ها و شبکه‌های تلویزیونی سر بزنید که برنامه‌هایی درباره‌ی زیبایی‌های دنیا، اخبار خوب، و کارهای شادی‌آور پخش می‌کنند.

تکنیک تغییر حال بد به حال خوب ظرف ۱۰ دقیقه

۲۵. رابطه‌ی جنسی یا تحریک جنسی

البته شاید این کار بیش‌تر از ۱۰ دقیقه طول بکشد – البته، کم‌تر از آن هم ممکن است. هم‌چنین، شاید بهتر باشد در محیط کار از انجام این کار خودداری کنید. ولی اگر کسی را برای برقراری رابطه‌‌ی جنسی ندارید، می‌توانید خودتان را به چیزهای دیگر سرگرم کنید.

۲۶. همراهی با دوستان شاد

اگر می‌خواهید به شادی و آرامش برسید، با آدم‌ها و دوستان شاد و خوش برخوردتان وقت بگذرانید. صحبت کردن با این آدم‌ها می‌تواند روحیه‌ی انسان را شاد کند، حتی اگر فقط برای ۱۰ دقیقه باشد.

۲۷. تمیز و مرتب کردن

ساماندهی میز و مرتب کردن وسایل اتاق به سرعت می‌تواند به آدم آرامش دهد. برای تمیز و مرتب کردن میز کار یا آشپزخانه فقط به ۵ الی ۱۰ زمان لازم است؛ با این کار نه تنها اطراف‌تان مرتب می‌شود، بلکه حال‌تان نیز بهتر خواهد شد.

۲۸. پرت کردن حواس از عوامل استرس‌زا

فقط برای چند دقیقه حواس‌تان را از عوامل استرس‌زا و نگرانی‌ها پرت کنید و سرتان را به برخی کارهای خنثی گرم کنید؛ مثلا لباس‌های شسته شده را مرتب کنید و داخل کمد بگذارید یا ظرف‌ها را بشویید. انجام مکرر کارهای روزمره‌ی خانه می‌تواند کمک‌مان کند کمی از استرس‌ها دور شویم و به لحظه‌ی اکنون فکر کنیم. هم‌چنین، بوی لباس تمیز، بوی صابون، یا تمیز کردن ظروف چرب و کثیف می‌تواند حال‌تان را بهتر کند.

۲۹. نوش کردن غذایی دلپذیر

ما آن‌چه هستیم که می‌خوریم؛ بنابراین، همیشه از غذاهای سنگین و ناراحت کننده دوری کنید. در عوض، از ۱۰ بهترین توصیه غذایی برای سلامتی و شادابی که باید به کار ببندید، پیروی کنید. برای رسیدن به آرامش و شادی بیش‌تر، مکان آرامی را برای غذا خوردن انتخاب کنید، و در صورت امکان، شمعی را نیز روشن و از غذا خوردن لذت ببرید.

۳۰. درد دل کردن با یک دوست

شاید مدت‌ها است چنین کاری نکرده باشید، ولی این کار حقیقتا می‌تواند حال‌تان را بهتر کند و احساس بهتری در خصوص حل مشکلات در شما به وجود بیاورد.

۳۱. به خاطر آوردن روزهای خوب

به عکس‌های قدیمی و شاد نگاه کنید یا چند دقیقه‌ای به خاطرات شاد و شیرین گذشته بازگردید – روزی که با شخص محبوب‌تان در زندگی آشنا شدید، دسته جمعی با دوستان به پارک آبی رفتید، یا کیک خوشمزه‌ای که در یک کافی‌شاپ میل کردید. نوستالژی می‌تواند باعث شادی‌تان شود.

۳۲. آفتاب گرفتن

دریافت ویتامین D می‌تواند شما را از غم‌ها و ناراحتی‌ها دور نگه دارد. از ساختمان خارج شوید و زیر نور آفتاب کمی قدم بزنید. اگر چنین کاری برای‌تان ممکن نیست، دست‌کم چند دقیقه‌ای کنار پنجره، زیر نور آفتاب بنشینید (و به نگاه‌های متعجب همکاران توجه نکنید).

۳۳. انجام برخی تمرینات یوگا

این تمرینات می‌توانند روزتان را روشن‌تر کنند. آیا فکر می‌کنید انجام تمرینات یوگا داخل اتاق یا محیط کار غیر ممکن است؟ بنابراین، از ۱۰ توصیه مهم و کارساز برای حفظ شادی در محیط کار پیروی کنید.

۳۴. جا به جا کردن برخی وسایل

تغییر محیط اطراف‌مان می‌تواند باعث ایجاد شادابی شود و کمک‌مان می‌کند افکار و احساسات منفی را از خود دور کنیم.

آیا تمام توصیه‌های این مقاله را انجام داده‌اید، ولی هنوز احساس می‌کنید روحیه‌تان خوب نیست؟ کمی به خودتان فرصت بدهید. نمی‌توانیم به زور حال خوب داشته باشیم؛ ولی همیشه این نکته‌ی خوب را به خاطر داشته باشید، حالات بد برای همیشه در آدم‌ها باقی نمی‌مانند. ولی اگر دو یا چند هفته‌‌ای است که احساسات منفی و بد از شما دور نمی‌شوند، توصیه می‌کنیم نزد یک متخصص بروید و از وی کمک بگیرید؛ زیرا این وضعیت می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی باشد. فارغ از این‌که چه عواملی باعث ایجاد چنین وضعیتی در شما شده‌اند، مقابله با مشکلات ریشه‌ای در بهبود روحیه و بهتر شدن حال‌تان دارای بالاترین اهمیت است.

نوشته‌های مرتبط