چگونه پاورپوینت درسی بسازیم — 5 گام برای ساخت پاورپوینت درسی

امروز قصد داریم با موضوع چگونه پاورپوینت درسی بسازیم رِنج سنی مخاطبانمان را پایین‌تر آورده و گسترده‌تر کنیم، درواقع هدفمان از پست چگونه پاورپوینت درسی بسازیم این است که علاوه بر بزرگ‌سالان و دانشجویان، معلمان، دبیران و دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی، اعم از از ابتدایی تا دبیرستان هم یاری برسانیم. پس با پست جذاب چگونه پاورپوینت درسی بسازیم همراه ما باشید.

مقدمه چگونه پاورپوینت درسی بسازیم

پیشرفت امکانات آموزشی و تکنولوژی‌های آموزشی صرفاً در مقاطع بالا و دانشگاه خلاصه نمی‌شود. امروزه حتی کودکان ابتدایی و راهنمایی هم با آن‌ها آشنا هستند و انتظار می‌رود که آموزش‌های آن‌ها بر پایه تکنولوژی‌های جدید باشد. همانطور که در گذشته نه‌چندان دور روال اکثر کارها بر پایه کاغذبازی و به‌صورت مکتوب روی کاغذ بود، در چند سال اخیر این رویه دگرگون شده و به نوع سیستمی و کامپیوتری تغییر کرده است. این تغییر و دگرگونی در تمام زمینه‌ها حتی آموزش مدارس هم بوده است، تا آنجایی که بعد از ظهور ویروس کرونا و تغییر شکل آموزش‌ها به‌صورت مجازی شاهد انقلابی در آموزش شدیم.

در مقاله چگونه پاورپوینت درسی بسازیم فرصتی به‌دست آمد تا این نکته را خاطرنشان کنیم: راهی که شاید ده‌ها سال طول می‌کشید تا به انجام برسد را، چند ماهه طی کردیم و دانش‌آموزان از ابتدایی تا دانشگاه‌ها، انواع روش‌ها و نرم‌افزارهای مربوط به آموزش را شناسایی کرده و به‌کار بستند. آموزش‌های مجازی و از راه دور زمان کرونا موجب استفاده بیش از حد کودکان و دانش‌آموزان از گوشی‌های موبایل، تبلت‌ها و کامپیوترها شد که در نهایت باعث افزایش سطح آگاهی آن‌ها در زمینه علوم و برنامه‌های کامپیوتری شد. حتی رقابتی شدید بین محصلان برای نوآوری و کشف نرم‌افزارهای مختلف به وجود آمد.

 

یکی از رایج‌ترین این برنامه‌ها، برنامه پاورپوینت بوده و است و همین امر باعث شد تا با موضوع چگونه پاورپوینت درسی بسازیم در خدمت شما عزیزان باشیم. سال‌های سال است که دانشجویان و اساتید برای ارائه مطالب درسی و آموزشی خود از آن بهره می‌گیرند. امکانات موجود در آن جوابگوی هر نوع سلیقه و سبکی بوده و در هر زمینه‌ای به‌کار برده می‌شود. امروز در پست چگونه پاورپوینت درسی بسازیم قصد داریم تا بیشتر دانش‌آموزان و سطوح پایین‌تر را مخاطب خود قرار دهیم تا آنها هم به‌آسانی آن را بیاموزند. راه‌های مختلفی برای یادگیری پاورپوینت وجود دارد، از جمله این روش‌ها استفاده از آموزش‌های متنی، فیلم‌های آموزشی و کلاس‌های آموزشی حضوری است.

اما با توجه به اینکه امروزه همه چیز با تکنولوژی و به صورت مجازی صورت می‌پذیرد، استفاده از فیلم‌های آموزشی‌ترند بوده و همه به دنبال آموزش مناسب و مرتبط با حوزه یادگیری خود می‌گردند. در مبحث آموزش پاورپوینت یکی از مجموعه‌های آموزشی که در این زمینه خبره می‌باشد و ساعت‌ها فیلم آموزشی کاربردی دارد، فرادرس است. این مجموعه آموزشی با داشتن روش آموزشی متنوع خود کاربران زیادی را به خود جلب کرده است و هم اکنون نیز آموزش‌های آن از طریق لینک زیر قابل دسترس می‌باشد.

چگونه پاورپوینت درسی بسازیم

برای ساخت پاورپوینت از نرم‌افزار PowerPoint که از سری برنامه‌های Microsoft Office است، استفاده می‌شود که ما در پست آموزشی چگونه پاورپوینت درسی بسازیم از نسخه 2019 آن استفاده خواهیم کرد. قبل از شروع کار، نوع پروژه و موضوعی که قرار است برای آن پاورپوینت درست کنید را مشخص و طبقه‌بندی کنید تا متناسب با آن یکتم را به‌کار ببرید. همین‌طور خلاصه‌ای از مطالبی را که قرار است ارائه بدهید را تهیه کنید، قسمت‌هایی را که برای عناوین در نظر گرفته‌اید، تعاریف مختصر و موضوعاتی که تیتر وار و مورد وار ذکر خواهند شد، کلیدواژه‌ها و واژه‌های اصلی را هم مشخص کنید. این‌ها باعث می‌شوند دچار سردرگمی نشده و به‌راحتی یک پاورپوینت درسی خوب بسازید.

گام اول:

در گام اول مقاله چگونه پاورپوینت درسی بسازیم ابتدا نرم‌افزار PowerPoint2019 را اجرا می‌کنیم که صفحه‌ای به شکل زیر باز می‌شود. برای شروع کار یک صفحه جدید باز می‌کنیم، همانطور که در شکل می‌بینید برای این کار ابتدا گزینه New را انتخاب می‌کنیم و سپس با کلیک روی گزینه Blank Presentation یک پروژه جدید باز می‌شود که وارد محیط پاورپوینت می‌شویم.

چگونه پاورپوینت درسی بسازیم — 5 گام برای ساخت پاورپوینت درسی

به محض ورود به محیط پاورپوینت با تصویر زیر روبرو می‌شویم که در سربرگ home بوده و دارای یک اسلاید است. این اسلاید به‌عنوان اولین اسلاید ما خواهد بود. دو قسمت در آن وجود دارد که در قسمت بالا تیتر اصلی و در قسمت پایین تیتر فرعی نوشته می‌شود. معمولاً فونتی که برای تیتر اصلی در نظر گرفته می‌شود Titr و برای تیتر فرعی از فونت Arial, B nazanin, B zar, B Mitra, Iransanse یا فونت‌های مورد تأیید دیگر استفاده می‌شود. اندازه فونت هم برای تیترها معمولاً بالاتر از 36 و برای متن بالاتر از 22 در نظر گرفته می‌شود.

چگونه پاورپوینت درسی بسازیم — 5 گام برای ساخت پاورپوینت درسی

گام دوم: انتخاب قالب و تم دلخواه

به گام دوم چگونه پاورپوینت درسی بسازیم رسیدیم. در سربرگ Desine دو بخش وجود دارد. بخش Variants برای تغییر رنگ قالب استفاده می‌شود که می‌توانید رنگ دلخواه خود را انتخاب کنید. بخش Themes هم که شامل یکسری طرح‌های آماده با انواع فونت‌ها و رنگها بوده و با توجه به سلیقه و نوع موضوعمان می‌توانیم تم مورد علاقه خود را انتخاب کنیم.

چگونه پاورپوینت درسی بسازیم — 5 گام برای ساخت پاورپوینت درسی

بعد از انتخاب تم دلخواه، موضوع مورد نظر را در قسمت مربوطه نوشته و در تیتر فرعی می‌توانیم مشخصات دانش‌آموز و سایر موارد را درج کنیم. در صفحه اول می‌توانیم کمی وارد جزئیات شده و بعد از نوشتن بسم الله الرحمن الرحیم، عنوان و موضوع را درج کنیم، سپس نام آموزگار و نام خودمان را بنویسیم. برای افزودن اسلاید جدید در سربرگ Home گزینه New Slide را می‌زنیم و به‌این‌ترتیب اسلاید جدید اضافه می‌شود. با هر باز زدن این گزینه یک اسلاید به پروژه ما اضافه می‌شود، به اندازه‌ای که اسلاید مورد نیازمان است این کار را تکرار می‌کنیم. روش دیگر استفاده از کلید میانبر ctrl+M است. خب حالا که خیالمان از بابت قالب اصلی راحت شد و کلیات کار دستمان آمد، چگونه پاورپوینت درسی بسازیم را ادامه می‌دهیم و وارد جزئیات کار می‌شویم. از اینجا به بعد هم زیاد سخت نیست و به کمی حوصله و ذوق نیاز دارد به شرطی که مطالبی که آماده کرده‌اید کامل و کافی باشند.

چگونه پاورپوینت درسی بسازیم — 5 گام برای ساخت پاورپوینت درسی

معمولاً در اسلاید دوم فهرست مطالب قرار داده می‌شود. در اسلاید سوم هم مقدمه و در نهایت از اسلاید چهارم می‌توانیم مطالبمان را شروع کنیم. البته اگر مطلبمان تاریخچه‌ای داشته باشد آن را هم بعد از مقدمه قرار می‌دهیم. در سربرگ Home تمام امکاناتی که در محیط Word وجود دارند، موجودند و شما با داشتن مختصری از دانش word به‌راحتی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. شکل‌های مورد نظر خود را ساخته و طراحی کنید، به تیترها و نوشته‌ها حجم و رنگ و شکل دهید. باید به این نکته توجه کنید که ساخت پاورپوینت نیاز به ذوق و سلیقه و حوصله دارد و صرفاً داشتن مطلب خوب و اطلاعات کامل، کافی نیست.

نکات مهم در نحوه نوشتن مطالب

در این بخش از چگونه پاورپوینت درسی بسازیم برخی از نکات مهم و قابل توجهی که در ساخت پروژه پاورپوینت باید درنظر گرفته شوند را متذکر می‌شویم.

رپورتاژ
  1. اسلایدهای خود را شماره گذاری کنید تا در حین ارائه و پرسش سؤال از طرف مخاطب یا معلم سردرگم نشوید.
  2. هرچه اسلایدها ساده‌تر و به‌دور از شلوغی و بی‌نظمی باشند، درک آن بهتر خواهد بود.
  3. هرچه توضیحات نوشته شده در اسلاید کوتاه‌تر و مختصرتر باشد و در عوض شما توضیحات تکمیلی را از حفظ بیان کنید، هم تسلط شما به مطلب را نشان می‌دهدو هم اسلاید شما شلوغ نخواهد بود. بهتر است عنوان و تیتر مطلب را با یک تعریف کوتاه نوشته و بقیه قسمت‌ها را خودتان توضیح دهید.
  4. توضیحات اضافی را که برای خودتان درنظر گرفته‌اید را در یک برگه کاغذ بنویسید و جلوی چشمتان قرار دهید یا در بخش پایین هر اسلاید در قسمت Notes بنویسید.
  5. در ساخت پاورپوینت از رنگ‌های روشن برای پس زمینه استفاده کنید و سعی کنید از رنگ قرمز و زرد استفاده نکنید. رنگ فونت هم طوری انتخاب کنید که با متن متناسب باشد.
  6. فاصله بین خطوط در هر اسلاید 1/5 سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود. معمولاً حداکثر خطوط در هر اسلاید 9 خط و هر خط می‌تواند حاوی 7 کلمه باشد.

گام سوم: امکانات موجود در هر اسلاید

به قسمت قرار دادن عکس در مبحث چگونه پاورپوینت درسی بسازیم رسیدیم. باید این نکته را بدانیم که هر چه اسلایدها و فایل پاورپوینت شما جالب‌تر و زیباتر باشد، مخاطبان با علاقه و اشتیاق بیشتری به ارائه شما توجه خواهند کرد. ازجمله مواردی که تحقق این امر را فراهم می‌کند، تصویر است. قرار دادن تصاویر زیبا و مرتبط در اسلایدها گیرایی آن را دوچندان می‌کند. قبل از قرار دادن عکس باید توجه داشته باشید، قالبی را انتخاب کنید که در اسلایدهای آن فضای کافی برای متن و عکس درنظر گرفته شده باشد.

چگونه پاورپوینت درسی بسازیم — 5 گام برای ساخت پاورپوینت درسی

همانطوریکه در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، در هر اسلاید یک راه آسان و میانبر برای قرار دادن انواع قابلیت‌ها وجود دارد. برخی از این امکانات عبارتنداز:

  • افزودن عکس از گالری
  • افزودن نمودار
  • افزودن جدول
  • افزودن فیلم
  • افزودن عکس از اینترنت
  • افزودن آیکن
  • افزودن تصاویر گرافیکی
  • افزودن مدل‌های سه بعدی گرافیکی

علاوه‌براین در سربرگ Design نیز مجدداً این قابلیت‌ها برای درج موجود هستند و در صورت نیاز می‌توانید از این قسمت هم استفاده کنید. نکته قابل توجه درمورد فیلم و صوت این است که باید از قبل بررسی کنید که آیا محلی که قرار است در آن شما ارائه داشته باشید دارای امکانات صوتی است یا نه؟ یعنی فیلم و صدای پخش شده کیفیت مطلوب را خواهد داشت یا زحماتتان به‌هدر می‌رود؟

افزودن صدا

برای اضافه کردن صدا به اسلاید در سربرگ Insert، از قسمت Media گزینه Audio را انتخاب می‌کنیم. با دو حالت روبرو می‌شویم، حالت اول یا Audio on My PC استفاده از صداهای موجود در سیستم می‌باشد. حالت دوم یا Record Audio برای ضبط صدای خودمان روی اسلاید می‌باشد.

گام چهارم: ذخیره و اجرا

در گام چهارم چگونه پاورپوینت درسی بسازیم به نحوه ذخیره‌سازی می‌پردازیم. برای ذخیره پاورپوینت هم مثل سایر ذخیره‌ها از سربرگ File با دو گزینه save و save as روبرو هستیم. که اگر برای بار اول می‌خواهیم ذخیره را انجام دهیم از گزینه save as استفاده می‌کنیم. محل مورد نظر را برای ذخیره انتخاب و نام دلخواه برای پروژه را می‌نویسیم. اگر می‌خواهیم فایلمان را طوری ذخیره کنیم که بعدها هم بتوانیم روی آن کار کرده و تغییرات انجام دهیم با پسوند پیش‌فرض pptm (PowerPoint Presentation (*.pptx)). ذخیره می‌کنیم ولی اگر بخواهیم حالت اجرایی آن را ذخیره کنیم با پسوند pps (PowerPoint Show(*.pps)). سیو می‌کنیم.

چگونه پاورپوینت درسی بسازیم — 5 گام برای ساخت پاورپوینت درسی

انتخاب‌های زیادی پیش‌رو دارید، حتی می‌توانید به‌صورت pdf هم ذخیره کنید. برای مشاهده اسلایدها می‌توانید یا از کلید میانبر F5 استفاده کنید، یا از کلید بالای صفحه که در شکل فوق مشخص شده است و یا از سربرگ Slide Show، مطابق شکل فوق استفاده کنید.

گام پنجم: گذاشتن افکت و انیمیشن

در گام آخر چگونه پاورپوینت درسی بسازیم بعد از اینکه نوشتن هر اسلاید را تمام کردید اگر مایل بودید می‌توانید برای هر اسلاید یک افکت و انیمیشن بگذارید. معمولاً افکت‌ها برای حرکت از یک اسلاید به اسلاید دیگر، مابین آنها استفاده می‌شوند و زیبایی خاصی به کار ما می‌دهند. انواع حرکت‌های دورانی و چرخشی که باعث جابجایی اسلایدها می‌شوند. اما انیمیشن‌ها به تصاویر، متن‌ها، جداول، شکل‌ها، اشیاء و SmartArtها اعمال می‌شوند و آن‌ها را به حرکت درآورده و باعث جذابیت ارائه می‌شوند. برای گذاشتن افکت در صفحه اسلاید مورد نظر به سربرگ Transition رفته و از انواع افکت‌ها، متناسب با سلیقه خودتان یکی را انتخاب کرده و قرار دهید.

برای گذاشتن انیمیشن هم بعد از انتخاب متن یا تصویر موردنظر در اسلاید به سربرگ Animation رفته و برحسب علاقه یکی از موارد را انتخاب می‌کنیم. برای قراردادن زمان‌بندی و تنظیم اینکه بعد از چه مدت زمانی اسلاید خودبه‌خود عوض شود در سربرگ Transition به قسمت duration رفته و زمان مورد نظر را تنظیم می‌کنیم. عوض شدن هر اسلاید می‌تواند همراه با صدا باشد که در این قسمت می‌توانیم آن را هم تنظیم کنیم.

در خاتمه پست چگونه پاورپوینت درسی بسازیم هم به سه اسلاید آخر می‌پردازیم که عبارتنداز:

  • نتیجه‌گیری: مهم‌ترین بخش هر ارائه که باید مختصر و مفید بوده و یا به شکل نمودار و مقایسه باشد.
  • منابع: در این قسمت منابع و سایت‌هایی که از اطلاعات آن‌ها در تحقیق خود استفاده کرده‌اید را بنویسید.
  • تشکر و قدردانی: در این قسمت از آموزگار و دانش‌آموزانی که با ارائه شما گوش داده‌اند تشکر کنید.

چگونه پاورپوینت درسی بسازیم — 5 گام برای ساخت پاورپوینت درسی

در انتهای مطلب چگونه پاورپوینت درسی بسازیم جا دارد که آموزش‌های مجموعه آموزشی فرادرس را به شما عزیزان معرفی کنیم تا بتوانید با استفاده از ویدیوهای آموزشی به راحتی و در عرض چند ساعت پاورپوینت را به صورت حرفه‌ای یاد بگیرید. بیشتر کسانی که می‌خواهند ارائه خوبی را چه در حوزه کلاسی و چه پایان نامه داشته باشند به دنبال آموزش‌های پاورپوینت در این حوزه هستند. خوشبختانه باید بگوییم که فرادرس حتی برای این موضوع هم آموزش ویدیویی دارد و مشکتان را درباره این موضوع حل خواهد کرد. برای مشاهده آموزش مرتبط می‌توانید بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

سخن پایانی درباره چگونه پاورپوینت درسی بسازیم

به انتهای مبحث چگونه پاورپوینت درسی بسازیم رسیدیم. سعی کردیم تمام چیزهایی را که برای یک دانش‌آموز یا تازه‌کار مورد نیاز بود را در این پست بیاوریم. برای درک بهتر و آموزشی مفیدتر هم تلاش کردیم تا از بیان توضیحات اضافی و کارهایی که به‌ندرت نیاز به استفاده از آن‌ها پیدا می‌کنیم صرف نظر کرده، و در طی یک پست آموزشی همه آن چیزی را که یک شخص برای ساخت پاورپوینت درسی نیاز دارد و می‌تواند ظرف یکی دو ساعت آن را بسازد را ارائه دهیم. هر شخصی با مطالعه پست چگونه پاورپوینت درسی بسازیم و حرکت گام‌به‌گام با آن می‌تواند به‌راحتی از عهده ساخت پاورپوینت برآید. در چگونه پاورپوینت درسی بسازیم تلاش شده تا در عین خلاصه بودن، مفیدترین مطالب یا به عبارت عامیانه لُبِ کلام آورده شود. باز هم اگر اشکال و یا سؤالی در این زمینه داشتید، می‌توانید با ما درمیان بگذارید.

نوشته‌های مرتبط