مهمترین نکات در انتخاب پیانو برای حرفه ای ها

همان‌طور که با گذر زمان شما به عنوان یک نوازنده، پیشرفت کرده‌اید و حرفه‌ای‌تر شده‌اید باید به پیشرفت و ارتقا ساز خود نیز توجه داشته باشید. بنابراین اگر مدت‌هاست که پیانو می‌نوازید اما هنوز پیانو اولیه و سطح معمولی خود را دارید، زمان آن رسیده که دست به کار شوید و پیانو بهتری بخرید. بدون شک پیانو مناسب افراد مبتدی با پیانو افراد حرفه‌ای یکسان نیست و هر یک از آن‌ها باید پیانوهایی مختص سبک و روش نواختن خود انتخاب و خریداری کنند.

با‌توجه به اینکه ساز پیانو از قدیم طرفداران زیادی داشته و دارد، تنوع این ساز در بازار نیز بسیار زیاد است اما شما به عنوان یک نوازنده حرفه‌ای به راحتی می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین پیانو را انتخاب و خریداری کنید. با این وجود بد نیست از سایر افراد متخصص حاضر در این حوزه نیز کمک و راهنمایی بگیرید. در این مطلب برخی از نکات مهم به هنگام خرید پیانو برای حرفه‌ای ها را توضیح می‌دهیم.

ویژگی یک پیانو حرفه‌ای

برای اینکه یک پیانو حرفه‌ای را از یک پیانو ساده و معمولی تشخیص دهید، اول باید خودتان نیز یک نوازنده حرفه‌ای باشید و دوم اینکه باید ویژگی‌های یک پیانو حرفه‌ای را به طور کامل بشناسید. در واقع اصلی‌ترین تفاوت این 2 دسته پیانو به کارایی و عملکرد آن‌ها برمی‌گردد. فرقی ندارد کدام یک از پیانوهای دیجیتال، گرند یا غیره را انتخاب کنید، هر یک از آن‌ها مدل‌های حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای دارند.

اصلی‌ترین ویژگی‌ یک پیانو حرفه‌ای به سنگینی کلیدهای آن برمی‌گردد؛ زیرا صدای تولید شده از پیانو تا حد زیادی به کیفیت و سنگینی دکمه‌های آن بستگی دارد. البته که جنس کلاویه‌ها نیز در انتخاب انواع پیانو حرفه‌ای تاثیرگذار است و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. برای اینکه صدای پیانو شما از کیفیت خوبی برخوردار باشد، باید چکش‌ها به طور دقیق با سیم‌ها برخورد داشته باشند، به عبارت دیگر عکس‌العمل چکش‌های کلید پیانو نیز در حرفه‌ای یا غیر حرفه‌ای بودن آن موثر است.

به طور معمول پیانوهای معمولی خیلی سرعت عمل بالایی ندارند و کلیدها بعد از لمس چندان سریع به جای قبلی خود برنمی‌گردند همین موضوع یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های پیانوهای حرفه‌ای محسوب می‌شود. در ادامه برخی دیگر از این ویژگی‌ها را به طور خلاصه نام می‌بریم:

  • پلی فونی بالا در مدل‌های حرفه‌ای دیجیتال
  • استاندارد بودن کلیدهای پیانو
  • سنگینی مناسب کلیدهای پیانو
  • جنس خوب کلاویه‌ها
  • دارای سریع‌ترین عکس العمل کلیدها
  • دارای سریع‌ترین چکش‌ها
  • کیفیت موتور صدا
  • زیبایی ظاهری پیانو

3 نکته مهم در انتخاب و خرید پیانو برای حرفه‌ای‌ها

به عنوان یک فرد حرفه‌ای اولین چیزی که به هنگام خرید پیانو به ذهن شما خطور می‌کند، کیفیت و قابلیت‌های پیانو است. هرچند که اندازه پیانو نیز اهمیت بالایی دارد و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد، به هر حال یک نوازنده حرفه‌ای سعی دارد باکیفیت‌ترین پیانو را خریداری کند بنابراین باید بودجه کافی در دست داشته باشد.

فراموش نکنید همیشه فروشندگانی وجود دارند که تمام تلاش خود را برای فریب دادن شما به کار می‌برند تا مبلغی فراتر از ارزش واقعی پیانو خود پرداخت کنید. بدین ترتیب برای خرید پیانوهای حرفه‌ای دقت به خرج دهید و سعی کنید بهترین و مناسب‌ترین ساز را انتخاب و برگزینید. در بخش‌های بعدی برخی از اصلی‌ترین نکات را به طور خلاصه شرح می‌دهیم.

به نیاز و هدف نهایی خود توجه کنید

هیچ پیانویی وجود ندارد که برای همه افراد مناسب باشد، به همین دلیل شما باید به هنگام خرید بهترین پیانو دقت زیادی به خرج دهید و چندین پیانو حرفه‌ای را بررسی کنید. در واقع لازم است بیش از 20 پیانو را با قیمت‌های متنوع مورد بررسی قرار دهید تا در نهایت بتوانید بهترین گزینه و مناسب‌ترین ساز را برای خود بیابید.

در نظر داشته باشید باید به مرز میان نیاز و هدف خود توجه کنید تا بتوانید در خرید بهترین پیانو دست به کار شوید. به طور معمول رنگ و شکل ظاهری پیانو برای افراد حرفه‌ای اهمیت چندانی ندارد، بلکه نوع صدا و کیفیت آن بسیار حائز اهمیت است. البته از آنجایی که پیانوهای حرفه‌ای گران هستند، بهتر است رنگی را انتخاب کنید که با سایر وسایل طراحی و دکوراسیون منزل شما هم‌خوانی داشته باشد.

رپورتاژ

توصیه می‌کنیم به جای درگیر شدن با مسائل ریز و جزئی، سعی کنید اساسی‌ترین ویژگی‌های یک پیانو حرفه‌ای را در نظر بگیرید، سپس خواسته و نیاز خود را با آن مقایسه کنید. در نتیجه شما به راحتی می‌توانید یک پیانو حرفه‌ای بخرید و از نواختن آن لذت ببرید.

نوع پیانو مورد نظر را انتخاب کنید

با توجه به هدف، نیاز، سطح نوازندگی، بودجه و سایر نکات چه نوع پیانویی را انتخاب می‌کنید؟ از آنجایی که در نواختن پیانو حرفه‌ای هستید، بدون شک با انواع پیانوهای دیجیتال و آکوستیک آشنایی دارید. اگر اطلاعات و نکاتی برای خرید پیانو آکوستیک و دیجیتال به دست آورید، به طور حتم راحت‌تر می‌توانید خرید خود را تکمیل کنید.

هر یک از این سازها با توجه به شرایط شما مزایا و معایبی به همراه دارند و تنها شما می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام یک از آن‌ها برای نواختن حرفه‌ای‌تان بهتر و مناسب‌تر است. توصیه می‌کنیم جوانب مثبت و منفی هر یک از سازهای حاضر در بازار را مورد بررسی قرار دهید تا در نهایت بتوانید بهترین پیانو را بخرید.

پیانوهای آکوستیک به طور معمول حس و حال بهترین دارند و صدای آن‌ها در مقایسه با صدای پیانوهای دیجیتال بهتر است. همچنین این نوع پیانوها ماندگاری و عمر طولانی‌تری دارند. البته شما باید سالانه صدای آن‌ها تنظیم کنید و برای نگهداری از این سازها نهایت تلاش خود را به کار برید.

پیانوهای دیجیتال در مقایسه با نوع آکوستیک قیمت ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌ای دارند. ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی دارند که بیشتر برای افراد مبتدی مناسب هستند اما تجهیزات آن‌ها به توسعه دانش نوازندگی افراد کمک می‌کند. متاسفانه این نوع سازها خیلی سریع ارزش مادی خود را از دست می‌دهند و به هنگام فروش به عنوان یک پیانو دست دوم خیلی گران نخواهند بود.

سطح کیفیت را در نظر بگیرید

به طور معمول کیفیت پیانوها در دسته‌بندی‌های خیلی بزرگی قرار نمی‌گیرد اما به هر حال این سازها نیز از نظر فنی برای افراد مختلف تعبیه و طراحی شده‌اند. بنابراین شما به عنوان یک نوازنده حرفه‌ای باید ویژگی‌های پیانو منتخب خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که با نیازهای شما هم‌خوانی دارد.

یک نوازنده حرفه‌ای قصد دارد طیف وسیعی از احساسات را با نواختن پیانو برانگیزد، بنابراین باید صدای پیانو آن‌ها بی‎عیب و نقص باشد. در ضمن داشتن کنترل دقیق بر روی کلیدهای پیانو به نوازندگی راحت و بهتر نوازندگان حرفه‌ای کمک می‌کند. در صورتی که افراد حرفه‌ای پیانوهایی بخرند که به تکنیک‌های خاص و به روز دسترسی نداشته باشند، به طور حتم با گذر زمان احساس ناامید می‌کنند.

از این رو شما نیز به عنوان یک نوازنده حرفه‌ای باید بیشتر به قطعات و تجهیزات باکیفیت توجه کنید و هرگز به سراغ پیانوهای بی‌کیفیت و ساده نروید. جنس و کاربرد پیانوها با توجه به حرفه و سطح نوازندگی شما دسته‌بندی شده‌اند، پس در انتخاب خود دقت به خرج دهید.

و اما چه نکاتی را باید در انتخاب پیانو رعایت کنیم؟

در صورتی که برای خرید یک پیانو حرفه‌ای هنوز تردید دارید و نمی‌توانید به خوبی تصمیم بگیرید، بهتر است به سراغ فروشگاه معتبری بروید که در این زمینه تخصص و تجربه خوبی دارد. در این فروشگاه‌ها به طور معمول انواع مختلفی از پیانوها وجود دارند که انتخاب شما را تسهیل می‌کنند.

البته افراد حرفه‌ای اطلاعات کاملی در مورد کیفیت و کارایی پیانو یا حتی دسته‌بندی انواع آن‌ها در دست دارند و بهتر می‌توانند مناسب‌ترین پیانو حرفه‌ای و تخصصی را تشخیص دهند و بخرند.

نوشته‌های مرتبط