مضرات کیوی: ۱۰ عارضه جانبی مصرف کیوی که انتظارش را نداشتید

کیوی یک میوه بسیار محبوب است که مقدار زیادی ویتامین C دارد. کیوی دقیقا شبیه به پرتقال با گوشتی سبز روشن است. این میوه، دانه‌های سیاهی دارد که طعمی استوایی به سالادهای میوه می‌دهد. کیوی، در تمام سال موجود است. این میوه، حدود ۷.۵ سانتی‌متر طول و حدود ۱۱۲ گرم وزن دارد. گوشت سبز آن، بافتی خامه‌ای و طعمی قوی دارد که شخص را به یاد طعم ملون، توت فرنگی و موز می‌اندازد. این میوه که هم بسیار خوشمزه است و هم فواید زیادی هم دارد محبوب خیلی ها است اماشاید باورتان نشود که ما بخواهیم در این مقاله درباره مضرات کیوی برای شما بگوییم. پس با ما همراه باشید تا ۱۰ عارضه جانبی مصرف کیوی را بدانید.

همانطور که گفتیم کیوی به دلیل طعم شیرین منحصر به فرد و فواید بسیار شناخته شده خود طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. اما مضرات کیوی ممکن است در اثر زیاده‌روی در خوردن آن بروز کنند.

برخی از مضرات کیوی در زیر آمده است:

۱. واکنش‌های حساسیتی

ممکن است فرد به دلیل مصرف زیاد کیوی واکنش حساسیتی از خود نشان دهد. باید در خوردن آن احتیاط کرد. افراد زیادی که کیوی را بیش از اندازه مصرف کردند، حساسیت به ماده غذایی و انواع مختلف حساسیت را گزارش دادند.

۲. راش و تورم

مطالعات نشان می‌دهد که خوردن بیش از اندازه کیوی می‌تواند باعث تورم شود. آنافیلاکسی می‌تواند در افرادی که کیوی زیادی خورده‌اند بروز کند. راش، آسم و کهیر نیز در این مورد، شایع هستند. می‌تواند باعث خارش دهان نیز بشود.

۳. سندرم حساسیت اورال (OAS)

افراد زیادی به دلیل خوردن بیش از اندازه کیوی، OAS  را گزارش کرده‌اند. OAS شامل تورم دهان، لب‌ها و زبان می‌شود. خوردن زیاد کیوی باعث حس خارش در دهان نیز می‌شود.

۴. درماتیت

افرادی که روزانه مقادیر زیادی کیوی می‌خورند، ممکن است دچار اختلالات پوستی از جمله درماتیت شوند.

۵. التهاب پانکراس

خوردن زیاد کیوی می‌تواند باعث التهاب پانکراس شود. این میوه خوشمزه، سرشار از پتاسیم، سروتونین، ویتامین C و E است. مقادیر بالای این مواد می‌تواند سطح تری‌گلیسیرید بدن را تغییر داده که در بلند مدت می‌تواند به پانکراس آسیب برساند.

رپورتاژ

۶. اسهال و غش

مضرات کیوی شامل استفراغ، تهوع و اسهال نیز می‌شود. همچنین می‌تواند باعث غش و اشکال در بلعیدن نیز بشود.

۷. حساسیت به لاتکس

مطالعات دریافتند که بیشتر افراد مبتلا به حساسیت به لاتکس، مستعد حساسیت به کیوی نیز هستند. اگر به لاتکس حساسیت دارید، باید از خوردن کیوی و محصولات تولید شده از کیوی پرهیز کنید.

۸. شیردهی و بارداری

اگر شیرده یا باردار هستید، درمورد مقدار مصرف کیوی با پزشک خود مشورت کنید. خوردن بیش از اندازه این میوه در زمان بارداری می‌تواند برای سلامتی مضر باشد.

۹. تداخل با انواع خاصی از دارو

بسیاری از تحقیقات دریافتند که این میوه، فعالیت‌های ضد قارچی دارد و می‌تواند در زمان خوردن داروهای ضد قارچ، باعث اثرات اضافی شود. اگر همراه با داروهای خاصی مصرف شود، احتمال خونریزی را افزایش می‌‌دهد. برخی از این داروها، داروهای ضد انعقاد خون، آسپرین، هپارین، داروهای ضد پلاکت و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی هستند.

۱۰. تداخل با مکمل‌های رژیمی و گیاهان

همان‌گونه که قبلا گفته شد، کیوی دارای خواص ضد قارچی است. بنابراین، هنگامی که همراه با دیگر ضد قارچ‌ها مصرف شود باعث تاثیر اضافی می‌شود. کیوی، مقدار زیادی سروتونین دارد. مهارکننده‌های بازجذب سروتونین (SSRIs) می‌‌توانند سطح سروتونین را در بدن تغییر دهند. به طور کلی، سطح سروتونین را افزایش می‌د‌هند. بنابراین، SSRIs و کیوی می‌توانند باعث اثر هم‌افزایی بر سطح سروتونین شوند.

اگر مقادیر بالایی دارو مصرف می‌کنید یا به اختلالات سلامتی جدی دچارید، پیشنهاد می‌شود با پزشک خود مشورت کرده و از خواص و مضرات کیوی کاملا آگاه شوید. همچنین، توصیه می‌شود کیوی را در مقادیر محدود مصرف کنید. در صورتی که به هر کدام از عوارض بالا دچار شدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پیشگیری بهتر از درمان است!

میوه برای فشار خون: 20 بهترین میوه برای تنظیم فشار خون بالا

منبع stylecraze
نوشته‌های مرتبط