قرص داپوکستین: ۱۱ نکته درباره کاربرد، مصرف و عوارض قرص داپیکو

در سال ۲۰۰۴، قرص داپوکستین یا داپیکو به عنوان درمانی طبیعی برای زود انزالی به سازمان غذا و داروی آمریکا ارائه شد. این اولین درمان دارویی برای زودانزالی بود. امروزه، داپوکستین در بعضی از کشورهای اروپایی و آسیایی، آمریکای لاتین و نیوزیلند تحت نام‌های مختلفی نظیر پریلیگی، داسوترا، کوتوب، خیداپ، سوستینکس، لجام، پرولانگال، لاگوس، پرکوک، و اکستنسیل، وستوکستین، پنتنال-۳۰، داپوکستین هیدروکلوراید و غیره تجارت می‌شود.

۱. اشکال و دوزهای مصرف داپوکستین

تمام داروهای داپوکستین فهرست شده در فوق دارای پوشش‌های محکمی از مواد فعال مختلف هستند. قرص‌هایی که داپوکستین خالص دارند حاوی ۳۰، ۶۰، و ۹۰ میلی گرم از آن هستند و در بسته‌های ۲۰ تا ۵۰۰ تایی فروخته می‌شوند. داپوکستین هیدروکلراید به شکل مایع هم وجود دارد، چون فقط برای مصارف تحقیقاتی فروخته می‌شود نمی‌توان از آن برای درمان انسان‌ها استفاده کرد.

همچنین قرص‌هایی از داروهای ترکیبی برای بیماری‌های نعوظ و انزال وجود دارد من جمله:

تاداپوکس: نام برندی برای ترکیب ۶۰ میلی گرم داپوکستین و ۲۰ میلی گرم تادالافیل؛

سوپر پی-فورس، یا سوپر ویاگرا و سیلیدیگرا سوپر پاور، برند قرص‌هایی هستند با ۱۰۰ یا ۵۰ میلی گرم سیلدنافیل و ۶۰ یا ۳۰ میلی گرم داپیکو؛

واردنافیل و داپوکستین اجزا سوپر زوئیترا، سوپر لویترا، سوپر والترا، اسنویترا سوپر پاور و … هستند.

اندازه‌ی مصرف بهینه برای یک بار استفاده ۶۰ میلی گرم است، اما بیمار می‌تواند بسته به واکنش ارگانیسم بدنش به دوز اولیه آن را تغییر دهد.

۲. چه کسانی می‌توانند داپوکستین اچ‌سی‌ال مصرف کنند؟

داپوکستین هیدروکلراید یک بازدارنده‌ی SSRI (بازدارنده‌های بازجذب سروتونین) است که یکی از خواص این دارو تاثیر و حذف سریع در خون است. این ویژگی آن را به بهترین درمان دارویی زودانزالی تبدیل می‌کند. چه کسانی به آن نیاز دارند؟ مشخص است، مردانی که به طور منظم و همیشگی با مشکل انزال سریع روبرو هستند.

متوسط زمان انزال مردان ۴-۸ دقیقه بعد از دخول است. این پارامتر از مردی به مد دیگر و از رابطه‌ی جنسی به رابطه‌ی جنسی دیگر متفاوت است، اما باوری رایج در علم پزشکی وجود دارد که زود انزالی باید در مواردی استفاده شود که ارگاسم و خروج منی از مردان خیلی زود و در همان لحظات اولیه مقاربت جنسی مثلا یک دقیقه یا کمتر اتفاق بیفتد. شاخص اصلی این بیماری ۱۵ ثانیه است که گاهی حتی قبل از دخول خروج منی از آلت مرد صورت می‌پذیرد.

۳. چگونه و کی قرص‌های داپیکو بخوریم؟

از آنجایی که علل زودانزالی هنوز به طور روشن و دقیق معلوم نیستند، و دلایل بسیاری می‌تواند برای آن وجود داشته باشد، تصمیم مبنی بر اینکه آیا باید دارو مصرف کرد یا نه باید به دقت اما بدون تعلل گرفته شود. زود انزالی اگر یک بار باشد می‌توان آن را با هیجان بیش از حد یا نداشتن رابطه‌ی جنسی برای مدتی طولانی توجیه کرد. اما مشکلات مداوم و همیشگی به توصیه‌ی پزشکی و درمان صحیح نیاز دارد.

توصیه می‌شود پیش از مصرف اطلاعات مربوطه را به دقت مطالعه کنید تا فهمید چگونه باید دارو را مصرف کنید. اگر زود انزالی به خاطر پروستات یا عوارض جانبی برخی بیماری‌ها نباشد، داپیکو را می‌توان برای این اختلال استفاده کرد. متوسط دوز اولیه خوردن ۳۰ میلی گرم یک تا سه ساعت پیش از نزدیکی است. داپوکستین اچی‌سی‌ال باید به صورت روزانه مصرف شود تا به اثرات پایدار و بلند مدت دست پیدا کنید. محدودیت‌های سفت و سختی برای مصرف داپوکستین وجود دارد:

– یک قرص در هر ۲۴ ساعت؛

– برای مردان بین ۱۸ تا ۶۴ سال مجاز است؛

– توصیه می‌شود فقط در صورتی مصرف شود که شش ماه کمتر از پی بردن به مشکل زودانزالی نمی‌گذرد.

۴. آیا دوپاکستین برای افسردگی مصرف می‌شود؟

داپوکستین اچ‌سی‌ال ابتدائا برای درمان افسردگی به وجود آمد، اما هرگز به عنوان داروی ضد افسردگی استفاده نشد. به خاطر وجود مواد همگنی مانند عوامل دارویی مثل فلوکستین، سرترالین، پاروکستین، و سایر بازدارنده‌های بازجذب سروتونین، زمان کاری متفاوت و کوتاه‌تری دارد و به خاطر همین جنبه به درستی بر افسردگی تاثیر نمی‌گذارد.

۵. آیا این دارو بی خطر است؟

آزمایش‌های مرحله‌ی ۱ و ۳ داپوکستین برای سلامتی نشان داد که این دارو هیچ اثر مضری بر سیستم قلبی و عروقی مردان ندارد. در بیمارانی که این دارو را مصرف می‌کردند هیچ اختلال الکتروکاردیوگرامی دیده نشد.

در ۲۰۱۲، مطالعاتی انجام شد تا اثرات منفی داپیکو را بر اخلاق و ثبات روانی بررسی کنند. هیچ رابطه‌ای بین دوز مصرف این دارو و اضطراب و افکار خودکشی کشف نشد. داپوکستین اعتیاد آور نیست یا علائم وخیمی ندارد.

۶. داپوکستین چگونه عمل می‌کند؟

رپورتاژ

داپوکستین مانع بازجذب سروتونین توسط نرون‌ها می‌شود که ناشی از افزایش آن در شکاف سیناپسی است. تجمع بالای سروتونین در سیستم عصبی ارتباط بهتری بین سلول‌های مغزی ایجاد می‌کند. به مانند هر فرایند دیگری در ارگانیسم‌ها، انزال به CNS بستگی دارد، و پیام رسانی صحیح به عصب‌ها به کنترل طول فعالیت جنسی کمک می‌کند. اثر دیگر دوپاکستین پایین‌ آردن موقت اختلال و آشفتگی و نرمال‌سازی خلق و خو است که بر سلامت جنسی نیز تاثیر مثبتی می‌گذارد من جمله زمان انزال.

۷. این دارو چه مدت زمانی در سیستم بدن‌تان می‌ماند؟

بعد از مصرف، دوپاکستین ظرف یک تا دو ساعت به حالت ثابت تجمع‌اش در خون می‌رسد. این ماده از طریق کبد متابولیزه می‌شود و زمان دفع‌اش توسط ادرار ۱۹ ساعت برای ۳۰ میلی گرم و ۲۲ ساعت برای ۶۰ میلی گرم است.

۸. عوارض داپوکستین

مصرف داروی داپوکستین ممکن است باعث اثرات بدی شود که قابل توجه ‌ترین آن‌ها عبارتند از:

– سرگیجه، به ویژه موقعی که سریع بر می‌خیزید. در این صورت توصیه می‌شود بنشینید یا دراز بکشید تا زمانی که احساس ناراحتی‌تان از بین برود؛

– غش کردن، تهوع – بهتر است در این حالت هم کمی دراز بکشید تا زمین نخورید و آسیب نبینید؛

– سردرد، حالت تهوع، اسهال، باید به محض مشاهده‌ی علائم درمان شود.

– خشکی دهان، بیخوابی، سرماخوردگی‌های معمول.

۹. آیا می‌توانید داپوکستین را با غذا مصرف کنید؟

داپیکو را می‌توان با یا بدون غذا مصرف کرد، و توصیه می‌شود آن را با آب کافی مصرف کنید. غذای چرب می‌تواند تجمع پلاسمای ماده را به حداکثر برساند اما فقط به صورت نامحسوس.

۱۰. تداخل داپوکستین

به مانند تمام داروها، داپوکستین هم می‌تواند بسته به نحوه و زمان مصرف کارایی‌اش تغییر کند و همچنین با هر داروی دیگری که مصرف شود.

تداخل با الکل

مطالعات اثر الکل بر فعالیت داپوکستین را نشان نداده‌اند، با این حال توصیه می‌شود نوشیدنی‌های الکلی را به میزان معقول استفاده کنید چون می‌تواند خطر عوارض جانبی مانند سرگیجه، گیجی و غش کردن را افزایش دهد.

سایر داروها

مصرف بازدارنده‌ی حمل کننده‌ی سرتونین با سایر داروها می‌تواند منجر به کاهش یا افزایش اثربخشی آن شود، یا به پیامدهای مضر و نامطلوب بینجامد. مراقب باشید و در صورت مصرف داپیکو با موارد زیر با یک متخصص مشورت کنید:

– سایر بازدارنده‌های بازجدب سروتونین، بازدارنده‌های مونوآمین اکسیداز و داروهای ضد افسردگی‌ سه حلقه‌ای

– داروهای ضد انسداد و آنتی بیوتیک‌های ماکرولید

– درمان‌های ضد ویروسی

– ترامادول و سایر داروها…

حداقل تا دو هفته بعد از مصرف هر نوع داروی ضد افسردگی داپوکستین استفاده نکنید.

نوشته‌های مرتبط