سرور مجازی یا VPS چیست؟

اگر به دنبال راه‌اندازی سایت بوده باشید یا این کار را در برنامه‌های آینده خود گذاشته باشید، به‌خوبی می‌دانید که باید برای سایت به دنبال هاست یا میزبان باشید. هاست فضای مورد نیاز برای ذخیره‌سازی اطلاعات را در اختیار شما می‌گذارد. اما سرور مجازی چیست؟

اصلا برای چه باید از سرور مجازی استفاده کنید؟ چرا این سرور جایگزین خوبی برای سرورها اختصاصی است؟ پاسخ این سوالات و بسیاری سوالات دیگر که برای شما مطرح شده و می‌شود را در ادامه پیدا می‌کنید. راه‌اندازی سایت یک سوی ماجراست و راه‌اندازی درست سایت سوی دیگر ماجرا. برای اینکه به نتایج دلخواه برسید باید بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید را با هوشمندی انتخاب کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

 سرور مجازی یا VPS چیست؟

سرور مجازی یا VPS درواقع رایانه‌ای قدرتمند است که به عنوان حافظه تمام اطالاعات سایت شما را در خود نگه می‌دارد. درواقع شما دیگر مسئولیت نگهداری از اطلاعات سایت را برعهده ندارید. این کار توسط سایت‌های و شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند، انجام می‌شود.

در این حالت دیگر نیازی نیست سرور اختصاصی خود را در اختیار داشته باشید. تامین‌کننده سخت‌افزار قدرتمندی را برای ذخیره اطلاعات دیگر سایت‌ها به کار می‌گیرد. در ادامه شما برای نگهداری از اطلاعات سایت به یک سخت‌افزار تمام عیار دسترسی دارید که خرید آن به تنهایی برای شما هزینه‌های سرسام‌آوری را در پی دارد. در ادامه در کنار این سخت‌افزار سرورهای متفاوتی نیز در اختیار شما گذاشته می‌شود. علاوه براین باید سیستم عامل مورد نظر خود را انتخاب کنید و از نیازهای خود را با تامین‌کننده در میان بگذارید. به عنوان مثال شما به چه مقدار رم یا سی پی یو نیاز دارید؟

سرور مجازی با تمام ویژگی‌ها و نیازهای شما مطابقت داده می‌شود. به‌این‌ترتیب بهترین گزینه را برای ذخیره سازی اطلاعات خود در دسترس خواهیدداشت.

نحوه عملکرد سرور مجازی

برای درک بهتر یک سرور مجازی بهتر است این مثال را در نظر بگیرید. فرض می‌کنیم که شما در یک ساختمان مجهز زندگی می‌کنید. شما و دیگر ساکنان از امکانات متفاوتی برخوردار هستید. به عنوان مثال ممکن است ساختمان محل سکونت شما مجه به استخر یا باند فرودگاه باشد، اما از طرفی ممکن است حتی لامپ‌های راهروهای ساختمان سوخته باشد و تار و عنکبوت درگوشه و کنار دیوار به چشم بخورد. مصئله اینجاست که صرف نظر از وضعیت کلی ساختمان و نحوه مدیریت آن واحد شما دنیای متفاوتی را در خود جای داده است. ممکن است خانه خود را با گیاهان آپارتمانی پر کرده باشید. ممکن است از طراحی برای دکوراسیون و بازسازی خانه کمک گرفته باشید.

ویژگی‌های منزل شما به وسیله شما تعیین می‌شوند. حال برای درک بهتر سرور مجازی باید تصور کنید که خانه‌ای که در ان زندگی می‌کنید درواقع همان رم و سی پی یو‌ای است که برای خود انتخاب کرده‌اید. اما سخت‌افزاری که برای سرور مجازی در اختیار شما گذاشته می‌شود، بین شما ودیگر همسایه‌ها مشترک است. اگر مدیری ساختمان انسان منظبطی باشد و اگر ساختمان شما به خوبی ساخته باشد، حتی اگر استخر و جکوزی هم نداشته باشد، رفاه و امنیت اولیه‌ای را برای شما به همراه دارد.

 

سرور مجازی نقش مدیر ساختمان را بازی می‌کند و بدون اینکه هزنیه‌های سرسام‌آور سرور اختصاصی را برای شما به همراه داشته باشد، نیازهای شما را برآورده می‌کند. مدیر ساختمان یا مدیر سایت تامین‌کننده سرور مجازی با تمام تهدیدها و مشکلات احتمالی موجود در شبکه مقابله می‌کند. در ادامه با برخی از مزایای  vps آشنا می‌شوید.

 مزایای استفاده از سرور مجازی

vps مزایای متفاوتی را برای شما در پی خواهد داشت. این سرورها به شما اجازه می‌دهند که به سادگی محتوای سایت خود را مدیریت کنید. سیستم عامل مورد نظر خود را برای راه اندازی سیستم انتخاب کنید. سیستم عامل ویندوز یا لینوکس هر کدام رابط‌های کاربری متفاوتی را در اختیار شما می‌گذارند. در انتخاب سیستم عامل نمونه‌ای را انتخاب کنید که برای شما آشناتر است.

کاربر می‌تواند هر زمان که بخواهد سرور را خاموش، روشن کند یا آن را Reboot کند. امنیت اطلاعاتی که دراین سرورها قرار می‌گیرد بسیار بالاست. از این گذشته استفاده از این سرورها در مقایسه با سرورهای اختصاصی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

رپورتاژ

استفاده از سرورهای مجازی تا حد زیادی بر سرعت سایت شما می‌افزاید. از آنجایی که برای ذخیره اطلاعات سایت از هاست اشتراکی استفاده نکرده‌اید، محتوای سایت در زمان کمتری بارگزاری می‌شود. این بدان معناست که ترافیک بیشتری وارد سایت می‌شود و پس از مدتی بر تعداد بازدیدکنندگان سایت نیز افزوده می‌شود. این نکته را به یاد داشته باشید که از آنجایی که به‌عنوان مالک سایت به سرور دسترسی دارید، می‌توانید پیکربندی موردنظر را در سایت اعمال کنید.

چه کسانی به سرور مجازی نیاز دارند؟

افراد متفاوتی برای حل مشکلات خود به این گزینه روی می‌آورند. در ادامه با افرادی که بیش از سایرین به استفاده از سرور مجازی می‌اندیشند، آشنا می‌شوید.

صاحبان سایت‌های پر بازدید

این سایت‌ها که غالبا با نام وب سرور از آنها یاد می‌شود، از جمله سایت‌هایی هستند که بیشتری استقبال را از سرورهای مجازی داشته‌اند. غالبا فروشگاه‌های اینترنتی که نیازمند ترافیک ماهانه بالاتر و فضای بیشتری برای ذخیره اطلاعات هستند به این گزینه روی می‌آورند.

سایت‌هایی که نیاز به ارسال ایمیل دارند

برخی از سایت‌ها در طول روز تعداد بسیار زیادی ایمیل را برای مشترکان خود ارسال می‌کنند. در سرویس‌های اشتراکی تعداد ایمیل‌هایی که در یک روز ارسال می‌شود، بسیار محدود است. با استفاده از vps می‌توانید ظرفیت ایمیل‌های ارسال خود را افزایش دهید.

 اپلیکیشن‌هایی که از سرور استفاده می‌کنند

در این حالت برنامه‌نویسان برای راه‌اندازی اپلیکیشن‌های متفاوت و خاص به پایگاه قدرتمندی برای ذخیره اطلاعات نیاز دارند. از آنجایی که هزینه نگهداری از این سرور در مقایسه با دیگر سرورها مقرون‌به‌صرفه‌تر است. غالبا این گزینه توجه این دسته از برنامه‌نویسان را به خود جلب می‌کند.

دیتابیس‌ها

کسانی که برای سایت خود به یک دیتابیس بزرگ نیاز دارند نیز باید این گزینه را در نظر بگیرند. فضای ذخیره‌سازی که در این سرور در اختیار شما گذاشته می‌شود، در مقایسه بادیگر سرورها به مراتب بیشتر است. این نکته را هنگام انتخاب سرور مناسب در نظر داشته باشید.

در آخر

پس از اینکه تصمیم خود را در خصوص استفاده و خرید سرور مجازی گرفتید زمان آن می‌رسد که بهترین سایت و تامین‌کننده را نیز انتخاب کنید. تامین‌کننده‌ای که از تجربه کافی در این حوزه برخوردار باشد در تامین نیازهای شما موفق‌تر عمل می‌کند. این نکته را به یاد داشته باشید که بهترین گزینه گران‌قیمت‌ترین گزینه نیست. اگر این اولین باری است که می‌خواهید از سرورهای مجازی برای مقاصد خود استفاده کنید یا تجربه خوبی از استفاده از این سرورها ندارید، بهتر است با ما در آذرآنلاین (https://azaronline.com) در تماس باشید. حفاظت از اطلاعات شما اعتباری است که آذرآنلاین را ساخته است.


گروه خبری سایت کسب و کار بازده


 

نوشته‌های مرتبط